Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Jeg bruker egentlig bare startmenyen til 2 ting:

Søke etter programmer jeg skal kjøre som jeg ikke har på oppgavelinjen (10 stk for å starte med Win-[0-9])

Skru av eller restarte maskinen.

Jeg har heller ikke filer, snarveier eller ikoner lagret på skrivebordet. Jeg bruker Win-E (eller Win-1 i mitt oppsett) for å åpne utforsker og bruker biblioteker for organisering av filer, og favoritter for spesifike mye brukte plasseringer.

Jeg bruker også funksjonen med å høyreklikke på utforsker ikonet på oppgavelinjen for å gå til mest brukte eller låste (favoritt) steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det liker jeg dårlig! Spessielt når de endrer for endringens skyld. Og ennå værre, når de ikke kommer med et tilsvarende alternativ.Et alternativ for oss brukere med vanlige skjermer og tastatur, vil være å skrive inn navnet på programmet, for å få tilgang til det. Veldig dårlig og tungvindt alternativ, mener nå jeg.

 

Jeg er enig med denne karen fra Microsoft. Enten bruker jeg snarveien jeg har festet på oppgavelinjen, eller så søker jeg i startmenyen. Windows knapp på tastatur + cmd + enter for å starte kommandolinjen. Når man vender seg til å søke, er dette ekstremt mye raskere en gammelmåten. Jeg prøver i så stor grad som mulig å vende meg av med å bruke mus i windows, jeg skal lære meg alle snarveier og få dem til å sitte ordentlig i fingrene.

Lenke til kommentar

Så du mener at det er raskere skrive inn navnet slike du tror det er , og vente til det kommer opp i en liste for så velge det som ligner mest ,en få frem denne listen direkte med en eneste klikk på en virtuell knapp ?

 

Jeg tror ikke det er mange som er enig i deg i det

 

jeg må ta musen ned på kommando linjen

og så klikke på start knappen

 

 

hvis det er meningen at man skal få frem denne liste automatisk ved å holde markøren ned på oppgavelinjen så har man lit mindre kontroll over det man gjør .

hvis så denne nye menyen også dekker hele skjermen samtidig som man valgte feil så er det nærmest en skandale.

hvor lett vil det da være å komme tilbake til kommandolinjen ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse valgene er tatt basert på innsamlede data fra tusenvis av maskiner, i hovedsak vanlige brukere. Vi som er her inne faller mange ganger utenfor denne kategorien, og ugjør et mindretall av den totale kundemassen. Dette må vi ikke glemme. MS lager ikke MS for et par av oss, men ut i fra deres oppfatning av OS'ets generelle bruk slik det gjøres av flertallet.

 

De gangene jeg klikker på startknappen er det i 90% av tilfellene for å skrive i kjør/søkefeltet. Så dette varierer nok fra person til person, men jeg og de fleste MS har tall i fra faller altså inn under denne gruppen.

...

Dette handler om at noen skal endre litt på en vane vi har.

 

Min personlige erfaring med Win8 er at det fungerer veldig bra når man har brukt det en stund. I tillegg har metro den fordelen at man på en enkel måte kan få presentert en masse informasjon veldig lett. En av grunnene til at jeg liker WP så godt. Da potensielt på kryss av plattformene "W8/WP8" kjører på.

 

Å fjerne startmenyknappen har ingen hensikt utenom å irritere oss som har ekstra skjerm ved at man gjerne kommer over på skjerm to istedenfor å treffe den ene pikselen for å kunne klikke seg inne på metromenyen. Hadde microsoft gjort det mulig å velge hadde de unngått hele problemet. Er også enig som noen her skrev om at "alle programmer" i metro kan bli veldig rotete siden man ikke kan sortere. Irriterer meg at ting blir mer og mer fastlåst og "nytenkende" (les:annerledes, ikke nødvendigvis bedre på noen måte) for hver windowsversjon. Hadde de giddet å legge inn flere valgmuligheter for tilpassing av GUI hadde de blidgjort både hvermannsen og profesjonell brukere. Dette må da også være noen av det enklere endringer man kan gjøre i et OS.

 

Edit: fikset på en dårlig setning

Endret av DeepW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft burde istedet for å kaste bort tid på en start meny ta tak i flerskjerms opplegget i Windows.

Blant annet gi en skikkelig fiks på vindushåndteringen, slik at vindu kunne tvinges til å holde seg på plass X på en skjerm, det betyr litt mindre kontroll for utviklerne av programmer men mer kontroll for brukerne ved at de kan bestemme hvordan arbeidsplassen skal se ut for maksimal produktivitet.

Nå må jeg bruke ett ekstra program kallt WinSize2 for å fikse noe Microsoft skulle hatt i utgangspunktet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her lukter det litt feiltolking av telemetrien...

 

Hvis man ser på rent antall trykk, kan jeg godt tro at snarveier på skrivebordet og taskbaren er mest brukt, og det med god margin. (Dette stemmer hvertfall med mitt bruksmønster.) Derimot er jo startmenyen veldig kjekk å ha når man skal finne det programmet man bruker veldig sjeldent, ikke helt husker hva heter, eller som er helt nyinstallert.

 

 

Når det er sagt har jeg full tro på at hva enn de finner på kommer til å fungere minst like godt etter en liten tilvenningsperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør meg ingenting fra eller til at de fjerner den. Det eneste den knappen brukes til nå er WIN-key og begynner å skrive det jeg skal ha tak i.

Det eneste jeg håper de implementerer er cross-language funksjonalitet.(Skriver jeg "Control" i en norsk versjon kommer kontrollpanel opp osv)

 

Helt ærlig er jeg lei sytinga rundt dette. Om du fortsatt trykker på knappen-> Alle Programmer -> Mappen til programmet du skal ha -> Programmet, er det på tide å komme seg videre her i livet.

Det er bare en vanesak, og MYE mer effektivt å bruke søke-funksjonen.

Lenke til kommentar

Ankerpunktet var at det nye måten tok lengre tid.å forstå det kan da ikke være så vanskelig

argumentene for å fjerne den er i hvertfall ikke akseptable

 

Å søke opp et program i stede for å hente opp en ferdig liste (der et av valget er det programmet man søker ) kan heller ikke være så vanskelig å forstå at tar mere tid .

Nå vil dere si hva så . man har da tid til det de sekunden det tar å vente til søkefunksjonen finner programmet.

Nå er det at slike sekunders med ventetid virker frustrerende særlig når resten av maskinen er rask

og så må man akseptere at det er ikke alle datafilen man vet navnet på ,.

noen krever også parametere for fungere

 

Da blir det i samme kategorien der man skal klare å huske 30-40 hurtigkommandoer til forskjellige programmer , der ikke alle følger samme standard

 

Den eneste grunnen til at de har tatt burt denne virtuelle hurtigknappen er av designmessige årsaker , som i seg sev er et syltynt argument . det er ingen som er blir plaget av denne knappen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at det er raskere skrive inn navnet slike du tror det er , og vente til det kommer opp i en liste for så velge det som ligner mest ,en få frem denne listen direkte med en eneste klikk på en virtuell knapp ?

 

Jeg tror ikke det er mange som er enig i deg i det

 

jeg må ta musen ned på kommando linjen

og så klikke på start knappen

 

 

hvis det er meningen at man skal få frem denne liste automatisk ved å holde markøren ned på oppgavelinjen så har man lit mindre kontroll over det man gjør .

hvis så denne nye menyen også dekker hele skjermen samtidig som man valgte feil så er det nærmest en skandale.

hvor lett vil det da være å komme tilbake til kommandolinjen ?

 

du har tydelig vis aldri prøvd søke funksjonen, alt du gjør er å skrive hva du vil ha og trykke enter, har aldri lett etter en eneste ting for å finne det jeg syntes ligner mest, jeg vet jo hva programmet heter, og en ting til, man kan lage en snarvei til det man ønsker også i metro, akkurat som før! og det er større og lettere å klikke på.

 

vis du ønsker å ha "cmd" som snarvei , greit da lager du en tiles snarvei, og for å starte "cmd" trykker du windows knapp og så på det ikonet som står "cmd" wow big difference, og vis du er så amatør at du må bruke musa, så drar du bare musa i hjørnet og klikker , thats the same as before no difference , bare nytt utseende!

 

 

95% av folk her har virkelig null kompetanse av data selv de som kaller seg " lisensiert" og blablalba.

 

virkelig ikke mer en 5% av de kommentarene her faktisk har et normalt syn på ting kontra alle disse hat kommentarene, folk er kommer med negative kommentarer uten en gang å ha prøvd windows 8 og har aldri prøvd noen ting.

 

det verste av alt er at de ikke engang vet hvordan de skal bruke windows 7 effektivt. hvordan kan du klage på windows 8 da ?

 

nei det er på tide at dere holder kjeft vis dere ikke forstår mer, for det er helt sykt hvor blinde dere er og hvor mye dere er missfornøyd med noe som fungerer helt fint som før!

 

vis Microsoft virkelig gjør alt dette for å gjøre ting vanskeligere så tror dere feil, 90% av de som jobber i microsoft er smartere en de fleste her! og at dere hele tatt prøver å fortelle hvordan de skal gjøre det og hva som er best for alle!? virkelig ingen her hadde klart å lage et operativ system men å klage på hva andre gjør det klarere dere, den dagen dere klarer å lage og starte et multimillionær firma som er et av de største tingene i verden, når dere var bare 16-20 år , bare sett igang og start for dere selv og hold kjeft for dere har ingen ting å klage på før dere kan gjøre noe bedre selv!

 

microsoft skal tilfredsstille en hel verden fra alle aldere, og firmaer, så om 5% fra norge er missfornøyd så tror jeg neppe microsoft bryr seg når 95% er fornøyd. at dere kan være så blinde og tro at dere representerer mer en 1% prosent når det kommer til klager på metro og windows 8 og at derfor hører ikke microsoft på oss!

 

om et par år sitter nok alle her inne som klager, og klager på at de ikke lenger skal beholde windows 8 og metro systemene, for microsoft sa selv at dette blir nok den siste windowsen som vi kjenner den, for det er på tide med en forandring, get used to it!

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke mange programmer på pcen din , forstår jeg

 

jeg har brukt søkefunksjonen mange ganger for å finne brorkonene filer ( det er jo det den er beregnet til) men bare i omtrent halvparten av tilfellene finner jeg filene.

 

Derimot hvis jeg leter manuelt gjennom området der jeg vet at programmet eller filen ligger så finner jeg stort sett det jeg leter etter

 

Du tror at man finner alt bare med å søke på det og ignorer fullstendig at den må skrives 90% riktig for at man klarer å finne det på pcen

når start filen til et program har et kryptisk navn så er det ikke bare å søke på det.

 

 

For mag høres det ut som om du får abstinenser bare å vite at det er en startknapp der

At man må ta den bort bare for forandringens skyld

 

hva pokker er poenget med å reparere på noe som fungerer ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig er jeg lei sytinga rundt dette. Om du fortsatt trykker på knappen-&--#62; Alle Programmer -&--#62; Mappen til programmet du skal ha -&--#62; Programmet, er det på tide å komme seg videre her i livet.

Det er bare en vanesak, og MYE mer effektivt å bruke søke-funksjonen.

 

 

 

Nei. Trykker Win-knappen, blar opp til Internett-folderen (den er customized, gikk an til og med Vista) med piltastene, blar en gang til siden for å få opp innholdet, en gang ned til katalogen "Klienter", og en gang til applikasjonen jeg bruker til testing med strupet båndbredde. Det tar ca. 3 sekunder. Det går ikke an å gjøre med søkefunksjonen, det er faktisk ikke mulig engang da jeg ikke husker navnet på applikasjonen. 3 sekunder er mye bedre enn ikke mulig. Forøvrig er det endel applikasjoner jeg bruker jevnlig som søket i WIndows 7 faktisk ikke finner. Eksempelvis finner det ikke SpaceSniffer eller NMT Community Installer, da disse nok er installert (plassert, trenger ikke installasjon) utenfor de indekserte katalogene. Hastighet på søk er ikke akkurat der Microsoft er best i klassen heller.

 

Du får lære deg å respektere at ikke alles bruksmønster er likt ditt eget. Det er faktisk noen som har langt mer avanserte brukstilfeller enn deg og meg.

For noen er startmenyen utdatert og en startside med søk og grupperte applikasjoner er optimalt. For mange er det alt for snevert og de trenger noe som er nærmere et tankekart, f.eks. en trestruktur.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

thunstop !

vis du ønsker å ha "cmd" som snarvei , greit da lager du en tiles snarvei, og for å starte "cmd" trykker du windows knapp og så på det ikonet som står "cmd" wow big difference, og vis du er så amatør at du må bruke musa, så drar du bare musa i hjørnet og klikker , thats the same as before no difference , bare nytt utseende!

 

Starter man CMD Administrator prompt da , hvordan ?

I Win 7 - søker man CMD og høyreklikker med mus og velger "run as admin". Trykker man bare enter på den får man ikke admin privilegier og kan gjøre det som trenger elevert cmd prompt.

Hvordan gjør du det med Win8 fra metro søk ? Eller må man inn i win8 Desktop ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...