Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Det at de fjerner seg muligheten for lett nå alle de viktigste funksjonen ved start knappen vil på sikt gangne Microsoft på måten at de tar tottal kontrol over hvordan vi skal bruke pc-en

Dette gjelder stor grad nye bruke grupper og de som ikke liker å tenke selv,.

Husker for ca 15-17 år siden Microsoft ble stoppet i å lage et eget system som het we roul the world.

Dette ligner på veien videre forde ble stoppet av de styrende organer i USA den gangen for de så at ingen hvar tjent med det kunn microsoft.

dette handler vell mye om å få de fleste til å bruke ms

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Måtte lynet slå ned på alle som våger å komme med forandringer". Ja stakkars oss som atter en gang må oppleve endringer. Det kalles utvikling, evolusjon og sikkert endel andre fancy ord.

Men det er en del ting dere som er negative til forandringer må tenke på:

 

Browser

Noen som husker hvordan browsere var før i tiden ? Ett vindu PR nettside. For oss som surfet litt, så hadde vi 14-15 non-stackable vinduer som skviset sammen start linjen på 15" crt skjermen på win95.

Vil dere ha det tilbake ?

 

RDCM (Remote Desktop Connection Manager)

For de som bruker RDP, enten med /admin eller ikke. Før hadde hvertfall jeg en haug med icons utover skrivebordet for servere jeg skulle koble til. Og ett ekstra icon for å koble til som admin. (Muligens 3rd party tools som fikset det "før" også, men prøver så langt det er praktisk mulig å unngå slikt). Nå har man i RDCM en laaang liste med icons inne i programmet. Og EN tile på startlinjen.

 

Windows-knappen på tastaturet

Når denne kom, så plukket gamere den vekk, og forbannet Microsoft herfra til evigheten for at den ble oppfunnet. Hvem trodde vel at det teite windows flagget noensinne skulle kunne erstatte den fantastiske funksjonen CTRL+ESC ? Jeg brukte lenge Win+d for å komme til snarveiene mine på desktop'en, men har kuttet den ut. Nå ligger alt jeg trenger på startlinja, og det jeg ikke bruker daglig, finner jeg ved å trykk Win og skrive inn navnet, f.eks word som er nevnt flere ganger her :)

 

"Portaler"

Setter det i gåseøyne, fordi at jeg ikke finner ett mer dekkende og bedre ord. F.eks Skydrive, eller Google Drive. EN fane i en browser (i utgangspunktet, men spawner flere ved behov), som gir deg tilgang til tekstbehandling, regneark, osv osv, epost, fillagring.

I tillegg har man web-baserte tjenester som ERP, CRM, Bildebanker, osv osv. Altså en flytting av applikasjoner man før hadde på PC'en, opp i en eller annen nettsky.

Noen som husker de første nettbankene ? Hvertfall for bedrifter, var dette applikasjoner som måtte installeres lokalt. Greit nok at det måtte settes opp mot modem og hendelse og greier, men hvem idag kan forestille seg at man omtrent trengte fagfolk for å få tilgang til nettbanken sin ?

Hva med spill da ? "Før" måtte absolutt hvert ett eneste spill man skulle spille, installeres på maskinen. Idag kan man kjøre hundrevis av spill i en håndvending gjennom Facebook eller 123spill.no

 

Framtiden

Vanskelig å spå sies det. Tjah, det spørs hva man tenker på, og hvor stort man tenker. Tror ikke jeg er langt unna sannheten om jeg påstår at ENNÅ mer blir flyttet til nettskyen. Vi er godt på vei allerede, og en god del bedrifter er kommet ennå lenger, med å gå over til det som kalles tynn klient løsninger. Det mest moderne nå om dagen kalles Zero-Client (A newer trend is sometimes called an ultra-thin client or a zero client, which no longer runs a full operating system: the kernel instead merely initializes the network, begins the networking protocol, and handles display of the server's output. ref. wiki). Altså ingen logikk whatsoever lokalt. Alt ligger på server, eller neste skritt, i skya.

 

Og hva sier folk om dette nå idag ? Eller igår ?

ALDRI I VERDEN om jeg skal lagre mine ting i skya !!!!!! Kommer ikke på tale !!! Hva med hotmail, gmail, picasa, flickr, facebook, linkedin, twitter, wiki, dette forumet og utallige andre tjenester da ? Selv de MEST iherdige motstanderne av teknologisk framskritt klarer på en eller annen måte å få laget seg kontoer som innbefatter registrering og loggføring i "skya". Det meste kan back-traces, så uansett om man ligger bak 15 pseudonymer, så kan man, om man bare vil nok, finne tak i de folka. Det er bare ett spørsmål om tid, og nok ressurser. Om du har proxy, tor og whatnot, spiller ingen rolle. Ytrer man X antall ord på nett, så kan kombo over tid være nok til at du blir sporet. Så storebror vinner igjen, og framtiden kommer, enten man vil det eller ikke. Om det står Microsoft, Apple eller Guan-hingdingdong productions på den er av mindre betydning. Den kommer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har rundt 4 programmer "pinned" til start knappen. Dette er programmer jeg enten må ha opp å kjøre kjapt om de krasjer eller generelle nytteprogrammer jeg bruker mye.

Alle andre programmer ligger ett ekstra trykk unna i start menyen.

Om jeg skulle hatt godt over 200 programmer pinnet til startmeny linjen eller på skrivebordet ville det vært for mye for å holde oversikten.

De få programmene som brukes ofte, greit nok - alt annet kan heller være det man må søke etter i starmenyen. Om man ikke husker hva programmet heter så trenger man det kanskje egentlig ikke?

Lenke til kommentar

Tror de aller fleste som maser om startknappen uansett er negative til W8 i utgangspunktet. Eller prinsipielt i mot metro. Det virker som svært mange bare henger seg på hatekommentarer uten selv å ha testet W8 skikkelig.

 

Metro fongerer bra. Man behøver ikke husek alle programmene, de finnes der, de kan klikkes på, som på startmenyen. Der man på startmenyen hadde masse mapper, kan man i metro gruppere, for eksempel etter funksjonalitet. Man kan som et godt alternativ skrive navnet på applikasjonen.

 

W8 fungerer godt om man har ett eller 100 programmer man skal klikke igang.

Lenke til kommentar

Vel, Jeg bruker startknappen ganske mye, hver eneste dag siden det er en del programmer som ligger på forskjellige steder. For eksempel når jeg skal finne en fil, så brukes søkefunksjonen. Den trengst når du har over 2 Terrabytes med filer.

Og jeg hater å ha skjermen dekket av ikoner.

 

Metro ser ut som et operativsystem for mobiltelefoner, og jeg liker å forandre innstillinger til personlig smak. Liker å kunne tenke selv, det er da man lærer..

Lenke til kommentar

Maken til tull.

startknappen var med fra Windows 95

Før den tid hadde man gode alternativer til en startmeny

 

i stedet for flytte musa ( som man bruker mye ) ned på en knapp for å få frem menyen så må man peive med musa eller flytte handa ned på tastaturet og så tilbake til musa igjen

 

jeg gjetter at det fremdeles er 30 % av brukerne som bruker startknappen daglig .

så argumentene til Microsoft virker mer som å være politisk motivert ( hvis man kan bruke den analogien)

Lenke til kommentar
Synd, jeg liker start knappen. Gidder da ikke feste programmer her og der. Verktøylinjen vil jeg ha så ren som mulig.
Bruker macros på tastaturet til alle programmene jeg kjører, så ser ikke behovet for denne knappen, på tide med nytt tastatur?

 

På tide å prøve å sette seg ørlitte grann inn i andres situasjon? Ikke alle bruker et begrenset antall programmer og liker å ha et gigantisk tastatur med en masse makroknapper på som uansett ikke fungerer når man dualbooter til alternative OS. Tåpelig kommentar. Som andre har sagt over er det helt OK med nye muligheter, men det er dumt å fjerne de gamle bare fordi en testgruppe "brukte dem mindre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

brukeren bør for all del ha muligheten til å ha den der om dei liker den. Ser for meg blondiser eller eldre som kjem til å slite når dei går over fra dei eldre versonane.

 

Valg er alltid bra å ha, også det å kunne konfigurere windows til å gjøre det du vil at det skal gjøre og ha ting der du syns det er naturlig å ha det.

 

Sånn eg tenker på windows sitt oppsett (bruker WIN7) er at eg har verktøylinja til ting eg bruker veldig mykje, skrivebordet til ting eg bruker ein gang i blandt, og start menyen viss eg skal innom ting eg bruker ein sjeldnare gang til dømes kontrollpanel eller andre verktøy.

Lenke til kommentar

Savner start knappen selv, årsaken er svært grei, bruke verktøylinjer med programmer eller fylle opp skrivebordet er en helt elendig løsning når man kjører 3 skjermer.

Det blir rot og skanne nedover skjerm etter skjerm for å finne programmet man leter etter frister heller ikke, enda verre om man ikke husker helt navnet helller.

Verktøylinjen holder jeg så ren og så lav som mulig slik at det som brukes mest ligger der, ellers er resten forvist til skrivebordet og det som kjøres nå og da ligger på start menyen.

 

Problemet med en fullskjerms Metro er ikke bare at den blir rotete på 3 skjermer (Vil ha oppgavelinjen lang for multitasking) men at den skal ha hele fokuset også.

Start menyen i Win 7 er diskret, stjeler ikke fokuset eller hva som vises på de resterende skjermene og gir mye mer produktivitet.

Lenke til kommentar

Jeg misliker det her jeg og. Men da jeg først har brukt w8 en stund så er det vel rart å gå tilbake? Vi er alltid kritisk fra første øyekast.

 

Du har nok bare vent deg til en lit mer tungvind måte å gjør det på slik at du ikke merker så mye forskjell

 

jeg var borte i noe lignende i et annet program for mange år siden.

da var det slik at man kunne aktivere skjermspareren ved å plassere markøren i et av hjørnene til skjermen.

Den gangen virket det noe tungvindt og det vil det også gjør nå

 

dessuten vil det ikke virke forstyrrende nåer man skal flytte markøren ned der oppgavelinjen er for å få den frem ?

( eller er den også fjernet ?)

Lenke til kommentar

Takk for at Microsoft gjør kunde-konsulentjobben min mye mer tungtvindt!Startmenyen er i bruk hver eneste dag jeg tar i bruk pcen. Ja, det finnes andre måter å navigere seg på, men ikke like lett som ved hjelp startmenyen.

 

Bruker du virkelig startknappen ved å klikke på den med musen?

 

Om jeg ikke har missforstått helt, så ligger funksjonaliteten der, bare at du nå må bruke windowsknappen på tastaturet.

 

Må innrømme at jeg for en gangs skyld ikke har følt behovet for å laste ned og teste en windows-versjon...

 

Jeg gjør ikke det personlig, men når jeg skal instruere kunder inn til f. eks enhetsbehandling er det ganske lett å få de til å åpne startmenyen ved å si "Nederst i venstre hjørne har du en flagg-knapp. trykk på den, og høyreklikk på "Datamaskin". osv osv. Jeg vet at man kan trykke win + Pause/break, men ikke alle kunder er like oppgående til å skjønne dette uansett hvor nøyaktig jeg prøver å forklare det. Derfor syns jeg det er synd at de skal fjerne start-knappen. Det finnes alt for mange komplett inkompetente brukere der ute :(

 

Personlig klarer jeg meg helt fint. Jeg foretrekker faktisk å bruke hurtigtaster for å bevege meg på pcen istedet for å måtte være avhengig av musen. Har dog ikke fått testet Win 8 enda pga akkurat ferdig med skole-semesteret. Skal nok prøve å leke meg litt med det i sommer ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

 

Disse valgene er tatt basert på innsamlede data fra tusenvis av maskiner, i hovedsak vanlige brukere. Vi som er her inne faller mange ganger utenfor denne kategorien, og ugjør et mindretall av den totale kundemassen. Dette må vi ikke glemme. MS lager ikke MS for et par av oss, men ut i fra deres oppfatning av OS'ets generelle bruk slik det gjøres av flertallet.

 

De gangene jeg klikker på startknappen er det i 90% av tilfellene for å skrive i kjør/søkefeltet. Så dette varierer nok fra person til person, men jeg og de fleste MS har tall i fra faller altså inn under denne gruppen.

 

Synes det er morrosamt at man i sin iver etter å finne feil henger seg opp i en så ubetydelig sak som en startknapp. Regner med flere her har vært med siden Win98, for ikke å snakke om win96 og dos osv?

 

 

 

Nå maser mange om at alt var så mye bedre på XP. Men var det ikke mye bråk da XP kom og introduserte startknappen. Folk var helt på tuppene, startknapp, det var tull det. Nei, da skulle man fortsette med Win98.

 

 

Hvorfor skulle man legge inn Win95, det var mye bedre å skrive det man skulle...

 

Dette handler om at noen skal endre litt på en vane vi har.

 

Min personlige erfaring med Win8 er at det fungerer veldig bra når man har brukt det en stund. I tillegg har metro den fordelen at man på en enkel måte kan få presentert en masse informasjon veldig lett. En av grunnene til at jeg liker WP så godt. Da potensielt på kryss av plattformene "W8/WP8" kjører på.

 

 

 

Windows 95 skjermbilde. Startknappen ble introdusert med Windows 95 til informasjon

 

290px-Windows_95_Desktop_screenshot.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MicroMyk slår til igjen. Kommer ALDRI til å installere denne win8 dritten. Testet den og mad den suger. ( ja mange av bugsa blir nok fikset MEN start knappen er ikke der for det... )

 

Kjører en PreRelease på en HP DV6 fra 2008 og jeg blir imponert over farten og liker grensesnitet godt. Bare synd, Windows 7ikke ble en bilig oppgraderingsversjon av Vista.

 

Windows 8 blir installert på ett par maskiner, så fort den kommer.

 

 

Lenke til kommentar

"Survival of the fittest"

 

- Jeg tilpasset meg ventingen i vista

- Jeg tilpasset meg docken i 7

 

Og jeg kan tilpasse meg 8!

 

Det burde flere tenke på i stedet for å sitte å syte fordi de ikke liker endringer... Konservative tullinger...

Det er Microsoft som er de konservative tullingene her. De skal jo på død og liv beholde bakoverkompatibilitet fordi ymse storbedrifter ønsker dette. Det er jo derfor Windows har vært nødt å beholde så mange forskjellige ting som de enkelt kunne kvittet seg med om disse storbedriftene hadde tålt overgangen til noe nytt.

 

Litt konservatisme er jo også nyttig i Windows-øyemed da nye OS fra Microsoft gjerne er ustabile. Men den aller værste Windows-konservatismen er at man må leve med alt for mange problemer og problemstillinger:

 

1. Programmererne som jobber hos/for Microsoft koder svært dårlig. Programmeringsspråk, biblioteker, kompileren og programmereren hvilken er synderen?

 

2. Drivere har lenge vært en sår ting i Windows. Inkludert mangel på drivere i overgang til 64-bit og hva det måtte være.

 

3. Kan nesten lenke til punkt 1 her. Da mye av planleggingen og stabiliteten hos et OS skyldes de tingene.

 

4. Syk mangel fra Microsoft på å fikse funksjonalitet, eller videreutvikle den til en hver tid "gjeldende Windows-versjon". Det er helst nysalg av nye OS som er veien Microsoft liker, IKKE fikse de gamle så de blir brukende nok. Man må som Windows-bruker "alltid" belage seg på at noen ting "aldri" blir fikset på. Man må kjøpe et nyere OS når det blir lansert, og selv da trenger ikke Microsoft ha fikset den tingen man savner mest at skal fikses på.

 

5. Microsoft-OS, -programvare har alltid med seg noen større eller mindre irriterende feil, som Microsoft gjerne ikke er villig til å fikse opp i.

 

6. Microsoft ser ut til å leve i sin egen lille boble hvor sluttbrukerne ignoreres stort sett, dersom de ikke nødvendigvis skulle være en storbedrift med storbedriftsavtale hos Microsoft.

 

7. Windows serverer feilmeldinger som ikke gir særlig mening for sluttbruker.

 

8. Windows har noen litt skjulte systemer for teknisk kyndige folk som registeret. Dette arnestedet samler masse søppel hvor man har masse døde lenker til ting. Registeret er så vesentlig for Windows virkemåte at det neppe vil fjernes med det første. Er det ennå tilstede i Windows 8, dette registeret? Man må ty til tredjepartsprogramvare for å "rengjøre" i store deler av Windows.

 

Om meg:

Jeg har fulgt Microsoft-produkter siden MS-DOS versjon 6.22 og også noen nokså like tidligere DOS-versjoner, som jeg kun brukte på skolen og diverse andre steder hvor jeg ikke trengte være lisenseieren.

 

Jeg har lisens på:

 

MS-DOS 6.22

Windows 3.11 for Workgroups (DOS-skall)

 

IBM OS/2 Warp (ver.3.0) med innbakt Windows 3.11 lisens

 

Windows 2000

Windows XP

Windows Vista

Windows 7

 

Har ikke lisens på Windows 9x eller Windows Me, da jeg mislikte disse utgavene sterkt, da de hang/frøs over en lav/bred kam. Blåskjermhelvete ble født med Windows 95.

 

Og Windows 3.11 som kom tidligere bare stoppet opp, uten å gi noe som helst tilbakemelding til brukeren av datamaskinen.

 

Windows suger er vel en nokså passende slogan.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg bruker start menyen hele tiden, til søk, kontroll panel og de 21 programmene jeg har pinned til den. Jeg brukte quick launch før, og det funket greit, men det tar ekstra plass i task bar så da blir start meny best. Jeg har enda ikke prøvd Win 8, men håper det er en enkel måte å starte programmer på, uten å gå i mapper eller lignende.

 

Jeg syntes det er ganske teit at firmaer fjerner funsjonalitet på websider og i programmer uten at man kan gå tilbake til legacy funskjonalitet.

Lenke til kommentar

Det merkelige er at det virker som om noen få av brukerne her logrer helt etter Microsoft.

hvis de sier at det er bedre å dra musen ned mot et hjørne for å få opp en list med programmer en trykke på en virtuell knapp for det så skal liksom det være best for alle.

Alternativet å flytte hende ned på tastaturet ( som man har lagt til side ) for så flytte handen tilbake til musen for å jobbe videre med det programmet man brukt.

 

Hvis det er så viktig med hurtigtaster i stede for virtuelle menyer hvorfor i al verden har man da et grafisk bruker grensningen overhode ?

 

 

at man klager på at folk ikke tåler endringer sier mye om hvilken planet man er på.

folk tåler god endringer , hvis de kan være til det bedre.

blir det til det være så har man lagd en Byrde til steinen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...