Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

@Kaymeerah: Nå er det slik at en politisk karriere for de fleste starter med innmelding i en politisk organisasjon i relativt ung alder ut fra et genuint samfunnsengasjement, uten at de får en krone for innsatsen. Etter år med ubetalt innsats, kan man etterhvert få en viss kompensasjon for tidsforbruk når man kommer inn i styre og stell på kommunalt nivå, men er det kun et fåtall av de som engasjerer seg aktivt i politisk styre og stell som blir heltidspolitikere som har dette som "jobb".

At politikere, som alle andre mennesker, må ta vare på sine basisbehov og ha mat, klær, tak over hodet, osv. skulle da bare mangle - og man tjene penger for å ivareta disse behovene i vårt samfunn - men det er et ganske langt steg derifra og til beskyldninger om korrupsjon.

 

Slik jeg leser innlegget ditt regner jeg med at eventuelle misforståelser ellers stort sett er ryddet av veien, slik at vi kan legge denne delen av diskusjonen død.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan noen ganger føre til at man får politisk kunnskap og påvirkning inn så og si "med morsmelken", utvikler en stor politisk interesse, og går inn i politisk arbeid i ung alder, ja. Ikke ulikt det som skjer når sønn eller datter av en lege blir lege, sønn eller datter av en ingeniør blir ingeniør, sønn eller datter av en kjøpmann blir kjøpmann, osv, osv, som jeg kjenner mange eksempler på. Ikke noe merkelig med det.

Lenke til kommentar

 

Fine ord og alt, men i praksis er det ikke like greit. 104 år med AP sittende her, og de skal fortsatt hive 6 millioner ut av vinduet på en kunstgrassbane på et veldig flomømfientlig område(ironien er at det allerede har blitt tatt en gang, derfor rebygges det). Det er også et stort ankepunkt: Det finnes i bygda allerede et veldig stort og fint idrettsanlegg, som er nedprioritert og vil sannsynligvis bli råtnet ned før noe gjøres.

Og vi kan også kikke på et annen sak: Bygda er flere grender, men har som sagt et "sentrum". Sentrum er forsøkt utbygd, og politikerne brukte store penger på "skisser", som de mest sannsynlig forkaster(les: De ble forkastet). Per dags dato har det også vært mangel på en utbyggingsplan i godt over 30 år, men politikerne sitter like trygt de. Irritasjonsmomentet er at penger blir brukt, virkelig store summer, men ikke på noe vettugt.

Et annet eksempel er et hallprosjektet. Veldig lite imponerende. I praksis river de sentrums samfunnshus, og legger nytt treverk, uten noen som helst form for oppgradering i størrelse. De har diskutert dette "hallprosjektet" i godt og vel 2 år før de dro i gang det, og så bestemmer de seg for å bare rebygge det gamle samfunnshuset som er godt vedlikeholdt.

Eller når veien endelig ble utbedret. Endelig sikre sykkervei i samme slenger? Nei, det er fortsatt et selvmordforsøk å komme seg fra den ene bygda til den andre som myk traffikant.

Så har vi også ei "gruve" som er plumbert igjen. Og så plumberes den igjen en gang til, så vi slipper lekkasjefaren. I realiteten er det kun ansvarsfraskrivelse da det er en tidsbombe av dimensjoner, samt at lakseelva som er innenfor gruvevannets rekkevide er reklamert for godt i forhold til fiske. Faktum er at de burde ha bygget et renskeanlegg ut utvunnet metall mens de først stengte gruva, men i stede håper de at plomberingen holder til noen våger å ta ansvar.

 

 

Edit: Det som er merkelig er generasjonsovertagelsen er nettop hvor store partiene er. Det gir ingen mening at noen få utvalgte klarer å komme seg igjennom kabalen som er nasjonal. Enten er den rigget, eller så er tilfeldigheten bøyd veldig langt.

Neopotisme eller noe sånt kalles det vistnok.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke spesielt glad i AP, men dette er ikke deres feil. Dette er byråkratiets feil.

 

Så langt som jeg vet har ikke noen Norske partier foreslått ett adhockrati, som godt kunne vært mer effektivt. Jeg har enda ikke sett dette bli prøvd på statlig skala, så det kan jeg ikke uttale meg helt om.

 

jeg ser et paradoks her .

Folket er glad i LO.

LO er glad AP

Folket er forbannet på AP

 

Til en viss grad udemokratisk, men nå overrasker ikke det heller når så mange er ansatt akkurat på grunn av at AP sitter i regjeringen (jeg snakker om offentlige arbeidsplasser).

Lenke til kommentar

@del_diablo: Det er jo ypperlig at du viser slikt engasjement for det som skjer, og i en bygd med ca 2000 innbyggere skulle du jo ha gode muligheter for å gå inn i lokalpolitikken og arbeide for å endre forholdene dersom flertallet er enige i dine synspunkt.

 

Når det gjelder kunstgressbanen så ser jeg at Kommunal- og Regionaldepartementet har bevilget penger til gjenoppbygging, og etter det jeg forstår er idrettslaget som er hovedbruker av banen overlykkelige over det, så jeg ser ikke helt at lokalsamfunnet kan tape noe på det.

Når det gjelder restaureringen av Samfunnshuset og bygging av flerbrukshall (jepp, de gjør begge deler), så avholdt jo kommunen et dialogmøte med brukerne, dvs. lag og foreninger, senest for noen dager siden, så jeg antar at du troppet opp der og uttrykte dine meninger? Nytter jo lite å sitte her i forumet og klage, dersom du ikke ytrer deg der du faktisk kan påvirke.

Dette er hva hele bygda kan glede seg til om knapt et års tid:

http://www.holtalen....lerbrukshallen/

 

Men nok om bygda di, ble veldig off-topic å gå ned på makronivå, det blir jo litt feil å generalisere om hele det politiske livet i samfunnet vårt ut fra én bitteliten kommune med 21 kommunestyremedlemmer og noen få saker som du tilfeldigvis er uenig i (men kanskje ikke kjenner hele bakgrunnen for). Det er da heller ikke sikkert at flertallet deler dine synspunkt, og i så fall må du nok bare finne deg i at alt ikke blir som du vil.

 

Det siste avsnittet ditt ga ingen mening, men nepotisme er et morsomt ord. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Og dermed har vi bevist at du ikke leser hva jeg skriver. Maktskifte over her er et godt eksempel på den politske ineffektivitet, hvorfor beskytter du AP når min anklage gjelder alle?

 

Jeg beskytter aldeles ikke AP, og jeg ville aldri gjort noe slik. Jeg er 100% imot AP og dagens regjering. Jeg tror det foregår en misforståelse her.

 

Jeg tviler bare på at ett annet parti hadde gjort det noe spesielt bedre. Det hadde isåfall tatt veldig lang tid for at situasjonen hadde skjerpet seg. Som du sier så gjelder dette alle. Igjen kan dette i stor grad skyldes på byråkratiet og slappe politikere.

 

Hvis jeg er treg i dag, så må jeg unnskylde meg. Jeg har ikke sovet godt de siste to nettene.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

jeg ser et paradoks her .

 

Folket er glad i LO.

Er vi? Lenge siden jeg har sett noen massive kjærlighetserklæringer i den retningen.

 

LO er glad AP

Joda.

 

Folket er forbannet på AP

Er vi? "Folket" er i så fall "forbannet" på hvem det enn måtte være som sitter i regjering - som i at det uansett vil være en betydelig andel som er uenige og klager, nesten uansett hvilken politikk som føres og hva som besluttes.

Politikk kan slik sett være en svært utakknemlig bransje...de gjør sitt beste, men det er likevel ofte mye kjeft å få, nær sagt samma faen hva de gjør... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

jeg ser et paradoks her .

 

Folket er glad i LO.

Er vi? Lenge siden jeg har sett noen massive kjærlighetserklæringer i den retningen.

 

LO er glad AP

Joda.

 

Folket er forbannet på AP

Er vi? "Folket" er i så fall "forbannet" på hvem det enn måtte være som sitter i regjering - som i at det uansett vil være en betydelig andel som er uenige og klager, nesten uansett hvilken politikk som føres og hva som besluttes.

Politikk kan slik sett være en svært utakknemlig bransje...de gjør sitt beste, men det er likevel ofte mye kjeft å få, nær sagt samma faen hva de gjør... ;)

 

her har jeg intrykk av at befolkningen faktisk liker AP ganske godt, i og med at de har blitt valgt. Ved siste kommunevalg ble de også valgt i de aller fleste kommuner, mens kanskje de mer aktive på internettforum ikke liker AP så godt. dete kan godt være fordi de som er mer aktiv innenfor politikk gjerne oppsøker diskusjonsforum som feks. diskusjon.no. dette vil da føre til bedre meningsveksling blant politiske engasjerte.

 

Det hadde vært intressant å gjøre en undersøkelse av forumbrukere i forhold til "hvermansen", og da se forskjellen i politiske stillinger.

Lenke til kommentar

Enig der. Og man trenger ikke lete lengre enn til Dagbladet for å finne nettforum som er fullstendig ødelagt av en gjeng sinte tapere langt ute på høyresiden, som benytter enhver anledning til å spre mengder av meningsløs, grov, hatefull dritt mot "sosialistene", og klandre dem for absolutt alt de mener er galt her i verden. Enten det er Britney som har vært på fylla, Vålerenga som har fått bank på fotballbanen, eller en gammel dame som har fått et takras i hodet, så er det "sosialistene" sin feil. Denne lille gruppen anti-"sosialistiske" forumtroll er så rabiate at de fleste normale mennesker ganske sikkert skygger unna og finner på noe fornuftigere enn å dele sine reflekterte meninger med en kaklende hønseflokk med brunaktige fjær - og resultatet er et ødelagt forum, der meningene som uttrykkes slett ikke er representative for "hvermansen".

Lenke til kommentar

denne oppførselen kan observeres i diskusjon.no's politikkforum. jeg vil tro dette er relatertt il skatt, og at disse menneskene vil slippe unna skatten. Dette er ihvertfall inntrykket jeg har fått når jeg tar turen innom politikkforumet, jeg har fkatisk sett disse antisosialistene sammenligne folk som argumenterer mot med hitler. Jeg mistenker at de ikke er like høylytt i virkeligheten, fordi på internett er det letere å spre meninger aggressivt uten at noen kan gjøre noe med dette, og din sosiale status i virkeligheten vil heller ikke minske.

 

men nå er jeg trøtt og skal legge meg.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg selvfølgelig om flertallet av befolkningen.

De siste meningsmålingene tyder da på at folket er lei eller forbannet på AP og dagens regjering

 

Og så har alt vanligvis endret på seg rett før valget.

 

Det man lett glemmer er hvordan folk er tilknyttet LO.

Her mistenker jeg at mange er redd for å miste rettigheter hvis de følger LO sine ønsker som bl.a innebær at AP er med på å styre landet. hvorfor skulle LO elles ha valgt å ha så tett samarbeid med AP

 

(jeg kunne sikker ha forklart det på en anen måte men jeg fant ikke noe bedre måte)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...