Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Jeg bor selv i spania, og det er nesten ingen rumenere/sigøynere å se. Jeg har totalt sett 2 stk i byen jeg bor i, som er en relativ liten by med ca 60-70 tusen innbyggere. De jeg så satt som sagt på ræva å tagg penger, men jeg så aldri noen som gav de en eneste slant. Det virker som Spanjolene ikke vil gi penger til disse menneskene, og det skjønner jeg veldig godt. Spania er ikke lukrativt for dem, men det er derimot Norge og derfor kommer de dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Denne type metoder har jeg stror tro på.

 

– Dessuten har vi hatt Pøbel-prosjekt i Oslo og. Her har vi ungdommer som kommer fra Rom-folket som har fått seg en jobb og står i jobben. Vi har et arbeidsliv som sier at «selvfølgelig skal de få jobb, hvis de bare vil lære seg hva det vil si å jobbe», sier Eidsvåg.
http://www.nrk.no/ny...aland/1.8247232

 

Liker ikke «bladsalget»

Eidsvåg har liten sans for gatemagasin-salget i regi av «Folk er folk».

– Det er trist at disse folkene skal gå rundt og selge blader. Det gjøres av Asfalt og andre rundt omkring. Det er for dem som sliter litt i livet. Så skal Rom-folket gå inn og gjøre dette. Det klinger ikke bra i mine ører å stjele andres prosesser, mener Eidsvåg.

Helt enig.

 

:)

 

Noen eksempler på nettgalskapen

 

slik snakker vi om romtiggerne

Spyl faenskapet på havet. De har ingenting her å gjøre.

Tore

Jo fortere vi får det søppelet her ut av landet jo bedre.

Tommy

Sigøynere er likestilt med oss andre mennesker? Feil. Dette er undermennesker, og det står jeg fullt på!

Ivan

Dette er ikke annet enn parasitter som ingen vil ha her i landet.

Raymond

Denne korrupte rødgrønne har hatt fri flyt hit av de mest forpesta menneskene som er å oppfinne og satt landet i stor fare. Så det er på høy tid at noen kommer inn og får ordnet opp

Margoth

Å ha et stort hjerte betyr ikke at man skal fø på alt slags grums.

Jo Atle

De har mulighet til å skaffe seg arbeid, de er EU-statsborgere, men de er oppdratt til å tigge, stjele og selge barna sine til pedofile.

Anastasia

Send pakket hjem, sammen med mye annet pakk som kun er her fordi de har skjønt at vi er så dumme.

Roy Wiggo

Vi stemte faktisk NEI til EU, ikke bare én, men flere ganger. Men allikevel må vi plukke opp all den gørra som kommer hit.

Eva

Kom dere ut av kirken og landet våres! Rotter.

Ole Gunnar

Få den jævla dritten vekk. Hater de.

Leif

Se til h å få dem ut, or take a little Breivik in Romania. SKYT dem alle. Jævla dreten tok min sykkel når jeg var 12.

Rune

Hvilken arbeidsgiver vil ansette noen som er mer møkkete enn det gulvet de blir satt til å vaske. Eller som stjeler som ravner bare du snur deg, lyver deg rett opp i trynet og kan ikke et ord norsk.

Runert

Spytt på dem, spark boksene faen i vold og skjell dem ut høylytt. Hvis vi alle gjør dette, og oppfører oss som drittsekker mot dem, så kommer de garantert til å revurdere hele tiggingen

Lars

Er politiet maktesløse så sender man hæren på dem!

Sturlason

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Quintavalle har bare gjort vondt verre ved å leke på den måten. Nå er offerrollen til sigøynerne så godt som spikret og det vil vekke stor oppsikt om man hiver dem ut rett etter at de er blitt utnyttet av en rik person på den måten.

 

Jeg sliter fortsatt med å få tak i hva det er som skaper hatet mot sigøynerne. Såvidt jeg kan se er de ikke assosiert med noen former for alvorlig kriminalitet og den eneste kritikken jeg finner går på at de er innpåslitne tiggere, slår seg til på offentlig steder og gjør fra seg i det fri. All den negative oppmerksomheten virker tatt ut av løse luften og ikke rettferdiggjort i det hele tatt.

 

Noen her som kunne tenke seg å ta en enveisbillett til f.eks. Tokyo, sette opp telt i et friområde og så forvente at myndighetene stiller opp med hjelp?

 

Du hadde blitt kasta ut så fort at du ikke hadde hatt tid til å hente bagasjen fra flyet.

 

Man skulle tro det, men jeg så en god del tiggere i Tokyo, særlig rundt sentralbanen, som hadde satt opp egne innhegninger der de satt og tagg, med masse krimskrams, en pappeske å sove i og kanskje en religiøs statue eller to. Plassene deres var så utarbeidet at jeg fikk inntrykk av at de hadde hatt dem en god stund og at de fikk sitte uforstyrret. De var også overraskende glade og positive mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg sliter fortsatt med å få tak i hva det er som skaper hatet mot sigøynerne. Såvidt jeg kan se er de ikke assosiert med noen former for alvorlig kriminalitet og den eneste kritikken jeg finner går på at de er innpåslitne tiggere, slår seg til på offentlig steder og gjør fra seg i det fri. All den negative oppmerksomheten virker tatt ut av løse luften og ikke rettferdiggjort i det hele tatt.

Det er tydelig at du også mangler praktisk erfaring med disse, og da kan det være vanskelig å se problemet, men om du leser tidligere i tråden så finnes det nok av eksempler på det du etterspør. Tiggingen er det minste problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Nei, jeg hadde ikke gitt penger til slike tiggere. Disse menneskene lever etter en kultur som går stikk i strid med loven og normal anstendighet.

 

Morsom digresjon: det er kun en tigger jeg har gitt penger til - "Raymond". Han er et vanlig innslag i gatebildet vårt og forøvrig den eneste personen i lokalsamfunnet mitt som tyr til tigging. En dag fant han dog ut at jeg var ateist, da ga han meg klar beskjed om at jeg kom til å brenne i helvete og etter det har han ikke nedverdiget seg til å komme og be meg om penger mer.

 

Jaja, penger spart der og :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
- Som bydel gjør vi ikke det. Men jeg mener vi alle har et moralsk ansvar for den usikre situasjonen de har havnet i. Jeg synes også det er ubehagelig at leiren nærmest er blitt en turistattraksjon, sier han.

Link

 

Jeg er litt usikker på om vi skal fokusere på vårt moralske ansvar overfor romatiggerne. Hvis "moral" betyr; «det som har med sed og skikk (mores) å gjøre» - betyr jo det at vi skal fortsette å støte fra oss denne kulturen, og behandle de ut fra våre fordommer, og det har vi holdt på med såpass lenge, at det burde vi snart skjønne at ikke nytter, mer ...

 

Kanskje vi må endre noe i vår egen kultur først, og modernisere vår foreldede moralske verdier angående romkulturen.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Noen eksempler på nettgalskapen

 

Jeg føler ikke at vi har noe særlig ansvar for disse folkene, og vi må forvente at de klarer seg selv samtidig som de følger norsk lov når de kommer hit. Men jeg blir litt skremt av den voksende ekstremismen på nettet. Ikke bare i forbindelse med denne saken. Jeg er usikker på om disse menneskene forstår betydningen av ordene de bruker, men det virker som om uttalelsene blir stadig mer ekstreme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Noen eksempler på nettgalskapen

 

Jeg føler ikke at vi har noe særlig ansvar for disse folkene, og vi må forvente at de klarer seg selv samtidig som de følger norsk lov når de kommer hit. Men jeg blir litt skremt av den voksende ekstremismen på nettet. Ikke bare i forbindelse med denne saken. Jeg er usikker på om disse menneskene forstår betydningen av ordene de bruker, men det virker som om uttalelsene blir stadig mer ekstreme.

 

Ja, det er mange sterke meninger, og spesielt på nett, er de på kanten og kansje over kanten psykotiske ...

Vi får håpe at "ekspertisen" og egenerfaringen stemmer med hensyn til at nettprat er ofte bare nettopp prat, og at de som har konkrete vonde hensikter sjelden gir seg til kjenne på slike måter.

Men det slik språkføring er med på å gjøre, er å jazze opp stemningen generelt, befeste fordommer, og forvanske konkret problemløsing.

 

For å gi det ett "bilde", så befinner problemet og løsningen seg midt på banen, mens vi som er enten for eller imot, er plasserte på hver vår hovedtribune, og bruker ropert for å snakke med hverandre

 

:)

Lenke til kommentar

Kanskje vi må endre noe i vår egen kultur først, og modernisere vår foreldede moralske verdier angående romkulturen.

Litt vanskelig når de såkalte "fordommene" eller "foreldede moralske verdier" blir bekreftet sted etter sted hvor man treffer på dem... :shrug:
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje vi må endre noe i vår egen kultur først, og modernisere vår foreldede moralske verdier angående romkulturen.

Litt vanskelig når de såkalte "fordommene" eller "foreldede moralske verdier" blir bekreftet sted etter sted hvor man treffer på dem... :shrug:

 

Du bør jo få med at slett ikke alle, ser det på din måte. Jeg går sterkt ut fra at du har også fått med deg at stadig flere nyanser kommer på banen som gir bildet av den "udulige" romkulturen bedre balanse, og som stemmer bedre med virkeligheten, og at pendelen er på vei opp mot midten!? - angående sympatien for deres rammebetingelser og det faktum at de er diskriminert og forfulgt i de fleste europeiske land.

 

Jeg håper du har fått med deg gårsdagens dagsnytt18 - der var det en veldig informativ oppdatering at situasjonen, også utenfor våre grenser!?

 

Og la oss nå si at dette bare er starten, og at det kommer til å bli enda verre enn dette (det er de som ser for seg at stadig flere fattigfolk, og ikke bare romfolk, vil finne veien nordover etterhvert)- hva skal vi da ty til av hurtigløsninger?

Lenke til kommentar

Du bør jo få med at slett ikke alle, ser det på din måte. Jeg går sterkt ut fra at du har også fått med deg at stadig flere nyanser kommer på banen som gir bildet av den "udulige" romkulturen bedre balanse, og som stemmer bedre med virkeligheten, og at pendelen er på vei opp mot midten!? - angående sympatien for deres rammebetingelser og det faktum at de er diskriminert og forfulgt i de fleste europeiske land.

 

Jeg håper du har fått med deg gårsdagens dagsnytt18 - der var det en veldig informativ oppdatering at situasjonen, også utenfor våre grenser!?

 

Og la oss nå si at dette bare er starten, og at det kommer til å bli enda verre enn dette (det er de som ser for seg at stadig flere fattigfolk, og ikke bare romfolk, vil finne veien nordover etterhvert)- hva skal vi da ty til av hurtigløsninger?

Men felles for svært mange av disse er at det ikke virker som de har spesielt praktisk erfaring med dem. Mye av deres erfaringer er basert på idealisme og teori. Ja, de blir sett ned på og mislikt de fleste steder hvor de beveger seg, men det man glemmer er å tenke på hvorfor det oppstår slike situasjoner hvorhen de beveger seg. Folk på forskjellige steder er forskjellige. Likefullt kommer ikke disse omstreifende sigøynerne overens med noe av dem. Faktorene rundt dem varierer, mens den eneste konstante faktoren er dem selv. Som jeg tidligere skrev: Om et par omflakkende sigøynere drar til en relativt uberørt bygd i Norge og viser normal folkeskikk, så blir de behandlet som enhver spanjol eller italiener som drar dit. Derimot dersom de begynner å drite rett der hvor lokalbefolkningen ferdes og kanskje smånaske litt, så er scenen satt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet til sigøynerne er at folk er generelt xenofobiske, spesielt til folk som tilsynelatende har tigging og nasking som hovednæringsvei.

 

Der hvor jeg bor (vestlandet) har jeg sett sigøynere tigge samt drikke øl og urinere i offentligheten på høylys dag. Sant skal sies, jeg har ikke oppsøkt dem for å undersøke de positive aspektene...

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har absolutt ingen problem med tigginga i utgangspunktet. Helt OK egentlig at de bare sitter i ett hjørne med en kopp foran seg.. Problemet mitt er når de begynner å bli ''innpåslitne''. Til nå har jeg ignorert dem, men blir fremdeles livredd når de kommer helt bort til meg og nærmest ''krever'' penger. Aldri noensinne opplevd det samme med noen andre, til og med ikke narkomane som lurer på om jeg har ''noe å bytte'' kommer så nær innpå.

 

Som en jente på 50-55 kg så kan det fort bli skummelt når noen kommer innpå slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en veldig enkel måte å få bort uønskede sigøynerleirer på. Bygg en skole like inntil leiren. Da tar det ikke lang tid før sigøynerene flykter. Skole og utdanning er deres største frykt og sigøynerkulturens største trussel.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har absolutt ingen problem med tigginga i utgangspunktet. Helt OK egentlig at de bare sitter i ett hjørne med en kopp foran seg.. Problemet mitt er når de begynner å bli ''innpåslitne''. Til nå har jeg ignorert dem, men blir fremdeles livredd når de kommer helt bort til meg og nærmest ''krever'' penger. Aldri noensinne opplevd det samme med noen andre, til og med ikke narkomane som lurer på om jeg har ''noe å bytte'' kommer så nær innpå.

 

Som en jente på 50-55 kg så kan det fort bli skummelt når noen kommer innpå slik.

 

Det er forskjellige "tiggerstrategier", og pågående og aggressiv tigging - tror jeg er den de fleste av oss misliker mest. Det eneste som hjelper er å være like pågående avvisende (men ikke aggressiv). Jeg har opplevd tigging på mange forskjellige steder og kulturer rundt forbi i verden - men har aldri vært borti noen som er så profesjonelle, som disse romtiggerne er.

 

Selv har jeg noen få faste tiggere som jeg foretrekker å "tømme lommene" for, og den beste av dem er en godt voksen dame, som sitter dønn rolig og bare ser mild og vennelig ut. Jeg tror hun kopierer positurer som man kan se igjen på malerier og bilder av Jesu mor, Maria. Meget virkningsfullt - man blir ikke det minste sint av å se akkurat henne, og jeg tror hun drar ganske bra med den stilen hun har valgt seg.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...