Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Her kan du stille spørsmål og prate rundt PC-bygging.

 

Innlegg som passer inn:

  • Holder du på å bygge og lurer på hvor noe skal være?
  • Er du førstegangsbygger og vil ha noen tips?
  • Lurer du på hva du trenger for å bygge?

Ellers er det meste av spørsmål velkommen.

 

Legger ved noen YouTubevideoer med litt forskjellig

 

Paul fra NewEgg som bygger PC. Veldig greie videoer for nybegynnere:

 

 

 

 

Hvordan du tar på kjølepasta/termisk pasta. Dette er måten jeg liker best. Det finnes utallige meninger om hvilken måte som er riktig, men denne er veldig lett og fungerer bra.

 

 

 

 

Tips fra 007DC ang ESD (Elektro Static Discharge):

 

 

 

1. Kast ut katta, hunden eller (Sett inn ditt favoritt kjæledyr med pels her) da disse er fine til å ladde deg opp på statisk elektrisitet.

 

 

2. La fleece genseren ligge på gulvet, senga eller en helt annen plass enn der hvor du jobber, denne kan fort lade deg opp (Du har vell hørt "knittringen" når du tar den av?)

 

3. Ta på kabinettet hvor det er blankt metall (Ingen farge) når du har forflyttet deg og før du rører komponenter, ikke så veldig viktig at PSUen er plugget inn da du kun trenger lik statisk spenning der du befinner deg.

 

 

 

Hvilke komponenter må jeg ha for å bygge en PC?

  • Kabinett
  • Strømforsyning (PSU)
  • Hovedkort (HK)
  • Prosessor (CPU)
  • Minne (RAM)
  • Harddisk (HDD)
  • Skjermkort (GPU)
  • Optisk drev (DVD-ROM)

Ting du ikke ha med, men som ofte er greit / du kan glemme:

(Ja, flere ting på listen over du ikke ha med, men jeg tar utgangspunkt i en normal PC)

  • Operativsystem (Windows, OSX, Linux osv
  • Solid State Drive (SSD)
  • En tredjeparts kjøler til prosessoren din.
  • Ekstra vifter til kabinettet ditt.
  • Mus, tastatur, skjerm, høyttalere/headset
  • Nettverkskort (om du vil ha trådløst)
  • Verktøy (hvis du ikke har det fra før)

 

 

Rop ut hvis du har forslag til noe mer som kan være i førsteposten :)

Endret av Bibow
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Micki.

 

Tips når du skal bygge for første gang:

  • Ta deg god tid. Beregn flere timer til bygging/oppsett.
  • Ha det ryddig rundt deg og bruk godt lys.
  • Prøvd å hold de forskjellige skruene seperat.
  • Ha godt verktøy klart. Feks: tapetkniv, philips skrujern, strips osv
  • Ikke "tight" skruene for mye. De skal mest sansyning av igjen en gang.
  • Bruk antistatisk armbånd eller jord deg selv en gang i blandt.
  • Og til slutt det viktigste av alt. Les hovedkort-manualen godt underveis.

Det var de jeg kom på i farten. Grunnen til at paul bygger en maskin med stock-vifte og en uten er vel for å vise hvordan man monterer begge. Hvis Paul sin forvirrer deg, kanskje Joanne's video er greiere:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg skal bygge pc første gang og vil høre ALLE ting.. fra om denne er nok til å demontere kabinettet til å skru inn vifter og annet tips

 

f.eks hva jeg mest burde passe på

 

ja alt com igjen takker

 

btw rop ut om folk er enige ang.

 

paul bygger en pc, og begynner å surre med en annen har sett den 100 ganger men forsatt forvirret og skjønner ikke at skal bygge 2 pcer.. stock på den første og tredjepart på den andre. lol

Litt rotete innlegg du har der, men kan prøve å svare så godt jeg kan.

Du trenger kun et stjerne-skrujern(Phillips), men sånn som på mitt kabinett så var det noen steder det var umbraco, så å ha et bits-sett liggende er ingen dum ide ;-)

 

Når du bygger, husk å ha et antistatisk armbånd på deg, hvis ikke, så ta i kabinettet gjentatte ganger under byggerprosessen. Som Paul sier i videoen, ha et par timer tilgode siden det er første gang, ha et stort og fint arbeidsbord i passelig høyde.

 

Når du skrur fast komponenter, alltid skru skruene i diagonale hjørner om gangen.

 

Hvis kabinettet ditt ikke har støvfiltre, så kan du lage noen av et par strømper eller strømpebukser.

 

Ta deg god tid til å montere, og ikke tving noe på/inn hvis det ikke går inn/på.

 

Ikke sett komponentene oppå antistatiske poser, da de er statiske utenpå. Sett dem helst på selve boksen de kom i.

 

Når du monterer vifter så har du tre valg:

- Enten koble dem i en viftekntroller.

- Enten i strømforsyningen, med en 3pin til Molex adapter.

- Eller koble dem i headerene påhovedkortet.

 

Lykke til ;-)

Endret av stepking2
Lenke til kommentar

En veldig viktig punkt som ikke kan pirkes for mye på er å huske spacere bak hovedkortet. I mange kabinetter er disse festet på forhånd og det skal godt gjøres å glemme dem, men likevel popper det av og til opp en tråd omhandlende problemer som skyldes manglende eller feilplasserte spacere.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvis du kobler den i et jordet uttak og berører noe av metall på PSU så skal det i utgangspunktet fungere ja. Jeg tror egentlig ikke lakk har stort å si så du kan like godt bare ta i kabinettet ved jevne mellomrom. Så lenge spenningsforskjellene mellom deg og komponentene du berører utlignes er det tilstrekkelig og dette oppnår du ved å ta i kabinettet. Nå skal det også sies at du skal være ekstremt uheldig hvis du klarer å kverke noe med statisk el. Så lenge du ikke tar direkte på kretser ol. kan jeg nærmest garantere deg at dette går smertefritt.

 

Jeg har aldri brukt antistatisk lenke el. og jeg har til nå ikke drept noe (pga. støt vel og merke :wee:) av det som med tiden begynner å bli en dugelig mengde hardware.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvilket kabinett vil dere litt mer erfarne si at er det letteste å bygge i? :)

 

Bygget nylig i et Corsair Carbide 500R og det var hyggelig å bygge i. Stor plass for gjeming av kabler, og all over gode løsninger.

 

ser ikke ut til å ha metall, den er lakkert over visst men kan jeg ta på den forde

 

Hvorfor kjøper du ikke bare et antistatisk armbånd? Koster 50kr i norge og en tier fra kina.

Lenke til kommentar

problemet er at jeg ikke kan feste den noen sted.. kabinettet er lakkert overalt og har ikke stikkotankt i nærheten

Skru en ulakert(blank) skrue i ett skruehull i metallet på kabinettet og fest lenken i denne.

 

 

 

Å jorde seg mot jord i vegg (eller mot en ovn osv. som så mange anbefaler) har lite for seg med mindre enn jorder resten av det enn skal arbeide med/på (fortrinnsvis via en ESD/jord matte mot samme punkt da dette ellers vil føre til spenningsforskjell mellom deg og komponene da dere har forskjellig jord/null plan.

 

Detter er en av de bedre forklaringene rundt ESD og PCbygging jeg har funnet, den er dessverre på engelsk:

A Computer Builder's Guide to ESD

 

007CD forklarer det ganske greit i denne posten fra tråden referert til over også.

 

Burde stått litt om dette i første posten kanskje?

Endret av johskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...