Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

Fordi dei hadde fleirtallet? Eller er det noko du sikter til her som eg ikkje husker?

 

jeg kan ikke huske at AP eller H har hatt flertallet hver gang .

på sosialistisk side har AP bestandig vært størst

 

På borgerlig side har de vanligvis vært H men jeg mener at FRP i en periode var større.

om det var tilfelle da man hadde valg kan jeg ikke huske ,.

Det ente likevel med at H fik hovedansvaret

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt pussig at det kun er AP og H som har fått lov til å danne regjering ( samme med andre parti)

 

Det er alltid den politiske sammensetningen på Stortinget som bestemmer hvem som blir forespurt om å danne regjering. Normalt blir da det største partiet på borgelig/"sosialistisk" side bedt om å danne regjering, enten alene eller sammen med andre.

 

Men vi har hatt regjeringer ledet av Senterpartiet og KrF (Borten, Korvald og Bondevik). Bondevik I regjeringen som styrte fra 1997 - 2000 bestod faktisk av KrF (statsminister), Venstre og Senterpartiet (sentrumskoalisasjon) - og motbeviser altså din påstand. Også Lars Korvald sin regjering fra 72 - 73 bestod av KrF, V og SP.

 

Edit: Frp har aldri vært største borgelige parti ved et valg som gav et reelt borgelig flertall. De var største borgerlige parti ved valget i 2005 og 2009 - men da var det ikke borgerlig flertall. De var også størst på borgerlig side i 1997 - dog hadde da KrF samme antall mandater. I 1997 kan vi også si at vi hadde 3 blokker i norsk politikk, Venstresiden (SV/AP), Sentrum (SP, V, KrF) og høyeresiden (H og FrP - som uansett ikke var på talefot) FrP ville uansett ikke fått flertall for noen regjering basert på FrP.

 

@Newton:

 

Flere dummies en det trengs. Generelt er jeg skremt over kunnskapsnivået når det gjelder det politiske system og hvordan det norske samfunnet er organisert.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje noen skulle startet en tråd med tittel "Politikk for dummies - en elementær innføring i vårt politiske system", for noen har tydeligvis ikke fulgt med i timen... ;)

 

Om det er meg du sikter til så er det stort sett bare det som er igjen fra samfunnsfagtimene på videregående eg går ut i frå, så bare til å korrigere om eg husker feil. :p

Lenke til kommentar

Det er litt pussig at det kun er AP og H som har fått lov til å danne regjering ( samme med andre parti)

 

Det er alltid den politiske sammensetningen på Stortinget som bestemmer hvem som blir forespurt om å danne regjering. Normalt blir da det største partiet på borgelig/"sosialistisk" side bedt om å danne regjering, enten alene eller sammen med andre.

 

Men vi har hatt regjeringer ledet av Senterpartiet og KrF (Borten, Korvald og Bondevik). Bondevik I regjeringen som styrte fra 1997 - 2000 bestod faktisk av KrF (statsminister), Venstre og Senterpartiet (sentrumskoalisasjon) - og motbeviser altså din påstand. Også Lars Korvald sin regjering fra 72 - 73 bestod av KrF, V og SP.

 

Når det gjelder Bondevik regjeringen så mener jeg at de fikke danne regjering fordi Høyre tillot det , ellers så ville det ikke ha blitt noen regjering . Det er også det unntaket jeg kjenner til

Lenke til kommentar

Det blir aldri en regjering uten at flertallet på Stortinget støtter regjeringen. Det er det vi kaller parlamentarisk grunnlag. Om en regjering får flertallet i mot seg - er konsekvensen i realiteten at den må fratre. Så både Høyre og FrP støttet faktisk Bondevik I regjeringen - om de ikke hadde gjort det hadde vi fått en AP-regjering. Og det var Arbeiderpartiet og Høyre som felte den i 2000. Lars Korvald sin regjering i 72 - 73 var også støttet av Høyre.

Lenke til kommentar

Jo vi har flertallsdemokrati.

 

hvordan da , FRP var i det største partiet ?

Samme med H og kRF eller V så kunne de danne regjering .

 

I et tilfelle var H også avhengig av FRP for å danne regjering .

Hvis jeg ikke husker for mye feil måtte de også ta med V eller KRF for å få flertall.

Her nektet KRF og V . de trodde tydeligvis at de kunne danne mindretallsregjering med støtte fra FRP uten FRP sin innflytelse.

 

hvor demokratis vil du si at det er ?

Lenke til kommentar

@elgen:

Om partier som har mer enn 50 % av representantene på Stortinget ikke ønsker FrP i en regjering, så ønsker ikke flertallet det. Da er det faktisk demokrati at FrP ikke er i regjering.

 

Om FrP hadde hatt 49 % av representantene i Stortinget og ingen andre partier ville støttet FrP, så har ikke FrP kunnet danne regjering eller delta i regjering - de har ikke flertall.

 

Når KrF, SP og Venstre faktisk gikk til valg i 1997 og 2001 på å ikke sitte i regjering med FrP - så har faktisk flertallet stemt på at FrP ikke skal sitte i regjering. Og for tiden har folk stemt på at AP+SV+SP skal ha regjeringsmakt. Altså man tar til etterretning hva folk har stemt. Meningsmålinger har intet med det å stemme eller demokrati å gjøre.

 

Hva resultatet blir i 2013 aner vi ikke i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig så enkelt som du sier.

 

jeg skal likevel gjøre det kort.

 

Flertallet ønsker regjeringskifte , altså at AP,SP og SV går ut av regjering

De er avhengig av at de 2 største + et lite parti på borgerlig side danner regjering for at det skal bli flertall ( over 50 % )

Ingen av de 2 små partiene ønsker å ha noe med FRP å gjøre.

 

De første problemet her er hvis SP,AP og SV ønske så kan de forsett for da vil de bli flertall til tross for at de er under 50 %

Det andre problemet er at verken V,KRF,H eller FRP vil få noen innflydelse til tross for samlet flertall.

 

Det kaller du for demokrati ?

 

Jeg kaller det for dumskap. hvorfor velge enten eller når man kan få noe midt mellom ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...