Gå til innhold

Rekordmange laster ned Game of Thrones


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig argumentet ditt? Fordi det ikke er lett å håve inn spenn i utlandet, så er det forståelig at de gjør ting på en tåpelig måte? Er det lettere å sette opp avtaler med TV-selskaper enn det er å lage et sted der man kan kjøpe og downloade serien? Antakelig ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor "det er ikke lett å tjene penger" liksom skal være en unnskyldning eller forklaring av valget de tar?

 

AtW

 

At ting tar tid?

 

HBO jobber faktisk med det. Men det virker som folk tror her at ting skjer så lett. At HBO ikke vil jobbe med sine rivaler som Netflix er fullt forstålig. For at HBOGo skal komme her i EU så må HBO sørge for at det ikke blir tap. Selskaper etablerer ikke ting om det skaper mindre verdi for dem. Hva tilsier det deg at HBOGo absolutt blir en suksess nok?

 

Selvfølgelig kan det være et tap om folk forsetter å laste ned. Men det blir et større tap om inntektskilden i EU stoppes, og HBOGo blir en fiasko. Se det fra en annen side.

 

Hadde vært kjipt i grunn om kanalen måtte satse mindre, kanskje også lagt ned/nedprioritert store produksjoner som Game of Thrones. Synes ikke du det?

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Hva er egentlig argumentet ditt? Fordi det ikke er lett å håve inn spenn i utlandet, så er det forståelig at de gjør ting på en tåpelig måte? Er det lettere å sette opp avtaler med TV-selskaper enn det er å lage et sted der man kan kjøpe og downloade serien? Antakelig ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor "det er ikke lett å tjene penger" liksom skal være en unnskyldning eller forklaring av valget de tar?

 

AtW

 

At ting tar tid?

 

HBO jobber faktisk med det. Men det virker som folk tror her at ting skjer så lett. At HBO ikke vil jobbe med sine rivaler som Netflix er fullt forstålig. For at HBOGo skal komme her i EU så må HBO sørge for at det ikke blir tap. Selskaper etablerer ikke ting om det skaper mindre verdi for dem. Hva tilsier det deg at HBOGo absolutt blir en suksess nok?

 

Selvfølgelig kan det være et tap om folk forsetter å laste ned. Men det blir et større tap om inntektskilden i EU stoppes, og HBOGo blir en fiasko. Se det fra en annen side.

 

Hadde vært kjipt i grunn om kanalen måtte satse mindre, kanskje også lagt ned/nedprioritert store produksjoner som Game of Thrones. Synes ikke du det?

Jeg tror det handler mer om at den bransjen er vant til dagens system, såkalt syndication. Det gir en forutsigbarhet, da de tjener en viss sum hvis de selger programmer til utenlandske kanaler. Innenfor dette systemet er det mange interessenter, som kanskje ikke er positive til en eventuell HBO GO/HBO distribusjon til utlandet. Der hvor jeg tror problemet ligger, er ikke i HBOs strategi eller økonomi, men derimot rettighets kontroll og avtaler som eksisterer i USA og det globale markedet. Jeg har ikke noe inngående kunnskap om dette feltet, men jeg kan ikke se at det er kun er en økonomisk årsak til at HBO ikke distribuerer sine programmer direkte til seere i utlandet.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Maury

 

Jeg har full forståelse for at HBO godt kan se seg mer tjent med å gi CD, og tilsvarende kanaler for andre europeiske land, eksklusive rettigheter til GoT enn de ville fått ved å også tilby serien til europeiske brukere over HBOGo.

 

Men det er likevel forbrukerfientlig. HBOGo hadde vært en mye bedre løsning for forbrukerne. IMHO burde helle kringkastingsmodellen med eksklusivitet forbys da den er direkte forbrukerfientlig og konkurransevekkende. Men dette er en sak for forbrukermyndigheter, konkurransetilsynet og lovgivende forsamling.

 

Så lenge HBO insisterer på å benytte seg av en forbrukerfientlig distribusjonsmodell med eksklusivitet istedenfor å gi meg tilgang til å benytte den den allerede eksisterende og overlegne streamingtjenesten de har vil jeg skaffe meg tilgang til produktene deres via alternative kilder. Det er for meg irrelevant at de tjener mest penger på dagens modell da den ødelegger for mine interesser som forbruker. De kan godt følge denne forbrukerfientlige modellen, men da er det også gitt at det blir mye piratkopiering.

 

Forøvrig er historien om faren din sine problemer i Japan ganske irrelevante da det var snakk om en veldig annen type distribusjon, med helt andre kostnader. Vi snakker her om å åpne den eksisterende løsningen HBOGO for europeiske brukere, ikke å etablere en stor verdikjede i andre land. HBOGo er allerede global, den er kun kunstig begrenset til å ikke gjelde europeiske brukere. Ja det kan godt hende det er mer lønnsomt for HBO med eksklusive avtaler, men dette har med avtalevilkårene i seg selv ikke ettableringskostnader for en verdikjede i et nytt marked.

 

Og slutt med ovenfra og ned argumentasjonen din med stereotyper om at andre sitter på gutterommet. Om du må ty til slik argumentasjon sier det mer om deg og styrken av dine argumenter enn de du debatterer mot.

Lenke til kommentar

@Maury

 

Jeg har full forståelse for at HBO godt kan se seg mer tjent med å gi CD, og tilsvarende kanaler for andre europeiske land, eksklusive rettigheter til GoT enn de ville fått ved å også tilby serien til europeiske brukere over HBOGo.

 

 

Eller bare selge det til CD samtidig! Så kan den vises samme dagen om ikke annet.

Men fortsatt en dårlig løsning at den skal sendes for eks kl2000 og da jobber jeg.

Hele TV hvor de sender programmer er soooo 2000 and late.

Skulle hatt alle kanalene og selv streamet det man vil se når man vil se det.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig argumentet ditt? Fordi det ikke er lett å håve inn spenn i utlandet, så er det forståelig at de gjør ting på en tåpelig måte? Er det lettere å sette opp avtaler med TV-selskaper enn det er å lage et sted der man kan kjøpe og downloade serien? Antakelig ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor "det er ikke lett å tjene penger" liksom skal være en unnskyldning eller forklaring av valget de tar?

 

AtW

 

At ting tar tid?

 

HBO jobber faktisk med det. Men det virker som folk tror her at ting skjer så lett. At HBO ikke vil jobbe med sine rivaler som Netflix er fullt forstålig. For at HBOGo skal komme her i EU så må HBO sørge for at det ikke blir tap. Selskaper etablerer ikke ting om det skaper mindre verdi for dem. Hva tilsier det deg at HBOGo absolutt blir en suksess nok?

 

Selvfølgelig kan det være et tap om folk forsetter å laste ned. Men det blir et større tap om inntektskilden i EU stoppes, og HBOGo blir en fiasko. Se det fra en annen side.

 

Hadde vært kjipt i grunn om kanalen måtte satse mindre, kanskje også lagt ned/nedprioritert store produksjoner som Game of Thrones. Synes ikke du det?

 

Tar det vikelig så mye tid? Jeg tipper det tekniske tar mye kortere tid når det gjelder å selge VOD/streaming enn det gjør å framforhandle avtaler med masse aktører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ville betalt dersom en god løsning hadde eksistert.

 

En god løsning er streaming (evt nedlasting) i hd uten forsinkelse i forhold til tv airing. Løsningen finnes ikke, og en mager adsl-linje duger ikke.

 

Gode tv-serier skulle jeg gjerne støttet for å sikre at de ikke blir kansellert.

Lenke til kommentar

Lets face it, folk vil helst ha ting etter sine egne premisser. Se når de vil, frihet til å se igjen når som helst, lite knot og vanskeligheter, ikke hoppe igjennom "sirkusringer" for å få det til, og helst slippe å betale.

 

Dermed skal det lite hindringer til i form av begrenset distribuering eller ventetid før visning på de forskjellige kabelnettene før en del av den lovlydige publikumsmassen prøver å finne et alternativ som passer dem bedre. Noen ganger betyr det nedlasting fra ... la oss kalle det uoffisielle kilder. ;P

Lenke til kommentar

Jeg kjøper altid filmer på bluray da dette gir best kvalitet når man har hjemmekino med stort lerret /hd lyd etc.

Men, jeg liker også å se tv serier, og jeg orker rett og slett ikke å vente til disse kommer på BD her i landet.

Derfor laster jeg disse ned så jeg kan se de likt som de blir sluppet i statene, laster seff ned HD versionen.

Lenke til kommentar

Det er litt pussig når den ulovlige varianten er bedre enn den lovlige...

Når det kommer til vesker, golfkøller, klokker, sko - ja, generelt det meste - er kopien ALLTID dårligere enn originalen som er skaffet via autoriserte forhandlere.

Men i filmbransjen er alt baklengs. Treig leveranse, dårlig kvalitet, lite brukervennlig.

 

Prøvde her om dagen å se Kong Curling. Fikk skikkelig lyst. Som vanlig tittet jeg innom min vanlige torrent-side, men der var den ikke (nesten litt overrasket faktisk). Skuffet tuslet jeg videre til piratbukta. De hadde den, men hadde ikke lyst til å bruke den tjenesten. SÅ da tenkte jeg: "la meg være lovlydig for en gangs skyld". Prøvde å tenke gjennom hvilke nettjenester som fantes. Hmmm, ViaPlay har jeg hørt om. Nei, de hadde den ikke. Jeg har GET, kanskje de har den! &--#62;Nope, ikke de heller. CDON kanskje? Ikke de heller.

Etter en god stund ramlet jeg over Comoyo, visstnok noe fra Telenor(?). DE HADDE DEN! Det tok meg bare nesten én time å finne den filmen, LOVLIG!

En eller annen sjef for ettellerannet selskap burde vært sparket og kjørt over av en trikk, samt stilt for riksrett. At det som forbruker skal være såååååå vanskelig å få tak i en film uten å måtte gå ut av huset burde ikke vært lovlig. Hvor er Forbrukerombudet når man trenger dem?

De burde interessert seg mer i streamingsaken (eller mangel på en), og faktisk tvunget film/tv-bransjen til å finne brukbare løsninger som forbrukere er tjent med.

 

 

Og når det gjelder Comoyo: Ganske enkel tjeneste, bruker Silverlight mener jeg å huske. Film går i nettleser, det er litt irriterende. Tekst fantes ikke (foretrekker ofte tekst på norske filmer, da det er så utrolig mange uforståelige dialekter i norske filmer). Bitrate på sendingen var 3000kbit, for både lyd og bilde. Sending i HD (jukse-HD, 720). Skulle gjerne hatt litt mer bitrate, for bildet var langt fra perfekt. Og lydkvaliteten var ikke allverdens. Et godt stykke opp til klarheten og kvaliteten til DTS. DTS-HD-MA er nok fortsatt ganske så uaktuelt, da det sporet alene spiser 3-4 Mbit.

Og til sist prisen: 39kr for å leie en streamingfilm i 24 timer med middelmådig kvalitet... Ikke imponert. For 99kr/mnd for tilgang på hele biblioteket dems hadde kanskje vært interessant, men igjen så taper de fordi filmene kommer så utrooooolig seint ut i Norge.

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge alt er så dyrt, begrenset og tregt, så blir det den andre veien.

Hadde alt vært samlet på et sted til en fornuftig penge, hadde jeg gledelig brukt penger på det.

Gidder ikke punge ut 300 spenn i måneden eller hva det ligger på nå, for å få tilgang til 1 serie og ellers møkk, og betale enda 300 spenn i mnd for å få tilgang til en annen del. Itillegg til at man har utgifter til nrk lisens og grunnpakke. Og itillegg måtte akseptere at ting kommer lenge etter release i usa.

 

Den dagen man ikke kan gå inn på PB lenger, så vil ikke det forandre noe.

Endret av Mwotm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjerneproblemet til underholdningsindustrien er at de sitter fast i den gamle tankegangen om en fysisk verden, før internett i det hele tatt var allment tilgjengelig. En verden hvor alt innhold må reproduseres på plater og sendes med båt eller fly fysisk rundt i verden og selges over disk i fysiske utsalg, men ikke før andre lands TV-kanaler og radio har fått muligheten til å melke kua litt.

 

Landegrenser er alfa omega enda for disse, og oversetting må selvsagt på plass før serier og film kan sendes/selges. Dette tar alt for lang tid. Og hvorfor skal fysiske landegrenser sette begrensninger for distribusjon digitalt via internett? Det er (stort sett) bare spøkelser fra den gamle modellen for distribusjon innen underholdningsindustrien som spøker igjen og igjen, og nekter å slippe taket.

 

Lurer på hvor mye potensielle inntekter de taper på dette? Bare se på hvor mye ulovlige legemidler som selges via internett, på tvers av landegrenser. Det må da være et lite hint.

Lenke til kommentar

Så lenge alt er så dyrt, begrenset og tregt, så blir det den andre veien.Hadde alt vært samlet på et sted til en fornuftig penge, hadde jeg gledelig brukt penger på det.Gidder ikke punge ut 300 spenn i måneden eller hva det ligger på nå, for å få tilgang til 1 serie og ellers møkk, og betale enda 300 spenn i mnd for å få tilgang til en annen del. Itillegg til at man har utgifter til nrk lisens og grunnpakke. Og itillegg måtte akseptere at ting kommer lenge etter release i usa.Den dagen man ikke kan gå inn på PB lenger, så vil ikke det forandre noe.

 

Og i tillegg må du enten se det akkurat til det tidspunktet det sendes, eller investere i en PVR-boks og fikle med opptak på forhånd.

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Personlig synes jeg det er helt greit å laste ned TV-serier (gratis, ulovlig) så lenge det ikke er mulig å kjøpe de digitalt, innen rimelig tid. Big Entertainment må skjønne at verden ikke er som da VHS ble introdusert på syttitallet. Uten et skikkelig digitalt alternativ, kommer de til å miste flere og flere konsumenter.

 

Edit: David Pogue (NY Times, CBS News og Scientific American) har skrevet en fin kronikk om Hollywood og distribusjon: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=pogue-5-ways-hollywood-can-stop-digging-its-own-grave-piracy&WT.mc_id=SA_printmag_2012-09

 

Siden han er amerikansk har han ikke nevnt det håpløse faktum at Hollywood liker å soneinndele lansering av filmer og tv-serier. Som om kommunikasjon over Atlanterhavet tar mer enn noen milisekunder...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Bruker også å laste ned serier som Two and a half men, How i met your mother, Game of thrones osv, rett og slett fordi det tår flere måneder før de kommer til Norge (og ikke minst, HVIS de kommer til Norge).

 

En annen grunn er at når de endelig kommer til Norge, så må jeg være forran TVen akkurat i rett tidspunkt, man kan ikke se episoder når man vil på nettet, da må man vente flere år.

 

Latterlig løsning, og mitt store spørsmål er, hvorfor får USA ting&tang leeenge før alle andre? Klar over at det er i USA det blir laget, men det eneste som skjer når de venter med å selge til utlandet er at de taper penger.

Lenke til kommentar

Fordi de liker kontroll. Fordi de får masse penger fra europeiske kabelselskaper for seriene sine. Fordi de tror Blu-Ray er fantastisk. Mange grunner til at de velger å gjøre det sånn, men om de er gode er en annen sak.

 

Edit: Det finnes heldigvis noen som har skjønt det. Louis CK selger sin Live at the Beacon-forestilling for fem dollar på nettsiden sin. Hysterisk morsom standup, og man slipper å betale mafia-skatt til produksjonsselskaper og rettighetseiere i flere ledd. Bare synd det er vanskeligere å lage og distribuere TV-serier på samme måte...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Bransjen må rett og slett forstå at de har mistet muligheten til å slippe ting kontrollert og etter hvert utover kanaler og verdensdeler. Den tiden er over. Nå har de kontroll over en slippdato - den første. Får vi ikke se det da, tar vi oss til rette. Vi gidder heller ikke betale oss dypt inn i en TV-pakke for å få tilgang på ting senere.

Men jeg hadde gladelig betalt gode penger for å få se nye episoder i maks kvalitet, på den dagen de først blir vist, eller ikke lenge etter.

 

Hadde TV-serier blitt funnet opp i dag, hadde nok distribusjonen blitt omtrent sånn. Men gamle vaner er vonde å vende, og det er mange gretne gamle gubber som skal ha salt i grøten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...