Gå til innhold

Sniktitt: Dette er nytt i nyeste Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget mit var at programmet lå der og tok opp minne som kunne ha vær brukt til noe annet , slik at man slapp unna det virtuelle diskminet ( jeg regner med at det er ganske likt i forhold til W7) , slik at maskina jobbet raskere.

 

Om Windows er så smart å mellomlagre disse sovende appene på disken så er det grei.

Men det vet man vel ikke sikkert ?

Lenke til kommentar

Tok vel egentlig utgangspunkt i at de får mindre prioritet og ikke står i veien for andre programmer om de trenger å bruke minnet. Det går ikke treigere å bruke ram i mindre eller større grad, aksesstiden er lik uansett hvor mye som er brukt (derav navnet, Random Access Memory), så igjen; ubrukt ram er bortkastet ram.

 

Så ved mindre prosesser som sover ikke viker unna for andre prosesser så vil det ikke være noen ulempe. Om de derimot ikke gjør det er det ganske ille, men det har jeg liten tro på at de har lagt til.

 

Forøvrig er litt av poenget med å ha sovende prosesser at de skal raskt aksesseres igjen ved bruk, og det er derfor delvis meningsløst å la disse ligge på disk (swap), selv om det er bedre enn å starte de helt på nytt såklart. Tradisjonelt sett har Windows lenge brukt swap for prosesser som er inaktive og deres data i stedet for å bruke opp ram'en, noe som er en veldig merkelig oppførsel. Om dette også bedrer seg i Windows 8 veit jeg ikke helt, er litt vanskelig å finne noe info på det.

 

Eksempelvis så bruker jeg alltid 100% av mine 8GB ram i Linux, hvorav det for tiden er 2.8GB som brukes "faktisk bruk" og 5.2GB er buffers/cache. Nettopp disse 5.2GB er brukt for at ting som ikke er i bruk akkurat nå skal starte opp raskere når de kommer i bruk og litt andre greier. At Windows nå prøver i større grad å implementere dette er flott, og det er neppe på bekostning av andre prosesser som trenger minne der og da.

 

Prøvde å lese litt om memory management på Microsofts sine offisielle sider men er jo bare masse FUD og løgneri. Eksempelvis denne siden hvor det står noe så pent som:

 

Memory management in Microsoft Windows operating systems has evolved into a rich and sophisticated architecture, capable of scaling from the tiny embedded platforms (where Windows executes from ROM) all the way up to the multi-terabyte NUMA configurations, taking full advantage of all capabilities of existing and future hardware designs.

Å kaste bort ram slik Windows har gjort i alle versjoner hittil er ikke å ta i bruk all kapasitet til hardwaren, så dette er bare pinlig å lese. Hadde vært fint om noen som kan litt mer om spesifikt Windows 8 kunne kommentere noe om rambruk og caching i Windows 8 endrer seg noe mer utover å ha sovende prosesser, evt. om de også lagres i swap som cache eller i ram.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg være helt ærlig så kommer jeg til å holde meg langt unna W8 det så lovende ut til å begynne med og metro var noe jeg kunne leve med, men etter at de fjernet aero så ser det noe så inn I granskauen stygt ut. Jeg kan ikke fordra det Nye utseendet. Det er bade stygt og skjedelig på en gang. Jeg holder meg til W7 og Mac OS X.

Lenke til kommentar

Jeg var bare litt redd for at denne minne svappingen skul forsinke en del av de programmene man jobber med.

For min del så ser det ikke ut til at maskinen min bruker alle 4 megabytene jeg har enda

 

Om man kjøre W8 med XP eller W7 utsende så er det for seg greit bare man slipper dise flisene

 

Noe W8 blir det ikke med det første, og ikke før jeg er nød til å ta det i bruk

Lenke til kommentar

Ser ut til at det kan ta litt tid før eg kan hive iPad'en gjennom veggen. Har hatt våte draumar om eit felles OS for stasjonær PC (HTPC), nettbrett og fon. Personleg fixar eg ikkje Apple sitt konsept, eg VIL ha anledning til å rote rundt i systemet, og legge filene mine der eg vil, og ikkje der hverken MS eller Apple tykkjer eg skal lagre dei.

Vil nok vente eit stykke ut på nyåret før eg ev. legg inn W8 på HTPC'en, tykkjer egentleg at denne funkar fint med trådlaust tastatur og mus på 7'en.. Vil slett ikkje ha noko tøtsjy/feely greier på musbasert system. Draumen er dog å sleppe å kødde so til dei grader med 3 forskjellege OS på PC, brett og fon.

Eit anna element vert og korleis eit W8 brett leikar seg med både W7 og PC versjon av W8. Eg veit iallefall at den dagen eg kan kline iPad'en gjennom veggen vert ein minneverdig dag...

Lenke til kommentar

MS kan finne på å lagre filer et helt annet sted enn du tenker deg......

Jeg bruker et lite program som får input hver dag om trening, og installerte det på W8RP. Det så ut til å funke fint - helt til jeg skulle sikkerhetskopiere. Hver søndag tas kopi av hele programmet med filer og alt og overfører en annen SSD. Så viser det seg at ingen av de filene som jeg la inn etter installasjonen er med over - fordi W8 la dem i kompatibilitet (i virtualstore). Og det får vel være greitt nok, men ikke uten at jeg får beskjed ?

Dette er bare ett av mange eksempler på en arroganse jeg ikke liker !

 

Så liker jeg dårlig at jeg ikke får gjøre med filene mine som jeg ønsker. Det er en helvettes masse sikkerhet - som jeg har dårlige kunnskaper om - som må omgår hver eneste gang jeg skal gjøre noe.

MS : Dette er MINE filer !

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål: Hvordan lukker man et program i Win8 ?
Man tar tak på toppen og drar hele programmet ned til bunnen av skjermen. Med touch vil det gi følelsen av at man drar programmet ut av skjermen.Det skal finnes en del oversikter over alle slike skjulte "gestures" (det er mange) og hvordan de gjøres med mus kontra touch. Google "Windows 8 gestures" for eksempel.Var nylig hos Microsoft i Redmond og har sett en del demoer der. Metro virker veldig effektivt ut når man ser folk som har øvd litt :-)
Hvordan kan det være mer effektivt å måtte dra et program ut av skjermen for å lukke det enn å trykke på et kryss eller avt+f4?

 

Alt + F4

Windows Kye + Tab så får du opp alle kjørende apps der kan du høyreklike og lukke

Dersom du bare "ligger de ned" så er prossessen fryst så det krever nesten ingen ressurser så dette burde heller ikke være noe problem.

 

Poenget er at de har fjernet snarveistasten og krysset for å lukke programmer. Når jeg ønsker å lukke et program så skal det ikke være opp til OSet å bestemme om det faktisk skal lukkes eller legges i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...