Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

En litt mer "jordnær" test som viser etter min mening en tanke mer hverdagens realitet enn den tilsynelatende helligdagsrusen som enkelt har levet i. Og da ikke ment som noen nedvurdering, kun som beina på jorda.

 

"Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

 

Tor

Noe av det som trekker ned er nok at det er litt krøkkete knappelayout. Hvem bryr seg om det, når den outstanding sensoren blåser det meste av banen. Skal nok helt sikkert klare å leve med det, som jeg har klart med den krøkkete knappelayouten på D7000. :D

 

Poenget mitt var at deres helhetsvurdering ser ut til å være tilpasset - ja en helhet, og ikke kun hovedfokusert på en bit av kameraet. Et kamera er f.eks mye mer enn bare sensoren - og i hverdagens bruk betyr mange deler likeverdig mye. F.eks hvis et speilrefleks er meget bra på video bør det allikevel ikke dra totalscoren høyere enn en fornuftsvurdering av den delens verdi av totalen.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En litt mer "jordnær" test som viser etter min mening en tanke mer hverdagens realitet enn den tilsynelatende helligdagsrusen som enkelt har levet i. Og da ikke ment som noen nedvurdering, kun som beina på jorda.

 

"Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

 

Tor

 

Ja og på dxomark fikk EOS 7D:66 mens D800 fikk:95

Synes nå det er mer reelt etter å ha brukt begge kamera..

 

Alle jeg som har fått D800 sier det samme, og stort sett alle har hatt D700/D3 fra før..

Lenke til kommentar

Batterigrep til D800/D800E MD-D12 til 2541,- hos Amentio.no nå.. det er vel ganske så billig.

 

Amentio er en konkursrytter. De har gått konkurs to ganger, senest for et par uker siden.

Nå er navnet kjøpt opp av Webhandel (Mamoz / Deal).

http://www.hardware....r-videre/109007

 

Forbrukerportalen.no har sine synspunkter :

http://forbrukerport...ntio_datakjeden

 

 

 

Roger

 

Ja, jeg vet. De har vel akkurat åpna igjen med nye eiere. Bør nok ikke kjøpe og betale på forskudd, men den prisen var slett ikke gal i forhold til andre. Lang leveringstid, men jeg har enda ikke fått noe kamera å feste grepet på, så det haster ikke...

 

Det er i grunn noe som skurrer når koster ca 2.550,- hos Amentio og ca 4.400,- hos Fotovideo. En prisforskjell på ca 1.850,- Ikke rart den ene bedriften har det med å gå konkurs, jeg tror de må bytte ut de som sitter med kalkulatoren også.

 

Jeg har bestillt hos en forhandler i Sverige, det sto som på lager når jeg betillte, men de har ikke lagerstatus som er i sanntid. Nå står varen bare som bestillt,skal la de få noen dager til på seg, ellers så bestiller jeg fra Dustinhome til 3350,- de har den på lager i øyeblikket. Amentio får ihvertfall ikke noe bestilling av meg.

Lenke til kommentar

Batterigrep til D800/D800E MD-D12 til 2541,- hos Amentio.no nå.. det er vel ganske så billig.

 

Amentio er en konkursrytter. De har gått konkurs to ganger, senest for et par uker siden.

Nå er navnet kjøpt opp av Webhandel (Mamoz / Deal).

http://www.hardware....r-videre/109007

 

Forbrukerportalen.no har sine synspunkter :

http://forbrukerport...ntio_datakjeden

 

 

 

Roger

 

Ja, jeg vet. De har vel akkurat åpna igjen med nye eiere. Bør nok ikke kjøpe og betale på forskudd, men den prisen var slett ikke gal i forhold til andre. Lang leveringstid, men jeg har enda ikke fått noe kamera å feste grepet på, så det haster ikke...

 

Det er i grunn noe som skurrer når koster ca 2.550,- hos Amentio og ca 4.400,- hos Fotovideo. En prisforskjell på ca 1.850,- Ikke rart den ene bedriften har det med å gå konkurs, jeg tror de må bytte ut de som sitter med kalkulatoren også.

 

Jeg har bestillt hos en forhandler i Sverige, det sto som på lager når jeg betillte, men de har ikke lagerstatus som er i sanntid. Nå står varen bare som bestillt,skal la de få noen dager til på seg, ellers så bestiller jeg fra Dustinhome til 3350,- de har den på lager i øyeblikket. Amentio får ihvertfall ikke noe bestilling av meg.

 

Fotovideo har vel aldri vært billigst,samt at de er de første til å øke prisene, som feks med D800 :hmm:

Lenke til kommentar

Batterigrep til D800/D800E MD-D12 til 2541,- hos Amentio.no nå.. det er vel ganske så billig.

 

Amentio er en konkursrytter. De har gått konkurs to ganger, senest for et par uker siden.

Nå er navnet kjøpt opp av Webhandel (Mamoz / Deal).

http://www.hardware....r-videre/109007

 

Forbrukerportalen.no har sine synspunkter :

http://forbrukerport...ntio_datakjeden

 

 

 

Roger

 

Ja, jeg vet. De har vel akkurat åpna igjen med nye eiere. Bør nok ikke kjøpe og betale på forskudd, men den prisen var slett ikke gal i forhold til andre. Lang leveringstid, men jeg har enda ikke fått noe kamera å feste grepet på, så det haster ikke...

 

Det er i grunn noe som skurrer når koster ca 2.550,- hos Amentio og ca 4.400,- hos Fotovideo. En prisforskjell på ca 1.850,- Ikke rart den ene bedriften har det med å gå konkurs, jeg tror de må bytte ut de som sitter med kalkulatoren også.

 

Jeg har bestillt hos en forhandler i Sverige, det sto som på lager når jeg betillte, men de har ikke lagerstatus som er i sanntid. Nå står varen bare som bestillt,skal la de få noen dager til på seg, ellers så bestiller jeg fra Dustinhome til 3350,- de har den på lager i øyeblikket. Amentio får ihvertfall ikke noe bestilling av meg.

 

Skjønner at du er skeptisk, men så vidt jeg kan forstå har noen andre enn de som gikk konkurs kjøpt opp navnet til Amentio. Så de som nå selger grepet billig er ikke de samme som gikk konkurs. Arrester meg hvis jeg tar feil... :)

 

Og bare for ordens skyld, jeg har ingen interesse eller forbindelse til Amentio selv...

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært skeptisk, til å bestille hos Amentio, hvis de hadde hatt varen på lager. Men når de ikke kan love varen langt ute i Juni, jeg har ventet nok på Nikon D800. Har litt tro på at jeg får mitt Nikon D800 i Mai, og da vil jeg ha grepet klart.

 

Men uansett rart at grepet er 1850,- kroner billigere enn hos Fotovideo og Japanphoto. De slår også Dustin som kryper de andre med en tusenlapp, med 800,-

Lenke til kommentar

En skulle holdt seg unna slike bakgårdssjapper som jeg har bestillt mitt grep av også. Handle hos webbutikker som har oppdatert lagersatus hele tiden, slik som f.eks komplett.

 

Men om jeg får grepet så kommer det på NOK 2950,- med dagens kurs levert Strömstad.

 

Jeg valgte det billigste på prisjakt.se , men billigst er ikke alltid best.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Skjønner at du er skeptisk, men så vidt jeg kan forstå har noen andre enn de som gikk konkurs kjøpt opp navnet til Amentio. Så de som nå selger grepet billig er ikke de samme som gikk konkurs. Arrester meg hvis jeg tar feil... :)

 

Og bare for ordens skyld, jeg har ingen interesse eller forbindelse til Amentio selv...

Du har rett.

Amentio navnet har ikke noe med konkursboet Amentio å gjøre.

Om det var så smart av Mamoz/Deal å kjøpe navnet kan jo diskuteres. :hmm:

Hvis folk vil ha litt "mer trygghet" så har Deal samme grepet (er jo samme butikken) til Kr 2 848,- med samme sene leveringstid (etter23.06.2012).

https://www.deal.no/...sentID=VFC00201

Endret av arthon
Lenke til kommentar
Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

Det står også at man kan kun sammenligne scoren mellom kamera i samme klasse. Canon 7D og Nikon D800 er ikke i samme klasse whatsoever!

Lenke til kommentar
Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

Det står også at man kan kun sammenligne scoren mellom kamera i samme klasse. Canon 7D og Nikon D800 er ikke i samme klasse whatsoever!

 

Det er ikke samme klasse nei, det kan jeg og si meg enig i.

 

Jeg avbestiller hvertfall ikke D800, og isteden kjøper Canon 7D.

 

Så forresten på Fotosidan.se at det var 51 personer som hadde Nikon D800 i fotobaggen og 11 personer som hadde Nikon D800E i fotobaggen. Så da er det ihverfall solgt over 62 D800(E) i Sverige.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Nåja, det er nå folk her på forumet som har D800 i signaturen selv om leveringsdatoen fortsatt er ukjent. Det skulle ikke forundre meg om noen av de 62 også bare har bestillingen i fotobagen, ikke kameraet.

 

Å hevde at 7D er bedre enn D800, i "det virkelige liv" kan ikke akkurat beskrives som å ha beina på bakken. Det er like fjernt som å hevde at Panasonic FZ150 (76%) er bedre enn Sony A580 (75%) og Panasonic GF3 (71%).

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Overall score" her er for D800 82% mens Canon 7D i sin tid endte opp med 84% - noe som forteller kanskje litt om hverdagsbruksfilosofien i vurderingsmetodikken til dpreview.

Det står også at man kan kun sammenligne scoren mellom kamera i samme klasse. Canon 7D og Nikon D800 er ikke i samme klasse whatsoever!

Det er forsåvidt korrekt, men her er forskjellen kun at det ene har en cropsensor og det andre en ff-sensor, ellers er det 2 speilreflekskamera med hver sine sterke og svake sider. Men for å ta et helt i "samme klasse" (det er ikke særlig mange å velge mellom der) og da med ff-sensor, så fikk steingamle 5DII 79% i sin tid - altså 3% mindre enn D800.

 

Slik jeg vurderer deres summer er de kommet frem ut av en helhetsvurdering i bruk og ikke kun etter en vektlegging av 1 element alene. Et kamera har mange vurderingsdeler som bør tas med dersom man skal ha en rating/helhetsvurdering. Samtidig er det klart at for noen brukere vil et eller flere punkt være viktigere i vurderingen enn andre. Men skal en helhetstest av et kamera foretas og med en sluttsum må nødvendigvis hele kameraet i bruk vurderes - altså en sum av "pluss og minus".

 

Tor

Lenke til kommentar

Å hevde at 7D er bedre enn D800, i "det virkelige liv" kan ikke akkurat beskrives som å ha beina på bakken.

Hvor skrev jeg den påstanden?

 

Summen i deres tester kommer frem som et produkt av vekting av enkeltdeler, å få til en bedre metode er antagelig vanskelig, men mulig du har et forslag?

 

Potensielle kjøpere kan selv vurdere både helheten og enkeltdelene opp mot deres behov. Noen vil garantert vurdere/vektlegge enkeltdelenes verdi annerledes av totalen - og det er jo slik det må være nødvendigvis. Og for å ta din påstand om min ukjente påstand så vil nok noen mene at 7D med cropsensor og 8bps mm vektes høyere enn D800 med ff-sensor og lavere bps mm. Mens andre vil vekte høyere D800 pga f.eks sensoregenskapene.

 

Men som jeg har alltid ment vil brukererfaringer over tid være viktigere for min del når jeg vurderer kamera enn forskjellige tester. Men skal man vektlegge alle de forskjellige tester som foretas, så gjør dp en av de mer seriøse.

 

Tor

Lenke til kommentar

Samtidig er det viktig å huske på at sammenlignigsvurderinger alltid gjøres mot andre kamera i den tiden man befinner seg!

En 95% score på et "superkamera" fra 1999, er garantert ikke på noen områder bedre enn f.eks D800 med sine 82%!

Derfor blir det umulig å dra inn selv det par år gamle 7D.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, det er nå folk her på forumet som har D800 i signaturen selv om leveringsdatoen fortsatt er ukjent. Det skulle ikke forundre meg om noen av de 62 også bare har bestillingen i fotobagen, ikke kameraet.

 

Å hevde at 7D er bedre enn D800, i "det virkelige liv" kan ikke akkurat beskrives som å ha beina på bakken. Det er like fjernt som å hevde at Panasonic FZ150 (76%) er bedre enn Sony A580 (75%) og Panasonic GF3 (71%).

 

Jeg skrev den inn da jeg ordnet signaturen og jeg har bekreftet leveringsdato, trykker du så på bruker vil du se det står D800 (bestilt) :cool:

Lenke til kommentar

Vurderingene til DPReview er ikke direkte sammenlignbare.

De må sees i sammenheng med andre modeller i samme kategori/klasse og tidsrom.

 

"Camera Y may well be a far better camera than camera X but it receives only an 8 (or whatever) because of its performance in comparison to other cameras in the same category at the time of review."

 

http://www.dpreview....isc/sitefaq.asp

 

Ja det sier seg vel selv, det som var best for 2 år siden slår vel neppe det som er best i dag og spesielt om dagens kamera i tillegg ligger i en klasse over ...

Lenke til kommentar

Nåja, det er nå folk her på forumet som har D800 i signaturen selv om leveringsdatoen fortsatt er ukjent. Det skulle ikke forundre meg om noen av de 62 også bare har bestillingen i fotobagen, ikke kameraet.

 

Det hele ligner en trofesamling ;-)

Bortsett fra at det er ikke fangsten som vises fram, bare utstyret.

 

Hadde vært bedre om samlingen også inkluderte de beste bildene fra personen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...