Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusset på det samme som vice skrev om. Det er vell snakk om helt forskjellige mennesketyper og situasjoner om jeg tolker det riktig. Da føler jeg det blir å blande snør og bart når man sammenligner fastboende sigøyneremed helt andre forutsetninger med omstreifende tiggere som har minimalt å tilby. Om jeg forstår premissene riktig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

 

De passer utmerket å dra frem som eksempler for å motveie alle de ellers dårlige eksemplene som legges ut i tråden. Det er viktig å bevise at noe nytter, og ikke hive seg med i jamringen over at "ingenting nytter, så la oss tuppe dem i ræva"

Lenke til kommentar

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

 

De passer utmerket å dra frem som eksempler for å motveie alle de ellers dårlige eksemplene som legges ut i tråden. Det er viktig å bevise at noe nytter, og ikke hive seg med i jamringen over at "ingenting nytter, så la oss tuppe dem i ræva"

Men det er jo ikke snakk om å "tuppe dem i ræva" men å "kjøre dem hjem" ... :)

Det er en "Borte bra men hjemme best" logikk her. Og den er god! =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

 

De passer utmerket å dra frem som eksempler for å motveie alle de ellers dårlige eksemplene som legges ut i tråden. Det er viktig å bevise at noe nytter, og ikke hive seg med i jamringen over at "ingenting nytter, så la oss tuppe dem i ræva"

Men det er jo ikke snakk om å "tuppe dem i ræva" men å "kjøre dem hjem" ... :)

Det er en "Borte bra men hjemme best" logikk her. Og den er god! =)

 

Det er veldig viktig å bevare sitt gode humør i disse tider. "Borte bra, men hjemme best" ... :green:

 

Jeg tror våre søppelfyllinger er de reneste skattekister, i forhold til den kjære søppelfyllinga hjemme i romania ... :closedeyes:

Lenke til kommentar
- Mislykket sigøynersatsing

 

Norske myndigheter brukte mellom 600 og 800 millioner kroner på særomsorg for landets 345 sigøynere i løpet av 20 år.

I dag vet ikke myndighetene hvor de norske sigøynerne befinner seg, hvor mange de er eller hva gjør. Bare to sigøynere har noensinne avlagt grunnskoleeksamen i Norge, melder Dagbladet.

Det var Stortinget som opprettet særomsorgen for sigøynere i 1973. Ordningen ble avviklet i 1990. Lasse Johannessen som var sosialsjef i Oslo i samme periode, sier satsingen var feilslått.

- Politikken var fullstendig mislykket. Stortingets forutsetning var at sigøynerne både skulle integreres i det norske samfunnet og beholde sin egenart og kultur. De to forutsetningene var umulige å forene. Jeg vil påstå at de hundrevis av millioner kronene overhodet ikke ga resultater, sier Johannessen.

De fleste av Oslos nærmere 40 sigøynerboliger er i dag tomme, ødelagt, jevnet med jorden eller solgt. Ingen har kartlagt hvor sigøynerne ble av. Johannessen tror mange har flyttet utenlands etter at sigøynerkontoret i Oslo ble nedlagt på slutten av 80-tallet.

Ifølge Oslo kommunale boligbedrift er mislighold av husleien og hærverk den viktigste årsaken til den massive utflyttingen fra sigøynerboligene i 90-årene.

 

http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d13604.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

 

De passer utmerket å dra frem som eksempler for å motveie alle de ellers dårlige eksemplene som legges ut i tråden. Det er viktig å bevise at noe nytter, og ikke hive seg med i jamringen over at "ingenting nytter, så la oss tuppe dem i ræva"

Men det er jo ikke snakk om å "tuppe dem i ræva" men å "kjøre dem hjem" ... :)

Det er en "Borte bra men hjemme best" logikk her. Og den er god! =)

 

Det er veldig viktig å bevare sitt gode humør i disse tider. "Borte bra, men hjemme best" ... :green:

Jepp :)

Jeg tror våre søppelfyllinger er de reneste skattekister, i forhold til den kjære søppelfyllinga hjemme i romania ... :closedeyes:

Jeg liker min egen søppel bedre en andres søppel. =)

Man vet aldri hva slags ulumskheter som kan ligge å lure i andres søppel! :closedeyes:

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg følger med på siste oppdatering fra dagsnytt18 (NRK)

 

Betryggende å høre at alle unntatt FRP forholder seg til fakta og realiteter. For de som fremdeles undrer seg over ekskalerende hatretorikk, og faren ved å bringe bensin til bålet, bør etter min mening få med seg hva forskerne mener om utviklingen nå.

 

:)

 

- Mislykket sigøynersatsing

 

Norske myndigheter brukte mellom 600 og 800 millioner kroner på særomsorg for landets 345 sigøynere i løpet av 20 år.

I dag vet ikke myndighetene hvor de norske sigøynerne befinner seg, hvor mange de er eller hva gjør. Bare to sigøynere har noensinne avlagt grunnskoleeksamen i Norge, melder Dagbladet.

Det var Stortinget som opprettet særomsorgen for sigøynere i 1973. Ordningen ble avviklet i 1990. Lasse Johannessen som var sosialsjef i Oslo i samme periode, sier satsingen var feilslått.

- Politikken var fullstendig mislykket. Stortingets forutsetning var at sigøynerne både skulle integreres i det norske samfunnet og beholde sin egenart og kultur. De to forutsetningene var umulige å forene. Jeg vil påstå at de hundrevis av millioner kronene overhodet ikke ga resultater, sier Johannessen.

De fleste av Oslos nærmere 40 sigøynerboliger er i dag tomme, ødelagt, jevnet med jorden eller solgt. Ingen har kartlagt hvor sigøynerne ble av. Johannessen tror mange har flyttet utenlands etter at sigøynerkontoret i Oslo ble nedlagt på slutten av 80-tallet.

Ifølge Oslo kommunale boligbedrift er mislighold av husleien og hærverk den viktigste årsaken til den massive utflyttingen fra sigøynerboligene i 90-årene.

 

http://tux1.aftenpos...riks/d13604.htm

 

Hvem sin skyld/ansvar er dette?

Lenke til kommentar

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

 

De passer utmerket å dra frem som eksempler for å motveie alle de ellers dårlige eksemplene som legges ut i tråden. Det er viktig å bevise at noe nytter, og ikke hive seg med i jamringen over at "ingenting nytter, så la oss tuppe dem i ræva"

Men når hovedpremisset for den spanske metoden ikke eksisterer blir det søkt å trekke fram det som eksempel.
Jeg tror våre søppelfyllinger er de reneste skattekister, i forhold til den kjære søppelfyllinga hjemme i romania ... :closedeyes:
Problemet er jo ikke at sigøynerne bosetter seg på søppelfyllinger, men at hvorhen de bosetter seg så oppstår det en søppelfylling.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser man det! Enda mer som tyder på at den "godeste" Vanessa Quintavalles stunt ikke var noe genuint forsøk på å hjelpe. Hadde hun vært det hadde hun sørget for å ikke innkvartere dem i et farlig område. Må flytte i løpet av dagen

Det står noe meget vesentlig i den artikkelen:

 

-Hvorfor må vi dra? Hvor skal vi dra?

(...)

-Alle er velkomne til Oslo, men kommer man som turist så har man et ansvar for å ta vare på seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes det stinker til stadighet litt verre for hver nyhetsoppdatering. Nå har ikke Vanessa Quintavalle uttalte seg enda, men jeg tror foreløpig at hun for det meste bruker situasjonen til egen agendas nytte ...

 

Lurer på om vi lar de utsettes for noe verre, eller om det er de selv som utsetter seg for det?

 

Biskop Kvarme plasserer ansvaret hos oss selv, for å gi de anstendig nok behandling i forhold til forutsetningene deres, altså realiteter. Lurer nå på hvor stor betydning den biskopen har?

Lenke til kommentar
Med den unøyaktigheten som utgangspunkt, blir alt det andre seende slik ut for meg: "trådstarter har ansvaret for mine følelser"

 

Trådtittel beskriver kun mitt eget verdivalg, og følges opp med ett "åpent" spørsmål til de andre

Hvis ett åpent spørsmål vekker så mye forskjellige følelser og tanker, er det midt i blinken for meg - det betyr at jeg har lagd en virkningsfull tittel, men ikke noe mer enn det.

 

Ja, jeg ville bare utbrodere hvorfor det er en virkningsfull tittel. Du treffer en nerve hos alle nordmenn med den, unntatt meg. ;)

 

Jeg etterlyser en mer liberal og tilbakelent "live and let live"-holdning hos nordmenn. De fleste har en veldig aktivistisk tilnærming til livet og er konstant preget av angsten for det som kan skje om man ikke griper inn, forbyr og regulerer. Vi ønsker heller ikke å bli minnet på hvor rike vi er forhold til store deler av verden, så alt ligger til rette for at det skal gå galt for sigøynerne. Personlig tror jeg vi ville hatt ekstremt godt av å tåle dem, å bli vant til og se dem sitte på et gatehjørne med en kopp uten å tenke at "her må noe gjøres", enten det er snakk om å hjelpe dem eller hive dem ut, og bare la livet gå sin gang uten å problematisere.

 

Mitt forslag til hva vi skal gjøre med sigøynerne; minst mulig.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Noen her som kunne tenke seg å ta en enveisbillett til f.eks. Tokyo, sette opp telt i et friområde og så forvente at myndighetene stiller opp med hjelp?

 

Du hadde blitt kasta ut så fort at du ikke hadde hatt tid til å hente bagasjen fra flyet.

Endret av Shruggie
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noen her som kunne tenke seg å ta en enveisbillett til f.eks. Tokyo, sette opp telt i et friområde og så forvente at myndighetene stiller opp med hjelp?

 

Du hadde blitt kasta ut så fort at du ikke hadde hatt tid til å hente bagasjen fra flyet.

 

Noen burde vel etterhvert sette opp telt i hagen til Vanessa Quintavalle og bo der resten av sommern.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...