Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Det at Nikon ikke sier noe er mer ett Asiatisk/Japan sin måte å drive business på. Jeg har selv jobbet i musikkforretning og informasjonen fra Yamaha og Roland feks kunne til tider være mer hemmelig enn det Nord-Korea syssler med om dagen.

 

Er ikke alle som er som sjefen i RyanAir - en utadvendt badass som sparker i alle retninger !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda har lest den ,men la oss si de hadde produsert i 1 mnd før lanseringsdato det blir 30 000 , så skulle det være klart i butikker ca 1 mnd etter det, 30 000 til , nå er det gått ytterligere i mnd 30 000 til , vi er da i minst 90 000 enheter og på verdensbasis er ikke det så enormt,men problemet er fordelingen for av de 90 000 tipper jeg på at det er kommet rundt 10- 20 kamera til Norge , altså en dråpe i havet , spesielt når vi hører at i noen land (inklusive Norge) er det umulig å få tak i selv om en står på venteliste menst en i andre land faktisk kan finne eksemplar en kan kjøpe rett over disk , når så Nikon ikke vil informere med ett ord, iallefall et ord som stemmer ja da blir ikke saken bedre .

jeg skjønner at Nikon har kapasitetsproblemer og ikke bare kan utvide over natten for å øke produksjonen, men de har vel komunikasjonslinjer som kan brukes for å gi ut info så folk har en viss peiling på hvor lenge de må forvente å stå i kø . :hmm:

Jeg har sett både Nikon D800 og D4 i begge fotoforretningene jeg har vært innom den siste tiden, men det har kun vært demo som ikke er lov å selge.

Så hvis alle fotoforretninger i Norge har et D800 til demo, så må mesteparten av første batch ha gått til dette bruket. I tillegg er det jo noen nordmenn som hevder å ha fått kjøpt et via norsk butikk. Og da må det ha kommet mer enn 10-20 stykker til Norge.

 

Jeg skal ikke kjøpe D800 selv, men det er jo morsomt å følge litt med på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Dæven har vi 30 000 fotobutikker i Norge :tease:

Om vi har 10 utstillingsmodeller er vel det toppen .

Og om så det skulle være kommet 30 eller 40 så er det uansett en dråpe i havet .

Det jeg imidlertid savner mest er som sagt sikkelig info fra Nikon, Canon kunne jo gi grei info når jeg spurte dem ang 5D lll :hmm:

Endret av Hårek
Unødig sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kødder nå, sant?

 

Gjennom hele tråden sier folk; etterspørselen etter D800/D800e oversteg langt de mest optimistiske tanker til Nikon, tydeligvis er saken IKKE den samme for 5D.....hvor vanskelig er det da å ha det i bakhodet når en klager over manglende info?

 

Hvis folk etterspør ditt produkt langt over det markedsavdelingen antok på sitt beste så er det lite sannsynlig at du kan fortelle en kunde langt i nord når han får kamera, nå det er minst 100 andre land som også skal ha og en er i en luksussituasjon. Problemet er jo at uansett hva du gjør, så er du dømt - for mye info og du ikke innfrir hater folk deg, for lite hater de deg, akkurat nok og de syter over lang ventetid.

 

Jeg venter også på D800, jeg skulle ha E, men etterhvert innså jeg at der jeg skal så blir kanskje E mer hodepine enn nytte med interiør og produkt. I mellomtiden bruker jeg D7000 og tar bra bilder mens jeg venter.

Endret av Hårek
Unødig sitering
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg venter også på D800, jeg skulle ha E, men etterhvert innså jeg at der jeg skal så blir kanskje E mer hodepine enn nytte med interiør og produkt. I mellomtiden bruker jeg D7000 og tar bra bilder mens jeg venter.

Ja, hvorfor kan ikke folk ta bilder med det de har, i stedet for å bruke tid på å syte over at dem ikke får nytt utstyr :)

 

Hvordan klarte de seg før D800 kom? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kødder nå, sant?

...snip...

Som du ser så kødder jeg litt ja :-)

Men ang info så skulle det ikke være verre for Nikon å informere sånn ca enn det er for Canon , selv om Nikon nok har en litt større etterspørsel enn Canon , men det de nå gjør er å skape usikkerhet blandt kundene slik at kundene har inne bestillinger hos flere butikker, her i Norge så her vel de fleste som har bestilt inne 3-4 forskjellige bestillinger, tendensen ser ut til å være den samme i flere land. Dvs at ca 60-70 % av bestillingene trolig ikke er reelle og skaper enda mere usikkerhet. Hadde Nikon kunnet gitt infor som folk kunne rette seg etter hadde dette kunnet vært ungått og ikke bare som nå svare "Vi ser ingen leveringsproblemer " "Det blir ingen prisøkning" Vi vet alle at dette overhode ikke stemmer .

Endret av Hårek
Overdreven sitering
Lenke til kommentar

Jeg venter også på D800, jeg skulle ha E, men etterhvert innså jeg at der jeg skal så blir kanskje E mer hodepine enn nytte med interiør og produkt. I mellomtiden bruker jeg D7000 og tar bra bilder mens jeg venter.

Ja, hvorfor kan ikke folk ta bilder med det de har, i stedet for å bruke tid på å syte over at dem ikke får nytt utstyr :)

 

Hvordan klarte de seg før D800 kom? ;)

 

Tja jeg kan jo svare for meg selv, jeg solgte utstyret mitt ETTER at jeg hadde kontaktet Nikon ang leveringsdato 22 mars og spurt hvordan det lå ann og fikk svaret "Vi ser ingen leveringsproblemer "

Jeg trodde faktisk Nikon var så seriøse at en kunne stole på dem :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg venter også på D800, jeg skulle ha E, men etterhvert innså jeg at der jeg skal så blir kanskje E mer hodepine enn nytte med interiør og produkt. I mellomtiden bruker jeg D7000 og tar bra bilder mens jeg venter.

Ja, hvorfor kan ikke folk ta bilder med det de har, i stedet for å bruke tid på å syte over at dem ikke får nytt utstyr :)

 

Hvordan klarte de seg før D800 kom? ;)

 

Hysj blir kake når runder 500 innlegg, burde skje innen lørdag.

Lenke til kommentar

Kanskje du har lært til neste gang da snekkern? Ikke selg før du har ny i handa.

 

Ingen krise, jeg kjøper et annet kamera som jeg enten bruker til "slengkamera " eller gir bort ,

Men jeg har lært at Nikon ikke er til å stole på og at jeg sådann fikk et dårlig startintrykk av dette firmaet .

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt denne uken som estimert leveringsdato for D800 og neste uke for D4. Får vi se om det holder :)

 

På min ordrebekreftelse står det 01.04.12 , lurer på om jeg må bytte det totallet med 3 :hmm:

 

Tror jeg fikk med meg lenger opp i råden at du bestilte i begynnelsen av mars. Hvor bestilte du?

 

Jeg bestilte D800 27.02.12 og har nå leveringsdato 01.06.12 hos Fotovideo. Det stod det også igår når antatt tid ved kjøp var 16.04.12. Nå er jo det endret til 01.08.12 og jeg har fortsatt 01.06.12. Men det kan jo endres raskt det også.

 

Hadde vært greit om Nikon sluttet å leke gjemsel og kom frem med litt avklaringer, ihvertfall når det gjelder leveringer. Slik tingenes tilstand er kan det tyde på at Nikon Norge er like informert som resten av oss og er prisgitt hva de bortgjemte lederne på hovedkontorene internasjonalt finner på.

Bestite D4 6 januar, og D800 i midten av mars. Interfoto. Siden Interfoto har stengt i dag så får jeg begge i neste uke, eventuelt ny dato :) Jeg er NPS-kunde, så kanskje det hjelper på D800 selv om det sies at D800 skal leveres ut etter når man bestilte uavhengig av NPS-medlemskap.

Lenke til kommentar

Video på DSLR ja...de som gidder lese hele testen fra sammenligningen ovenfor kan jo ta en titt på bildet som er tatt under samme forhold som de utrolig fantastiske videoegenskapene til disse 2 kameraene. Tror jeg holder meg til foto, noen som vet hvor mange som egentlig bruker video på DSLR som har den muligheten ?

Lenke til kommentar

Video på DSLR ja...de som gidder lese hele testen fra sammenligningen ovenfor kan jo ta en titt på bildet som er tatt under samme forhold som de utrolig fantastiske videoegenskapene til disse 2 kameraene. Tror jeg holder meg til foto, noen som vet hvor mange som egentlig bruker video på DSLR som har den muligheten ?

Aner ikke,jeg bruker kunn videodelen om det er noe jeg ønsker å dokumentere på film og ikke har noe annet tilgjengelig, altså som et nødkamera .

Lenke til kommentar

Har kun gjort 1 seriøst oppdrag med video med D3s, gikk veldig bra men video er ekstremt vanskelig og jeg brukte veldig mange timer på å komme i mål. Alt skulle gjøres på flere språk også, så råmateriale ble helt latterlig (i form av størrelse). Også gjort et par "lekeprosjekt", men har langt igjen før jeg kan produsere noe bra effektivt.

Lenke til kommentar

Video på DSLR ja...de som gidder lese hele testen fra sammenligningen ovenfor kan jo ta en titt på bildet som er tatt under samme forhold som de utrolig fantastiske videoegenskapene til disse 2 kameraene. Tror jeg holder meg til foto, noen som vet hvor mange som egentlig bruker video på DSLR som har den muligheten ?

Skulle gjerne sett den sammenligningen med ett videokamera i høyere prisklasse også.

 

Blir litt useriøst å sammenligne med det perfekte når man vet at ogå dedikerte videokameraer også er langt fra perfekt.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...