Gå til innhold

Sniktitt: Dette er nytt i nyeste Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir nok Ubuntu på meg framover nå på de stasjonære, og Windows 7 på laptopene. På telefonen kan jeg bruke Windows 8 når det kommer.

 

Sånn i forhold til spillemuligheter, så blir det stikk motsatt for min del.

 

Linux Mint på laptop og Win7 på stasjonær. Det gir liksom litt mer mening føler jeg.

 

En Win8-telefon skal jeg forhåpentligvis aldri ha..

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål: Hvordan lukker man et program i Win8 ?

 

Man tar tak på toppen og drar hele programmet ned til bunnen av skjermen. Med touch vil det gi følelsen av at man drar programmet ut av skjermen.

 

Det skal finnes en del oversikter over alle slike skjulte "gestures" (det er mange) og hvordan de gjøres med mus kontra touch. Google "Windows 8 gestures" for eksempel.

 

Var nylig hos Microsoft i Redmond og har sett en del demoer der. Metro virker veldig effektivt ut når man ser folk som har øvd litt :-)

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål: Hvordan lukker man et program i Win8 ?

 

Man tar tak på toppen og drar hele programmet ned til bunnen av skjermen. Med touch vil det gi følelsen av at man drar programmet ut av skjermen.

 

Det skal finnes en del oversikter over alle slike skjulte "gestures" (det er mange) og hvordan de gjøres med mus kontra touch. Google "Windows 8 gestures" for eksempel.

 

Var nylig hos Microsoft i Redmond og har sett en del demoer der. Metro virker veldig effektivt ut når man ser folk som har øvd litt :-)

 

Hvordan kan det være mer effektivt å måtte dra et program ut av skjermen for å lukke det enn å trykke på et kryss eller avt+f4?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MS tar muligens en stor sjanse, men de har regnet hardt på det.

Det handler utelukkende om å skaffe mer penger. MS er livredde for ikke å kaste seg på bølgen som tillater dem å tjene fett på andre sitt arbeid (apps). Frem til nå har strategien stort sett vært å ønske alle velkommen til å lage programmer til plattformen deres og selv kjempe reklame kampen på diverse arenaer.

Superenkel forskning viser at det er lett å skaffe mat når du har en perverst stor saueflokk som følger deg uansett hvor du går. Derfor må MS dumme ned brukerene sine og tvinge dem over på apps.

Det MS er fullstendig klar over er at det er NO FUCKING WAY om bedriftene går god for en løsning som setter ned produktiviteten deres.

Derfor blir det en bakdør for å unngå hele metro søppelet. Som nevnt et par ganger nå forsvinner effektiviteten man har ved å ta i bruk multiple windowS dersom man tar til takke med touchturd interface. Denne bakdøren vil bli akkurat så vanskelig å ta i bruk at flertallet av brukerene (consumer market) blir stuck med Metro og om to "windows" generasjoner vil massene betale for å restarte maskinen "sin" (ms forbeholder rettigheter for remote detonation dersom man ikke har betalt inn diverse avgifter i tide).

Det hadde ikke overrasket om de lanserte en (eller flere såklart) "expansion app" som gjorde Metro til noe lignede ett fullverdig Windows system igjen.

Eksempel på apper om to generasjoner: "kompatibilitets app for google Chrome"

Nå ble inlegget svært lite seriøst, men det er bare per idag. Have a look at it in 10 years ;D

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hva er galt med krysset øverst til høyre i et vindu eller dialogboks ?

Det vil da fungere greit også på berørings skjerm ( det metro er lagt opp etter) .

 

omtrent alt av dette brukergrensesnittet høres ut som et stort tilbakesteg.

det virker så tungvindt .

Enten må man bevege på "vinduene" eller så må man huske en masse hurtigkommandoer.

 

alt man slapp unna hurtigkommandoene var jo en av fordelen med Windows grensesnitt når det kom ut for første gang

nå går man altså baklengs inn i fremtiden

 

A si at man har de samme mulighetene , det må bare gjøres på en annen måte er en svært liten trøst her

Lenke til kommentar

Har samme problem som dere med at det henger seg flere ganger hver dag, mens de tidligere versjonene har vert fjellstabile. Og hvorfor kan de ikke implementere en metroversjon av den gamle Start-menyen? Likte Metro godt, men kjenner at hver gang jeg er på en Windows 7 PC at det kjennes mye bedre med den gode gamle Start-menyen.

 

Windows 8 Release Preview har for meg vært et eneste stort magaplask... Håper at Microsoft leverer en ny versjon på mandag for Windows 8 Release Preview, altså buildnr: 8400 har vært noe av det mest ustabile og ubrukelige jeg har prøvd på mange, mange år. Må vell tilbake til Windows XP BETA før jeg kan huske noe som har krasjet så mye i øst og vest og gitt meg alle slags merkelige problemer som jeg ikke kan forstå noe som helst av.

 

Hva som verre er, er jo at Consumer Preview (Buildnr 8250) og Developer Preview (Buildnrt 8102) var begge mer stabile enn hva jeg finner dagens Release Preview, noe jeg finner svært så urovekkende. Nå er jeg ingen stor fan av Metro, jeg finner det utrolig tungvindt og vannvittig unødvendig med et grensesnitt som på død og liv skal dekke til hele skjermen osv osv.. Men det har vært mange ting jeg liker svært godt i Windows 8, deriblant liker jeg det nye UI-et, jeg liker det at du kan mounte ISO-filer rett i Windows, jeg liker den nye dialogen for filoverføring og endel annen småsnacks så derfor skulle jeg gi Release Preview en sjanse men her kommer det blåskjerm, omstarter, feil under oppstart, diskvertøy henger seg fra tid til annet, hotswapping av harddisker ser ikke ut til å fungere uten å fryse hele explorer og gudene vet hva..

 

Skal ikke forvente så alt for mye av testversjoner, men når Consumer Preview stort sett kjørte stabilt men manglet et par drivere (blant annet til Black Magic Intensity Pro Capture Card) til litt særere maskinvare som jeg har så kjørte ting hvertfall noenlunde stabilt. Med Windows 8 Release Preview så er jeg like stuck når det kommer til drivere, de enhetene som ikke ville fungere i Consumer Preview fungerer ikke nå heller problemet er bare at nå er systemet så utsabilt at jeg ikke kan stole på om det vil kjøre i 30min eller ei. Jeg kan ikke være sikker på om maskinen i det hele tatt vil starte opp, eller bare stå å laste inn Windows i det uendelige, jeg kan ikke være sikker på om maskinen faktisk vil klare å skru seg av på normal måte, ei heller kan jeg være sikker på om jeg kan få gjort det jeg ønsker i Windows på grunn selv de simpleste ting som å hotswappe harddisker får alt til å gå i stå.

Lenke til kommentar

Ja, fyll skjermen med Metro-skjit i stedet for å faktisk lage en ordentlig window manager med mulighet for flere desktops/workspaces, ordentlig edge/border-håndtering, window rules m.mer. Høres ut som en knallidé Microsoft. Er allerede utrolig frusterende å arbeide med mange vinduer i Windows, selv med 2x24".

 

Det er nesten litt trist at de nå gir ut enda en versjon av Windows uten det, for når man først har prøvd en ordentlig WM i Linux eller til og med testet litt i Mac så føles Windows sin plutselig utrolig utdatert og tunvint.

Lenke til kommentar

At Metro og Desktop er to adskilte verdner er jo helt absurd, og vil være totalt forvirrende for brukere som bare setter seg framfor en Windows 8 maskin uten opplæring. Hvorfor Metro i det hele tatt er med i versjoner til stasjonære og bærbare er for meg underlig, uten at jeg kjenner til fordelene og mulighetene ved Metro i detalj.

Lenke til kommentar

Har brukt Windows 8 (Consumer Preview) siden den kom ut og har kun fått BSOD 2 ganger.

Kjører mye bedre en forge versjon der jeg hadde mye problemer med .NET.

Har ikke hatt noen store kompatiblitets porblemer, bare enkelte drivere som krever windows 7 som ikke vill, men har windows 8 (beta) drivere til det viktigeste.

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål: Hvordan lukker man et program i Win8 ?
Man tar tak på toppen og drar hele programmet ned til bunnen av skjermen. Med touch vil det gi følelsen av at man drar programmet ut av skjermen.Det skal finnes en del oversikter over alle slike skjulte "gestures" (det er mange) og hvordan de gjøres med mus kontra touch. Google "Windows 8 gestures" for eksempel.Var nylig hos Microsoft i Redmond og har sett en del demoer der. Metro virker veldig effektivt ut når man ser folk som har øvd litt :-)
Hvordan kan det være mer effektivt å måtte dra et program ut av skjermen for å lukke det enn å trykke på et kryss eller avt+f4?

 

Alt + F4

Windows Kye + Tab så får du opp alle kjørende apps der kan du høyreklike og lukke

Dersom du bare "ligger de ned" så er prossessen fryst så det krever nesten ingen ressurser så dette burde heller ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...