Gå til innhold

Erfaringer med Samyang og/eller speilobjektiver


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg et Samyang 500mm f/6.3 og adapter for Canon, og det ser ut som en "fotografisk utfordring" :)

  • Fast 6.3 blender
  • Bare manuell fokus
  • Faktisk ingen elektronikk overhodet, siden det bare er et plastadapter mellom denne og kamera
  • Ganske tungt, så vanskelig å bruke håndholdt uten å skru opp ISO
  • Billig i forhold til brennvidden :)

 

Bilde av "klumpen" påmontert mitt 50D:

 

post-89244-0-25695900-1331319633_thumb.jpg

 

Et bilde tatt på jobben av en sykkelkrank (en kollegas skitne sykkel, ikke min :) ) 1s på ISO 400 med -2/3 EV, kamera hvilte på en bok:

 

post-89244-0-42405500-1331319674_thumb.jpg

 

Bilde tatt på veien hjem, håndholdt i ettermiddagslyset (1/200s på ISO 400):

 

post-89244-0-67419700-1331319688_thumb.jpg

 

Er det andre som har erfaringer eller tips med bruk av slike spelobjektiver, eller med Samyang som produsent? De hadde en del interessant utstilt på fotomessen...

Endret av JadedGamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en 14/2.8 med manuell blender og fokus - enormt med bildekvalitet for pengene. :)

 

 

Jeg sitter på en 85mm 1.4, byttet ut mattskiven med en split screen for enklere manuell fokus.

Har ikke fått brukt det veldig mye, men absolutt verdt pengene, bra kvalitet vs pris

 

Kan vel presiser at ingen av disse to er speiltele, men Samyang er de dog og gir en ikke mye bedre bildekvalitet :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Erfaringer med speiltele og/eller Samyang?

 

Jeg har hatt Sony 500/8 AF på lån en periode. Mye morsomt! Rask autofocus. Lite og lett. Med stabilisator i huset, fikk jeg tatt bilder i overskyet vær tross elendig lysstyrke i objektivet.

Var fristet til å kjøpe inntil jeg fikk se skikkelig på bildefilene i 100% og deromkring. Kontrastene er svake. Generell skarphet er god, men det er antydning til lilla skygger fra kromatisk lysbrytningsfeil.

 

Sony skal være blant de gode speiltelene, men ble ikke bedre enn dette. Noe objektiv som dekker denne brennvidden har jeg fremdeles ikke...

Jeg vet Samyang imponerer stort på ren optisk ytelse. Jeg har kamerat med 35/1,4. Han skryter fælt. Vil derfor følge litt med på denne tråden der erfaringer med deres speilteler forventes å komme.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det ser ut til at vi skal ha med oss en Samyang 800 mm f/8 til Runde i slutten av april, så får vi se om den duger bedre til å skyte havørn med enn Canons 800 mm f/5.6 L IS til ørti-fjaksten ganger prisen.

 

Hvordan gikk det?

 

Ganske dårlig. Selv på stativ var det helt håpløst å få helt riktig fokus, så vi ga det ganske raskt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...