Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

  

40 stemmer

  1. 1. Er Abort drap?

    • Ja, jeg tror at vesenet i mors mage er et fullverdig menneskeliv.
      9
    • Nei, jeg anser vesenet i mors mage for ingenting.
      26
    • Ja, men ikke alltid
      0
    • Nei, men noen ganger så er det drap
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"sirkuset" jeg tenker på er at to voksne blir enige om å lage en "arving" og "føre slekten" videre, og da snakker alle om den lille prinsen eller prinsessen som snart skal komme til verden, og hele slekta er på tå hev og gleder seg over dette "lille mirakel". Hvis så det skjærer seg mellom mannen og kvinnen før fødsel og man så ligger innenfor den "vedtatte" (men ikke logiske) grensen for "liv" og dermed "livsverd", blir prinsen degradert til et "foster" og aborteres vekk, uten mer snakk om den saken.

Er litt enig her, hvis ikke bruddet fører til mere usannsynlige komplikasjoner.

 

Hvorfor er det ikke et poeng å være helt tydelig på noe som er så endelig som det å avslutte en livsprosess

 

Avslutning av livsprosess blir lite tydelig i seg selv, fra et betydningsmessig perspektiv. Jeg vil ikke kalle en for massemorder, bare fordi han vasket hendene med sprit. På en annen side er det visse bakterier jeg i et viss flertall verdsetter mer enn visse personer, førstnevnte gjelder dem som utgjør en grunnstein i et økosystem, sistnevnte gjelder for eksempel dem med malisiøse hensikter.

Lenke til kommentar

 

"sirkuset" jeg tenker på er at to voksne blir enige om å lage en "arving" og "føre slekten" videre, og da snakker alle om den lille prinsen eller prinsessen som snart skal komme til verden, og hele slekta er på tå hev og gleder seg over dette "lille mirakel". Hvis så det skjærer seg mellom mannen og kvinnen før fødsel og man så ligger innenfor den "vedtatte" (men ikke logiske) grensen for "liv" og dermed "livsverd", blir prinsen degradert til et "foster" og aborteres vekk, uten mer snakk om den saken.

 

Hvem er "flertallet" du henviser til; staten, eller ..?

 

Hva med et antatt flertall, som fortar abort, og senere i livet angrer dyrt, men da er det naturligvis for sent. Har det flertallet noe å si, eller har de fått som fortjent?

Du må nødvendigvis ha et flertall i stortinget for å få vedtatt en lov. Som igjen skal være representanter for den norske befolkningen. Demokrati maser noen om.

Du må gjerne snakke om anger ift abort, men det blir ganske tåkete prat. Skal lovverket beskytte de som kanskje kan komme til å angre på noe? Det er en god ide om man blir stoppa i fartskontroll og sier til mannen i svart at man angrer. I like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke du forstår implikasjonene her: Dersom det er riktig, og som du selv sier, "no shit scherlock", er det ingenting annet enn bemerkelsesverdig at du tror at poenget ditt fremdeles står. Jeg tror vi to er ferdig med å diskutere dette for lenge siden.

 

Hva tror er lite egnet til bruk, også å argumentere videre med det du måtte tro gjør det hele komplett. Poenget om absurditeten i verdien av foster avhengig av geografisk tilhørighet står altså ved lag. Ergo forventer jeg å se deg i demonstrasjonstog for at UK skal slutte å drepe barn i uke 23. Eller Russland som tillater abort helt til fødsel.

Lenke til kommentar

Abort er ikkje eit drap

Er abort eit drap? Dette er eit spørsmål som flyr gjennom media og folk sine tankar no for tida. Eit veldig sentralt spørsmål med andre ord. Eit drap vert i ølge wikipedia betegna som: Ifølge straffeloven det å med vilje ta et annet menneskes liv, eller på annen måte stå direkte ansvarlig for andres død”. Så kjem vi då over til spørsmålet, er fosteret inni magen utvikla seg til det vi kan kalla for eit fullferdig liv? Det som ligg I magen er jo eit foster som ikkje har fått tid på seg til å utvikle sine menneskelige eigenskapar, så eg skjønar ikkje heilt kvifor folk ser på det som eit problem.

 

På den andre sida så skjønar eg jo kvifor folk reagerer. Mesteparten av befolkninga ser på abort som ein kriminell handling, og eg skjønar korleis tankegongen deira føregår. Men eg tykkjer at dette ikkje er ein kriminell handling, sjølv om valet er bevisst. Det er ikkje alltid at ungen i magen er planlagt. Kanskje vart det litt seint på nattetimen og prosent av alkohol i blodet låg på ein 3-ar på promillestigen, og ein uheldig situasjon oppstod i ei bakgate i Bergen by. Eg snakkar altså om valdtekt. Når ein vert gravid ut i frå ei så stygg handling, er ikkje akkurat tanken om å behalde barnet så sentralt hos vedkommande. Det er heller ikkje så fristande for mange å behalde eit barn, om ein er midt under doktorstudiene, og kvardagen eins berre består av pugging av prøver, formlar osv.

 

Visst folk er så absolutt i mot dette, kvifor brukar ein Canada goose jakker og spis kjøttdeig til middag? Begge desse delane er resultata av drap, og det finst talrike slike situasjonar ein kjem bort i kvar dag. Kanskje den mauren du trakka på i skogen hadde nett fått seg ein familie, og var klar til å start livet på nytt, og kanskje den vepsen du smasha nettopp har lært seg å fly. Det er så feil å gå rundt å definere abort som eit drap, når ein driv slikt sjølv.

 

Så min konklusjon er at abort ikkje er eit drap, sidan fosteret inni magen ikkje kan bli betegna som eit menneskeliv før så og så mange veker. Det er difor er det viktig at aborten må skje før dette vert utvikla. Det finst nettopp forskjellige grunnar til at folk vil ta abort, og det er dumt visst dei enten skal bli satt i fengsel, eller bli kalla for ein drapsmann om dei velger å ikkje behalde barnet.

Lenke til kommentar

 

Hva tror er lite egnet til bruk, også å argumentere videre med det du måtte tro gjør det hele komplett. Poenget om absurditeten i verdien av foster avhengig av geografisk tilhørighet står altså ved lag. Ergo forventer jeg å se deg i demonstrasjonstog for at UK skal slutte å drepe barn i uke 23. Eller Russland som tillater abort helt til fødsel.

 

Jeg har allerede poengtert at jeg mener at abortfristen fint kunne vært lengre enn den er i norge. Det helt uten at det skaper noen konflikt for idéen bak å sette en abortfrist basert på trygghet for både den nyfødte og mor..

 

Det er ingen sammenheng i hva jeg sier og hva du angriper. En komplett diskontinuitet.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...