Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Det er mye av dette som kan gå under kategorien "småplukk" og da. Det er mye likhetstrekk mellom D700 og D800 som TGB setter fingeren på at han misliker, noe jeg forstår da han har erfaring med kamerahus i klassen over (D3, D3S og D4). D800 koster jo ikke et halvt D4 en gang, man får det man betaler for.

 

Når det sagt, jeg har en D700 med mer eller mindre samme "feil" som TGB sikter til uten at noen av punktene plager meg. Avbestilling av D800 fordi det ikke er like godt som en D4 blir litt som la være å kjøpe en Mercedes S klasse fordi det ikke er en Maybach....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg ikke er begeistret for på D800 er den minimale lysmåleren på nedre del av søkeren, mens D4 brukere hele høyrekant til dette. Hvorfor ikke samme strategi har blitt brukt på d800 er et mysterie.

 

Hmmm!

Det høres ut som det er en del ting som ikker er helt bra på dette kameraet. Lurer på om det ikke er like greit å avbestille med en gang.....

 

Nå er ikke jeg Nikon-mann, så jeg taler ikke av erfaring, men det virker som de fleste "negative" punktene med D800 er i forhold til D4, og ikke nødvendigvis i forhold til mer "likestilte" kamera i andre system eller "lavere" Nikon-modeller.

 

Så det du heller bør tenke på er om D800 er en god oppgradering fra det som du har nå, enn å henge deg for mye opp i sammenligningen med ett kamera som er enda ett steg "høyere" oppe.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg ikke er begeistret for på D800 er den minimale lysmåleren på nedre del av søkeren, mens D4 brukere hele høyrekant til dette. Hvorfor ikke samme strategi har blitt brukt på d800 er et mysterie.

 

Hmmm!

Det høres ut som det er en del ting som ikker er helt bra på dette kameraet. Lurer på om det ikke er like greit å avbestille med en gang.....

Det er vel slike element de bruker for å skille mellom d4 og d800. Prisdifferansen er som nevnt ganske brutal, men ikke alltid like begeistret for disse valgene.

Lenke til kommentar

I Canonverden er det jo omtrent samme småplukk som skiller 5D og 1D(s/x)-seriene. For min del er det nok småplukk til at jeg velger å heller spare litt lengre for å få råd til 1D X. Skulle aldri ha kjøpt 1D III... :p

De uoffisielle ryktene rundt 1dx er at den ikke kommer ut før august, men at de vil låne ut gratis til alle med presseakkreditering til sommer OL.

Lenke til kommentar

Gjør ikke meg så veldig mye, da jeg nok neppe får råd til noe nytt hus før utpå senhøsten uansett. Prioriterer ny 24-70 og kanskje 70-200 først.

 

Men forøvrig interessant at kameraet er såpass forsinka - kan det tenke seg at de har gjort endringer for å bedre konkurrere med D4?

Lenke til kommentar

Gjør ikke meg så veldig mye, da jeg nok neppe får råd til noe nytt hus før utpå senhøsten uansett. Prioriterer ny 24-70 og kanskje 70-200 først.

 

Men forøvrig interessant at kameraet er såpass forsinka - kan det tenke seg at de har gjort endringer for å bedre konkurrere med D4?

De som har testet begge sier at ISO ytelsen er ganske langt unna D4. Så de prøver kanskje å gjøre noe. Var også en god del bugs de sliter med å fikse.

 

Forøvrig har Nikon vært ekstremt strategisk med lanseringstidspunkt og tilgjengelighet i henhold til sommer-OL.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En annen ting jeg ikke er begeistret for på D800 er den minimale lysmåleren på nedre del av søkeren, mens D4 brukere hele høyrekant til dette. Hvorfor ikke samme strategi har blitt brukt på d800 er et mysterie.

 

Hmmm!

Det høres ut som det er en del ting som ikker er helt bra på dette kameraet. Lurer på om det ikke er like greit å avbestille med en gang.....

 

Nå er ikke jeg Nikon-mann, så jeg taler ikke av erfaring, men det virker som de fleste "negative" punktene med D800 er i forhold til D4, og ikke nødvendigvis i forhold til mer "likestilte" kamera i andre system eller "lavere" Nikon-modeller.

 

Så det du heller bør tenke på er om D800 er en god oppgradering fra det som du har nå, enn å henge deg for mye opp i sammenligningen med ett kamera som er enda ett steg "høyere" oppe.

Nå er det vel slik at hus som begge er i proffklassen bør ha laaaaangt mer likheter enn ulikheter, så å sammenligne D800 med D4 synes jeg egentlig er ganske naturlig.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg ikke er begeistret for på D800 er den minimale lysmåleren på nedre del av søkeren, mens D4 brukere hele høyrekant til dette. Hvorfor ikke samme strategi har blitt brukt på d800 er et mysterie.

 

Hmmm!

Det høres ut som det er en del ting som ikker er helt bra på dette kameraet. Lurer på om det ikke er like greit å avbestille med en gang.....

 

Nå er ikke jeg Nikon-mann, så jeg taler ikke av erfaring, men det virker som de fleste "negative" punktene med D800 er i forhold til D4, og ikke nødvendigvis i forhold til mer "likestilte" kamera i andre system eller "lavere" Nikon-modeller.

 

Så det du heller bør tenke på er om D800 er en god oppgradering fra det som du har nå, enn å henge deg for mye opp i sammenligningen med ett kamera som er enda ett steg "høyere" oppe.

Nå er det vel slik at hus som begge er i proffklassen bør ha laaaaangt mer likheter enn ulikheter, så å sammenligne D800 med D4 synes jeg egentlig er ganske naturlig.

Nå er det ikke unaturlig med forskjeller mellom et hus til 48000 og et til 24000, men enkelte av disse tingene er unødvendige og ren firmware-forskjeller... Har rapportert alle ting nevnt her til Nikon, så potensielt blir noe av det justert på neste firmware.

Lenke til kommentar

D4 har jeg jeg bare et par liveview ting nevnt, samt Q-modus ikke er stille nok. WT5 senderen har også sine ting. Men totalt sett er siste generasjon kamerahus fra Nikon av veldig høy kvalitet, det var noen obskuriteter på D3 og D700 når de ble lansert også.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke unaturlig med forskjeller mellom et hus til 48000 og et til 24000, men enkelte av disse tingene er unødvendige og ren firmware-forskjeller... Har rapportert alle ting nevnt her til Nikon, så potensielt blir noe av det justert på neste firmware.

Det er heller ikke det jeg sier, synd du tolker det slik.

 

Sammenligner man ett nytt profesjonelt hus som D800 synes jeg at D4 er en naturlig referanse å sammenligne mot. Som prisen antyder vil selvsagt D800 ikke nå opp på D4 sitt nivå på alle punkter men på de aller fleste SKAL det være kun marginale forskjeller.

Lenke til kommentar

Amazon UK kansellerer forhåndbestillinger på Nikon D800 på grunn av begrenset tilgang, de går så langt at de sier kamera ikke lenger er tilgjengelig.

 

http://nikonrumors.com/2012/05/06/amazon-uk-started-canceling-nikon-d800-pre-orders-due-to-restricted-supply-from-the-manufacturer.aspx/

 

Så da vet vi hva vi har i vente, først kom prisoppgangen i England, så kom den her.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Amazon UK kansellerer forhåndbestillinger på Nikon D800 på grunn av begrenset tilgang, de går så langt at de sier kamera ikke lenger er tilgjengelig.

 

http://nikonrumors.c...ufacturer.aspx/

 

Så da vet vi hva vi har i vente, først kom prisoppgangen i England, så kom den her.

 

Pass deg du kan bli uthengt som en sutrekopp og en som bare er ute etter å henge ut Nikon, jeg har jo gjordt samme "tabben" :)

Lenke til kommentar

Amazon har tabbet seg ut, de levde i den illusjon at de ville bli prioritert av Nikon. I flere land er det forøvrig regler som hindrer at man bare leverer til noen butikker, samt det ville jo vært lite rettferdig ovenfor forhandlerapperatet om en stor skulle få alle D800 husene i et land.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, om kunden fikk plass i køen; ikke land, som fordeler i beste rødgrønn stil til butikkene, som igjen leverer etter bestillingsliste; så ville ikke dette vært et problem. Selvsagt lanseringstidspunkt kunne potensielt slått veldig ueheldig ut for alle Europeiske kunder. Så det finnes ingen enkel løsning.

Lenke til kommentar

Så lærdom er, kjøp av lokale forhandlere og ikke de store nettbutikkene om man vil ha raskt.

 

Ser jo ikke at de heller har så mange å tilby, de fleste som er ute etter dette i Norge har vel bestilt hos de fleste butikker, men er fortsatt fri , problemet er først og fremst info , noe jeg har etterlyst og blitt slaktet for, men det viser seg at bare flere og flere blir mer og mer frustrert over nettop dette .

Tror ingen forventet å få dette kamera første dagen , en forsinkelse er naturlig ,men når en kontakter et firma og de ikke ser noen forsinkelser på lanseringsdagen og ei heller 2-3 uker etter lanseringdagen ja da begynner man å lure og spesielt når det begynner å bli leveringstider på opp mot 6-8 mnd og selv det er ubekreftet , jeg tror ærlig talt at det er få/ingen av de som blir berørt av sånt som da ikke blir irritert :hmm:

Lenke til kommentar

Så lærdom er, kjøp av lokale forhandlere og ikke de store nettbutikkene om man vil ha raskt.

 

Ser jo ikke at de heller har så mange å tilby, de fleste som er ute etter dette i Norge har vel bestilt hos de fleste butikker, men er fortsatt fri , problemet er først og fremst info , noe jeg har etterlyst og blitt slaktet for, men det viser seg at bare flere og flere blir mer og mer frustrert over nettop dette .

Tror ingen forventet å få dette kamera første dagen , en forsinkelse er naturlig ,men når en kontakter et firma og de ikke ser noen forsinkelser på lanseringsdagen og ei heller 2-3 uker etter lanseringdagen ja da begynner man å lure og spesielt når det begynner å bli leveringstider på opp mot 6-8 mnd og selv det er ubekreftet , jeg tror ærlig talt at det er få/ingen av de som blir berørt av sånt som da ikke blir irritert :hmm:

Helt naturlig å bli forbanna på slik. Skjønner deg veldig godt jeg. Har hatt mine frustrasjonsrunder på denne fronten selv. Nå har jeg hatt den store fordelen av å være NPS kunde i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...