Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ende et argument som styrker det faktum at det er økt fortjeneste og ikke hensyn til kundene ved å prøve å kutte ventelistene

Økt fortjeneste og kortere ventelister går jo hånd i hånd. Skjønner ikke hvorfor du prøver å fremstille det som uavhengig.

 

En annen ting er at en ren spekulasjon fra min side slett ikke styrker noe faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ende et argument som styrker det faktum at det er økt fortjeneste og ikke hensyn til kundene ved å prøve å kutte ventelistene

Økt fortjeneste og kortere ventelister går jo hånd i hånd. Skjønner ikke hvorfor du prøver å fremstille det som uavhengig.

 

En annen ting er at en ren spekulasjon fra min side slett ikke styrker noe faktum.

 

En slik økning som vi ser her er for liten til at det skal få serlig innvirkning på salget i negativ retning .

Tror jeg har rimelig peiling på hva som skal til for å stagge salg av etterspurte produkter og denne viten vektlegger jeg også nå jeg svarer her .

 

Neida din spekulasjon styrker muligens ikke noe faktum ,men da er det viktig og ikke stemple andres spekulasjoner som faktum alt etter som det passer :tease:

 

Ha en God Påske.

Mvh Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på kundebehandlingen hos Nikon. Jeg har lyst til å vri litt på det.

For egentlig har Nikon en veldig god kundebehandling når de har laget et kamera til oss Nikonbrukere som er så bra at det er fire måneders leveringstid på grunn av etterspørselen.....

Lenke til kommentar

At Nikon skulle ønske å redusere etterspørselen etter sine produkter finner jeg serdeles vanskelig å tro.. De har nok kalkulert litt feil, fått høyere komponent kostnader eller ser sitt snitt til å øke sin fortjenesten men noen prosenter.

 

En slik hype som det er rundt D800 må jo være enhver produsents våte drøm, slettes ikke noen som man ser på som et problem (:

Lenke til kommentar
At Nikon skulle ønske å redusere etterspørselen etter sine produkter finner jeg serdeles vanskelig å tro.

Hvis etterspørselen er 30 000 kameraer i måneden og produksjonskapasiteten deres topper ut på 20 000 kameraer i måneden, så tjener de jo nøyaktig null på de siste 10 000. Hvis økt pris senker etterspørselen til 20 000 kameraer per måned så taper de nøyaktig null salg på det. Men de får altså mer per kamera. Altså økt fortjeneste. Når salget faller og de begynner å få litt lagre av D800 kan de senke prisen slik at de siste 10 000 per måned får kamera til den prisen de ønsket. Resultater er kontinuerlig levering av maksimal produksjonskapasitet, men en periode med forhøyet fortjeneste.

Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på kundebehandlingen hos Nikon. Jeg har lyst til å vri litt på det.

For egentlig har Nikon en veldig god kundebehandling når de har laget et kamera til oss Nikonbrukere som er så bra at det er fire måneders leveringstid på grunn av etterspørselen.....

 

Da har du missforstått kundebehandling , greit nok at et produkt får stor etterspørsel, greit nok at det blir ventetdi . Det som imidlertid ikke er greit og som slettes ikke er god kundebehandling er Nikons totale fravær når det gjelder info, ille nok at de feilinformerer kunder , men når forhandlerne heller ikke får info, ja da blir det sikkelig ille .

Om jeg i mitt yrke opplevde slikt fra mine levrandører, ja da hadde jeg øyeblikkelig forsøkt å finne nye , problemet her er at Nikon vet at skal du ha nikon så må du, ja akkurat til Nikon , men kunde/forhandlerbehandlingen er utvistelig helt ræva i allefall i dette tilfelle ..

Ja en må være rimelig merkefrelst om en ikke klarer se det .....

 

God Påske

Mvh Snekker`n

Lenke til kommentar
At Nikon skulle ønske å redusere etterspørselen etter sine produkter finner jeg serdeles vanskelig å tro.

Hvis etterspørselen er 30 000 kameraer i måneden og produksjonskapasiteten deres topper ut på 20 000 kameraer i måneden, så tjener de jo nøyaktig null på de siste 10 000. Hvis økt pris senker etterspørselen til 20 000 kameraer per måned så taper de nøyaktig null salg på det. Men de får altså mer per kamera. Altså økt fortjeneste. Når salget faller og de begynner å få litt lagre av D800 kan de senke prisen slik at de siste 10 000 per måned får kamera til den prisen de ønsket. Resultater er kontinuerlig levering av maksimal produksjonskapasitet, men en periode med forhøyet fortjeneste.

 

De øker prisen , ikke for å få ned ventelister men for å melke mest mulig ut av salget så lenge det varer , når salget går tregere og de blir sittende med et lager så reduserer de prisene i et forsøk på å øke etterspørselen , ingen seriøse firma øker prisen i den hensikt å redusere etterspørselen, slikt er rent svada . Jeg har vært snart 30 år i servicebransjen og det er første gang jeg hører slikt argument ..

Økt etterspørsel og lengre køer er god reklame, da det øker intressen for produktet over en enda lengre periode,noe som igjen betyr at firmaet kan opprettholde høye priser enda lengre .

Lenke til kommentar

Hvis etterspørselen er 30 000 kameraer i måneden og produksjonskapasiteten deres topper ut på 20 000 kameraer i måneden, så tjener de jo nøyaktig null på de siste 10 000. Hvis økt pris senker etterspørselen til 20 000 kameraer per måned så taper de nøyaktig null salg på det.

 

Vi blir nok ikke enige her..De øker prisen for å enten justere i releasjon til kost, eller ta ut mer fortjeneste.

De ønsker selvfølgelig at etterspørselen er like stor etter prisøkning.

Noe annet ville ikke være i god kapitalistisk ånd.. Og tro meg, dette er hardbarka blåruss..

Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på kundebehandlingen hos Nikon. Jeg har lyst til å vri litt på det.

For egentlig har Nikon en veldig god kundebehandling når de har laget et kamera til oss Nikonbrukere som er så bra at det er fire måneders leveringstid på grunn av etterspørselen.....

 

Da har du missforstått kundebehandling , greit nok at et produkt får stor etterspørsel, greit nok at det blir ventetdi . Det som imidlertid ikke er greit og som slettes ikke er god kundebehandling er Nikons totale fravær når det gjelder info, ille nok at de feilinformerer kunder , men når forhandlerne heller ikke får info, ja da blir det sikkelig ille .

Om jeg i mitt yrke opplevde slikt fra mine levrandører, ja da hadde jeg øyeblikkelig forsøkt å finne nye , problemet her er at Nikon vet at skal du ha nikon så må du, ja akkurat til Nikon , men kunde/forhandlerbehandlingen er utvistelig helt ræva i allefall i dette tilfelle ..

Ja en må være rimelig merkefrelst om en ikke klarer se det .....

 

God Påske

Mvh Snekker`n

 

Jeg bare vrir litt :)

Feilinformasjon er ikke bra! Det forsvarer jeg ikke.

Jeg er ganske fornøyd med at Nikon har laget et så eksepsjonelt bra kamera til meg. (Blandt annet)

Jeg har hatt D700 i over tre år og er kjempeglad i det kameraet. Har mange ganger tenkt på hva de skulle pakke inn i neste model for å gjøre et fantastisk kamera enda bedre.

Personlig har jeg tid til å vente og kameraet jeg har er bra nok til å gjøre jobben i mellomtiden. (En må være sprø for å hevde noe annet).

Lenke til kommentar

Det har vært litt fokus på kundebehandlingen hos Nikon. Jeg har lyst til å vri litt på det.

For egentlig har Nikon en veldig god kundebehandling når de har laget et kamera til oss Nikonbrukere som er så bra at det er fire måneders leveringstid på grunn av etterspørselen.....

 

Da har du missforstått kundebehandling , greit nok at et produkt får stor etterspørsel, greit nok at det blir ventetdi . Det som imidlertid ikke er greit og som slettes ikke er god kundebehandling er Nikons totale fravær når det gjelder info, ille nok at de feilinformerer kunder , men når forhandlerne heller ikke får info, ja da blir det sikkelig ille .

Om jeg i mitt yrke opplevde slikt fra mine levrandører, ja da hadde jeg øyeblikkelig forsøkt å finne nye , problemet her er at Nikon vet at skal du ha nikon så må du, ja akkurat til Nikon , men kunde/forhandlerbehandlingen er utvistelig helt ræva i allefall i dette tilfelle ..

Ja en må være rimelig merkefrelst om en ikke klarer se det .....

 

God Påske

Mvh Snekker`n

 

Jeg bare vrir litt :)

Feilinformasjon er ikke bra! Det forsvarer jeg ikke.

Jeg er ganske fornøyd med at Nikon har laget et så eksepsjonelt bra kamera til meg. (Blandt annet)

Jeg har hatt D700 i over tre år og er kjempeglad i det kameraet. Har mange ganger tenkt på hva de skulle pakke inn i neste model for å gjøre et fantastisk kamera enda bedre.

Personlig har jeg tid til å vente og kameraet jeg har er bra nok til å gjøre jobben i mellomtiden. (En må være sprø for å hevde noe annet).

 

Selvsagt bør du være fornøyd med det , jeg kritiserer heller ikke produktene til Nikon, da hadde jeg neppe bestilt et :-)

Jeg kritiserer ene og alene infodelen ,der det enten magler info til forbruker/levrandør eller at infoen er totalt missvisende . Hvorfor benekte fakta? Ja for det er jo det de gjør .

Da 5Dlll ble lansert så spurte jeg også Canon og der kunne jeg få om ikke et eksakt svar så i det minste et svar som var akseptabelt og litt å rette seg etter , de benektet ikke leveringsproblemer slik Nikon gjør.

Om en enkelt og greit legger fakta på bordet og kaller en spade for en spade så virker det mye mere troverdig enn å stå å benekte dette for at det så viser seg å ikke holde vann :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt denne uken som estimert leveringsdato for D800 og neste uke for D4. Får vi se om det holder :)

 

På min ordrebekreftelse står det 01.04.12 , lurer på om jeg må bytte det totallet med 3 :hmm:

 

Tror jeg fikk med meg lenger opp i råden at du bestilte i begynnelsen av mars. Hvor bestilte du?

 

Jeg bestilte D800 27.02.12 og har nå leveringsdato 01.06.12 hos Fotovideo. Det stod det også igår når antatt tid ved kjøp var 16.04.12. Nå er jo det endret til 01.08.12 og jeg har fortsatt 01.06.12. Men det kan jo endres raskt det også.

 

Hadde vært greit om Nikon sluttet å leke gjemsel og kom frem med litt avklaringer, ihvertfall når det gjelder leveringer. Slik tingenes tilstand er kan det tyde på at Nikon Norge er like informert som resten av oss og er prisgitt hva de bortgjemte lederne på hovedkontorene internasjonalt finner på.

Endret av teho
Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt denne uken som estimert leveringsdato for D800 og neste uke for D4. Får vi se om det holder :)

 

På min ordrebekreftelse står det 01.04.12 , lurer på om jeg må bytte det totallet med 3 :hmm:

 

Tror jeg fikk med meg lenger opp i råden at du bestilte i begynnelsen av mars. Hvor bestilte du?

 

Jeg bestilte D800 27.02.12 og har nå leveringsdato 01.06.12 hos Fotovideo. Det stod det også igår når antatt tid ved kjøp var 16.04.12. Nå er jo det endret til 01.08.12 og jeg har fortsatt 01.06.12. Men det kan jo endres raskt det også.

 

Hadde vært greit om Nikon sluttet å leke gjemsel og kom frem med litt avklaringer, ihvertfall når det gjelder leveringer. Slik tingenes tilstand er kan det tyde på at Nikon Norge er like informert som resten av oss og er prisgitt hva de bortgjemte lederne på hovedkontorene internasjonalt finner på.

 

hos fotovideo står det vel det samme som hos deg tror jeg.

Jepp,hadde vært greit om Nikon kom med noe mere hånfast, det blir jo temmelig latterlig når butikkene må ligge å sjonglere med leveringsdato mellom 22Mars og 1. August .

det får det hele til å se rimelig useriøst ut .

Lenke til kommentar

Fotovideo gjør nok det riktige her. De har sikkert så mange på venteliste at nye ordrer ikke kan regne med levering på en god stund. Det handler om å sette riktig forventningsnivå.

 

Japan Foto kjører en litt annen taktikk, de oppgir ingen leveringstid.

De har heller ikke endret prisen etter Nikons prisøkning og reklamerer for markedes laveste pris på førstesiden "Bestill kameraet nå og sikre deg markedets laveste pris!"

Lenke til kommentar

Fotovideo gjør nok det riktige her. De har sikkert så mange på venteliste at nye ordrer ikke kan regne med levering på en god stund. Det handler om å sette riktig forventningsnivå.

 

Japan Foto kjører en litt annen taktikk, de oppgir ingen leveringstid.

De har heller ikke endret prisen etter Nikons prisøkning og reklamerer for markedes laveste pris på førstesiden "Bestill kameraet nå og sikre deg markedets laveste pris!"

 

Jeg ringte de 22.03 og da ble jeg fortalt at de hadde 160 på venteliste. Men det spørs om det er med eller uten det avisene skal ha først.

 

Og får de små drypp så tar det sin tid. Er redd jeg må investere i et "ventekamera" for å sikre sommerbildene.

Lenke til kommentar

Fotovideo gjør nok det riktige her. De har sikkert så mange på venteliste at nye ordrer ikke kan regne med levering på en god stund. Det handler om å sette riktig forventningsnivå.

 

Japan Foto kjører en litt annen taktikk, de oppgir ingen leveringstid.

De har heller ikke endret prisen etter Nikons prisøkning og reklamerer for markedes laveste pris på førstesiden "Bestill kameraet nå og sikre deg markedets laveste pris!"

 

Ja utifra at Nikon ikke gir info så kan vi neppe klage på nettbutikkene, de gjør vel så godt de kan .

Har snakket med flere nettbutikker og alle kan bare beklage,da de vet like lite som oss fordi informasjon/bekreftelsesdato på bestillinger er totalt fraværende fra Nikon , dermed må de bare sette forventede datoer å regulere disse fra tid til annen .

Som sagt jeg har aldri sett noe i nærheten av så dårlig info fra et "seriøst" firma :hmm:

Lenke til kommentar

Fotovideo gjør nok det riktige her. De har sikkert så mange på venteliste at nye ordrer ikke kan regne med levering på en god stund. Det handler om å sette riktig forventningsnivå.

 

Japan Foto kjører en litt annen taktikk, de oppgir ingen leveringstid.

De har heller ikke endret prisen etter Nikons prisøkning og reklamerer for markedes laveste pris på førstesiden "Bestill kameraet nå og sikre deg markedets laveste pris!"

 

Jeg ringte de 22.03 og da ble jeg fortalt at de hadde 160 på venteliste. Men det spørs om det er med eller uten det avisene skal ha først.

 

Og får de små drypp så tar det sin tid. Er redd jeg må investere i et "ventekamera" for å sikre sommerbildene.

 

Ja da blir det jo rimelig , først skyter prisen i været,så må en innvistere i ventekamera pga feilinfo .

Da får vi vel håpe det blir levert før neste modell lanseres :confused:

Lenke til kommentar

Til tross for deres protester på innlegget mitt tror jeg vi er ganske enige. La meg formulere meg på en helt annen måte så kanskje enigheten blir lettere å se:

 

Ja, Nikon er noen råe kapitalistsike svin av noen griske blåruss, og ja, de øker selvsagt prisen for å øke profitten. Sett i lys av dette, så er det likevel en bieffekt at de mest betalingsvillige kundene får kortere ventetider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...