Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til lanseringsprisen så har kameraene steget med ca 2000 kr , vil tro du får den laveste prisen som gjelder når kamera blir sendt, enten bestillingsprisen eller dagsprisen :hmm:

Netshop er vel den som fortsatt opererer med lavest pris om jeg ikke tar feil .

 

Er mulig at prisen har steget med ca 2k siden lanseringsdato, men vi ble lovet prisoppgang fra 1. april. Og såvidt jeg fikk med meg var det den prisen som skulle økes med ca 10% til ca 24-25k, eller er jeg helt på jordet igjen?

Lenke til kommentar

I forhold til lanseringsprisen så har kameraene steget med ca 2000 kr , vil tro du får den laveste prisen som gjelder når kamera blir sendt, enten bestillingsprisen eller dagsprisen :hmm:

Netshop er vel den som fortsatt opererer med lavest pris om jeg ikke tar feil .

 

Er mulig at prisen har steget med ca 2k siden lanseringsdato, men vi ble lovet prisoppgang fra 1. april. Og såvidt jeg fikk med meg var det den prisen som skulle økes med ca 10% til ca 24-25k, eller er jeg helt på jordet igjen?

 

Vet ikke helt, på fotovideo stod det at prisen skulle stige fra 1 april og den stigningen er den jeg nevner, den ble på ca 2000 kr, noen annen prisstigning har jeg ikke hørt om .

Lenke til kommentar

I forhold til lanseringsprisen så har kameraene steget med ca 2000 kr , vil tro du får den laveste prisen som gjelder når kamera blir sendt, enten bestillingsprisen eller dagsprisen :hmm:

Netshop er vel den som fortsatt opererer med lavest pris om jeg ikke tar feil .

 

Er mulig at prisen har steget med ca 2k siden lanseringsdato, men vi ble lovet prisoppgang fra 1. april. Og såvidt jeg fikk med meg var det den prisen som skulle økes med ca 10% til ca 24-25k, eller er jeg helt på jordet igjen?

 

Du er ikke helt på jordet. Anbefalt utsalgspris var ca. Kr.22.000,- for Nikon D800 under lansering. Noen var raske med å legge på til Kr.24.000,- ,som f.eks. Interfoto og Fotovideo med fler. Men noen har holdt seg på ca. Kr.22.000,- , som f.eks. Japanphoto med fler.

 

Pris til våre brødre i Øst hos Japanphoto er forøvrig ca. Nok 19.140,- http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d800-kamerahus/

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til lanseringsprisen så har kameraene steget med ca 2000 kr , vil tro du får den laveste prisen som gjelder når kamera blir sendt, enten bestillingsprisen eller dagsprisen :hmm:

Netshop er vel den som fortsatt opererer med lavest pris om jeg ikke tar feil .

 

Er mulig at prisen har steget med ca 2k siden lanseringsdato, men vi ble lovet prisoppgang fra 1. april. Og såvidt jeg fikk med meg var det den prisen som skulle økes med ca 10% til ca 24-25k, eller er jeg helt på jordet igjen?

 

Du er ikke helt på jordet. Anbefalt utsalgspris var ca. Kr.22.000,- for Nikon D800 under lansering. Noen var raske med å legge på til Kr.24.000,- ,som f.eks. Interfoto og Fotovideo med fler. Men noen har holdt seg på ca. Kr.22.000,- , som f.eks. Japanphoto med fler.

 

Pris til våre brødre i Øst hos Japanphoto er forøvrig ca. Nok 19.140,- http://www.japanphot...d800-kamerahus/

 

Jepp.er nok riktig det du skriver her .

Tok en rask sjekk på nettbutikkene og det er fortsatt bare MPX/komplett som kan bekrefte leveringsdato til de som har forhåndsbestilt , til alle andre er det usikker dato over hele fjøla ..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ingen kritikk eller noe som helst angående D800.

Virker som et snasent kamera!

 

Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene?

Skyter dere i mindre format som på Canon Kameraer?

Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?

 

Herlig å kunne jobbe med gigantiske bilder å zoome inn å shoppe/foreta justeringer,men detter stadig tilbake på hvor stor plass dette tar ettersom bildemappene har en tendens til å bli større og større;)

Å helst skal man jo ha en ekstra backup av filene også.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ingen kritikk eller noe som helst angående D800.

Virker som et snasent kamera!

 

Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene?

Skyter dere i mindre format som på Canon Kameraer?

Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?

 

Herlig å kunne jobbe med gigantiske bilder å zoome inn å shoppe/foreta justeringer,men detter stadig tilbake på hvor stor plass dette tar ettersom bildemappene har en tendens til å bli større og større;)

Å helst skal man jo ha en ekstra backup av filene også.

Beholder naturligvis filene i full oppløsning, prøver heller å redusere antallet ved å planlegge før man trykker knappen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene?

Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?

Hva er vitsen med å kjøpe et slikt kamera for så å nedskalere bildene?

 

Herlig å kunne jobbe med gigantiske bilder å zoome inn å shoppe/foreta justeringer,men detter stadig tilbake på hvor stor plass dette tar ettersom bildemappene har en tendens til å bli større og større;)

Vet ikke hvor stor RAW filene er til D800, de ligger sikkert på 40-50MB? Det skal en del bilder til før man fyller opp en 2TB disk.

De filene jeg fikk ut av Sony A-850 var på rundt 38MB. For min del er ikke størrelsen noe problem, heller det at det tar mer maskinkraft å tygge gjennom de store filene. Da er det heller bedre å "leke" seg med 12-16MP filer :)

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Batterigrep til D800/D800E MD-D12 til 2541,- hos Amentio.no nå.. det er vel ganske så billig.

 

Amentio er en konkursrytter. De har gått konkurs to ganger, senest for et par uker siden.

Nå er navnet kjøpt opp av Webhandel (Mamoz / Deal).

http://www.hardware.no/artikler/amentio-navnet-lever-videre/109007

 

Forbrukerportalen.no har sine synspunkter :

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2012/amentio_datakjeden

 

 

 

Roger

Lenke til kommentar
Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene? Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?
Hva er vitsen med å kjøpe et slikt kamera for så å nedskalere bildene?

Nå er ikke høy oppløsning den eneste grunnen til å velge et slikt kamera. Noen velger det på grunn av fantastisk ISO-ytelse (kun slått av dyrere kameraer som D3s), markedets råeste dynamikkomfang og en hel del andre grunner. Dessuten bruker man kameraet til mange forskjellige ting, der høy oppløsning neppe er førsteprioritet i alle sammenhenger. Det hadde vært fint med f.eks en 2x2 binning modus der man får ut 9 Mp råfiler.

Lenke til kommentar

Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene?

Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?

Hva er vitsen med å kjøpe et slikt kamera for så å nedskalere bildene?

 

Herlig å kunne jobbe med gigantiske bilder å zoome inn å shoppe/foreta justeringer,men detter stadig tilbake på hvor stor plass dette tar ettersom bildemappene har en tendens til å bli større og større;)

Vet ikke hvor stor RAW filene er til D800, de ligger sikkert på 40-50MB? Det skal en del bilder til før man fyller opp en 2TB disk.

De filene jeg fikk ut av Sony A-850 var på rundt 38MB. For min del er ikke størrelsen noe problem, heller det at det tar mer maskinkraft å tygge gjennom de store filene. Da er det heller bedre å "leke" seg med 12-16MP filer :)

 

Jeg kjøpte iallefall dette kamera for å bruke filene store..

 

Hver råfil er på ca 75Mb uten komprimering :-)

 

Jeg lurer rett og slett bare på, hva gjør folk med de store filene? Resizer dere i import? Eller beholder folk de store bildefilene?
Hva er vitsen med å kjøpe et slikt kamera for så å nedskalere bildene?

Nå er ikke høy oppløsning den eneste grunnen til å velge et slikt kamera. Noen velger det på grunn av fantastisk ISO-ytelse (kun slått av dyrere kameraer som D3s), markedets råeste dynamikkomfang og en hel del andre grunner. Dessuten bruker man kameraet til mange forskjellige ting, der høy oppløsning neppe er førsteprioritet i alle sammenhenger. Det hadde vært fint med f.eks en 2x2 binning modus der man får ut 9 Mp råfiler.

 

Helt riktig som du sier..

 

Og dette kamera hamler også opp mot D3s ved å downsample filene til 12Mp..

Etter snart to ukers bruk må jeg si at det dukker bare opp flere og flere ting jeg liker ved dette kamera :-)

Endret av Tvetefoto
Lenke til kommentar

Batterigrep til D800/D800E MD-D12 til 2541,- hos Amentio.no nå.. det er vel ganske så billig.

 

Amentio er en konkursrytter. De har gått konkurs to ganger, senest for et par uker siden.

Nå er navnet kjøpt opp av Webhandel (Mamoz / Deal).

http://www.hardware.no/artikler/amentio-navnet-lever-videre/109007

 

Forbrukerportalen.no har sine synspunkter :

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2012/amentio_datakjeden

 

 

 

Roger

 

Ja, jeg vet. De har vel akkurat åpna igjen med nye eiere. Bør nok ikke kjøpe og betale på forskudd, men den prisen var slett ikke gal i forhold til andre. Lang leveringstid, men jeg har enda ikke fått noe kamera å feste grepet på, så det haster ikke...

Lenke til kommentar

 

En litt mer "jordnær" test som viser etter min mening en tanke mer hverdagens realitet enn den tilsynelatende helligdagsrusen som enkelt har levet i. Og da ikke ment som noen nedvurdering, kun som beina på jorda.

 

"Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

En litt mer "jordnær" test som viser etter min mening en tanke mer hverdagens realitet enn den tilsynelatende helligdagsrusen som enkelt har levet i. Og da ikke ment som noen nedvurdering, kun som beina på jorda.

 

"Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

 

Tor

Noe av det som trekker ned er nok at de synes det er litt krøkkete knappelayout. Hvem bryr seg om det, når den outstanding sensoren blåser det meste av banen. Skal nok helt sikkert klare å leve med det, som jeg har klart med den krøkkete knappelayouten på D7000. :D Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...