Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Dette er jo ingen vanlig pristigning, som jeg ser flere bemerker. Her er det jo Nikon som legger på for å bremse trykket. Bremse noe som allerede er et faktum blir vanskelig også.

 

Det hadde vært helt på vidda hvis det skulle være tilbakevirkende kraft på allerede bestillte produkter på dette grunnlaget.

 

På prisjakt.se ser jeg at det er få butikker som har lagt på prisen. De butikkene som har litt høye priser i forhold til de billigste hadde allerede ublu priser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En veldig stor del av prisregnskapet er Valuta basert. Det var valuta transaksjoner på kamera utstyr hvor FotoVideo gikk på en smell for ikke så lenge siden og var "nær ved" konkurs.

 

Japanske YEN har steget ganske kraftig siden slutten av Januar. Hvis "pre-sale" kontrakter ble inngått i YEN rundt den tid så koster nå kameraene mer enn i Januar.

 

Marginene er små, så dette "påslaget" kan sikkert føres tilbake til at Nikon's internasjonale avdelingene må ta en høyere pris ut til butikken for ikke å "gi bort" kameraene gratis.

 

Så "regnefeilen" i England kan nok ha vært en feil-kalkulering av valuta effekten.

Blir spennende å se om USA får samme prisoppgang, eller om Europa "sponser" prisen i USA en stund. Noe som ofte skjer med konsument produkter fra Japan.

Japanese Yens to 1 GBP; lowest (Jan 16)117.53. highest (Mar 21)133.074

Japanese Yens to 1 EUR; lowest (Jan 16)97.2501. highest (Mar 21)111.11

Japanese Yens to 1 USD; lowest (Oct 28)75.7698. highest (Mar 21)84.0151

http://www.x-rates.c...P/graph120.html

Lenke til kommentar

Om valuta er årsaken hadde de jo gjort ekstremt smart i å si det som det er. For meg personlig er det revnende likegyldig om prisen stiger med noen 1000-lapper. Men slik det foregår nå så skaper det grobunn for spekulasjoner og usikkerhet. Jeg har forøvrig en mistanke om at marginene er større enn man tror; butikkene er vel det leddet som sitter igjen med minst pr kamera, og med tanke på alt ekstraarbeid og tid brukt på kunder vil jeg tro at en del butikker har flaks om de går i pluss på det siste Nikon-lanseringsprosjektet. Trenden i valutamarkedet har ikke akkurat kommet som lyn fra klar himmel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror også prisstigningen har et eller annet med valutaen å gjøre.

Å øke prisen for å dempe trykket høres litt søkt ut. Det blir jo bare enda flere som bestiller for å få gammelprisen...

 

D700 hadde en pris på over 20000,- da den var på tur ut på markedet. Prisen stabiliserte seg på18000,- Så gikk den ned til 16000,- trolig på grunn an 5D II.

Sammen med finanskrisen steg prisen opp til 18000, og der lå den i flere år. Det er ikke lenge siden prisen gikk ned til 17000,- og i dag selges den til 16000,-

Lenke til kommentar

He he, ser antatt leveringsdato er 01.08.12 nå. Dette er rått...

 

Det er jo det. Jeg er i køen og har antatt dato 01.06.12. Hadde et håp om tidligere leveranse når Fotovideo hadde antatt levering 16.04.12 igår, mer det gikk i vasken idag.

 

Nå lurer jeg på hvordan sommeren blir, med eller uten kamera. Blir jeg desperat så får jeg kjøpe meg en D700 på lenge eller noe biligere. Det er kanskje dumt å investere i noe som "alle" skal ut på markedet å selge etterhvert med tanke på det jeg "taper" når jeg selger igjen. Gleden ved å ha et kamera er jo verdt litt det og så kanskje.

 

Får tenke på det til over påske. Mange fine motiver i Hafjell gitt....pokker...

Lenke til kommentar

Tror også prisstigningen har et eller annet med valutaen å gjøre.

Å øke prisen for å dempe trykket høres litt søkt ut. Det blir jo bare enda flere som bestiller for å få gammelprisen...

 

D700 hadde en pris på over 20000,- da den var på tur ut på markedet. Prisen stabiliserte seg på18000,- Så gikk den ned til 16000,- trolig på grunn an 5D II.

Sammen med finanskrisen steg prisen opp til 18000, og der lå den i flere år. Det er ikke lenge siden prisen gikk ned til 17000,- og i dag selges den til 16000,-

har heller ikke noen som helst tro på at de øker prisen for å selge ferre eksemplarer, det er jo mot enhver sunn fornuft , nei her ligger det andre grunner bak og den mest trolige er at Nikon her ser en mulighet til å ta inn en del ekstra kroner .

At enkelte ikke liker å snakke om den årsaken er en annen sak :-)

 

God Påske

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

He he, ser antatt leveringsdato er 01.08.12 nå. Dette er rått...

 

Ja det er helt vilt og det viser vel at her er det manglende info også til levrandører, antatt dato svinger jo med flere mnd , gir Nikon rett og slett F.. i å gi ut info ? Det skulle vel ikke være så vanskelig, de vet jo hvor mange de produserer og etter hva jeg forstår så har de en fordelingsnøkkel som sier ca hvor mange eks hvert land får og når :hmm:

For meg fremstår det iallefall som dårlig kundebehandling .

Lenke til kommentar

Tror også prisstigningen har et eller annet med valutaen å gjøre.

Å øke prisen for å dempe trykket høres litt søkt ut. Det blir jo bare enda flere som bestiller for å få gammelprisen...

 

D700 hadde en pris på over 20000,- da den var på tur ut på markedet. Prisen stabiliserte seg på18000,- Så gikk den ned til 16000,- trolig på grunn an 5D II.

Sammen med finanskrisen steg prisen opp til 18000, og der lå den i flere år. Det er ikke lenge siden prisen gikk ned til 17000,- og i dag selges den til 16000,-

har heller ikke noen som helst tro på at de øker prisen for å selge ferre eksemplarer, det er jo mot enhver sunn fornuft , nei her ligger det andre grunner bak og den mest trolige er at Nikon her ser en mulighet til å ta inn en del ekstra kroner .

At enkelte ikke liker å snakke om den årsaken er en annen sak :-)

 

God Påske

Mvh. Snekker`n

 

Tja..

Ikke godt å si. Tror 5DII dro prisen ned på D700 i sin tid. Kanskje 5DIII drar prisen opp på D800.

Virker uansett ikke som prisstigningen demper kjøpelysten hos folk. Prisøkningen er ikke så stor og D800 er fremdeles billigere en 5DIII. Det er vel kanskje et markedsmessig grep da prisforskjellen opp til 5DIII var så pass stor. Eller utnytte fortjenestepotensialet i denne prisforskjellen.

 

Hvis jeg selger en vare til 1000,- og opptager at konkurentene selger samme varen til 2000,-. Da ville jeg økt prisen til 1900,- og vært konkuransedyktig fordi jeg fremdeles er billigst. Var 1000,- for billig eller er 1900,- for dyrt? Er jeg en sleiping når jeg øker prisen?

Nei det nytter ikke å spekulere på dette. Nå går jeg ut i finværet med min gamle D700 i stedet :-)

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Tror også prisstigningen har et eller annet med valutaen å gjøre.

Å øke prisen for å dempe trykket høres litt søkt ut. Det blir jo bare enda flere som bestiller for å få gammelprisen...

 

D700 hadde en pris på over 20000,- da den var på tur ut på markedet. Prisen stabiliserte seg på18000,- Så gikk den ned til 16000,- trolig på grunn an 5D II.

Sammen med finanskrisen steg prisen opp til 18000, og der lå den i flere år. Det er ikke lenge siden prisen gikk ned til 17000,- og i dag selges den til 16000,-

har heller ikke noen som helst tro på at de øker prisen for å selge ferre eksemplarer, det er jo mot enhver sunn fornuft , nei her ligger det andre grunner bak og den mest trolige er at Nikon her ser en mulighet til å ta inn en del ekstra kroner .

At enkelte ikke liker å snakke om den årsaken er en annen sak :-)

 

God Påske

Mvh. Snekker`n

 

Tja..

Ikke godt å si. Tror 5DII dro prisen ned på D700 i sin tid. Kanskje 5DIII drar prisen opp på D800.

Virker uansett ikke som prisstigningen demper kjøpelysten hos folk. Prisøkningen er ikke så stor og D800 er fremdeles billigere en 5DIII. Det er vel kanskje et markedsmessig grep da prisforskjellen opp til 5DIII var så pass stor. Eller utnytte fortjenestepotensialet i denne prisforskjellen.

 

Hvis jeg selger en vare til 1000,- og opptager at konkurentene selger samme varen til 2000,-. Da ville jeg økt prisen til 1900,- og vært konkuransedyktig fordi jeg fremdeles er billigst. Var 1000,- for billig eller er 1900,- for dyrt? Er jeg en sleiping når jeg øker prisen?

Nei det nytter ikke å spekulere på dette. Nå går jeg ut i finværet med min gamle D700 i stedet :-)

 

Nettop og her er det for å øke fortjenesten , akkurat som jeg har prøvd å si tidligere men blitt avspist med at det er ikke derfor men for å dempe etterspørselen .

Lenke til kommentar
Nettop og her er det for å øke fortjenesten , akkurat som jeg har prøvd å si tidligere men blitt avspist med at det er ikke derfor men for å dempe etterspørselen .

hvis du har muligheten til å selge ett produkt med høyere fortjeneste en hva du beregnet i mars mnd, hva gjør du?

Forøvrig, jeg er såpass kynisk at jeg sier ja takk til mer penger, hadde jeg sittet som økonomi ansvarlig for Nikon så hadde jeg nok satt opp prisen til etterspørsel / produksjons kapasitet balanserte bedre.

 

Annet spørsmål, har du bestilt D800?

Lenke til kommentar
Nettop og her er det for å øke fortjenesten , akkurat som jeg har prøvd å si tidligere men blitt avspist med at det er ikke derfor men for å dempe etterspørselen .

hvis du har muligheten til å selge ett produkt med høyere fortjeneste en hva du beregnet i mars mnd, hva gjør du?

Forøvrig, jeg er såpass kynisk at jeg sier ja takk til mer penger, hadde jeg sittet som økonomi ansvarlig for Nikon så hadde jeg nok satt opp prisen til etterspørsel / produksjons kapasitet balanserte bedre.

 

Annet spørsmål, har du bestilt D800?

 

Joda Nikon som alle andre prøver kynisk å utnytte markede og sette opp prisene, det er jo det jeg har hevdet hele tiden , men til tildels ville protester med argument om at Nikon gjør dette kunn for å stagge etterspørselen . Så har jeg sagt at jeg synest det er feil å gjøre det utifra kun det å tjene ekstra,men det er en annen sak .

joda jeg bestilte vel først i Mars , så jeg er på den etterhvert så berømte ventelisten :)

 

God Påske

mvh Snekker`n

Lenke til kommentar

 

har heller ikke noen som helst tro på at de øker prisen for å selge ferre eksemplarer, det er jo mot enhver sunn fornuft , nei her ligger det andre grunner bak og den mest trolige er at Nikon her ser en mulighet til å ta inn en del ekstra kroner .

At enkelte ikke liker å snakke om den årsaken er en annen sak :-)

 

God Påske

Mvh. Snekker`n

 

Tja..

Ikke godt å si. Tror 5DII dro prisen ned på D700 i sin tid. Kanskje 5DIII drar prisen opp på D800.

Virker uansett ikke som prisstigningen demper kjøpelysten hos folk. Prisøkningen er ikke så stor og D800 er fremdeles billigere en 5DIII. Det er vel kanskje et markedsmessig grep da prisforskjellen opp til 5DIII var så pass stor. Eller utnytte fortjenestepotensialet i denne prisforskjellen.

 

Hvis jeg selger en vare til 1000,- og opptager at konkurentene selger samme varen til 2000,-. Da ville jeg økt prisen til 1900,- og vært konkuransedyktig fordi jeg fremdeles er billigst. Var 1000,- for billig eller er 1900,- for dyrt? Er jeg en sleiping når jeg øker prisen?

Nei det nytter ikke å spekulere på dette. Nå går jeg ut i finværet med min gamle D700 i stedet :-)

Jeg tror på at prisøkningen skyldes en feil som de påstår i England. En feil i gjetting på konkurrenten sin pris. Kan høre Nikon sjefene for meg i det 5D Mark III kom ut: "F**N!!! Jeg sa vi skulle satt prisen til kr 25.000,-!!! Da hadde vi fortsatt vært billigere, men tjent mer penger. Men, nei da, du var så sikker på at 5D Mark III skulle koste kr 23.000,-. Det er bare en ting å gjøre. Sette opp prisen."

 

Mon tro om det var noen i det hele tatt som fikk kamera nå , tenkte siden det var en dato på levering rundt den 1.4 , eller om det ikke kom kamera i det hele tatt :hmm:

 

Jeg snakket med Stavanger Foto i forrige uke. De hadde da fått inn to D800 som hadde gått til de to som var først på ventelisten, så ja, der er nok noen heldige jenter/gutter rundt om i Norges land som har fått D800.

Lenke til kommentar

Nikon er nok ganske overveldet av etterspørselen. De får nok solgt hvert eneste eksemplar de produserer det neste halve året, selv om de setter opp prisen med 10, 20 eller 30%. Det eneste logiske ut i fra et bedriftsøkonomisk perspektiv er å ta så mye som mulig for kameraene. Å sette opp prisen så mye at de akkurat får solgt unna produksjonen og ikke som før 1. april der bestillingene overgikk kraftig det de klarer å produsere. Med andre ord stadig økende ventelister. Det optimale fra et bedriftsøkonomisk perspektiv er å styre prisen sånn at de får solgt ut samtlige eksemplarer, uten å ha ventelister.

 

Kundemassen kan kjapt deles inn i to grupper:

1. De som vil betale mer. Med en høyere pris vil køene gå raskere unna sånn at de får varen sin raskere. Ja, det er kjipt å betale mer, men på den andre siden vil de slippe at en horde med nr 2. kjøpere lager køene unødvendig lange for dem.

2. De som ikke ville betalt mer for kameraet. De må finne seg i å utsette kjøpet til prisen faller til et per passende nivå. I praksis blir det å slippe de mer betalingsvillige fram i køa og smøre seg selv med tålmodighet.

 

Personlig tror jeg ikke vi har sett siste prisøkning. Antagelig får vi en prisøkning til utover året og prisnedgang først i 2013.

Lenke til kommentar

Tror ikke at nikon eller noen andre kan trylle, heller ikke at de prøver å sabotere noen kjøpere. Av og til kan det vere greit å senke skuldren og slappe av. Mens en venter så kan en jo gå ut og fotografere litt. Hvis en ikke har noe kamera enda, så kan en jo male litt. Det er bilder det og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke at nikon eller noen andre kan trylle, heller ikke at de prøver å sabotere noen kjøpere. Av og til kan det vere greit å senke skuldren og slappe av. Mens en venter så kan en jo gå ut og fotografere litt. Hvis en ikke har noe kamera enda, så kan en jo male litt. Det er bilder det og.

 

Holder faktisk på med oppussing så det med å male traff jo bra :-)

Det er vel neppe noen som tror Nikon prøver å sabotere noen ,men jeg har etterspurt bedre info fra dem, for det er ikke å stikke under en stol at verken kunder eller butikker får riktig info fra dem og den lille infoen som har kommet er direkte feil .

 

God Påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...