Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

Det siste er jeg ikke uenig i, som du ser har jeg i tidliger innlegg vært kritisk til håndteringen.

 

Ellers så tror jeg ingen tviler på at Norge kan bygge store datasentre, det er faktisk ikke særlig komplisert relatert til hva norsk oljesektor har gjennomført. Det er ellers snart 20 år siden Norge bygde sitt første større datasenter i fjell, selv om dette er relativt lite i denne sammenheng.

 

Om Norge hadde sagt ja til denne tror jeg ikke det hadde medført at flere datasenter hadde kommet. Og som sagt ville det infrastrukturmessig for et datasenter på Rennesøy holdt å legge fiber fra Jæren/Rogaland og ned på kontinentet (den billigste løsningen - null behov for graving). Altså nødvendigvis ingen effekt i resten av landet.

 

Ikke hadde det skapt noen forsterket økonomi heller - skal man få til det kreves det helt andre effekter.

 

At Norge kunne brukt dette som en start for å bygge opp et miljø og en infrastruktur rundt potensielle datasentre er noe helt annet. Men da kan det være at lokaliseringen burde vært et helt annet sted.

 

Det er dessverre altfor få som forstår at denne typen næringsetableringer, f.eks etablering av lokalitetskrevende aktiviteter med få arbeidsplasser i avstand fra naturlige kompetansemiljøer, og hvor synergieffekter er vanskelig å oppnå, faktisk ikke trenger å være særlig lurt. Det er faktisk ikke sikkert de er samfunnsøkonomisk lønnsomme i det hele tatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke AP og "sosialistene" aleine om å styre i Stortinget. All skyld kan ikke legges på den siden, men en god del på fellesskapet - politikere og byråkrati er artige saker!

 

Som sagt tidligere, så er det leit at slike sjanser falmer fordi noen ikke klarer å gjøre jobben sin før svarfrist.

Er som oftest i slike store saker at vi har mulighet til å forbedre ting i infrastrukturen (som burde vært fikset uansett). Strekke fiber bør være høyere på prioriteringslisten.

Lenke til kommentar

Trist, veldig trist. For alle som har interesse av forskning og ønsker bedre fokus på kunnskapsbygging.

Flaut. For alle som klarer å se litt utenfor steinrøysa, og som klarer å føle noe på vegne av en forbløffende tafatt regjering med manglende fokus.

 

Dette hadde vært bra for Norge, bra for utdanningsinstitusjoner, bra for forskningsmiljøet (norske ift det internasjonale). Noen ekstra arbeidsplasser til og med. Og stor sjanse for fremtidige utbygginger, både tilsvarende installasjoner og infrastruktur.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Er det noen som husker "IT Fornebu"?

Da sto AP og FrP side ved side i Stortinget og ellers hvor de kunne få en mikrofon foran munnen, og snakket varmt om "investering i fremtiden" og "et norsk Silicon Valley" og kritiserte andre for å skusle bort mulighetene hvis de ikke støttet helhjertet opp om prosjektet.

 

Hvor mange statlige millioner (milliarder?) rant ned i dette sluket?

Hva kom ut av det? Nytt Telenor-bygg, Telenor arena og noen boliger?

 

Store gevinster (- som vanlig -) for Bygg & Anleggssektoren ; fint lite å skryte av for IT-sektoren.

 

(Er AP sosialister når de bruker "skattebetalernes penger" på store luftslott, eller når de ikke gjør det?)

(Hvis man skal bruke "sosialistisk" som merkelapp på alt man ikke er enig i, da fratar man ordet enhver mening - i tillegg til at man avslører et urovekkende lavt kunnskapsnivå. )

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etterpåklokskapen er verdens mest eksakte vitenskap. IT Fornebu ble kanskje en fiasko, men tanken var i og for seg god. Og det ble i det minste gjort et forsøk. Så kan man diskutere hvorvidt det var vellykket eller ikke. Forøvrig var det snakk om å få bedret infrastrukturen ut til Fornebu, men hva har egentlig skjedd der? I saken ang. CERN gadd man ikke engang å prøve. Det er bedre å prøve og feile enn å ikke prøve i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ellers så tror jeg ingen tviler på at Norge kan bygge store datasentre, det er faktisk ikke særlig komplisert relatert til hva norsk oljesektor har gjennomført. Det er ellers snart 20 år siden Norge bygde sitt første større datasenter i fjell, selv om dette er relativt lite i denne sammenheng.

 

Dette er jeg klar over, men vi kan ikke bare hvile på oljen.

 

Om Norge hadde sagt ja til denne tror jeg ikke det hadde medført at flere datasenter hadde kommet. Og som sagt ville det infrastrukturmessig for et datasenter på Rennesøy holdt å legge fiber fra Jæren/Rogaland og ned på kontinentet (den billigste løsningen - null behov for graving). Altså nødvendigvis ingen effekt i resten av landet.

 

Ikke hadde det skapt noen forsterket økonomi heller - skal man få til det kreves det helt andre effekter.

 

At Norge kunne brukt dette som en start for å bygge opp et miljø og en infrastruktur rundt potensielle datasentre er noe helt annet. Men da kan det være at lokaliseringen burde vært et helt annet sted.

 

Jeg ville påstått at dette hadde åpnet mulighet for flere datasenter i Norge, og deretter muligens åpne litt mer for IT i Norge, dermed blir også infrastrukturen forbedret. IT-Norge i dag er i elendig tilstand.

 

EDIT: Jeg tenker på lang sikt. Vi henger veldig mye etter i dag, men dette datasenteret kunne godt vært ett dytt i riktig retning.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det overhengende sannsynlig at norge ville tjent på prosjektet, både direkte i utbyggingsfasen, det blir tross alt noen moms, og skattekroner på det. Kompetanse inn til landet, og bedre miljø rundt utdanningen som er rettet mot denne sektoren måtte jo være smart, da cloud's, databehandling på bestilling osv, ser ut til å bli mer utbredt i tiden fremover.Et av de viktigste argumentene for en plassering i Norge, er jo nettopp sikkerheten, og sikkerhet er en verdifull handelsvare, det burde vi snart klare å tjene penger på. Jeg har vanskeligheter for å se noen negative effekter av dette for norge?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Etterpåklokskapen er verdens mest eksakte vitenskap. IT Fornebu ble kanskje en fiasko, men tanken var i og for seg god. Og det ble i det minste gjort et forsøk. Så kan man diskutere hvorvidt det var vellykket eller ikke. Forøvrig var det snakk om å få bedret infrastrukturen ut til Fornebu, men hva har egentlig skjedd der? I saken ang. CERN gadd man ikke engang å prøve. Det er bedre å prøve og feile enn å ikke prøve i det hele tatt.

Hvem var det som ikke gadd å prøve?

Det ble - innen fristens utløp (som var satt av CERN) - levert inn tilbud fra 5 norske interessenter. I følge rykter TU har hørt, er CERN nå i gang med forhandlinger med den de har rangert på førsteplass, og dette skal være en av de ikke-norske interessentene. Det er ikke gitt at disse forhandlingene vil føre fram, så hvor senteret ender opp er det foreløpig ingen som vet. Det kan til og med hende det blir i Norge.

 

De 5 norske interessentene har deltatt i en internasjonal konkurranse - det er ikke opp til den norske regjeringen å bestemme om CERN-senteret skal ligge i Norge eller ikke. Har du i det hele tatt satt deg inn hva dette handler om og hvordan prosessen har vært?

Lenke til kommentar

Hvem var det som ikke gadd å prøve?

Det ble - innen fristens utløp (som var satt av CERN) - levert inn tilbud fra 5 norske interessenter. I følge rykter TU har hørt, er CERN nå i gang med forhandlinger med den de har rangert på førsteplass, og dette skal være en av de ikke-norske interessentene. Det er ikke gitt at disse forhandlingene vil føre fram, så hvor senteret ender opp er det foreløpig ingen som vet. Det kan til og med hende det blir i Norge.

 

De 5 norske interessentene har deltatt i en internasjonal konkurranse - det er ikke opp til den norske regjeringen å bestemme om CERN-senteret skal ligge i Norge eller ikke. Har du i det hele tatt satt deg inn hva dette handler om og hvordan prosessen har vært?

Kritikken var rettet mot politikerne. Jeg har ikke snakket om de private aktørene. Det er ikke statens oppgave å drive forretning, men det er statens oppgave å legge forholdene til rette, eks. infrastruktur.

Lenke til kommentar

Om noe, så kunne de kjøpt velgernes gunst.

For sånn det ser ut nå, så baller det på seg med "regjeringen feiler ditt", "politikerne gjør dritt" osv osv, mens det som faktisk blir gjort skulle bare mangle at blir gjort.

 

Om noe, så gir dette, sammen med Facebook sitt avslag et inntrykk av holdningen til teknologisk fremdrift. Det føles som en tankgegang at en ikke trenger biler, fordi hest og kjerre klarer fint å komme seg fra A til B. Ikke optimalt, men det fungerer, så det trenger ikke fikses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om noe, så kunne de kjøpt velgernes gunst.

For sånn det ser ut nå, så baller det på seg med "regjeringen feiler ditt", "politikerne gjør dritt" osv osv, mens det som faktisk blir gjort skulle bare mangle at blir gjort.

 

Dette er jo typisk påstand same kva regjeringa gjør eller ikkje gjør... Du høyre det same om Obama, sjølv på tvers av at han faktiskt har fått ein heil del gjennom med om og men.

Lenke til kommentar

Hvem var det som ikke gadd å prøve?

Det ble - innen fristens utløp (som var satt av CERN) - levert inn tilbud fra 5 norske interessenter. I følge rykter TU har hørt, er CERN nå i gang med forhandlinger med den de har rangert på førsteplass, og dette skal være en av de ikke-norske interessentene. Det er ikke gitt at disse forhandlingene vil føre fram, så hvor senteret ender opp er det foreløpig ingen som vet. Det kan til og med hende det blir i Norge.

 

De 5 norske interessentene har deltatt i en internasjonal konkurranse - det er ikke opp til den norske regjeringen å bestemme om CERN-senteret skal ligge i Norge eller ikke. Har du i det hele tatt satt deg inn hva dette handler om og hvordan prosessen har vært?

Kritikken var rettet mot politikerne. Jeg har ikke snakket om de private aktørene. Det er ikke statens oppgave å drive forretning, men det er statens oppgave å legge forholdene til rette, eks. infrastruktur.

Fem norske interessenter har altså lagt inn anbud, men ingen av dem nådde etter det TU påstår opp i konkurransen om å få CERN-senteret. Skyldes dette manglende infrastruktur, eller er det andre årsaker?

Hva vet du (eller noen andre utenfor CERN) egentlig om dette?

 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke land som er representert på anbudslisten, men jeg kan nærmest garantere deg at i alle landene som ikke blir valgt, vil opposisjonspolitikerne bruke dette som et argument for at "den sittende regjeringen ikke gjør nok for IT-sektoren", osv. Talk is cheap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Fikk du med deg dette:

 

"I oktober 2010 kom det frem at forskningsinstituttet Cern et halvt år i forveien hadde forhandlet eksklusivt om å investere mellom en halv og én milliard kroner til et Tier 0-datasenter i en fjellhall på Rennesøy i Rogaland. De hadde et ønske om et norsk etableringstilskudd på rundt 50 til 75 millioner kroner.

Rennesøy fikk aldri svar på denne forespørselen fra Regjeringen, som for tiden drev ballkasting mellom departementene, melder Teknisk Ukeblad.

Den eksklusive muligheten glapp, og Cern måtte sende tilbudet ut i en anbudsprosess rettet mot alle medlemslandene."

 

Norge fikk initielt tilbud om eksklusivitet, noe som historisk skyldtes at vi til nå har fått relativt lite igjen i investeringer i forhold til hvor mye vi betaler inn til Cern. Anbudsprosessen starter etter at politikerne somlet bort muligheten om eksklusivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...