Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Problemet til sigøynerne er at folk er generelt xenofobiske, spesielt til folk som tilsynelatende har tigging og nasking som hovednæringsvei.

 

Der hvor jeg bor (vestlandet) har jeg sett sigøynere tigge samt drikke øl og urinere i offentligheten på høylys dag. Sant skal sies, jeg har ikke oppsøkt dem for å undersøke de positive aspektene...

 

Hvis det er hele grunnlaget ditt for å karakterisere hele folket, synes jeg det er veldig tynt!?

 

Og å bruke "tilsynelatende" er lite konkret, også - så kan man også lure på om det nå egentlig er dem som har det største problemet. Jeg for min del synes vi nordmenn er passe hysteriske og mangler mye av bakkekontakten, i disse tidene. Så det kan vikre som at problemet ligger mest hos oss selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter fortsatt med å få tak i hva det er som skaper hatet mot sigøynerne.

Hvorfor ikke bare lytte til hva folk faktisk har å si, uten å se på det som "gale" menns ytringer som PencilCase gjorde ovenfor?

 

Såvidt jeg kan se er de ikke assosiert med noen former for alvorlig kriminalitet

Men de holder på med veldig plagsom kriminalitet... Er utrolig frekke. Helt sikkert ikke alle, men mange av dem er... For eksempel så kom det sigøynere til en nabo til en venn av meg, for å selge svin-dyre tepper de påstod var ekte, men som var falske... Mens den ene sigøyeren forsøkte å presse naboen til å kjøpe, og med det stjal oppmerksomheten til offerene, snek en av de andre sigøynerne seg inn baksiden av huset og stjal fra dem.... Grunnen til at kameraten min sa dette, var at han først hadde sett en svart BMW kjøre opp og ned gaten.. Og også snakket med ham da de merket at han så dem... Noen uker senere, ble kameraten min oppringt av en privatetterforsker som da lurte på om han hadde snakket med disse folka, noe han hadde gjort, og sa som det var at han kun hadde bedt dem om å dra til helvete....

 

Det var flere episoder også... Mange av disse er utrolig frekke.. Tar seg til rette, lyver og så videre... Utrolig plagsom adferd... Verken det å være frekk, eller å ta seg til rette, etc. er kriminelt, men det skaper sterke reaksjoner i befolkningen.

 

De er ikke her på ferie.. De er her for pengene våre sin skyld... De er her, nettopp fordi de ønsker seg våre penger...

 

De kan komme seg til helvete ut herfra! Det er millionervis av fattige i verden som ikke drar hit for å tigge og drive med faenskap.... Hvorfor skal vi hjelpe de som kommer hit mer enn de som velger å bo der de bor uten å bedrive slik ufordragelig virksomhet???

Endret av turbonello
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du bør jo få med at slett ikke alle, ser det på din måte. Jeg går sterkt ut fra at du har også fått med deg at stadig flere nyanser kommer på banen som gir bildet av den "udulige" romkulturen bedre balanse, og som stemmer bedre med virkeligheten, og at pendelen er på vei opp mot midten!? - angående sympatien for deres rammebetingelser og det faktum at de er diskriminert og forfulgt i de fleste europeiske land.

 

Jeg håper du har fått med deg gårsdagens dagsnytt18 - der var det en veldig informativ oppdatering at situasjonen, også utenfor våre grenser!?

 

Og la oss nå si at dette bare er starten, og at det kommer til å bli enda verre enn dette (det er de som ser for seg at stadig flere fattigfolk, og ikke bare romfolk, vil finne veien nordover etterhvert)- hva skal vi da ty til av hurtigløsninger?

Men felles for svært mange av disse er at det ikke virker som de har spesielt praktisk erfaring med dem. Mye av deres erfaringer er basert på idealisme og teori.

 

Jeg vet ikke hvor god akademisk/faglig kompetanse alle disse samfunnsviterne, historikere, forfattere, politikere,og forskere egentlig har - men det er nå den kompetansen vi har til rådighet. Og, jeg for min del lytter mer til dem, enn den gjevne nettbruker og nettmisbruker.

 

 

Ja, de blir sett ned på og mislikt de fleste steder hvor de beveger seg, men det man glemmer er å tenke på hvorfor det oppstår slike situasjoner hvorhen de beveger seg. Folk på forskjellige steder er forskjellige. Likefullt kommer ikke disse omstreifende sigøynerne overens med noe av dem. Faktorene rundt dem varierer,

 

 

Hvor presis kan dommen over dem bli når vi bare snakker med hverandre, og ikke med dem selv? Du ser vel en viss form for god grobunn for fantasifulle anekdoter og personlig misnøye blir fargesettende for vurderingen av romfolket, når vi bare forholder oss til det vi ser og hører av våre egne?

 

 

Derimot dersom de begynner å drite rett der hvor lokalbefolkningen ferdes og kanskje smånaske litt, så er scenen satt.

 

 

Kriminalitet skal håndteres av ordensmakten. Men driting er det litt verre med. Det var vel ingen som forstod eller fantaserte at det skulle komme så mange av dem denne sommeren, og at vi skulle være så uforberedte på dem. Men utplassering av noen ekstra toaletter hadde kanskje hjulpet mye, men da er det vel noen som mener at de får tingene for mye tilrettelagt. Nei, det er ikke så enkelt, og det kan man si med stor sikkerhet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal vi hjelpe de som kommer hit mer enn de som velger å bo der de bor uten å bedrive slik ufordragelig virksomhet???

 

Det er vel mest praktisk å hjelpe de som sitter rett foran nesa på oss, tenker jeg. Kanskje de du sikter til som velger å holde seg der de er - faktisk er tvunget til å holde seg nettopp der?! Og utenfor EØS-området, må de først gjennom en hel armada av hindringer, så det er ikke så rart at de da for det meste strander i hellas og italia.

 

Er redd for at om jeg overhode sier noen til dem eller i det hele tatt ser på dem så kan ''noe'' skje. Hvem vet hvor mange de har hørt det samme fra, så får de plutselig nok de også.

 

Jeg tror de er så vant til å bli hatet, og vet veldig godt hvor utsatte de er akkurat for øyeblikket, at de vil ikke ta sjanser på enda flere hissige folk. Jeg bekymrer meg mere for hva enkelte "redneck-nordmenn" kan finne på, heller ...

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, så ble det ikke flytting - og sirkuset er slett ikke over, enda

 

ÅRVOLL/ØKERN (VG Nett) Bjerke bydel har besluttet å oppheve gårsdagens vedtak om å stenge romleiren på Årvoll.

Det bekrefter assisterende bydelsdirektør Kristin Enstad etter et møte i Bjerke bydel tirsdag ettermiddag.

- På befaring så vi at det er iverksatt tiltak og vi så en klar forbedring. Vi har ikke lenger grunnlag i vårt lovverk til å utføre et akuttvedtak, sier Enstad.

Dermed er også klagen på gårsdagens vedtak, som ble varslet fra advokat Tor Erling Staff på vegne av tomteeier Vanessa Quintavalle og romfolket, tatt til følge.

Link

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor god akademisk/faglig kompetanse alle disse samfunnsviterne, historikere, forfattere, politikere,og forskere egentlig har - men det er nå den kompetansen vi har til rådighet. Og, jeg for min del lytter mer til dem, enn den gjevne nettbruker og nettmisbruker.

Mens jeg igjen satser mer på de som har praktiske efaringer og ikke kun har basert dem på teori og "bøker". Jeg stoler feks. mye mer på folk som jobber i "Rusken" og som er oppi driten hver eneste dag, fremfor en samfunnsviter som har lest i en bok i fra den skjermede "vestkantleiligheten" sin at sigøynere har dårlige kår.
Hvor presis kan dommen over dem bli når vi bare snakker med hverandre, og ikke med dem selv? Du ser vel en viss form for god grobunn for fantasifulle anekdoter og personlig misnøye blir fargesettende for vurderingen av romfolket, når vi bare forholder oss til det vi ser og hører av våre egne?
Selvfølgelig, derfor er det viktig å oppleve ting selv også ikke basere det på teori. Dessverre har selvsagt flertallet aldri hatt muligheten til å oppleve det noe særlig, og mye av det er så utrolig at det er vanskelig å tro med mindre man har sett og opplevd det selv. På den annen side, når de som snakker med sigøynerne oppfatter dem som lystløgnere, så taler heller ikke det videre positivt for sigøynernes sak heller.

Kriminalitet skal håndteres av ordensmakten. Men driting er det litt verre med. Det var vel ingen som forstod eller fantaserte at det skulle komme så mange av dem denne sommeren, og at vi skulle være så uforberedte på dem. Men utplassering av noen ekstra toaletter hadde kanskje hjulpet mye, men da er det vel noen som mener at de får tingene for mye tilrettelagt. Nei, det er ikke så enkelt, og det kan man si med stor sikkerhet.

Ja kriminalitet skal håndteres av ordensmakten. (Uten at de skal beskyldes for trakassering for å utøve jobben sin) Poenget var å illustrere hvordan man velger selv hvordan man møter lokalbefolkningen. Kravet til dem er nøyaktig som kravet til alle andre. Verken mer eller mindre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet ikke hvor god akademisk/faglig kompetanse alle disse samfunnsviterne, historikere, forfattere, politikere,og forskere egentlig har - men det er nå den kompetansen vi har til rådighet. Og, jeg for min del lytter mer til dem, enn den gjevne nettbruker og nettmisbruker.

Mens jeg igjen satser mer på de som har praktiske efaringer og ikke kun har basert dem på teori og "bøker". Jeg stoler feks. mye mer på folk som jobber i "Rusken" og som er oppi driten hver eneste dag, fremfor en samfunnsviter som har lest i en bok i fra den skjermede "vestkantleiligheten" sin at sigøynere har dårlige kår.
Hvor presis kan dommen over dem bli når vi bare snakker med hverandre, og ikke med dem selv? Du ser vel en viss form for god grobunn for fantasifulle anekdoter og personlig misnøye blir fargesettende for vurderingen av romfolket, når vi bare forholder oss til det vi ser og hører av våre egne?
Selvfølgelig, derfor er det viktig å oppleve ting selv også ikke basere det på teori. Dessverre har selvsagt flertallet aldri hatt muligheten til å oppleve det noe særlig, og mye av det er så utrolig at det er vanskelig å tro med mindre man har sett og opplevd det selv. På den annen side, når de som snakker med sigøynerne oppfatter dem som lystløgnere, så taler heller ikke det videre positivt for sigøynernes sak heller.

Kriminalitet skal håndteres av ordensmakten. Men driting er det litt verre med. Det var vel ingen som forstod eller fantaserte at det skulle komme så mange av dem denne sommeren, og at vi skulle være så uforberedte på dem. Men utplassering av noen ekstra toaletter hadde kanskje hjulpet mye, men da er det vel noen som mener at de får tingene for mye tilrettelagt. Nei, det er ikke så enkelt, og det kan man si med stor sikkerhet.

Ja kriminalitet skal håndteres av ordensmakten. (Uten at de skal beskyldes for trakassering for å utøve jobben sin) Poenget var å illustrere hvordan man velger selv hvordan man møter lokalbefolkningen. Kravet til dem er nøyaktig som kravet til alle andre. Verken mer eller mindre.

 

Vi snakker om det samme - og det har vi gjort noen ganger nå. Du konsentrerer deg om virkningen, og jeg konsentrerer meg om årsaken. Virkningen opplever vi hver dag, men årsaken ligger utenfor vår kontroll.

Syntes det var realistiske synspunkter en kommentator fra vg kom med på dagsrevyen i kveld. Vi vil mest sannsynlig få mer av dette i fremtiden. Stor sosial uro, og store klasseskiller ute i europa, medfører større trykk av lykkesøkere til oss. Vi sliter med 50 romatiggere som bor i et grustak på Årvoll - mens Hellas forventer 1000 000 lykkesøkere (og det fra områder utenfor EØS) før året er omme.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg begynner å få mer i mot Vanessa Quintavalle enn mot sigøynerne selv.

 

Det er bare å lese artikkelen det ble linket til for et par sider siden, om hvordan hun oppfører seg mot naboer ved å anmelde dem, skrike og kjefte mot barn osv... Det er også en link i selve artikkelen der det står enda mer tvilsomme ting om dama og dette ridesenteret hennes. Og gjennomgående så nekter hun å uttale seg til mediene om noe som helst annet enn "få dere et liv". I tillegg så har hun nå engasjert Tor Erling Staff... det alene sier jo litt :)

 

Så sigøynerne er ikke alene om å øke hatet mot seg selv ved å klage og kreve alt mulig (vi ser jo hvordan det gikk... vi leste lite slike kommentarer som Pencilcase siterte tidligere før denne "krigen" som sigøynerne startet), men Vanessa Quintavalle (navnet minner meg for øvrig litt om Cruella deVille eller hvordan det skrives) hjelper de godt på vei videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det er ubegripelig at de ansvarlige styresmaktene ikke så dette komme når de gjorde full retrett med utkastingen fra Årvoldleiren

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...