Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Har sjekket opp alle kabelene og byttet den kabelen fra PSU til stikkontakten uten effekt. Tror PSU'en fortsatt funker siden den nye prossesoren skal trekke mindre strøm, og den slår seg heller ikke plutselig av.

 

Her er alle komponentene:

 

CPU: Intel Core 2 Quad Q9450 byttet fra AMD Athlon 64 FX-55

Hovedkort: XFX nForce 780i SLi byttet fra et ASUS hovedkort.

GPU: 2 stk. MSI NX7800GTX

PSU: Vet ikke

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaaaa! Den startet :D

 

Så jo nå at minne ikke satt ordentlig inn (takk Bibow), så byttet minne, slo den på, og der kom XFX logoen og boot-lyden! :)

 

Så blir vel at jeg bygger en gaming-pc etter sommeren nå etter litt erfaring, så får jeg håpe at jeg ikke gjør slike nybegynnerfeil da :)

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg prøver på. Men vanskelig å boote uten boot meny.

 

(problemet er at det skjer ingenting når jeg trykker på knappene jeg vet at tastaturet funker side det lyser osv.)

 

 

Edit: Her er bilde av splash screenen, de strekene rører seg oppover.

 

http://i.imgur.com/2oPEL.jpg

 

Bruker et Razer Blackwidow Ultimate tastatur kan dette gjøre at jeg ikke får trykket pga drivers? Det lyser og står på så tror ikke det er det men...(Kan være at den ikke registrerer):

 

 

Edit2: Har funnet ut av at problemet er at jeg har ssd og hdd som "kræsjer" de er ikke sammen koblet på noen måte men når jeg tar ut ssd funker det, hvordan koble ssd og hdd sammen? Det er 1 port til strøm og en til som jeg også har koblet i psu. Hdd har 3 porter mens ssd har 2.

 

Edit3: Har fikset det.

Endret av BasicKill
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg skal bygge ny PC i sommer, og lurer på om det er noe det er lett å glemme å kjøpe? Jeg vet jeg trenger kabinett, hovedkort, prossessor, minne osv, i tillegg trenger jeg to strømbabler og skjerm, siden jeg ikke har det fra før. Men hvordan er det med kabler og skruer inni kabinettet - følger alt med hovedkort og PSU, eller må jeg kjøpe noe av dette sepparat?

 

Trenger jeg et eget lydkort for å få lyd i det heletatt? Og trenger jeg et eget nettverkskort/trådløstkort?

 

En "handleliste" over alt en trenger å kjøpe for å få en komplett maskin hadde kanskje vært noe å ha i førstepost?

Lenke til kommentar

Henrik:

 

Ting som folk ofte glemmer er operativsystem (windows). Men jeg skal ta å oppdatere førsteposten med hva man trenger.

 

Strømkabler til skjerm og PSU følger med. En kommer med skjermen og en kommer med PSU. Kabler følger med hovedkortet og PSU og skruer følger med kabinettet. Men antall satakabler varierer fra hovedkort til hovedkort, så sjekk produktbeskrivelsen for å være sikker.

 

Lydkort trenger man ikke med mindre man er veldig opptatt av lydkvalitet. Det integrerte på hovedkortet er mer en godt nok for folk flest.

 

Om nettverkskort: Hvis du bare skal bruke kabel trenger du ikke å kjøpe nettverkskort. Da er det bare å plugge kabelen rett i hovedkortet. Skal du ha trådløst må du i de fleste tilfeller kjøpe et tådløst nettverkskort utenom. (Gjelder ikke for noen Z77-chipset fra intel. De har innebygget trådløst)

Du får de enten i USB-versjon eller som PCI-versjon.

Lenke til kommentar

Nå har jeg plukket ut disse komponentene fra dustin. Noe av det har jeg fra en tråd her et sted, resten har jeg valgt selv. Er det noe av dette jeg ikke burde kjøpe, eller som ikke passer sammen med de andre komponentene?

 

Kabinett: LIAN LI MIDITOWER PC-B25FB ATX BLACK - 1149

Prossessor: INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY - 1690

Hovedkort: ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY - 1490

Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - 599

Skjermkort: ASUS RADEON HD7850 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP - 1849

SSD disk: INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER - 799

Harddisker: 2x SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB - 1744

PSU: OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT PSU - 599

Skjerm: DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK - 1899

Optisk drev: SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK - 149

CPU-vifte: ARCTIC COOLING ALPINE 64 GT S-AM2/AM2+/754/939 - 59

Antistatisk håndleddsbånd - 49

Kjølepasta - 89

 

Ellers har jeg operativsystem, mus, tastatur og verktøy fra før av. Tror ikke det skal være noe som mangler nå.

 

Mulig det blir overkill med 2 2TB disker, men jeg liker litt god plass.

 

Viftestyring fant jeg ikke på dustin. Jeg sover i det samme rommet som maskinen står på 24/7, så det hadde vært greit å redusere viftestyrken om natten, når maskinen ikke jobber uansett. Noen som har noe å anbefale, og er dette noe jeg kan montere direkte? Eller må jeg ta hensyn til kabinett, HK osv?

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut det der Henrik!

 

Det eneste jeg finner av feil er CPU-kjøleren. Etter hva jeg kan se passer den ikke på 1155 socketen.

Cooler Master Hyper 212 er et mye bedre valg. Koster litt mer, men da kan du droppe kjølepaste siden det følger med Hyper 212.

 

Fant en viftestyrer som så grei ut: http://www.dustinhome.no/product/5010141132/zalman-mfc1-plus-viftekontroller-6-kanaler-svart/#intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Nå var det vel i én test Modxtream Pro 700 feilet så at dette er standard for alle er ikke sikkert, men det er ikke akkurat et godt tegn. Se heller på XFX XXX Edition 750W til 900kr hos Dustinhome. NZXT Hale, Seasonic X og Corsair AX er også veldig gode valg, men disse ligger litt høyere i pris.

Lenke til kommentar

Har du et forslag til bedre strømforsyning? De tallene sier meg egentlig ikke en n00b som meg så veldig mye - jeg så bare at det sto 700W. Dersom CrossfireX (igjen, jeg er n00b på dette området) betyr flere skjermer/skjermkort, så har jeg ikke planlagt det nå, men det kan være greit å ha oppsett klart hvis det blir akktuelt en gang (noe det godt kan bli).

 

Ellers tusen takk for innspill :D

Forandret minnebrikke og CPU-kjøler, droppet kjølepasta. Lagt til viftestyring.

Lenke til kommentar

Da går jeg for den strømforsyningen der.

 

Har forresten byttet skjermkort også, til sapphire radeon HD7850 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP. Har liten peiling på skjerkort, men i en annen tråd så jeg at dette skulle fungere bra til spill (som er det jeg skal bruke maskinen mest til). Sender bestilling nå.

Lenke til kommentar

Litt usikker om det er her jeg burde poste, men må oppgradere PCen min litt for å kjøre SWTOR bedre. Har planer om å oppgradere den en god del, men vil gjerne ta del for del for å fordele utgiftene litt. Er veldig blank på PC deler generelt så håper dere kan hjelpe meg litt.

 

Opsettet jeg har nå er:

 

AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4400+ 2.31 Ghz

Nvida GeForce 8800 GT

Geil 2GB DDR2 PC6400 800MHz Ultra

Asus M2N-X nForce 520 Socket-AM2

DDR2, SATAII, LAN, ATX, PCI-Ex16

Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W

Bulk, 120mm Vifte, SATA, 20/24pin

 

Om det er noen ekstra opplysninger dere trenger, skrik ut.

Spørsmålet mitt er hva burde jeg prioritere først og sist..? Evnt. anbefalinger.

 

Takk på forhånd.

Endret av Iceman #10
Lenke til kommentar

Om du kan legge til informasjon om hvilken strømforskyning du har (helst merke og modell, størrelse (Watt), og alder), samt hvilket budsjet du har å forholde deg til vil det hjelpe.

 

Både CPU og skjermkort bør i mine øyne oppgraderes, men en solid oppgradering fra det du har trenger ikke koste all verden.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

I mine øyne er det penger ut vinduet å oppgradere en såpass gammel PC. Skal du oppgradere feks CPU må du uansett ha ny RAM, hovedkort og mest sannsynlig ny strømforsyning.

 

Et helt nytt rigg vil uansett lønne seg med tiden. Så slipper du å oppgradere en gammel maskin litt og litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...