Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

TGB - jeg forstår utmerket hva du mener - det er det samme min 5DmkII gjør i "exposure simulation"-modus, bortsett fra at det foregår på full (og ikke valgt) blender, med mindre jeg holder inne nedblendingsknappen.

 

Setter jeg 5D'en i eksponeringssimuleringsmodus og holder nedblendingsknappen inne, så fungerer den eksakt som du beskriver, inntil det blir så mørkt at den treffer maks ISO - så klarer den ikke lenger simulere eksponeringen.

 

Og så kan du lese første avsnitt i posten min igjen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk tak i et Nikon MB-D12, det er vel lett å få tak i , flere nettbutikker har det på lager. Har bestillt D800, og skulle bestillt et MB-D12 slik at det var klar til å settes på kamera. Hadde håpet de hadde brent inne med de slik at prisen hadde blitt satt ned.

 

Men prisen på 4.395,- passer det meg ikke å betale. Hadde de 2.000,- det koster mer enn MB-D10 gått til tsunamiofre, så skulle jeg betalt det. Men her går ihvertfall de 1.000,- det koster mer enn i Sverige til en grisk importør som ikke viser noen vilje til å informere folk om at det tar tid før de vil sende ut varenen folk har bestillt.

 

 

 

Du får MB-D12 på dustin til kr 3329,-. :)

Lenke til kommentar

Fikk tak i et Nikon MB-D12, det er vel lett å få tak i , flere nettbutikker har det på lager. Har bestillt D800, og skulle bestillt et MB-D12 slik at det var klar til å settes på kamera. Hadde håpet de hadde brent inne med de slik at prisen hadde blitt satt ned.

 

Men prisen på 4.395,- passer det meg ikke å betale. Hadde de 2.000,- det koster mer enn MB-D10 gått til tsunamiofre, så skulle jeg betalt det. Men her går ihvertfall de 1.000,- det koster mer enn i Sverige til en grisk importør som ikke viser noen vilje til å informere folk om at det tar tid før de vil sende ut varenen folk har bestillt.

 

 

 

Du får MB-D12 på dustin til kr 3329,-. :)

 

Takk for tips, men håper noen andre kan ta del i det tipset. Jeg fant en nettbutikk på prisjakt.se i går som hadde et grep igjen til en hyggelig pris. Tilsendt Strömstad som jeg bor tre mil unna så kommer det på NOK. 2.924 inkludert frakt, noe som jo gjør at jeg tar det lovlig over grensen med tanke på tollgrensen på 3000,- Norske KR.

 

Så jeg hadde spart ca.1400,- kontra de 4400,- som det koster f.eks. på Fotovideo. Men at Dustin nå selger det over 1000,- Kr rimeligere enn hos Fotovideo jo bare hyggelig for de som enda ikke har kjøpt grep. Batteriet til D800 var 300,- billigere hos Dustin enn hos Fotovideo også.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som har rakket ned på diverse forum om hvor dårlig ergonomien er på D700 med og uten grep kontra Nikon D3, D3s og D3x. Det har jo vært så dårlig at de har jo måttet selge det med en gang igjen.

 

Jeg har sett flere som har kjøpt D800, og den samme tralten er i gang igjen. Det er jo så dårlig på flere måter.

 

Kan de ikke bare holde seg unna et slikt lite knøttekamera som blir slik en dinosaur når de monterer grep. Så kan de forhærlige D3 , D3s , D3x og nå sikkert D4.

 

Jeg har og har hatt alle de nevnte kombinasjoner bortsett fra D800 og D4. Jeg ser ikke problemet med å ha montert grep på Nikon D700. Det er behagelig uten grep også.

Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som har rakket ned på diverse forum om hvor dårlig ergonomien er på D700 med og uten grep kontra Nikon D3, D3s og D3x. Det har jo vært så dårlig at de har jo måttet selge det med en gang igjen.

 

Jeg har sett flere som har kjøpt D800, og den samme tralten er i gang igjen. Det er jo så dårlig på flere måter.

 

Kan de ikke bare holde seg unna et slikt lite knøttekamera som blir slik en dinosaur når de monterer grep. Så kan de forhærlige D3 , D3s , D3x og nå sikkert D4.

 

Jeg har og har hatt alle de nevnte kombinasjoner bortsett fra D800 og D4. Jeg ser ikke problemet med å ha montert grep på Nikon D700. Det er behagelig uten grep også.

 

Slik klage ser en på de fleste kamera som ikke har innebygget grep , det er vel fordi at de som har klaget er vant til større kamera , men at de ikke skal kunne venne seg til det synest jeg er rart , jeg misstenker et visst behov for å fremheve sine store dyre kamera og en god posjon skryt blandet inn her ....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir nok bedre etter at man blir litt bedre kjent, men en ting er helt rett - jeg hater kamera uten integrert vertikalgrep på generell basis. Når det gjelder D800 så har man ingen alternativer med den sensoren, det er uten tvil laget for studio og steder man ikke stresser på bildefronten. Med D3s og D4 tenker jeg ikke på kamera, bare å ta bilder. Jeg hadde samme issue med D700, så ingenting har endret seg på den fronten. Får bare lide meg gjennom og nyte bildekvaliteten; for den er magisk også til presse :) Men rimelig sikker på at D800 blir backup kamera om det i det heletatt blir tatt med på slike oppdrag. D4 og D3s er førstevalg der uten tvil.

 

Edit:

Fokus satt 100% hver gang, selv der det var kølsvart :)

 

Edit2:

En annen ting jeg la merke til; automatisk blits (TTL) var ekstremt spot on hver gang. Så klar forbedring fra D700 og D3-serien, selv om de også er veldig bra på denne fronten.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Forøvrig var målet mitt med D800 at det skulle brukes for studio og landskap.. måtte bare prøve om det fungerte i andre sammenhenger også. Kamera leverer, men for meg var den under slike sitasjoner virkelig angst brukergrensesnitt/interaksjon.

Lenke til kommentar

Angående manglende muligheter for å hurtig se liveview med helt åpen blender når man jobber nedblendet, så sier offisielt Nikon at dette er en quote "design feil", og at firmware oppdatering som kommer med stor sannsynlighet vil korrigere dette (de har ikke lov å garantere noe selvsagt).

 

Tipper mulighet fra D3s kommer igjen, med nedblendet modus og helt åpen modus.

 

De spurte t.o.m. om jeg ønsket info når løsning var klar...

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik klage ser en på de fleste kamera som ikke har innebygget grep , det er vel fordi at de som har klaget er vant til større kamera , men at de ikke skal kunne venne seg til det synest jeg er rart , jeg misstenker et visst behov for å fremheve sine store dyre kamera og en god posjon skryt blandet inn her ....

Hvordan kamera ser ut, eller hvor stor det er har 0 betydning. Men når det blir klønete i praktisk bruk når man har ekstremt leveringspress; så er det aldri en god følelse. Integrert vertikalgrep er bare den beste og mest kompakte løsningen for å få fullt utbytte av et kamera. Hadde det vært andre løsninger hadde jeg jublet. Det er ikke bare stas å slepe på 3 hus med integrert vertikalgrep, men langt bedre enn 3 med batterigrep. Jeg er veldig praktisk anlagt og gir beskjed både her og til produsent om hva jeg liker og ikke liker.

Lenke til kommentar

En optimal løsning ville selvsagt vært å ha kvadratisk sensor, eller mulighet til å snu den...

 

Et sensor-assembly som dreier 90º med et tastetrykk hadde jo vært mye mer elegant, og ikke minst vekt, volum, og penge-besparende enn "vertikalgrep"! Alt produsentene har kommet på er å dreie hele kamera :confused:

Noe hadde jo åpenbart måttet gjøres med søkeren, speil, osv... Men uansett en god ide!

Lenke til kommentar

Fikk mail tidligere i dag fra min leverandør at det kom ca. 100 D800 til Norge i Mai, 40 flere enn i April, dette i følge samtale med Nikon. De nevnte også at det fremover vil gå raskere med levering. Så helt tause er ikke Nikon.

 

Det var mulighet for at jeg fikk mitt D800 i løpet av Mai.

 

Vil ellers takke TGB for at han deler sine erfaringer og tanker vedrørende D800, men vi som venter i lengsel og smerte må smøre oss med tolmodighet. Hyggelig lesning. Håper du venner deg til D800, for meg et megakamera på papiret.

 

Selfølgelig er de store kamera med innebygget grep bedre ergonomisk enn et D800 med grep. Men jeg ser for meg å bare at med meg D800 uten grep med AF-S 24mm 1.4 som et streetcamera, det blir en forholdsvis nett pakke. Hvor en kan bruke den store oppløsningen til å zoome i etterkant.

 

Med 35mm f/1.4 Ai-s så blir en jo nesten anonym.

 

Et av de store husene vil jo ikke bli så veldig nett.

Endret av Fytterakkern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde D800 på pressejobb. Det leverte varene, men savnet godfølelsen - altfor statisk og maskinaktig. Mangler personlighet.

Som andre Nikon hus mener du :p (dukker)

 

Bare tøyser. Men jeg synes det er interessant å se hvor forskjellige vi er i forhold til hva vi føler for selve hardwaren. Du er veldig opptatt av ting jeg gir blanke i; og det meste av det du liker, synes jeg veir 10 ganger for mye. Og du synes det jeg surrer, med ser mest ut som pinglete leketøy :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde D800 på pressejobb. Det leverte varene, men savnet godfølelsen - altfor statisk og maskinaktig. Mangler personlighet.

Som andre Nikon hus mener du :p (dukker)

 

Bare tøyser. Men jeg synes det er interessant å se hvor forskjellige vi er i forhold til hva vi føler for selve hardwaren. Du er veldig opptatt av ting jeg gir blanke i; og det meste av det du liker, synes jeg veir 10 ganger for mye. Og du synes det jeg surrer, med ser mest ut som pinglete leketøy :)

Jeg synes d800 er et fantastisk kamera å bare ha med seg for å knipse bilder. Litt klønete i studio uten vertikalgrep, men her duger det. Bildekvaliteten og fokus er magisk.

 

Når det gjelder D4 så har den all godfølelsen som D3s+++. Alt er lagt opp for at det skal brukes kontinuerlig hele dagen, knapper er der de bør være og hele layout og oppbygning er bare bedre på alle måter. Ikke minst kvalitetsfølelsen er dramatisk bedre. Layout og kvalitet på D800 er også bra, men det er alle disse småtingene som man ikke merker uten å bruke det ekstremt mye. Så d800 er bra, men kunne vært enda bedre (snakker ikke om bildekvalitet nå, men alt rundt).

 

På en annen side, jeg brukte d800 på områder og måter det ikke er designet og optimalisert for. For meg blir kamera et hinder når ikke alt er slik det skal være (etter mitt syn). Jeg foretrekker at jeg bruker minst mulig tid på kamera når jeg tar bilder. Enkelte ting må man tilvenne seg før det fungerer selvsagt. Jeg bruker også mye tid på å rapportere og foreslå endringer der jeg ser forbedringsmuligheter.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Fokuspunktene på D800 er også en historie for seg, sjekker måter å konfigurere på som jeg liker. Men denne planen med svart aktivt fokuspunkt som ved valg kan bli rødt (med massiv rødt flash i hele søkeren) er jo strengt tatt noe av det mest meningsløse jeg har vært borti. Hvilke labrotte dro denne tullete ideen opp av hatten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...