Gå til innhold

Cern dropper stort datasenter i Norge


Anbefalte innlegg

Om noe, så kunne de kjøpt velgernes gunst.

For sånn det ser ut nå, så baller det på seg med "regjeringen feiler ditt", "politikerne gjør dritt" osv osv, mens det som faktisk blir gjort skulle bare mangle at blir gjort.

 

Dette er jo typisk påstand same kva regjeringa gjør eller ikkje gjør... Du høyre det same om Obama, sjølv på tvers av at han faktiskt har fått ein heil del gjennom med om og men.

Jens Stoltenberg gjør nesten hva som helst for å være linselus sammen med Obama, det har det vært skrevet noe om i media.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som husker "IT Fornebu"?

Da sto AP og FrP side ved side i Stortinget og ellers hvor de kunne få en mikrofon foran munnen, og snakket varmt om "investering i fremtiden" og "et norsk Silicon Valley" og kritiserte andre for å skusle bort mulighetene hvis de ikke støttet helhjertet opp om prosjektet.

 

Hvor mange statlige millioner (milliarder?) rant ned i dette sluket?

Hva kom ut av det? Nytt Telenor-bygg, Telenor arena og noen boliger?

 

Store gevinster (- som vanlig -) for Bygg & Anleggssektoren ; fint lite å skryte av for IT-sektoren.

 

(Er AP sosialister når de bruker "skattebetalernes penger" på store luftslott, eller når de ikke gjør det?)

(Hvis man skal bruke "sosialistisk" som merkelapp på alt man ikke er enig i, da fratar man ordet enhver mening - i tillegg til at man avslører et urovekkende lavt kunnskapsnivå. )

Politikere er eksperter på å finne måter å skusle bort penger til alskens planlegging av ting, uten at det nødvendigvis bærer særlige frukter. Så lenge det blir en aldri så liten frukt, og en masse penger i planleggingssluket, SÅ ER POLITIKEREN såre fornøyd.

 

Politikerens prioritering kan virke å stå først og fremst om personlige fordeler, framfor hva som måtte være den beste løsningen for samfunnet etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mistanke om at årsaken til at man ikke får till så mye er at politikerne vil ha avgifter før prosjektet er kommet i gang , samtidig nekter de å gi støtte slik at det kommer i gang.

 

Man må sikkert også ha tillatelse og det skal man jo diskutere i flere år

 

Eller sette opp en "komite" av "konsulenter" som skal "diskutere og planlegge saken", og bruker flere millioner på dette biten av fasen. Finnes nok av norske kommuner som allerede har gjordt det, i stede for å spørre f.eks et universitet om deres mening, eller legge opp en egen grovskisse og få utarbeidet planen før en eneste krone betales.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@G: Noen vil nok mene at å øse ut penger uten å planlegge ting, er selve definisjonen på å skusle bort penger... ;)

 

Hvilke "personlige fordeler" mener du politikerne prioriterer, på bekostning av gode løsninger for samfunnet? Mener du at f.eks ledere i næringslivet i mindre grad prioriterer personlige fordeler? Mener du at vi skal ha et samfunn uten politikere, eller hva er poenget ditt?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@G: Noen vil nok mene at å øse ut penger uten å planlegge ting, er selve definisjonen på å skusle bort penger... ;)

 

Hvilke "personlige fordeler" mener du politikerne prioriterer, på bekostning av gode løsninger for samfunnet? Mener du at f.eks ledere i næringslivet i mindre grad prioriterer personlige fordeler? Mener du at vi skal ha et samfunn uten politikere, eller hva er poenget ditt?

 

Tror vel han sikter til hvor korrupt samfunnet er.

Lenke til kommentar

@del_diablo: Huh? Mener du at norske kommuner skal fatte beslutninger om kompliserte og viktige saker som får langsiktige konsekvenser ut fra en "mening" fra tilfeldige personer på et universitet langt unna?

Nei, jeg mener at kommunene godt kunne ha blitt tvunget til f.eks å ha en sterk maksgrense på hva de har lov å bruke på konsulatarbeid. De bruker ofte å hyre inn et konsulatselskap for å lage en skisse, hyre inn et annet for revurdering, og så kanskje noen omganger til vis ikke lokalavisen har fått trykt på det førstesida hvor mye som ble "slukt" av byråkratiet.

Saken er at vis du har et komplisert problem bruker du penger på å løse det, ikke på å hyre 5 åringen til å lage skisser(les med litt ironi takk).

Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at kommunene godt kunne ha blitt tvunget til f.eks å ha en sterk maksgrense på hva de har lov å bruke på konsulatarbeid. De bruker ofte å hyre inn et konsulatselskap for å lage en skisse, hyre inn et annet for revurdering, og så kanskje noen omganger til vis ikke lokalavisen har fått trykt på det førstesida hvor mye som ble "slukt" av byråkratiet.

Saken er at vis du har et komplisert problem bruker du penger på å løse det, ikke på å hyre 5 åringen til å lage skisser(les med litt ironi takk).

Det er jo bare tull. Hvem skal sette en slik "maksgrense", og ut fra hvilke kriterier? De reelle og legitime behovene for bruk av konsulenttjenester vil variere vanvittig mye fra kommune til kommune, og ofte fra periode til periode.

Systemet vårt er basert på stor grad av lokalt demokrati for lokale saker, ikke at staten skal sitte å detaljstyre alt ut fra sjablongmessige kriterier. Systemet er også basert på at prosessene skal være transparente, slik at medier og andre skal ha innsyn og holde politikerne i ørene. Politikerne står på denne måten til ansvar for sine handlinger. Som du selv sier - gjør kommunepolitikerne noe idiotisk, så skal det være slik at det klistres ut over forsiden i lokalavisen. Politikerne skal vite at vi følger med og ser hva de gjør. Dette er en del av forutsetningene for demokratiet vårt, som nettopp skal sørge for at politikere og teknokrater ikke handler på tvers av allmennhetens interesser.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det finnes vel knapt noe samfunn i verden som har mindre korrupsjon enn Norge - om du mener noe annet er kan du jo prøve å komme med et eksempel på et samfunn som er bedre i så måte...

 

Jaha?

 

Denne artikkelen er uenig med deg.

 

Dessuten er det helt tydelig at du ikke tok poenget jeg prøvde å få frem. Poenget mitt var at politikere er korrupt, hele verden over. Grunnen for at de er politikere er for å ta vare på seg selv, ikke for å hjelpe landet på bedre veier, det er jobben deres.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Gjør den det? Det er jo åpenbart feil at det i følge deira vurdering at me er "minst" korrupte, men det er ikkje svære marginen fra topplandene heller

 

Hele poenget med å linke til den var for å motbevise det ikke er vanskelig å finne statistikk på det, ei at Norge er verdens minst korrupte land, selv om vi gjør det ganske bra.

Lenke til kommentar

@Kaymeerah:

 

Den indeksen måler ikke korrupsjon, den måler om "vi" mener at offentlig sektor er korrupt. I tillegg kan vi si at alle de land som ligger mellom 9 0g 10 på indeksen er å regne som omtrent likeverdige på dette området. Du må huske at dette ikke er måling av reell korrupsjon, men hvordan en sett med mennesker oppfatter den offentlige sektor i et land når det gjelder korrupsjon. Dvs. at den oppfatning som mange sitter med her om at offentlig sektor er korrupte faktisk vil medføre en lavere indeks for Norge, selv om realiteten skulle være at offentlig sektor i Norge faktisk er svært lite korrupt.

 

Og politisk korrupsjon er det minimalt av i Norge, selv om vi har sett noen uheldige saker i det siste. Disse sakene er heller ikke definert som korrupsjon, da angjeldende politikere ikke har hatt personlig vinning av det. Det er nemlig ikke korrupsjon om f.eks jeg som politiker gir støtte til tiltak som er tråd med min politiske overbevisning og ikke til andre. At sakene viser slett politisk håndverk er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha?

 

Denne artikkelen er uenig med deg.

 

Dessuten er det helt tydelig at du ikke tok poenget jeg prøvde å få frem. Poenget mitt var at politikere er korrupt, hele verden over. Grunnen for at de er politikere er for å ta vare på seg selv, ikke for å hjelpe landet på bedre veier, det er jobben deres.

Se der, ja, Norge ligger som nr 5 av 182 på listen som rangerer land "by their perceived levels of corruption, as determined by expert assessments and opinion surveys."

Kan ikke se at artikkelen er uenig med meg, den er tvert imot en bekreftelse av det jeg sier, og det forundrer meg lite av vi har selskap av tre andre skandinaviske land i toppen av listen, da vi åpenbart har svært mange likheter kulturelt og politisk.

Nå er ikke denne listen et absolutt, objektivt mål på korrupsjonsnivået, og det er store svakheter i metodologien som er brukt, og den er egentlig kun et uttrykk for folks subjektive tro på politikernes redelighet. Det er i så måte en indikasjon på at folk flest åpenbart ikke har samme mistro til politikerne i Norge som enkelte her i forumet.

 

 

De videre påstandene dine faller lett på sin egen urimelighet og mangel på logikk, når det gjelder samfunnet vårt, som er det diskusjonen dreier seg om. Dersom jeg hadde lederegenskaper og en velsmurt kjeft, og ønsket å "ta vare på meg selv", dvs. skaffet meg selv flest mulig fordeler, så hadde politikken stått langt nede på listen over ønskede karrierevalg. Jeg kunne jo skaffet meg langt større fordeler med langt mindre innsats i det private næringsliv.

Eksempelvis er listen over folk i Norge som tjener mer enn en statsråd eller statsministeren milelang, og listen over folk som tjener mer enn ordføreren i en middels norsk kommune er enda svært mye lengre.

 

Jeg skjønner at tanken om at mange har andre interesser her i livet enn å karre til seg en størst mulig haug med penger og materielle fordeler er fullstendig fremmed for enkelte, men heldigvis er ikke alle mennesker drevet at umettelig grådighet.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
*snip*

 

Jeg påsto aldri at politkerne's eneste motivasjon var penger, jeg påsto noe som burde være åpenbart, det de gjør er jobben deres. Jeg sa aldri at dette ikke var ett valg de gjorde selv, eller at eneste grunnen for at de gjorde det var for å tjene penger, men derimot ett valg de tok av interesse og for å tjene penger. Jeg vil fortsatt understreke at hovedprioriteten deres vil alltid være å ta vare på seg selv ovenfor andre, slik som alle andre mennesker på denne planeten.

 

Når det kommer til "expert assessments", så tolket jeg det som at statistikken regner også med de korrupsjonsakene som faktisk oppstår, og hvor alvorlig disse er.

 

I innlegget jeg sa "jeg ville vært overrasket om ett land ikke hadde korrupsjon" snakket jeg forøvrig om verdenssamfunnet, ikke bare Norge, og jeg skal banne på Norge er mye mer korrupt enn indeksen sier, om fortsatt mye mindre enn store deler av verden.

 

Jeg håper dette klarer opp litt, for når jeg leser tilbake på innleggene mine forstår jeg hvorfor jeg lett kan misforstås med det jeg sier.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...