Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Et eneste objektiv holdt ikke mål på D800 (testet gjennom en del). AF-D 180mm f/2.8. AF-D 105mm f/2 DC og AF-D 135mm f/2 DC er helt på kanten men det går.

 

Da har jeg testet skarphet på følgende:

- AF-S 14-24mm f/2.8, tror du kan doble oppløsning før denne sliter

- AF-S 17-35mm f/2.8, litt iffy på kantene på 17-20mm; men som forventet

- AF-S 24-70mm f/2.8

- AF-S 70-200mm f/2.8 VR II

- PC-E 24mm f/3.5 (CA popper opp når man kjører litt hard på tilt/shift)

- AIS 50mm f/1.2 (bør blendes ned en del)

- AF-S 50mm f/1.4

- AF-S 60mm f/2.8 micro

- AF-S 85mm f/1.4

- AF-S 105mm f/2.8 VR micro

- AF-D 105mm f/2 DC (på kanten)

- AF-D 135mm f/2 DC (på kanten+; 105mm er bedre)

- AF-D 180mm f/2.8 (ikke bra i det heletatt)

- AF-S 300mm f/2.8 VR II (magi!!)

de objektivene du ikke har gitt komentar til, er det så å forstå at de opptrer oppimot 100% perfekt på D-800'en?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye av dette som kan gå under kategorien "småplukk" og da. Det er mye likhetstrekk mellom D700 og D800 som TGB setter fingeren på at han misliker, noe jeg forstår da han har erfaring med kamerahus i klassen over (D3, D3S og D4). D800 koster jo ikke et halvt D4 en gang, man får det man betaler for.

 

Når det sagt, jeg har en D700 med mer eller mindre samme "feil" som TGB sikter til uten at noen av punktene plager meg. Avbestilling av D800 fordi det ikke er like godt som en D4 blir litt som la være å kjøpe en Mercedes S klasse fordi det ikke er en Maybach....

 

He he!

Nei smaken er som baken og min bak er ikke lik TGB´s bak. Jeg tenker D800 kommer til å fungerte helt fint hos meg, og den absolutte fasiten på hvordan et kamera skal være oppbygt kommer jeg aldri til å lese her inne :)

Jeg har brukt D700 i flere år og har en viss peiling på hva jeg har i vente. D3 / D4 er ikke noe tema for meg fordi jeg synes de blir for store og tiltrekker for mye oppmerksomhet da jeg tross alt bare tar bilder for morro skyld.

Lenke til kommentar

håper noen av de "store" sidene på dette området kan ta en test av optikk og fortelle helt konkret hva som skjer ved økt antall mp på sensorn og når en kan forvente tap på de forskjellige objektivene , dette vil være svært intresangt å vite både ved kjøp og ikke minst da vi neppe har sett det høyeste antall mp på FF enda ...

Vitenskapelig test av optikk tar ekstremt med tid. Min test er etter å ha prøvd og sett om jeg på 100% får skarphet (bruker stativ og statiske mål). Mest for egen del for å vite hvilken optikk jeg skal styre unna på D800, ikke minst det er greit å vite begrensningene før man bruker objektivene på fakturerbare jobber (selv om det på de fleste har 0 relevans om skarpheten er helt tipptopp).

 

Naturligvis er sensor og mål i 100% plan når jeg tester... mitt hovedmål har vært å få alignet fokus, skarphetstest er bare et biprodukt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Å kalle Nikon D800 et leketøy må vel være en lavmålskommentar.

Må vi ikke ta ting så personlig her da. Jeg eier da D800 selv, og må få lov til å ha mine meninger. Ingen som sier man trenger være enig.

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kalle Nikon D800 et leketøy må vel være en lavmålskommentar.

Må vi ikke ta ting så personlig her da. Jeg eier da D800 selv, og må få lov til å ha mine meninger. Ingen som sier man trenger være enig.

 

Neida, selv om vi alle er født med "utstyr" - er det ingen garanti for at man vet å utnytte potensialet... ;)

Lenke til kommentar

Ser at MPX har fått bekreftet dato på D800

De er det eneste nettbutikken som har fått det ......

 

På ordre da eller? I nettbutikken har de "27 stk. Ubekreftet 20.jun.2012", forøvrig det samme som flere andre, bla. Komplett.

 

På ordre til dem som har bestilt er det kommet bekreftet dato 15 mai , JP vet ingenting, fotovideo har ubekreftet 1.8 osv .

Komplett/MPX er samme firmaeller samme eier .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ser at MPX har fått bekreftet dato på D800

De er det eneste nettbutikken som har fått det ......

 

På ordre da eller? I nettbutikken har de "27 stk. Ubekreftet 20.jun.2012", forøvrig det samme som flere andre, bla. Komplett.

 

På ordre til dem som har bestilt er det kommet bekreftet dato 15 mai , JP vet ingenting, fotovideo har ubekreftet 1.8 osv .

Komplett/MPX er samme firmaeller samme eier .

Da er det håp fikk mitt D800 fra Mpx den 03.05 og det var bare en par dager etter min bekreftete dato.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Interessant.

 

Bestilte hos både JP og MPX (dessverre ganske så seint).

 

Greit pris hos MPX (20 859)

det står vel i overkant av 22000 :hmm:

 

Var visst innlogget. Firmaet jeg jobber for har avtale med MPX så vi får noen prosenter her og der.

Lenke til kommentar

Det som fasinerer meg er at vi ble lovet en relativt stor prisøkning fra begynnelsen av april, men har i stedet fått en aldri så liten prisnedgang (i følge nettsidene til Japanphoto).

 

Lurer på om vi får den laveste av de to prisene ved utsending av kamera. Den prisen som vi forhåndsbestillte kamera til, eller den som er i nettbutikken ved utsendelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...