Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Synd, jeg liker start knappen. Gidder da ikke feste programmer her og der. Verktøylinjen vil jeg ha så ren som mulig.

 

What? Å ha verktøylinjen så ren som mulig synes jeg er litt snodig, ettersom det nettopp er en verktøylinje. Skrivebordet derimot liker jeg at er prikkfritt :) Her er mitt :

post-113371-0-19962600-1340988452_thumb.jpg

 

Jeg synes det ser mye bedre ut enn å ha fullt av ikoner på skrivebordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TL/DR: Start-menyen er der framleis, knappen er berre usynleg.

 

Det einaste som faktisk manglar er knappen -- all funksjonalitet er som før. Viss du trykker med musa nede i venstre hjørne, så får du opp start-menyen. Viss du trykker Windows-tasten, så får du opp start-menyen.

 

Ja, start-menyen er litt forandra, men til det betre, spør du meg. Den fyller heile skjermen, og du får dermed plass til fleire program der utan problem. Du kan framleis velje sjølv kva program som skal vise i start-menyen, og du kan skrive for å søke etter program.

 

Eg har brukt Windows 8 sidan første offisielle testversjon, og eg har overhodet ikkje merka at knappen er vekke. Når du fører musa ned for å klikke på den, så stoppar du alltid i hjørnet uansett, og dermed poppar den opp akkurat som i tidlegare Windows-versjonar.

 

Dette er overhodet ikkje noko å grine for.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

Dealbreaker for oss med begrenset mobilitet.. Mange av oss som bare kan bruke mus eller lignende pekeutstyr. Da suger det 14 typer lut å måtte klikke inn søkeord på et skjermtastatur for å åpne et program man tidligere fant raskt på en startmeny.

Standardsvaret jeg vet, det fins programmer som hjelper. Men, jo mer ekstra ting en trenger for å kunne bruke pc'en, jo mer tungvindt blir det å gå mellom datamaskiner.

Som tidligere nevnt, burde vært et brukervalg om Startmeny på/av.

Lenke til kommentar

suger også for oss som ligger hennslengt i sofa-en uten energi og ikke gidder strekke seg etter tastaturet.

 

Jeg ser ingen grunn til å fjerne startmenyen, det å feste programmet nede på linja er en uting syns jeg, den er full nok av programmer som kjører.

 

Dog finnes det 3. parts løsninger, og det vil garantert komme enda bedre 3. parts løsninger for startmeny om dette ikke kommer i ferdige Windows 8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Survival of the fittest" - Jeg tilpasset meg ventingen i vista - Jeg tilpasset meg docken i 7Og jeg kan tilpasse meg 8! Det burde flere tenke på i stedet for å sitte å syte fordi de ikke liker endringer... Konservative tullinger...

Trist når folk har dette synet. Tilogmed i det offentlige helsvesenet. Det fins brukere utenom de du ser i umiddelbar nærhet...

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig at det er synd at Startknappen blir fjernet fra Win 8. Har så vidt testet Win 8 og følte meg ikke komfortabel med løsningen di har endt opp med.

 

Heldigvis har man Classic Shell som tilbyr Startmeny for Win 8 (og eldre versjoner):

 

http://classicshell.sourceforge.net/

 

Fordelen med denne er at man har stor frihet til å tilpasse startmenyen etter ønske. Startmenyen kan være lik den man har i Win XP eller Win 7, man kan bruke tastatursnarveier + annet som kan gjøre livet enklere. Jeg har testet den på Win 8 og ser ut til å virke tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Jeg bruker startmenyen ganske mye, ved å trykke windows knappen, for å så skrive inn starten av navnet på programmet jeg vil starte. Dessuten bruker jeg startmenyen for å få en enkel oversikt over det meste som er installert på datamaskinen. Så vidt jeg vet er det ikke noen mulighet for å få begge disse funksjonene i en enkel og oversiktlig meny i W8, og det mener jeg er rett og slett unødvendig.

Lenke til kommentar

Ikke noe å stresse med. Windows 8 kommer til å bli litt som Vista. Kommer bare til å bli brukt av de som blir tvinget til det (Forhåndsinstallert på nye PC'er) samt de som kjøper tablets med Win8...

 

Bare å vente på neste versjon :) Win7 er supert sånn som det er. Men synes dem skulle ha fått på plass en lignende funksjon som exposé.. ingen ting jeg digger mer med mac'en enn den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fjerne startmenyknappen gir ingen mening, burde vært mulig å velge mellom den nye løsningen og startmenyknapp. For oss som har en skjerm ekstra på venstre side hadde det vært mye mer praktisk å beholde startknappen. Også den lille "panelmenylinjen" på høyreside er noe herk å bruke. Har prøvd ut både win8 consumer preview og release preview, konklusjonen er at det er noen gode løsninger men for mange irriterende løsninger. Microsoft påstår at win8 ikke har hovedfokus på touch...or noe vås sier jeg. Hva med å gi oss gode valgmuligheter framfor et fastlåst halvdårlig GUI !?

Lenke til kommentar

Jeg bruker startmenyen ganske mye, ved å trykke windows knappen, for å så skrive inn starten av navnet på programmet jeg vil starte. Dessuten bruker jeg startmenyen for å få en enkel oversikt over det meste som er installert på datamaskinen. Så vidt jeg vet er det ikke noen mulighet for å få begge disse funksjonene i en enkel og oversiktlig meny i W8, og det mener jeg er rett og slett unødvendig.

 

Jo, det er det. Les posten min litt lengre oppe på siden -- alt er som før, bortsett fra at knappen er usynlig! ;)

Lenke til kommentar

Hverken jeg eller de 11 000 andre brukerne i min bedrift har vært med på en slik undersøkelse som det henvises til. Ikke husker jeg navnet på de 15 nettverksplasseringene eller alle de 30 mest brukte applikasjonene mine (ikke en gang de 5 - 6 jeg har laget selv), så søk er uaktuelt og Metro er for ineffektivt. Når det innlysende går opp for MS kommer det en startmeny, garantert. Spår dessuten at noen arkitekter får en overhaling når de har basert design på "brukere" i stedet for kunder :)

 

Klarer faktisk ikke se for meg noe mer effektivt organiseringsverktøy enn startmenyen, bortsett fra kanskje svært fleksible tiles som lister snarveier. Finnes det?

Lenke til kommentar
jeg kommer ikke til og kjøpe windows 8 på trass. det er uakseptabelt og fjerne en så viktig og tradisjonell ting fra noe som fungerer veldig bra.

dette er en av grunnene til at jeg har gått over til ubuntu.

Bruker du virkelig Dash-knappen øverst på sidebaren? Jeg bruker utelukkende Super-tasten på tastaturet ("Win-knappen") siden jeg uansett skriver tekst for å finne ting i Dash-en. Det kunne faktisk aldri falt meg inn å trykke på knappen med musen før jeg skal begynne å skrive noe med tastaturet.
Lenke til kommentar

[...]

Klarer faktisk ikke se for meg noe mer effektivt organiseringsverktøy enn startmenyen, bortsett fra kanskje svært fleksible tiles som lister snarveier. Finnes det?

 

post-63785-0-53365900-1341010045_thumb.jpg

 

Startmenyen min ser slik ut, jeg antar det er noe slikt du etterlyser? Som tidligere nevnt fungerer den akkurat som før, bare at den nå fyller hele skjermen, og selve start-knappen er usynlig (og så støtter den "apps" som tiles, men det er fullstendig valgfritt).

 

Som du ser kan man også organisere programmene i grupper, noe jeg ikke har giddet å gjøre helt konsekvent enda. Ser for meg at det blir enda mer praktisk hvis jeg hadde sortert dem etter bruksområde, for eksempel en seksjon for nettlesere, og en for utviklingsverktøy.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

nå er jeg så lei av å lese de uendelige kommentarene rundt windows 8 og metro, hvordan alle dere klager og klager uendelig når det kommer til metro, fordi dere er vanlige brukere med skjerm og tastatur.

 

syntes du virkelig det er tungt å trykke på windows knappen og skrive, word, + enter for å åpne word ?

 

fortell meg at det var lettere å åpne word med den gamle start menyen ?!

 

det er akkurat det samme som det var før det eneste forskjellen her er at de har endret utseende på det! på den nye start menyen kan man få en bedre oversikt en den gamle og mindre rotete da man kan organisere forskjellige hurtigsnarveier til de man selv bruker mye på hoved delen av metro(start menyen) så kan man vis man vil trykke seg videre og bla igjennom all crappen man har på pcn vis du ønsker , men virkelig ikke nødvendig for vis du kan så lite at du ikke husker hvilket program du skal starte, så du virkelig ikke klarer å skrive navnet på det programmet du skal ha og trykke enter, så syntes jeg synd på deg og ber deg skaffe deg apple elns for da egner du deg ikke til å bruke en windows pc.

 

det er totalt bullcrap at det er vanskelig å bruke metro eller mer tungvindt for oss som sitter med en vanlig stasjonær pc, det er kun et rent utseende som er forandret mens alle de grunnleggende funksjonene fortsatt ligger igjen der!

 

man kan like enkelt få opp den forbanna start menyen som før, og det heter windows knappen på tastaturet for de som er så uerfarende at de virkelig må bruke musa for å finne fram til start knappen, og faktisk så er ikke start knappen fjernet, den ligger der fortsatt bare i en ny versjon, vis du drar musa ned i venstre hjørnet så popper det opp et lite bilde av start menyen og alt du trenger å gjøre er å trykke der så er du på start menyen med en gang,

 

utrolig ? virkelig, kanskje visuelt er knappen borte og den lille klønete lista som poppa opp nede i hjørnet er kanskje borte, men ffs den er jo vært der fra windows 95 og sikkert tidligere, kanskje på tide å bli vandt til noe nytt folkens ! ?

 

til alle dere som klager på at windows 8 ikke fungere like bra for oss som har stasjonær, dere burde virkelig gi opp pc bruk og ikke engang kommentere på slike ting for dere vet tydelig vis ikke hvordan dere bruker en pc effektivt, for virkelig ,vis du må bruke musa for å trykke på start og bla deg fram til riktig program , da har du virkelig noen timer for lite på pcn for det er for gamle pensjonister å gjøre. det finnes en bedre måte å gjøre alt 10 ganger fortere, det kalles SØK, og det er så enkelt at du kan trykke start knappen, skriv navnet på programmet og trykk enter, så starter det , det hele tar under 5 sek vis du vet hva du skal ha, det tar akkurat den samme tiden med metro som med den gamle unødvendige startmenyen.

 

overraskende at så mange her mener de kan noe om data og klarer å kommenter hat på hat hele tiden til windows 8 og metro. jeg syntes microsoft fortjener en applaus for å faktisk klare å gjøre noe nytt siden før 2000, hallo folkens vi lever i 2012 og dere takler ikke at windows bytter utseende på en liten ting! seriøst på tide å forandres seg litt eller ? går dere i samme klær som dere gjorde for 12 år siden eller ?

 

NEI start knappen er ikke borte, den ligger fortsatt nede i venstre hjørnet, den er bare gjemt, vis du tar musa di ned i venstre hjørnet så ser du et vindu som kommer opp hvor det står "START" , trykker du på den komme du til " START MENYEN" eller som den blir kalt nå " METRO"

 

og vis du virkelig trenger å bla deg igjennom etter et program så høyreklikker du når du er på "start menyen"/ "metro" og trykker "all apps" så ligger alt etter alfabetet som det gjorde før i et stort fullformat og lett og lese!

 

så NEI START MENYEN ER IKKE BORTE !! og START KNAPPEN er heller ikke borte!!!

 

og man kan høyreklikke på start for å få hurtig start av forskjellige ting!

 

alt er som før bare i et nytt design, ja det tar tid å bli vandt til men sånn er det med alt! ikke hat det fordi at du ikke klarer å bruke det! jeg kan love dere alle at jeg kan starte programmer og finne fram programmer like fort om ikke fortere en hva dere klarer med de gamle start menyene, for virkelig ingen ting er forandret annet en utseende!

 

Haters gonna hate! velkommen til 2012!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...