Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hei jeg skal snart bygge pc men pappa tror ikke jeg klarer det han sammenligner det med å bytte motor i en bil og diverse idiotiske saker

 

jeg er mest redd for cpu

hånda mi skjelver mye og hvis jeg bommer med prossesoren slik at den ikke paser i sokkelen er alt fucka.. hva kan jeg gjøre med prosessoren?? den skremmer meg :p

jeg så på omtrent 100+ videoer om hvordan man bygger pc og diverse hardware saker (rewievs osv.) for 1 måned siden og har gitt opp nå.. tror dere jg klarer dette

 

er som sagt mest redd for CPU'en at den ikke sitter riktig i sokkelen

 

skal kjøpe 550D kabinett med magnet støvfliter skal jeg vaske de under springen med vann eller blir den ødelagt?

 

 

burde jeg ta 120GB + 500GB HDD eller 60GB SDD + 1TB HDD (og kjøpe en green 2/3 TB i tyrkia?

edit:

kan jeg bruke våttserviett til å tørke kjølepasta fra cpuen siden hånda mi skjelver mye og hvis jeg bommer med CPU Kjøleren må jeg ta det bort og smøre inn ny

 

og burde jeg kjøpe ekstra kjølepasta hvis jeg failer mye med å treffe 100%?

 

 

og går det an å bygge pc mens man er bare 1 person eller kan det være vanskelig? har ingen med erfaring sjø, så hvis en uten pc peiling kommer for å holde ting for meg så går det bra ikkesant? eller går det an å bygge med 1 person første gang

takker

Endret av PacinoDeNiro
Lenke til kommentar

Å sette på plass CPU er kjempelett, om du er bekymret for at hendene skjelver starter du bare med å få på plass en side.

 

Å sette sammen en PC er som å bygge avansert og dyr lego (type Lego Technic,) IKKE som å bytte girkasse på en bil (selv om jeg kan forestille meg det også er fullt mulig med litt tid.)

 

Å vaske støvfilter med vann funker helt fint.

 

120GB SSD + 500GB HDD.

Lenke til kommentar

Å sette på plass CPU er kjempelett, om du er bekymret for at hendene skjelver starter du bare med å få på plass en side.

 

Å sette sammen en PC er som å bygge avansert og dyr lego (type Lego Technic,) IKKE som å bytte girkasse på en bil (selv om jeg kan forestille meg det også er fullt mulig med litt tid.)

 

Å vaske støvfilter med vann funker helt fint.

 

120GB SSD + 500GB HDD.

"å vaske støvfilter med vann funker helt fint" selvom det er magnetisk?

sikker på det om CPU har du noe nybygger guide på youtube som forklarer det fint?

 

og burde jeg kjøpe ekstra kjølepasta? i tilfelle jeg failer det med å få CPU kjøleren riktig plassert på CPU en? kan jeg bruke våttserviett til å tørke kjølepasta?

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint å vaske filtrene med vann, så lenge du lar dem tørke før du monterer dem igjen :)

 

 

CPU passer som regel bare en vei nå i dag (socket 1155), å det står tydelig forklart i bruksanvisningen. les den.

Det skal mye til for å gjøre det feil viss du har lest bruksanvisningen og sitt et par videor på nett.

 

Kjølepasta, helst ikke våtserviett. Dunk noe papir littegrann med rødsprit. Tørk først av det du kan med en mykt papir, så renser du med litt rødsprit på papiret etterpå og tørker fint og forsiktig av "restene" :)

Lenke til kommentar

Det fungerer helt fint å vaske filtrene med vann, så lenge du lar dem tørke før du monterer dem igjen :)

 

 

CPU passer som regel bare en vei nå i dag (socket 1155), å det står tydelig forklart i bruksanvisningen. les den.

Det skal mye til for å gjøre det feil viss du har lest bruksanvisningen og sitt et par videor på nett.

 

Kjølepasta, helst ikke våtserviett. Dunk noe papir littegrann med rødsprit. Tørk først av det du kan med en mykt papir, så renser du med litt rødsprit på papiret etterpå og tørker fint og forsiktig av "restene" :)

 

CPU'en blir ikke ødelagt om jeg bruker noe annet? f.eks vi har noe hjemme som bare fins i asia og noen steder i europa som er til å "rense" vi tar den på hånda osv og den lukter godt.. har brukt den til å rense spill dvd'er kan jeg bruke den? tror det er litt alkohol i den

 

 

vi drikker ikke alkohol

Lenke til kommentar

Har dere rødsprit, whitespirit, etc. man bruker for å vaske av olje/fett-baserte produkter?

Alt som klarer å fjerne smør fra henda dine skal i prinsippet klare å fjerne kjølepasta fra CPU.

 

Du trenger ikke ekstra kjølepasta nei.

 

PS:

Hvilken bruker er du på nå forresten? Femte?

 

Kan vel bruke whitesprit som man bruker til å grille?

 

Til PS spørsmålet ditt, hva snakker du om?

Lenke til kommentar

Kan vel bruke whitesprit som man bruker til å grille?

 

Til PS spørsmålet ditt, hva snakker du om?

Japp

 

Det har bare vært en haug med brukere her det siste halvåret som stiller akkurat samme spørsmål på akkurat samme måte med akkurat samme bakgrunn, "noe" sier meg at det er samme person.

 

okei men det kan ikke være meg fordi jeg registrerte meg idag for å høre ang. bygging av pc før jeg bestilte deler.

 

Unnskyld hvis jeg har gjort noe galt og takk for hjelp! :D

Lenke til kommentar

Så lenge du tar den tiden du trenger så går det som oftest godt. Alt for mange som stresser seg igjennom og får hysterisk anfall når de har glemt den ene fundamentale, men enkle tingen som sto i den uleste manualen på første side.

 

Avstandsstykker mellom hovedkort og kabinettveggen er vel noe av det verste man kan glemme. Det går ofte bra, men prøv å unngå det ;)

Endret av pølsehund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du skru den fast så MÅ du ha en 2.5 slot og da er hullene akkurat de samme som en 2.5 harddisk (Harddisker er vanligvis 3.5)

Men det er ingenting i veien for å feste SSDen på en passende plass med teip, ingen roterende deler og den tåler litt knall og fall om det så skulle være, og blir heller ikke varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...