Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

Kan du prøva å sei det på ny? For det høres ut som om du sier folk stemmer AP fordi dei er redd for LO... Er det eg som leser heilt feil?

 

Det er nettopp det jeg prøver å si.

 

Folk gjør det ikke bare på.g.a. Lo men etter en nærmere overveiing om hvordan de tror det blir hvis andre partier overta blir det vektlagt høyt

Folket er redd for miste rettighetene man har gjennom LO som har slik sterk innflytelse på regjeringspartiet AP

Når regjeringen har gjort så mye rart så kan det likevel endre seg når det blir valg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det burde også påpekes at sorte deler av befolkningen er ansatt i ofentlig arbeidsplass, og derfor mistenker jeg at disse dlelene av befolkningen vil derfor stemme Ap for å beholde jobben sin. nå sitter i en dalende spiral, fordi denne delen av befolkningen er stor nok til å endre valget drastisk, og vil da lage ett udemokratisk samfunn.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Kan du prøva å sei det på ny? For det høres ut som om du sier folk stemmer AP fordi dei er redd for LO... Er det eg som leser heilt feil?

 

Vis du noensinne skal ha et foredrag om hvordan "Revisjonistene" kom til makta, eller hadde som metode for å komme til makta så var det rett og slett å intigrere en fagforening i partiet, og så bruke fagforeningen for å forskyve stemmene.

Men husk, dette var på 1910 tallet, og ting var annerledes tilbake da.

Samt at navnet "Sosialdemokrat" er noe som ble popularisert etter krigen, da blant annet AP gjorde et forsøk på å kopiere den velfungernende og progressive svenske modellen.

Lenke til kommentar

de vil beholde jobbene sine, og vi vil da sitte med en soialistisk regjering.

Vi har da hatt borgelig regjering flere ganger i nyere tid, uten at det har vært masseoppsigelser i offentlig sektor.

 

Og hvis det er så at en borgelig regjering vil utføre eller føre til masseoppsigelser (=høyere arbeidsløshet), så er vel det alene god nok grunn til å stemme sosialistisk?

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

jeg har ikke påstått at en borgerlig regjering ville gjøre noe slikt med det første, men dt kan godt vere de hadde kuttet ned på arbeidsplassene oveer tid, og privatisert dagens offentlige jobber.

Hvis de kutter ned på arbeidsplasser, så er det én god grunn til å stemme sosialistisk.

 

Hvis de privatiserer så er det jo stor sannsynlighet for at de som allerede har jobben blir prioritert i søkerbunken, og da har de ikke noe å være redd for.

 

Uansett så vil jo folk stemme det de mener er best for en selv. Om de mener at deres arbeidsplass (og dermed økonomi) er bedre sikret med en sosialistisk regjering, så er det klart de stemmer sosialistisk. Hadde jeg vært i den samme situasjonen, så er det klart jeg hadde stemt det som jeg mente sikret min arbeidsplass best. Det er jo nettopp derfor vi har demokrati, for at folk skal få stemme det som passer dem og deres livssituasjon best.

Lenke til kommentar

 

Med ein så særegen påstand må eg spørja kvifor.

 

les inleget mitt om igjen. jeg sa hvorfor.

 

de vil beholde jobbene sine, og vi vil da sitte med en soialistisk regjering.

 

Så vi har ikke behov for sykepleiere, hjelpepleiere, lærere, forskolelærere, leger, sosionomer, renholdarbeidere, kommuneplanleggere osv om vi får en ikke sosialistisk regjering. Ellers så er det bare 30,6 % av de syssellsatte som er ansatt i offentlig sektor, et tall som har vært relativt stabilt (lite økende de 10 - 15 siste år). I perioden 2001 - 2004 (borgelig regjering) var andelen 30,3 %, mens den mellom 2005 og 2008 faktisk var nede i under 30 %.

 

Privatisering gjør ikke at jobbene forsvinner og det reduserer i realiteten ikke offentlig sektor i nevneværdig grad. I enkelte tilfeller vil det faktisk øke det vi kan regne som offentlig sektor.

 

Og når det gjelder hvilke parti folk stemmer på - så tror jeg nok ansatte i offentlig sektor stemmer på alle partier. At man har noe større vekt av folk som stemmer SV, AP, SP og f.eks Venstre er nok et faktum, men det skyldes i like stor grad hvilke utdanningsveier og kjønn som dominerer offentlig sektor. I tillegg rekrutterer det offentlige i langt større grad personer som legger vekt på samfunnsengasjement og sosiale holdninger i forhold til lønn og karriere - og det gir også utslag i politisk holdning.

 

F.eks er kvinner jevnt over politisk med på "venstresida" enn menn (ikke et særnorkst fenomen). Når vi da vet at kvinneyrker dominerer stort i offentlig sektor - er det jo svært logisk at det er høyere andel i offentlig sektor som stemmer SV, AP m.flere.

 

@elgen:

 

Man har ikke noen spesielle rettigheter som medlem i LO, som man ikke har som medlem i andre fagforeninger (YS, Akademikerne) - og i stor grad uten å være medlem av noen fagforening. LO er klart størst, men det er faktisk ikke mer enn noe over 20 % av arbeidstokken i Norge som er medlemmer.

 

LO spesielt og fagforeninger generelt har hatt en enorm betydning for at vi har gode arbeidsvilkår for arbeidstagere i Norge.

 

At det har vært og er nære bånd mellom AP og LO er svært naturlig, da Arbeiderpartitet og Arbeiderbevegelsen (LO) springer ut av akkurat de samme politiske og sosiale strømningene og fra de samme miljøene. Historisk var Arbeidepartiet og Arbeidernes Faglige Landsorganisasjon (LO) hver sin del av arbeiderbevegelsen som voks fram pga industraliseringen. Arbeidepartiet vart den politiske del og LO den arbeidsfaglige del.

 

Generelt er har alle fagorganisajoner en tendens til å helle mer mot venstre enn befolkningen - dette fordi det å organisere seg er i mange sammenhenger et bevist valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo at AP og LO påvirker hverandre som igjen påvirker folk.

Det er greit at LO påvirker AP , men det er ikke så greit at AP påvirker LO.

 

Da ender man opp med at en masse folk ikke ser lenger en til AP/LO symbiosen.

 

Hvis man diskuterer og argumenterer så finnes det mage som nekter for alt annet en det sosialisten mener .

Og man ender opp med høylyst krangel. særlig på det private planet

 

Uansett hva sannheten er så er det alt for mange som ikke tenker klart selv.

Man kan si at de er fjernstyrt av LO eller AP & Co

 

Jobber man i kommunen og har del-stilling så tør man ikke stemme borgerlig i frykt for å miste jobben

Her mener jeg at det kommer av at LO er så tett tilknyttet AP

Derfor for AP som oftest makta.

 

 

Bolson: Nå har jeg ikke sagt at rettighetene gjennom LO forsvinner om de borgerlige overtar .

det er bare det at LO får mere kontroll hvis AP er med å regjere .

 

Derfor kan det virke litt merkelig hvis folk er mot AP når de er medlemmer av LO

 

ideelt sett så burde LO samarbeide tett med enhver sittende regjering ikke et bestemt parti.

LO oppfordrer jo også folket til å stemme AP selv om de forsøker å holde lav profil på det punktet

 

Selv tror jeg at det ville ha være langt fler medløperer i LO hvis de var uavhengig av parti

 

 

NÅ kan dert også virke som om en borgerlig allianse er mere villig til å støtte forskning og utvikling en sosialistisk allianse . De vil jo beskytte det offentlige for enhver pris . Noen ganger går det mot dem selv .

 

et eksempel ar at så godt all helsebehandling skal foregå i det offentlige innenfor en korridor.

og man ender opp med helsekøer

 

Hvis noen vil etablere private arbeidsplasser så får de klare seg selv , det er holdningen fra den kanten

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har ikkje lyst til å gi mykje tillit til den generelle befolkningen nokonstad, men samtlige som stemmer er faktiskt medmennesker, ikkje sauer.

 

Videre gir du inntrykk av at LO går rundt og kjører reina religionen med medlemmene. Snakker me om same greia her eller? Folk er forlatt til sin individualitet og setter sin lit til partiet dei stemmer på, så å bli "påvirket" er veldig vanskelig i den forstand når folk først har gjort opp meininga si.

 

Dei fleste antar forhåpentligvis logiskt nok at om LO eller politiske partier, etc etc, skulle ta til å brenne ned vil det vara nokon til å ta plassen deira.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Det er ingen som mister jobben i det offentlige på bakgrunn av det man stemmer med valg - selv om man har en deltidsjobb. Arbeidsgiver vet heller ikke hva du stemmer - vi har hemmelige valg i Norge.

 

Det er faktisk en ulovlig oppsigelsesgrunn og hadde garantert blitt førsteside i Vg og Dagbladet om det hadde skjedd.

 

At man historisk i mange kommuner har hatt lettere for å få visse jobber om partiboka (eller LO-medlemskapet) var rett har nok stemt. Men i de 10 årene jeg var tillitsvalgt i offentlig sektor (og vært med på bortimot 100 ansettelser), har jeg aldri opplevd at søker har blitt spurt om partitilhørighet eller medlemskap i LO. Faktisk er dette på samme måte som en del spørsmål knyttet til helse etc - spørsmål som ikke er lov å stille.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jobber man i kommunen og har del-stilling så tør man ikke stemme borgerlig i frykt for å miste jobben

 

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt...

 

Da har du ikke fått med deg alt.

jeg burde dog ha nevnt at ikke alle er slik

 

Skal jeg diskutere borgerlige partier med søstra mi så kommer hun med argumenter fra fagforbundet om hvor mye galt de borgerlig gjør hvis de kommer i regjering.

 

og så blir jeg spurt om jeg virkelig vil stemme slik at hun mister jobben

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg diskutere borgerlige partier med søstra mi så kommer hun med argumenter fra fagforbundet om hvor mye galt de borgerlig gjør hvis de kommer i regjering.

Jeg vil ikke si noe stygt om søstra di, men hvis hun tror hun mister jobben om de borgelige kommer i regjering, så er hun veldig uvitende på akkurat det punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg diskutere borgerlige partier med søstra mi så kommer hun med argumenter fra fagforbundet om hvor mye galt de borgerlig gjør hvis de kommer i regjering.

Jeg vil ikke si noe stygt om søstra di, men hvis hun tror hun mister jobben om de borgelige kommer i regjering, så er hun veldig uvitende på akkurat det punktet.

 

Det har jeg også forsøkt å forklare til henne.

 

 

I grunnen er det ikke noe nytt , for mange av de samme argumentene er blitt brukt i valgkampen når de skjeller ut hverandres politikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...