Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Lisensen blir knyttet til hovedkort ja. I enkelte tilfeller også andre komponenter.

Hvor billig man får det kommer jo an på, men mange er jo stjålne nøkler.

Norske nettsider får man windows 11 home fra rundt 12-1300kr

Finner du en windows 7 eller 8 lisens kan denne fortsatt oppgraderes til windows 10 og senere 11 om maskinvaren er støttet.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det noen andre "gamlinger" som kan hjelpe meg? Driver og skrur litt på nostalgi-PCen.

Hvilken LGA775 prosessor var den sprekeste man fikk (som Intel 945P klarer av)?

Vil en P4 3.8 være "bedre" enn en tokjernet med lavere frekvens? Og drar evt sistnevnte betydelig mer strøm? Er en mannsalder siden jeg holdt på med dette og sliter med å finne det jeg trenger på nett.

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 time siden):

Er det noen andre "gamlinger" som kan hjelpe meg? Driver og skrur litt på nostalgi-PCen.

Hvilken LGA775 prosessor var den sprekeste man fikk (som Intel 945P klarer av)?

Vil en P4 3.8 være "bedre" enn en tokjernet med lavere frekvens? Og drar evt sistnevnte betydelig mer strøm? Er en mannsalder siden jeg holdt på med dette og sliter med å finne det jeg trenger på nett.

Hva som passer sammen må en sjekke. Her er noen linker.

CPU-Upgrade: Intel 945P Express chipset processor support

To tilfeldig valgte cpu'er:

CPU-Upgrade: Intel Pentium 4 521 CPU

CPU-Upgrade: Intel Pentium E2200 CPU

Sammenligning:

Intel Pentium 4 521 vs Pentium E2200 (cpu-world.com)

Nyere CPU slår ofte eldre med mer ytelse og bedre ytelse/strømforbruk forhold.

Det er litt vanskelig å vite om en rask kjerne kan være bedre enn to med lavere klokke. Spill bruker kanskje bare en kjerne.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gunfreak skrev (20 minutter siden):

Kjøpt nytt hovedkort og CPU.  Lønner det seg å sette på CPU/vifte, ram, M2 før man setter hovedkortet i kabinettet eller sette hovedkortet på plass og sette alt inn mens det er i kabinettet?

Det er enklest å sette på CPU, ram, M2 først. Brakett til CPU kjøler må også på først. Selve CPU-vifte/CPU-kjøler kan du sette på etter hovedkort er i kabinettet.

 

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Det er enklest å sette på CPU, ram, M2 først. Brakett til CPU kjøler må også på først. Selve CPU-vifte/CPU-kjøler kan du sette på etter hovedkort er i kabinettet.

 

Takk.

 

Nytt problem. 

 

Jeg finner ikke noe pil på hovedkortets cpu slot,så jeg ser ikke hvordan jeg skal sette i CPUen

20230606_133144.jpg

Lenke til kommentar
1 hour ago, RRhoads said:

Jeg ville løst det med å bestille nye DDR5 brikker😇

Ja gjorde det, sitte å stirre på post kasse og håpe de dumper ned før helga.

Mest irriterende er at jeg brukte type 2500ke på 64 gig ram for type halvt år siden.

Nå er alt satt sammen(bortsett fra ram) tror det er riktig.  Hovedkortet har masse pins jeg ikke kan bruke pga gammalt kabinettet. 

Jeg lurer dog på, dette Hovedkortet har 2 8 hulls psu kontakter (pluss den store) men min psu har bare 1 8 hulls plug(som det står cpu på) i følge manualen er det valgfritt om man vil bruke begge 8 hulls pluggene. Men regner med det er en fordel å ha 2? Og kan jeg i såfall bare kjøpe en til, eller er da min psu for gammal til å ha 2 av de?

Den er type 10 år gammal med god kvalitet 850w

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (6 minutter siden):

 

Jeg lurer dog på, dette Hovedkortet har 2 8 hulls psu kontakter (pluss den store) men min psu har bare 1 8 hulls plug(som det står cpu på) i følge manualen er det valgfritt om man vil bruke begge 8 hulls pluggene. Men regner med det er en fordel å ha 2? Og kan jeg i såfall bare kjøpe en til, eller er da min psu for gammal til å ha 2 av de?

Den er type 10 år gammal med god kvalitet 850w

Ja går fint med én. 

En 8-pin kan levere 384w

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei! Jeg leker med tanken om å prøve på å bygge en gaming pc. Ønsker gjerne at jeg skal kunne spille flere spill i 1440hp med ca 100fps (blir sikkert mest warzone, spider man, hogwarts etc). 
 

jeg er helt nybegynner på pc, og har egentlig bare spillt på konsoll før. Derfor lurer jeg på hvor dyrt det evt hadde blitt og bygget en pc som kjører spill i 1440hp med ca 100fps? Og hvilke deler jeg kan bruke til dette?

har som sagt null peiling på pc, så vet heller ikke hvilke deler jeg trenger og hvilke som passer sammen

Lenke til kommentar
On 1.2.2024 at 11:36 PM, Margretheddd said:

Hei! Jeg leker med tanken om å prøve på å bygge en gaming pc. Ønsker gjerne at jeg skal kunne spille flere spill i 1440hp med ca 100fps (blir sikkert mest warzone, spider man, hogwarts etc). 
 

jeg er helt nybegynner på pc, og har egentlig bare spillt på konsoll før. Derfor lurer jeg på hvor dyrt det evt hadde blitt og bygget en pc som kjører spill i 1440hp med ca 100fps? Og hvilke deler jeg kan bruke til dette?

har som sagt null peiling på pc, så vet heller ikke hvilke deler jeg trenger og hvilke som passer sammen

1440p trenger ikke å bli dyrere enn dette. Se bildet under.

Bare sånt helt kjapt:

Jeg elsker deep cool sitt kabinett her for det har fantastisk air flow og kommer med hele 4 argb vifter.

Du kan bytte ut luftkjøleren med en vannkjøler dersom budsjettet ditt strekker til og du vil ha en "penere" pc

Benchmarks til grafikkkortet 7800 XT her:

image.thumb.png.ada5ca9d8f7d0281d751ab4148676005.png

Endret av hocanee
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...