Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

40 stemmer

  1. 1. Er Abort drap?

    • Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5


Anbefalte innlegg

Man blir ikke tvunget til å utføre noe som helst heller, bare en henvisning videre til sykehuset. Lurer på hvordan det blir nå, vil de måtte henvise dem til en annen lege som skal henvise dem videre for aborten? Skal de kunne reservere seg mot å henvise pasienten videre til en annen lege som kan henvise dem videre for å utført aborten? Hva er det som gjør det noe annerledes enn å henvise pasienten til sykehuset hvor pasienten får veiledning og legetime uansett før selve aborten?

 

Så ubrukelig og lite logisk!

 

Jeg har ingen anelse om hvordan dette skal fungere, det er i hvert fall lite gjennomtenkt. Jenter som allerede har et vanskelig valg å ta, må nå gjennom en lang og tung prosess som ødelegger dem mer enn nødvendig. Dersom man ikke har samvittighet til å henvise noen til et slikt inngrep, burde man ikke utdannet seg til lege.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det abort spørsmålet for kristne angår dreier det seg som oftest når det er rett og stoppe en fødsel. Jeg personlig synes flere av dem er kyniske og ikke ser at både en kondom, p-pille, spiral eller angrepille i prinsipp er det samme som abort. Selv mener jeg at abort er galt men vil ikke tvinge over mitt syn på andre; dette er et såpass personlig spørsmål at en må ta forhold til vær enkelt person.

Lenke til kommentar

Jeg er gravid nå, i uke 9. Skal på tidlig ultralyd i uke 12. Får jeg vite at det er noe galt med ungen så det bare å fjerne det og begynne på nytt.

 

Jeg ønsker ikke et barn med downs eller andre sykdommer som gjør livet til barnet og til meg og faren dens til et ork og slit.

Ungen vet jo ikke at den er til engang, den vet jo ingenting. Ingen av oss husker noe fra magen gjør vi vel? Nei..

Så jeg stemmer ja til abort, og ja til friske barn!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er gravid nå, i uke 9. Skal på tidlig ultralyd i uke 12. Får jeg vite at det er noe galt med ungen så det bare å fjerne det og begynne på nytt.

 

Jeg ønsker ikke et barn med downs eller andre sykdommer som gjør livet til barnet og til meg og faren dens til et ork og slit.

 

Ungen vet jo ikke at den er til engang, den vet jo ingenting. Ingen av oss husker noe fra magen gjør vi vel? Nei..

 

Så jeg stemmer ja til abort, og ja til friske barn!

Lykke til, gled deg over graviditeten og jeg håper du blir støttet 100% uansett hva den ender i. Mørkemenn som vil bestemme hva du gjør med graviditeten og kroppen din må aldri få stoppe utvikling og sette oss tilbake til kirkemakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så den dagen selvdrap (assistert) blir legalt mener du det er galt at en lege kan si "dette vil jeg av overbevisning ikke være med på"?

 

Dette blir forsåvidt litt av det samme som å si til en hjelpepleier: "sorry idiot, du har ikke krav på større lønn fordi du visste hva du gikk til".

 

Argumentasjonen ergo ikke holdbar.

 

 

Argumentet ditt er dessverre ikke holdbart det heller, siden det å drepe et levende menneske og å utføre abort er to vidt forskjellige ting. Men da kommer vi tilbake til diskusjonen om et foster er et liv og når et foster kan regnes som levende. Det er et spørsmål det ikke er enighet om, så det å si at abort er å drepe et levende individ er uansett hvordan man ser på det, usant. Derfor kan ikke aktiv dødshjelp og abort stilles på lik linje.

 

Men jeg synes at når en person som er fullt tilregnelig og som er fullt klar over hva aktiv dødshjelp er, og som har bekreftet med skriftlig underskrift fra flere vitner at han/hun ønsker å avslutte livet sitt, blir tvunget til å ta det selv på ekstreme måter, er galt.

Endret av Ssnerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet ditt er dessverre ikke holdbart det heller, siden det å drepe et levende menneske og å utføre abort er to vidt forskjellige ting.

Tvilsomt. Det å ha en fremprovosert abort i uke 23 i Norge vil regnes som ulovlig, ergo terminering av liv, kalt drap. I Englang er abort legalt til uke 24, og ikke definert som drap. Vil du da anse England som en nasjon som legaliserer drap?

Husk §12 tredje ledd i straffeloven (ref da til §233, drap). Om en vil være konsekvent burde altså staten Norge forfølge enhver person som har utført eller fått utført fremprovosert abort i England mellom uke 16 og 24.

 

Argumentet står fremdeles ved lag siden momentet er den utførende person sin samvittighet. Som du ikke rører eller vurderer to sekunder over.

Lenke til kommentar

Det er ikke MEG jeg tenker på, men den unge damen som uheldigvis har en fastlege som har reservert seg mot å hjelpe kvinner med selvbestemmelse over sin egen kropp (husk at det ikke bare gjelder abort, det gjelder også kunstig befruktning og annen prevansjon).

Hvis du da ikke er evneveik, så går du da til en annen lege. Så lett, men akk så vanskelig ser det ut som.

 

Ønsker du ikke å HJELPE folk så ikke gå inn i ett yrke hvor du er pålagt å hjelpe folk!!!

Hva som er å hjelpe har man forskjellige meninger om. Noen mener jo at man hjelper sexarbeidere ved å forby deres arbeid.

 

Prøv engang til med stringent argumentasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du da ikke er evneveik, så går du da til en annen lege. Så lett, men akk så vanskelig ser det ut som.

 

 

Hva som er å hjelpe har man forskjellige meninger om. Noen mener jo at man hjelper sexarbeidere ved å forby deres arbeid.

 

Prøv engang til med stringent argumentasjon.

Det du kaller ''evneveik'' er gjerne en tenåringsjente med lite kunnskap eller som blir direkte knust av at hennes fastlege, en av de FÅ personene man skal kunne fortelle alt om, dømmer det du gjør ved å ikke gidde å faen meg henvise deg engang.

 

Så du er for at kvinner skal kunne selge sex, men så fort de trenger hjelp til en medisinsk henvisning så burde legen få kunne si at ''Nehehehei du, dette vil jeg IKKE ha noe med å gjøre!''?

Lenke til kommentar

Du husker heller ikke noe fra du var 1 eller 2 år.

 

 

Da er man jo i gang med livet, og det er da ikke snakk om å ta en baby som er 7-9 mnd og som kunne overlevd utenfor mors mage heller!

 

Hvis du ser på abort som drap, så si meg da om du syns at voldtektsofre som blir gravide resultater av incest skal nektes abort?

 

Eller er "drap" plutselig helt greit da eller? Når bestefar er far til barnet f.eks?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er man jo i gang med livet, og det er da ikke snakk om å ta en baby som er 7-9 mnd og som kunne overlevd utenfor mors mage heller!

 

Hvis du ser på abort som drap, så si meg da om du syns at voldtektsofre som blir gravide resultater av incest skal nektes abort?

 

Eller er "drap" plutselig helt greit da eller? Når bestefar er far til barnet f.eks?

Implikasjonen i ditt argument var at man ikke husket derfor ikke drap. Du husker heller ikke fra 1 eller 2 års alderen. Implikasjonen av en slik tankegang er at man da kan drepe en 1 eller 2-åring og dette vil da ikke være drap. Ergo kan ikke argumentet om at det ikke er drap fordi man ikke husker være gyldig. Jeg antar begrunnelsen for forkastelse av ditt første argument er selvforklarende i så måte.

 

Ja, jeg anser at man dreper et fremtidig menneske ja. Uansett grunn. Om det skal være gyldige grunner er noe annet. Men drap, så absolutt.

 

Hvem som er mor eller far, er desverre bestemt allerede ved befruktningen. Det kan heller ikke være slik at man kan drepe noen fordi de plutselig ikke likte sin egen mor. Verdien av dette fremtidige menneske er selvstendig og ikke avhengig av hvem ens foreldre er.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At du mener at en gravid jente som ønsker abort tvinger legen sin til å utføre det, blir for dumt. Hvis man utdanner seg til lege vet man hva jobber går ut på og er da pliktig til å utføre den, inkludert abort.

Dette er jo ikke snakk om å tvinge legen til å utføre noe som helst en gang, bare godkjenne en henvisning til abort-klinikk-tilsvarende.

 

Og herre, driver disse folkene og bestemt sier DET ER DRAP DET ER DRAP DET ER DRAP med det enda her? Komplett med slippery-slopes enda?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kaller ''evneveik'' er gjerne en tenåringsjente med lite kunnskap eller som blir direkte knust av at hennes fastlege, en av de FÅ personene man skal kunne fortelle alt om, dømmer det du gjør ved å ikke gidde å faen meg henvise deg engang.

Jeg har som en gyllen regel at man ikke anser tenåringer som evneveike. Men for all del, du får nyte at du anser kvinner pr def svake amøber.

 

Så du er for at kvinner skal kunne selge sex, men så fort de trenger hjelp til en medisinsk henvisning så burde legen få kunne si at ''Nehehehei du, dette vil jeg IKKE ha noe med å gjøre!''?

Sånn er det å være en tilhenger av prinsippet "fri vilje". Ellers skrev jeg sexarbeider, som statistisk vil tilsi er en mann.

 

Det du kaller medisinsk behandling er rett og slett terminering av liv eller fremtidig mulighet for liv. Det er faktisk en kvalitativ forskjell fra å henvise til Azitromax.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er jo ikke snakk om å tvinge legen til å utføre noe som helst en gang, bare godkjenne en henvisning til abort-klinikk-tilsvarende.

 

 

Å godkjenne, er det samme som å delta i prosessen, og dermed er man en del av problemet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det eneste problematiske er at du ser på stemmeretten som noe bortkastet for svarte mennesker - de fleste ville nok si at det er å være en del av løsningen

 

:)

Lenke til kommentar

 

Så den dagen selvdrap (assistert) blir legalt mener du det er galt at en lege kan si "dette vil jeg av overbevisning ikke være med på"?

 

Dette blir forsåvidt litt av det samme som å si til en hjelpepleier: "sorry idiot, du har ikke krav på større lønn fordi du visste hva du gikk til".

 

Argumentasjonen ergo ikke holdbar.

 

 

Nå er det forskjell på å henvise og å utføre selv. Men det regner jeg med at du vet.

 

Edit: Og det var allerede nevnt uten at jeg så det idet jeg tittet over.

Endret av Ginecólogo Necrolamedor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...