Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To spørsmål her, på forhånd takk :)

 

Spm 1 - justere viftehastighet på Noctua NH-D14 på 1155 hovedkort.

 

Hvordan skal jeg få justert hastigheten på viftene til min nye Noctua NH-D14?

De er koblet på ULNA adapterer og så koblet rett inn i hovedkortet på CPU-fan. Jeg kan vel sikkert koble dem på Define R4 sin egen viftekontroller der jeg kan veksle mellom 5, 7 og 12 V, men jeg har ingen andre vifter koblet på den, kontrollerer kabinettvifter via Asus Fan Xpert 2. Nevnte Fan Xpert klarer ikke å kontrollere CPU-viftene. Rart i grunn, da kontaktene er helt like. Men her det sikkert noen som vet hva det er som skjer?

 

Spm 2 - bråkete harddisk.

 

Jeg har kjøpt en 3TB Seagate harddisk som jeg så frem til å fylle med diverse godsaker. Imidlertid medfører tilkobling av denne i systemet at der blir en lav summing/vibrasjon i hele systemet. Jeg kan feks kjenne den godt når jeg holder på kabinettdøren - og kjenner den også godt via pulten jeg sitter med, har pr nå pc-en stående oppå pulten inntil jeg får ferdigført all bygging. (Åpner jeg feks litt på kabinettdøren fremme så kan jeg ved å holde døren i en viss posisjon fremprovosere at vibrasjonen eskalerer - antar at det er i hengslene i kabinettdøren at den øker i styrke og "pitch"). Er det en feil med harddisken? Har ikke det samme problem med de tre andre harddiskene jeg har tilkoblet nå, SSDen er jo grei, men de to andre snurrediskene som jeg gjenbruker fra en gammel pc har ikke denne vibrasjonsskapende effekt.

 

Jeg har testet disken, ikke så mye, men jeg har lagt en video på den og får spilt av og alt ok, men så er det denne lyden da.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg skal bygge pcen nå. Men DVD-rommet tok jeg fra en annen maskin. Er nå veldig usikker. Skal jeg bruke kablene fra den andre maskinen, eller er det i strømforsyningen fra før eller noe?

 

Evt. hvis dette ikke går, er det mulig å innstallere Windows uten DVD? Jeg har win7 dvden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...