Gå til innhold

PC-byggekafèen - Spørsmål rundt PC-bygging


Anbefalte innlegg

Varm og bråkete er jo så relativt.

På auto vil drivere uansett prioritere støy da komponentene kommer med 125C-garanti , så gpu på 80 grader må du ikke stusse noe over.

Vifta setter opp tempoet før den når 100 grader uansett, så egentlig kan du klokke til du synes viften går bra nok i de spillene du spiller.

Du har vel lyd i ørene når du spiller? Setter fan til 100% jeg uansett i 3D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varm og bråkete er jo så relativt.

På auto vil drivere uansett prioritere støy da komponentene kommer med 125C-garanti , så gpu på 80 grader må du ikke stusse noe over.

Vifta setter opp tempoet før den når 100 grader uansett, så egentlig kan du klokke til du synes viften går bra nok i de spillene du spiller.

Du har vel lyd i ørene når du spiller? Setter fan til 100% jeg uansett i 3D

Tenkte mer på lyd og varme i forhold til det vanlige, men du har vel rett idet du sier. Har kabinettviftene på fullt mens jeg spiller. Men har du noen erfaringer du kan dele? :)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor kan jeg kjøpe støtbånd, og trenger man dette?

 

Dette kjøper man f.eks på Clas Ohlson, eller andre nettbutikker som Komplett, Dustin Home.

Hvis man er forsiktig nok trenger man ikke nødvendigvis dette, men det er godt å ha en liten sikkerhet når du kjøper deg deler til flere tusen å noen av dem ryker pga. statisk elektrisitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke bygg på teppe med ullgenser ( eller som man akkuratt tok av) pluss at man tar på kabinettet før man tar i en pc-del så er 99,9999% av farene borte.

 

Har 300 -og-noe pcer bygget og ikke skadet en eneste del noen gang.

Men ja, er det -2+ ute og luften tør og du har trapper i huset med tepper og subber rundt så kan du jo få støt av å ta på ting og da kan det jo være en forsikring.

 

Det er iallefall en billig forsikring.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg er ute etter å oppgradere min PC, for maks (!) 4000,-. Per i dag har jeg følgende komponenter.

MSI NVIDIA Geforce GTX 660
GA-970A-UD3
AMD FX 4100 Quad-Core Processor
8 GB RAM

650W Strømforsyning

2TB HDD

Hva burde oppgraderes for mest mulig ytelse? Skal gradvis oppgraderes iløpet av året, men ønsker en liten tanke om hvor jeg skal starte!

Lenke til kommentar

Ytelse i hva?

 

For spill vil som regel et bedre skjermkort gjøre susen, men igjen så avhenger dette av hvilke spill det er snakk om. Enkelte spill krever mye av både CPU og skjermkort, mens andre krever mest av sistnevnte. For generell spillytelse vil dog et nytt skjermkort være det beste. For raskere boot, oppstart av programmer etc. vil en SSD være en god investering.

 

Hvis det er Black edition av FX-4100 du har skal du vel også klare å overklokke den til rundt 4.5GHz som vil medføre en fin liten boost. Med en så høy overklokk må du isåfall ha en kraftigere kjøler.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ute etter å oppgradere min PC, for maks (!) 4000,-. Per i dag har jeg følgende komponenter.

MSI NVIDIA Geforce GTX 660

GA-970A-UD3

AMD FX 4100 Quad-Core Processor

8 GB RAM

650W Strømforsyning

2TB HDD

Hva burde oppgraderes for mest mulig ytelse? Skal gradvis oppgraderes iløpet av året, men ønsker en liten tanke om hvor jeg skal starte!

 

 

 

En god CPU kjøler og så blodklokker du CPUen din.

Kjøp deg en SSD på ca 240/250GB

Oppgrader Skjermkortet.

 

 

Gjør det etter den rekkefølgen :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ute etter å oppgradere min PC, for maks (!) 4000,-. Per i dag har jeg følgende komponenter.

MSI NVIDIA Geforce GTX 660

GA-970A-UD3

AMD FX 4100 Quad-Core Processor

8 GB RAM

650W Strømforsyning

2TB HDD

Hva burde oppgraderes for mest mulig ytelse? Skal gradvis oppgraderes iløpet av året, men ønsker en liten tanke om hvor jeg skal starte!

 

 

 

En god CPU kjøler og så blodklokker du CPUen din.

Kjøp deg en SSD på ca 240/250GB

Oppgrader Skjermkortet.

 

 

Gjør det etter den rekkefølgen :)

 

 

Ville holdt meg til SSD på 120/128 GB, og heller brukt det du sparer til bedre skjermkort, eller kanskje vurdert en kraftigere CPU som klarer å holde følge med et eventuelt bedre skjermkort.

 

God kjøler til CPU er et godt tips, og de fleste nye hovedkort har med programvare for å kunne gjøre moderate overklokkinger. Blodklokking er risikosport jeg ikke anbefaler til folk som ikke har klokket før.

 

For generell ytelse, vil jeg sette SSD som nummer 1, men for spilling ville jeg tatt grafikkortet først, og pass da på at du tar et med minst 2 GB GDDR5, så ikke minnet til grafikkortet blir en unødvendig flaskehals. Er tross alt bare småpenger som skiller 1 og 2 GB-versjonene, så der er det intet å spare på.

 

:-)

Lenke til kommentar

Hvor stor SSD har du da ?

 

 

 

Jeg begynte med 60GB, men dette ble for lite, kjøpte meg då 120GB.. men fant ut etter en uke at dette også var for lite. Då tenkte eg at sånt kan eg kje holda på å kjøpte meg en på 500GB.

Når jeg ser hvor mye jeg bruker av SSDen så hadde det akkurat gått med 250GB :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hey folkens :) Noen som vet om det er mulig og få tak i en lengre SLI bridge? En den standard greia som følger med kortet. Den ble litt for liten for min del etter ett uhell :p

 

Har ett Z97 Deluxe hovedkort post-55687-0-71844500-1406308614_thumb.jpg

 

Her ser dere mitt kort post-55687-0-00209200-1406308521_thumb.jpg og som dere ser så har jeg måtte plassere det ene kortet mitt på den nederste slotten for grafikkort, mens det andre står på toppen der. Så det jeg trenger nå hvis det er mulig og få tak i, en noe lengre sli bro/bridge sånn at jeg kan få festet dem sammen.

 

Noen som vet om hvor man kan få kjøpt noe sånt?

 

Setter pris på all hjelp :D

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, har fått en kladd av en pc fra 2005 (?) av pappa da han har kjøpt seg ny. Gikk i fella ved å kjøpe mac men nå har jeg jo fått denne av han så tenkte å oppgradere den til noe med specs som kjører ihvertfall LoL på high settings med grei framerate.

Desverre har jeg ingen anelse om hva jeg burde oppgradere for å kunne bruke den til dette og om hovedkortet i det hele tatt orker en oppgradering av det andre som sitter fast i det.

Maskinen er av typen "ferdigmaskin" og har følgende specs (fra butikkhylla):
----------------------
Maskin: hp a 6000

Prosessor: Amd Athlon 64x2
Motherboard: MCP61PM-HM
Skjermkort: BobcatATX-30-M01
Strømforsyning: Bestec ATX-300-12z
4 Ram slots (to blå og to svarte)

---------------------

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Hvilket budsjett er du på?

 

Er nok lite å hente i den maskinen der dessverre. Har du mer info på prosessor?

Budsjettet har jeg ikke tenkt så mye på, men kanskje noe rundt 4500,- (prosessor, skjermkort og evt nytt hovedkort).

 

Prosessoren i pcen ligger i ultra-lavpris klassen, men hvis det sier deg noe mer så legger jeg ved bilde med info.2a762o2.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei,

 

Jeg funderer på å bygge meg en PC i fremtiden en gang, og har noen spørsmål. Har aldri gjort det før.

 

- Hva bør en se på først? Kabinett kanskje?

- Finnes det forskjellige standarder på feste av komponenter i et kabinett, eller bruker alle samme måte?

- Er det mulig å drite seg ut på at f.eks et hovedkort ikke fungerer sammen med en viss prosessor, eller fungerer alle med alt?

- Er det mulig for en nybegynner å bygge seg en PC med støyfri kjøling, eller er dette noe avansert?

 

Litt urelatert så lurer jeg på hvor ofte dere rengjør inni deres stasjonære PC'er?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...