Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105476

Har et problem når det kommer til eatx12v strømtilkoblingen på hovedkortet, har ingen kabler fra strømforsyninga som passer. Cooler Master GX 750W PSU og ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155. Har 6+2 pcie(om det er det den kabelen heter), men den passer ikke med hullene som er på kontakten på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Her kan du stille spørsmål og prate rundt PC-bygging.

 

Innlegg som passer inn:

  • Holder du på å bygge og lurer på hvor noe skal være?
  • Er du førstegangsbygger og vil ha noen tips?
  • Lurer du på hva du trenger for å bygge?

Ellers er det meste av spørsmål velkommen.

 

Legger ved noen YouTubevideoer med litt forskjellig

 

Paul fra NewEgg som bygger PC. Veldig greie videoer for nybegynnere:

 

 

 

 

Hvordan du tar på kjølepasta/termisk pasta. Dette er måten jeg liker best. Det finnes utallige meninger om hvilken måte som er riktig, men denne er veldig lett og fungerer bra.

 

 

 

 

Tips fra 007DC ang ESD (Elektro Static Discharge):

 

 

 

1. Kast ut katta, hunden eller (Sett inn ditt favoritt kjæledyr med pels her) da disse er fine til å ladde deg opp på statisk elektrisitet.

 

 

2. La fleece genseren ligge på gulvet, senga eller en helt annen plass enn der hvor du jobber, denne kan fort lade deg opp (Du har vell hørt "knittringen" når du tar den av?)

 

3. Ta på kabinettet hvor det er blankt metall (Ingen farge) når du har forflyttet deg og før du rører komponenter, ikke så veldig viktig at PSUen er plugget inn da du kun trenger lik statisk spenning der du befinner deg.

 

 

 

Hvilke komponenter må jeg ha for å bygge en PC?

  • Kabinett
  • Strømforsyning (PSU)
  • Hovedkort (HK)
  • Prosessor (CPU)
  • Minne (RAM)
  • Harddisk (HDD)
  • Skjermkort (GPU)
  • Optisk drev (DVD-ROM)

Ting du ikke ha med, men som ofte er greit / du kan glemme:

(Ja, flere ting på listen over du ikke ha med, men jeg tar utgangspunkt i en normal PC)

  • Operativsystem (Windows, OSX, Linux osv
  • Solid State Drive (SSD)
  • En tredjeparts kjøler til prosessoren din.
  • Ekstra vifter til kabinettet ditt.
  • Mus, tastatur, skjerm, høyttalere/headset
  • Nettverkskort (om du vil ha trådløst)
  • Verktøy (hvis du ikke har det fra før)

 

 

Rop ut hvis du har forslag til noe mer som kan være i førsteposten :)

 

Hei er ny i dette med å bygge gamer pc..

 

har 3 ting antec 900 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085#links skjerm samsung 24 " http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742667#reviews strømforskyning corsair tx 650 v2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444

 

lurte på om noen kunne vere så snill å sette opp et forslag som passer til disse komponentene å som passer i kabinettet.. Trenger ikke en helmax pc da, men en som fungere bra til dagens spill ... tar imot alle forslag med takk .-)

 

Mvh

 

KPS

Lenke til kommentar

Slike spørsmål passer vel egentlig bedre i "Hjelp til salg og kjøp av PC" kategorien. Lager du en tråd der og sender meg en melding kan jeg godt svare deg der. Denne tråden er mer for de som lurer på noe rundt selve byggingen, ikke valg av komponenter :)

 

 

oki :-)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er ganske så nybegynner på dette her, men skal altså bygge meg en pc. Kjæresten min og kompisen min har satt opp noen forslag, og dermed lurer jeg på hva dere andre synes.

 

Pc-en skal brukes til spilling, kompilering av programmer (studerer på uio, så kommer nok til å bli en del kraftige progammer etterhvert). Skal installere både Linux og Windows på den. Vil også ha en pc som holder en stund, så jeg slipper å bytte delene med det første.

 

Har egentlig et budsjett på 10 000, så den ene går over budsjettet...

 

Her er listene:

 

https://prisguiden.no/liste/137465

 

https://prisguiden.no/liste/137460

 

https://prisguiden.no/liste/137459

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg traff på et uventet problem ved bygging av pc. Jeg skrudde SSD'en på "baksiden" av min Define R4, denne er nå festet, det samme er hovedkortet og alt av kabler - foruten strøm til SSD, denne får jeg ikke på med de strømkabler som følger med min Corsair AX 760i.

 

Jeg har ikke en flat sånn som på bildet her:

post-56247-0-08427100-1363817344_thumb.jpg

Strømkabel som fulgte med strømforsyning:

post-56247-0-90318400-1363817552_thumb.jpg

 

Spm er da om jeg bare må skru vekk ssd fra baksiden av hoedkort, eller om der finnes noen slags extension-kabel jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Stakk innom Digital Impuls i Oslo i lunchen og fikk meg en slik, så nå er ssd'en i gang. Så gjenstår det bare å finne ut av dette med installering av win 8 med bruk av oppgradering på en helt clean disk... skal ikke være enkelt for de uinnvidde.

 

Haha, produktnøkkel gjemt inne i pakken til dvd'en, ikke skrevet utenpå slik tidligere...! Ett steg videre ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Må si jeg er litt i villrede om hvorfor du i utgangspunktet vil montere SSDen på et sted du må ta ut hovedkortet for å komme til skruene som holder den fast. Har du så mange harddisker at du har fylt opp de vanlige 3.5"-brønnene allerede?

 

Intensjonen var vel å kunne ta ut den ene harddiskbrønnen i kabinettet for airflow, men, det er klart - det er kanskje litt risky å ha ssd'en der. Får vurdere om jeg bare plasserer den normalt (selv om jeg jo må ta ut hovedkortet igjen).

Lenke til kommentar

Hei, jeg kjøpte en gaming pc fra komplett for noen år siden. Burde jeg bygge en splitter ny en eller kan man/bør man skifte ut enkelte eller flere deler på denne maskinen for å gi den en god ytelse?

 

SPECS:

 

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Processor: Intel® Core2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs), ~3.0GHz

Memory: 4096MB RAM

Available OS Memory: 4094MB RAM

 

Card name: ATI Radeon HD 5800 Series

Chip type: AMD Radeon Graphics Processor (0x6899)

DAC type: Internal DAC(400MHz)

Display Memory: 2808 MB

Dedicated Memory: 1016 MB

Shared Memory: 1791 MB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...