Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

40 stemmer

  1. 1. Er Abort drap?

    • Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5


Anbefalte innlegg

Til å være veldig opptatt av rettigheter, respekt for liv etc så er du merkelig krass i valg av ord.

"Smelt på tjukka" lizm.

 

Men hei, kvinnen skal jo ikke respekteres, bare fosteret.

Jeg gjentok uttrykket til kvinnen jeg siterte. Kvinnen skal i høyeste grad respekteres, men respekteres en kvinne ved å få hjelp til å drepe sitt eget barn? Hvordan respekteres en kvinne ved å få lov til å drepe barnet sitt. Det kan jeg ikke skjønne.

Tror ingen velger bolle i ovnen som 16 åring.

Nei, og da må man ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjentok uttrykket til kvinnen jeg siterte. Kvinnen skal i høyeste grad respekteres, men respekteres en kvinne ved å få hjelp til å drepe sitt eget barn? Hvordan respekteres en kvinne ved å få lov til å drepe barnet sitt. Det kan jeg ikke skjønne.

Tror jeg kan ha mye mer respekt for disse kvinnene enn deg slik du snakker. Kan du vennligst finne noe bedre argument enn "DET ER DRAP OG DERMED BASTA"? Det er åpenbart vi ikke kjøper dette utsagnet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du baserer det på? Mener du at å drepe ett lite barn ikke er drap, men å drepe ett stort barn er drap? Jeg mener at det blir for dumt. Så lenge barnet eller fosteret som noen er så nøye på å kalle det har ett hjerte som slår kan det kalles ett liv.

 

Spesielt er det når det gjelder abort på folk som har downs! Barn som er annerledes skal bli drept. Det kan vi si nærmer seg nazismen under 2 ww.

Lenke til kommentar

Tror ingen velger bolle i ovnen som 16 åring.

 

Mulig at du ikke tror det. Mange som også velger å tro at 16 åringer ikke har sex heller.

 

Det er dessuten irrellevant og fratar kvinner ansvar for sine egne handlinger. Enten abort er lovlig eller ulovlig. Fremdeles er spørsmålet i tråden; "er abort drap"?

 

Et artig paradoks er jo at en god porsjon av de som har fremprovosert abort og abort rapporterer om følelsesmessige reaksjoner, selv om de ikke ønsker barn, ved abort. Noe som er merkelig siden man argumenterer for at abort ikke dreper et potensielt barn, men en klump celler som ikke har noen verdi.

 

En kan vanskelig argumentere at et fremtidig barn har en verdi på bakgrunn av hva kvinnen måtte ønske.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nok. Fordi jeg mener det ikke er drap når vi bestemmer oss for å ikke hjelpe et barn til liv.

 

Er du en morder hvis du ikke hjelper noen som blør i hjel? (Vi antar i denne instansen at det ikke er du som knivstakk ham eller noe.)

Hvorfor skulle du ikke hjelpe personen da? Hvis jeg så en døende hadde jeg gjort alt for å kunne hjelpe han. Hadde ikke du også? Og hvis du gikk forbi og han døde. Hadde du ikke da følt skyldfølse?

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle du ikke hjelpe personen da? Hvis jeg så en døende hadde jeg gjort alt for å kunne hjelpe han. Hadde ikke du også? Og hvis du gikk forbi og han døde. Hadde du ikke da følt skyldfølse?

Du antar jeg ikke ville hjulpet. Men det er det som er forskjellen: Jeg ville. Jeg er ikke tvunget etter norsk lov til å gjøre det.

 

Om det vil gi meg skyldfølelse er komplett urelevant til spørsmålet om hva som er drap eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mulig at du ikke tror det. Mange som også velger å tro at 16 åringer ikke har sex heller.

 

Det er dessuten irrellevant og fratar kvinner ansvar for sine egne handlinger. Enten abort er lovlig eller ulovlig. Fremdeles er spørsmålet i tråden; "er abort drap"?

 

Et artig paradoks er jo at en god porsjon av de som har fremprovosert abort og abort rapporterer om følelsesmessige reaksjoner, selv om de ikke ønsker barn, ved abort. Noe som er merkelig siden man argumenterer for at abort ikke dreper et potensielt barn, men en klump celler som ikke har noen verdi.

 

En kan vanskelig argumentere at et fremtidig barn har en verdi på bakgrunn av hva kvinnen måtte ønske.

Er selvfølgelig klar over at 16 åringer har sex, men de færreste har det for å bli gravide. Enig i at jenta må ta ansvar for egne handlinger, men det vil ikke si at man kan nekte henne retten til abort.

Du får det til å høres ut som kvinnen ønsker å ta abort for moro skyld. Kvinner som først velger å ta abort har somregel en meget god grunn, som feks voldtekt.

 

Syntes i hovedsak det er litt rart at de som er mest imot abort her inne er de uten egen livmor.

 

Og ja, beklager at jeg ikke svarte direkte på spørsmålet. Er abort drap? - nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Diskontinuitet? Påvis det. Det er ganske så innlysende at bevisstheten kommer i grader. Og jo, du fremsetter en helt fullstendig arbitrær bestemmelse.

Enten er man død eller så er man levende. Det finnes ingen tilstander man er begge samtidig. Bevissheten har ingenting med saken å gjøre. Noe man kan påvise gjennom f.eks. narkoseeksperimenter: Noen er fullstendig ved bevisshet, mens andre er helt borte. At begge grupper våkner etter narkose beviser at bevisshet ikke er en nødvendig tilstand for liv. Man kan dog argumentere for at det er tilstrekkelig, logisk nok (Til AI-utviklingen kommer så langt). Du kan argumentere for at påstanden er arbitrær om du mener skjønnsmessig, men den uansett er begrunnet logisk og entydig. Du vil ikke forstå og kommer heller med stråmenn og hersketeknikker: "Dette fører ingen vei. Takk for spillet."

Logikken din er fraværende, men du anklager min uten å finne brister, så nå er det din tur å påvise brister. Eneste krav: Forhold deg til det jeg faktisk har skrevet.

Lenke til kommentar
Bevissheten har ingenting med saken å gjøre.

 

Bevissthet har alt med saken å gjøre. Med mindre du også mener at det er drap å drepe planter, insekter osv.

 

Du fører såpass grove stråmenn og red herrings at det er umulig å føre noen fornuftig samtale. Det er ingenting "fraværende ved min logikk", annet enn at du øsnker å påstå det. Det er helt opplagt at du fremstiller et kunstig skille, og forholder deg fullstendig ukonsekvent til diskusjonens kjerne: Å utføre en abort er ikke å drepe en person. Takk og farvel.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bevissthet har alt med saken å gjøre. Med mindre du også mener at det er drap å drepe planter, insekter osv.

 

Du fører såpass grove stråmenn og red herrings at det er umulig å føre noen fornuftig samtale. Det er ingenting "fraværende ved min logikk", annet enn at du øsnker å påstå det. Det er helt opplagt at du fremstiller et kunstig skille, og forholder deg fullstendig ukonsekvent til diskusjonens kjerne: Å utføre en abort er ikke å drepe en person. Takk og farvel.

 

Det er vel umulig å koble inn logikk i tema hvor abortmotstanderne er så til de grader styrt av følelser, i en diskusjon hvor følelsen som burde være gjeldende ligger i foreldrenes vurdering av riktigheten ved å bære frem barnet og ikke moralister som vil kontrollere hva andres kropper skal utsettes for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Typisk feministisk kvinne som har skrevet de som står i lenken.

Du antar jeg ikke ville hjulpet. Men det er det som er forskjellen: Jeg ville. Jeg er ikke tvunget etter norsk lov til å gjøre det.

 

Om det vil gi meg skyldfølelse er komplett urelevant til spørsmålet om hva som er drap eller ei.

Så du får ikke skyld følse over de barna som blir drept hver eneste dag vis abort? Hvorfor vil du hjelpe en døende mann, men ikke ett døende barn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...