Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

Jeg håper at andre land sender brysomme nordmenn tilbake med fly.

 

Vi deporterer ikke mennesker i enkelttilfeller, men i hopetall. Fly etter fly fylles opp utelukkende av mennesker som ikke hører hjemme her. Jeg kan ikke forstå hvordan deportasjon av mennesker som middel kan føre til noe verre for asylsøkere når vi allerede deporterer asylsøkere? Det er en fullstendig human og menneskelig ting å gjøre. Norge er ikke et land som alle verdens fattige mennesker har rett til å komme til. Vi har rett til å sende dem hjem. Når vi gjør det får alle parter det bedre.

 

Det strides nok om hvor humant det er ...

Men fakta er at vi allerede gjør det. Men da handler det ikke om folkeferder med den bakgrunnshistorien (500 000 deporter og drept under ww2)

 

Jeg fokuserer på hvilke kritiske grenser vi som kultur kan krysse i vår iver etter å løse problemet.

 

Hvem står for tur, neste gang, for jeg antar at hvis vi innfører ny presedens, vil den kunne benyttes uten for mye plagsom oppmerksomhet fra de (muligens ganske mange) som tenker i de banene jeg gjør.

 

Vel, det er bare antagelser fra min side - men man finner støtte for denne lille bekymringen i det psykologiske faktum at; den første lovbryteren, legitimerer lovbruddet for neste person ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forrige gang Norge ble invadert av mennesker fra et annet europeisk land så var vi ikke raske nok med å sende dem ut. Det gikk ut over liv og helse. Sølv og verdisaker ble stjelt, eiendom ble beslaglagt og nordmenn ble torturert og drept.

 

På tide og lære av historien og sende dem ut før det går så galt?

 

Å sende mennesker tilbake til hjemlandet sitt med buss er humant. Jeg har selv reist med buss hjem mange ganger. Sigøynere som bæsjer i gatene hører ikke hjemme her. De har aldri hørt hjemme her og kommer aldri til å høre hjemme her.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

EØS reglene er klare. Hvorfor skal vi behandle sigøynere noe annerledes enn andre europeiske borgere?

 

Har jeg spurt om det?

Sigøynerne er verken asylsøkere eller innvandrere. Når de kommer hit blir de definert som arbeidssøkende europeere. Dvs hvis de ikke klarer å skaffe seg en jobb og et sted å bo etter 3 måneder må de reise hjem. Det gjelder spanjoler såvel som sigøynere. Hvis de er en trussel mot offentlig orden og sikkerhet, noe jeg vil si sigøynerne er, kan de bli utvist fra Norge.

 

Spørsmålet mitt var hva dere tror kan skje videre fremover, hvis vi gjør det som jeg beskriver!?

Vil det ha noe å si for fremtidige liknende problemstillinger, og ikke minst: Hvis det da gjelder folk som ikke er såpass lett å kvitte seg med (utenfor eøs) - tror dere da at vi plutselig har frie hender til å bruke enda sterkere virkemidler, siden vi allerede har krysset "deportasjonsgrensen"

Det som vil skje er at de vil forstå at bruke penger på å komme hit, tigge her i månedsvis (veldig ofte lengre en 3 måneder), vil være bortkastet tid.

De utenfor eøs er ikke et tema i denne tråden, men de deporteres hvert eneste år, noe jeg syns er uproblematisk. Vet ikke helt hva du mener med "enda sterkere virkemidler", noen eksempler? Jeg mistenker at du prøver å trekke paralleller til nazi tyskland etc, noe som er latterlig.

Endret av Uderzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg kikket på denne tråden nå men som med alle kontroversielle tema så har debatten ingen ende. Kanskje mye pga. tittelen, som knapt nok kunne vært formulert på en mer provoserende måte. Den spiller på en syrlig blanding av moralsk overlegenhet og nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

 

Personlig forstår jeg ikke helt den voldsomme problematiseringen av sigøynerne som plutselig er dukket opp. Sigøynere har reist innom Norge for å tigge, selge og stjele i århundrer, så dette er ikke noe nytt eller spennende. Jeg ser heller ikke at de er til noen større sjenanse; de går rundt med koppene sine og mumler "please sir", eller sitter i grupper og prater. Jeg er i Oslo sentrum så og si hver dag og har aldri opplevd å føle meg plaget av dem. Greit nok så er de ingen glansbilder, men det skulle virkelig ikke spille inn. Jeg kan forstå at de ikke blir likt, de er tross alt veldig vanskelig å like, men jeg kan ikke se at de har gjort seg fortjent til den lynsjemobbstemningen som hersker.

 

Forrige gang Norge ble invadert av mennesker fra et annet europeisk land så var vi ikke raske nok med å sende dem ut. Det gikk ut over liv og helse. Sølv og verdisaker ble stjelt, eiendom ble beslaglagt og nordmenn ble torturert og drept. På tide og lære av historien og sende dem ut før det går så galt? Å sende mennesker tilbake til hjemlandet sitt med buss er humant. Jeg har selv reist med buss hjem mange ganger. Sigøynere som bæsjer i gatene hører ikke hjemme her. De har aldri hørt hjemme her og kommer aldri til å høre hjemme her.

 

Du ser med andre ord ingen vesensforskjell mellom et par dusin vaner og campingvogner med bestemødre i skaut og Nazi-Tysklands hær, flåte og flyvåpen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det som vil skje er at de vil forstå at bruke penger på å komme hit, tigge her i månedsvis (veldig ofte lengre en 3 måneder), vil være bortkastet tid.

De utenfor eøs er ikke et tema i denne tråden, men de deporteres hvert eneste år, noe jeg syns er uproblematisk. Vet ikke helt hva du mener med "enda sterkere virkemidler", noen eksempler? Jeg mistenker at du prøver å trekke paralleller til nazi tyskland etc, noe som er latterlig.

 

Med enda sterker virkemidler, tenker jeg i disse baner - og måten den kontroversielle loven ble til på, var ved å benytte seg av fryktfølelsen i folk, samt appeleringer til folkets lojalitet. Etter min mening var det ett godt stykke håndverk, men metoden var direkte luguber.

 

Men fakta er at den loven ligger der, og kan benyttes etter oppdukkende behover.

 

Jeg vet ikke hva du har i mot at jeg poster konkret historikk fra "sigøynerutryddelsen" - jeg trodde at den var det lite diskusjoner om, og tilfeldigvis mener jeg at nazityskland brukte slike metoder som jeg skriver om ovenfor. Samt at ww2 enda lever i minnet, og etterminnet til noen ganske mange her i landet.

 

nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

 

Kan du utdype litt?

Lenke til kommentar

nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

Kan du utdype litt?

 

Min observasjon - ta det for hva det er verdt - er at nordmenn er lett mottagelige for argumenter som spiller på skyldfølelse, da man ser at det provoserer frem sterke reaksjoner. Det går spesielt på at man har det veldig bra, er frisk, rik og lykkelig, mens andre mennesker er fattige, hjemløse eller har alvorlige sykdommer. Jeg tror de fleste nordmenn er veldig bevisste på at familien deres var relativt fattig for få generasjoner siden, og at overgangen til å være blant verdens rikeste folkeslag kom så brått at man nærmest skammer seg litt. Derfor er det også en oppfatning av at argumentene til en velberget person veier mindre i samfunnspolitiske spørsmål enn argumentene til en som er fattig eller syk, da de blir ansett for å ha en større moralsk rett til å være kritiske. Det er f.eks. lettere for en innvandrer fra den tredje verden å være hard i innvandringspolitiske spørsmål - her vil en gjennomsnittlig nordmann fort bli stemplet som rasist - eller for en alvorlig syk å være kritisk mot den generøse uførepensjonsordningen - igjen vil en gjennomsnittlig nordmann fort få et drittsekk-stempel.

 

Det hele er selvfølgelig like latterlig som det er irrasjonelt, og du spiller på det når du ber folk forsvare hvorfor de ikke gir penger til romatiggerne. De føler seg tvunget til å komme opp med moralske rettferdiggjøringer, som at sigøynerne bedriver skjult kriminalitet, eller at de er tvunget av bakmenn og at man dermed skader dem ved å gi, i stedet for å bare si at det som er; vi vil beholde pengene våre, og bruke dem selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

Kan du utdype litt?

 

Min observasjon - ta det for hva det er verdt - er at nordmenn er lett mottagelige for argumenter som spiller på skyldfølelse, da man ser at det provoserer frem sterke reaksjoner. Det går spesielt på at man har det veldig bra, er frisk, rik og lykkelig, mens andre mennesker er fattige, hjemløse eller har alvorlige sykdommer. Jeg tror de fleste nordmenn er veldig bevisste på at familien deres var relativt fattig for få generasjoner siden, og at overgangen til å være blant verdens rikeste folkeslag kom så brått at man nærmest skammer seg litt. Derfor er det også en oppfatning av at argumentene til en velberget person veier mindre i samfunnspolitiske spørsmål enn argumentene til en som er fattig eller syk, da de blir ansett for å ha en større moralsk rett til å være kritiske. Det er f.eks. lettere for en innvandrer fra den tredje verden å være hard i innvandringspolitiske spørsmål - her vil en gjennomsnittlig nordmann fort bli stemplet som rasist - eller for en alvorlig syk å være kritisk mot den generøse uførepensjonsordningen - igjen vil en gjennomsnittlig nordmann fort få et drittsekk-stempel.

 

Det hele er selvfølgelig like latterlig som det er irrasjonelt, og du spiller på det når du ber folk forsvare hvorfor de ikke gir penger til romatiggerne. De føler seg tvunget til å komme opp med moralske rettferdiggjøringer, som at sigøynerne bedriver skjult kriminalitet, eller at de er tvunget av bakmenn og at man dermed skader dem ved å gi, i stedet for å bare si at det som er; vi vil beholde pengene våre, og bruke dem selv.

Det jeg vil helst få frem er refleksjoner rundt håndtering av fellesverdier.

Lenke til kommentar

Det som vil skje er at de vil forstå at bruke penger på å komme hit, tigge her i månedsvis (veldig ofte lengre en 3 måneder), vil være bortkastet tid.

De utenfor eøs er ikke et tema i denne tråden, men de deporteres hvert eneste år, noe jeg syns er uproblematisk. Vet ikke helt hva du mener med "enda sterkere virkemidler", noen eksempler? Jeg mistenker at du prøver å trekke paralleller til nazi tyskland etc, noe som er latterlig.

 

Med enda sterker virkemidler, tenker jeg i disse baner - og måten den kontroversielle loven ble til på, var ved å benytte seg av fryktfølelsen i folk, samt appeleringer til folkets lojalitet. Etter min mening var det ett godt stykke håndverk, men metoden var direkte luguber.

 

Men fakta er at den loven ligger der, og kan benyttes etter oppdukkende behover.

 

Jeg vet ikke hva du har i mot at jeg poster konkret historikk fra "sigøynerutryddelsen" - jeg trodde at den var det lite diskusjoner om, og tilfeldigvis mener jeg at nazityskland brukte slike metoder som jeg skriver om ovenfor. Samt at ww2 enda lever i minnet, og etterminnet til noen ganske mange her i landet.

Vel, jeg liker ikke måten loven ble til på eller innholdet, men jeg kan ikke se relevans til trådens tema.

Mitt problem med å ta opp slik historikk, er at det hovedsakelig er offtopic. Og det forsøpler temaet ved å trekke vage sammenligninger til nazistene grove forbrytelser, til vår kritikk av sigøynerne. Noe som er latterlig. Du snakker om å benytte seg av fryktfølelsen i folk, og så bringer du opp nazist kortet? Enough said.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er 100% enig med Mazyar Keshvari, send dem hjem.

http://www.dagbladet...olket/22552078/

Enig i det også jeg! bare ikke å forby tigging ;-P

Sende dem hjem er faktisk noe vi burde gjøre... De har ikke noe her å gjøre.... ( de skaper bare problemer) ,....

 

Joda, sende dem hjem (deportasjon) vil nok løse noe - men så lenge de blir sendt hjem til ingenting, er det vel bare et tidsspørsmål før de kommer tilbake igjen.

Tja.. Veldedige organisasjoner er jo allerede i gang med få til noe der nede. Utdanningstilbud etc.

Hovedpoenget med å kaste dem ut av landet, er å få dem til å forstå at de ikke kan leve på den måten de gjør... Da blir de etterhvert tvingt til å oppføre seg ordentlig...

 

La oss si at du går inn i en butikk, f.eks. rimi.. Du hoyer og skriker, driter på gulvet og liknende... Vil det ikke da være naturlig at noen tar tak i deg å kaster deg ut? Deporterer deg? Ev. nekter deg å komme inn igjen? Det samme vil vel gjelde over alt? På campingplasser og så videre? Hvorfor er det så feil når et land kaster noen ut??? Jeg tror ikke flertallet av befolkningen ønsker dem her..

 

Vi kunne jo tatt en folkeavstemning på det....

 

Nå blir det vel neppe FRP som får gleden av å bli hørt i denne "populære" saken, men det skal bli interessant å se hvordan de rødgrønne skal håndtere dette dilemmaet sammen, eller kanskje "statsmannen" i Jens Stoltenberg våkner til liv og tar tak i dette ... Det kunne jeg tenkt meg.

 

Jeg tror denne saken så absolutt krever en "statsmann" med visjoner og integritet. Og der har vi ikke så mange å velge mellom, synes jeg

Jeg syntes at folkeavstemning ville vært det beste her.... Jeg har svært lite tro på Jensebassen... egentlig...

Hva har han gjort hittils da? Har ikke sett noen Jens i forbindelse med dette jeg....

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

Kan du utdype litt?

 

Min observasjon - ta det for hva det er verdt - er at nordmenn er lett mottagelige for argumenter som spiller på skyldfølelse, da man ser at det provoserer frem sterke reaksjoner. Det går spesielt på at man har det veldig bra, er frisk, rik og lykkelig, mens andre mennesker er fattige, hjemløse eller har alvorlige sykdommer. Jeg tror de fleste nordmenn er veldig bevisste på at familien deres var relativt fattig for få generasjoner siden, og at overgangen til å være blant verdens rikeste folkeslag kom så brått at man nærmest skammer seg litt. Derfor er det også en oppfatning av at argumentene til en velberget person veier mindre i samfunnspolitiske spørsmål enn argumentene til en som er fattig eller syk, da de blir ansett for å ha en større moralsk rett til å være kritiske. Det er f.eks. lettere for en innvandrer fra den tredje verden å være hard i innvandringspolitiske spørsmål - her vil en gjennomsnittlig nordmann fort bli stemplet som rasist - eller for en alvorlig syk å være kritisk mot den generøse uførepensjonsordningen - igjen vil en gjennomsnittlig nordmann fort få et drittsekk-stempel.

 

Det hele er selvfølgelig like latterlig som det er irrasjonelt, og du spiller på det når du ber folk forsvare hvorfor de ikke gir penger til romatiggerne. De føler seg tvunget til å komme opp med moralske rettferdiggjøringer, som at sigøynerne bedriver skjult kriminalitet, eller at de er tvunget av bakmenn og at man dermed skader dem ved å gi, i stedet for å bare si at det som er; vi vil beholde pengene våre, og bruke dem selv.

 

http://youtu.be/J6B8zDpAE0w

 

Denne er jo informerende nok... =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir provosert av tankegangen at vi som bor i "verdens rikeste land" burde ha råd til å betale til de som kommer hit i bil for å fortelle oss hvor fattige de er. Tror dere virkelig at alle i Norge er rike? Jeg skulle gjerne vært på jobb nå men fabrikken jeg arbeider i har tre uker stengt for å spare driftkostnader i fellesferien. Jeg drar ingen steder i ferien min fordi jeg har ikke råd til det, men kanskje jeg skulle satt meg i bilen og reist alikevel, bare tigge penger til bensin hjem når jeg kommer frem?

 

HVorfor må jeg gi fra meg de få kronen jeg tjener og trenger for å være en "godkjent verdensborger" i andres øyne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

HVorfor må jeg gi fra meg de få kronen jeg tjener og trenger for å være en "godkjent verdensborger" i andres øyne?

 

Hvem er det som sier at du trenger noen form for godkjenning av det klare standpunktet du har?

 

 

Det rekker for meg at du godkjenner det selv, forøvrig ...

 

Denne er jo informerende nok... =)

 

Informerende, med hensyn til hva da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg kan ikke se noen god grund til å gi penger til utenlandske tiggere som kommer hit i bil når vi som samfunn snur ryggen til våre egne borgere når de faller utenfor.

 

Hvem er det du sikter til her?

Lenke til kommentar

Denne er jo informerende nok... =)

 

Informerende, med hensyn til hva da?

Man ser jo resultatet av hva som skjer i etterkant av slike leiere, og hvordan disse leierene over tid ser ut???

 

I klippet så ser man en romleier liknende den som er i Årvoll, bare at den i Årvoll ikke har kommet så langt i "utviklingen" enda... Jeg kan se for meg at den i Årvoll er i ferd med å utvikle seg på en liknende måte. Kanskje med unntak at de får to utedoer der? ...

 

Man ser jo denne utviklingen(!);

http://www.vg.no/nyh...?artid=10051554

 

Sitat: "Flere naboer har blant annet klaget på sanitærforholdene i leiren, og sagt at de har sett ekskrementer(menneskebæsj) i friarealene rundt leiren."

 

Uæææh..... Hvorfor tillater man egentlig dette?

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er 100% enig med Mazyar Keshvari, send dem hjem.

http://www.dagbladet...olket/22552078/

Enig i det også jeg! bare ikke å forby tigging ;-P

Sende dem hjem er faktisk noe vi burde gjøre... De har ikke noe her å gjøre.... ( de skaper bare problemer) ,....

 

Joda, sende dem hjem (deportasjon) vil nok løse noe - men så lenge de blir sendt hjem til ingenting, er det vel bare et tidsspørsmål før de kommer tilbake igjen.

Tja.. Veldedige organisasjoner er jo allerede i gang med få til noe der nede. Utdanningstilbud etc.

Hovedpoenget med å kaste dem ut av landet, er å få dem til å forstå at de ikke kan leve på den måten de gjør... Da blir de etterhvert tvingt til å oppføre seg ordentlig...

 

Mulig at enda mer av det samme som ikke har virket de siste 500 år, plutselig skal bare bli virksomt ... men jeg tviler. Først må man få de til å høre på oss, og mer bruk av tvangsmidler tror jeg vil gjøre effekten av veiledningene våre litt bortkastet, eller helt bortkastet.

 

Her er litt om resultater som de beste i klassen har fått til, og litt om hvordan - og tålmod, tror jeg er ett stikkord ...

 

Spania

Løsning: Tett oppfølging

Mens det ofte blir fokusert på det negative, ble Spania i en artikkel i magasinet Time trukket frem som en modell for å integrere romfolket som bor i landet. Nesten en million bor i Spania, og bare fem prosent av dem bor i midlertidige leirer, mens rundt halvparten eier sitt eget hjem. Rundt 75 prosent regnes å ha fast arbeid (tall fra før arbeidsledigheten skjøt i været i Spania, journ.anm ), og nesten alle barn går på skole.

- Den spanske regjeringen har vist at det er mulig å integrere rom-befolkningen, og vi har sett noen positive resultater, sa vise-president i EU-kommisjonen, Viviane Reading til Time.

En av faktorene bak suksessen er blant annet et program som hjelper unge og arbeidsledige rom-folk og lærer dem opp slik at de får en utdanning tilsvarende videregående. Etterpå får de utplassering i jobber i samarbeid med privat næringsliv. Time-artikkelen peker også på at spanske rom-folk har blitt relativt bedre behandlet enn i andre europeiske land gjennom historien.

- Det viktigste målet er at alle barn uansett kulturell bakgrunn skal fullføre en videregående utdannelse - også rombarn.Vi vil følge alle barn tett i skolen, sier Byråd for kunnskap og utdanning Torger Ødegaard.

 

Ved at de i spania hadde behandlet de litt bedre (enn resten av europa) hadde de opparbeidet seg sterkere relasjonelle bånd til romkulturen, og dermed bedre gjennomslagskraft i veiledningene. Det er en helt akseptert metode når man jobber med mennesker, og blir av de fleste betraktet som den viktigste forutsetningen for å oppnå raske endringer.

 

Vi kunne jo tatt en folkeavstemning på det....

 

 

Kanskje, men da tror jeg folk må roe seg ned først, slik at de kan bestemme med fornuften, og ikke med følelsene.

 

Hva har han gjort hittils da?

 

Jeg mener han ved dette informative bildet, har det som skal til. Det han presterte ifm. det infernoet mener jeg kvalifiserer til benevnelsen; "statsmann".

te_stoltenberg.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

nordmenns hang til å få skyldfølelse veldig lett.

Kan du utdype litt?

 

Min observasjon - ta det for hva det er verdt - er at nordmenn er lett mottagelige for argumenter som spiller på skyldfølelse, da man ser at det provoserer frem sterke reaksjoner. Det går spesielt på at man har det veldig bra, er frisk, rik og lykkelig, mens andre mennesker er fattige, hjemløse eller har alvorlige sykdommer. Jeg tror de fleste nordmenn er veldig bevisste på at familien deres var relativt fattig for få generasjoner siden, og at overgangen til å være blant verdens rikeste folkeslag kom så brått at man nærmest skammer seg litt. Derfor er det også en oppfatning av at argumentene til en velberget person veier mindre i samfunnspolitiske spørsmål enn argumentene til en som er fattig eller syk, da de blir ansett for å ha en større moralsk rett til å være kritiske. Det er f.eks. lettere for en innvandrer fra den tredje verden å være hard i innvandringspolitiske spørsmål - her vil en gjennomsnittlig nordmann fort bli stemplet som rasist - eller for en alvorlig syk å være kritisk mot den generøse uførepensjonsordningen - igjen vil en gjennomsnittlig nordmann fort få et drittsekk-stempel.

 

Det hele er selvfølgelig like latterlig som det er irrasjonelt, og du spiller på det når du ber folk forsvare hvorfor de ikke gir penger til romatiggerne. De føler seg tvunget til å komme opp med moralske rettferdiggjøringer, som at sigøynerne bedriver skjult kriminalitet, eller at de er tvunget av bakmenn og at man dermed skader dem ved å gi, i stedet for å bare si at det som er; vi vil beholde pengene våre, og bruke dem selv.

 

Med den unøyaktigheten som utgangspunkt, blir alt det andre seende slik ut for meg: "trådstarter har ansvaret for mine følelser"

 

Trådtittel beskriver kun mitt eget verdivalg, og følges opp med ett "åpent" spørsmål til de andre

Hvis ett åpent spørsmål vekker så mye forskjellige følelser og tanker, er det midt i blinken for meg - det betyr at jeg har lagd en virkningsfull tittel, men ikke noe mer enn det.

 

Denne får jeg til å passe, ganske så greit

 

Skammen – deres og vår

Jeg har hevdet at rom-tiggerne og muligens tiggere generelt, avviser vår

moralske dom over dem og derved beholder sin selvrespekt. Jeg har også

hevdet at i et velgjørenhetssamfunn som vårt der likhet er en sentral verdi,

utfordrer de fattige vår selvforståelse ved sitt nærvær. Ansikt til ansikt med

tiggere stilles vi overfor en annen virkelighet der økonomisk ulikhet er

regelen, og der de fattige ikke bare viser frem sin skam, men også vår (fordi vi

er rike blant fattige). Ved å avvise tiggerne forsterker vi vår egen skamfølelse

over å være rike, ved å gi bekrefter vi den og forsterker det vi opplever som

mottakerens skam over å være fattig. En strategi er å unngå å møte fattige, en

annen er å betrakte dem som svindlere (de er ikke egentlig fattige), en tredje

er å la dem skylde seg selv (de er late). Men ingen av strategiene er særlig

vellykket; å fjerne dem helt er tilsynelatende den beste løsningen, men

innebærer andre dilemma. Utvisning og forbud mot innreise vil være et

brudd på EU-borgeres rett til fri ferdsel, og å forby tigging vil enten ramme

også norske narkomane eller være et brudd på rasismeparagrafen i menneskerettskonvensjonen.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg er 100% enig med Mazyar Keshvari, send dem hjem.

http://www.dagbladet...olket/22552078/

Enig i det også jeg! bare ikke å forby tigging ;-P

Sende dem hjem er faktisk noe vi burde gjøre... De har ikke noe her å gjøre.... ( de skaper bare problemer) ,....

 

Joda, sende dem hjem (deportasjon) vil nok løse noe - men så lenge de blir sendt hjem til ingenting, er det vel bare et tidsspørsmål før de kommer tilbake igjen.

Tja.. Veldedige organisasjoner er jo allerede i gang med få til noe der nede. Utdanningstilbud etc.

Hovedpoenget med å kaste dem ut av landet, er å få dem til å forstå at de ikke kan leve på den måten de gjør... Da blir de etterhvert tvingt til å oppføre seg ordentlig...

 

Mulig at enda mer av det samme som ikke har virket de siste 500 år, plutselig skal bare bli virksomt ...

Har vi noensinne kastet dem ut? :)

Jeg mener ikke "å kaste ut, bokstavelig talt" .. Men å sette opp en masse busser til disposisjon å kjøre dem ut av landet. Da vil jo vi bli kvitt problemet... Det er jo den enkleste måten!!!

:) Så, om man ønsker dem godt, ... så forsøker man å hjelpe dem der vi har kjørt dem...

Det er da vel ikke her, på norsk jord, vi skal løse alle verdens problemer?

 

men jeg tviler. Først må man få de til å høre på oss, og mer bruk av tvangsmidler tror jeg vil gjøre effekten av veiledningene våre litt bortkastet, eller helt bortkastet.

Så VI må bøye av for dem... Handle etter deres premisser.... etter deres "lover"?

 

Her er litt om resultater som de beste i klassen har fått til, og litt om hvordan - og tålmod, tror jeg er ett stikkord ...

 

Spania

Løsning: Tett oppfølging

Mens det ofte blir fokusert på det negative, ble Spania i en artikkel i magasinet Time trukket frem som en modell for å integrere romfolket som bor i landet. Nesten en million bor i Spania, og bare fem prosent av dem bor i midlertidige leirer, mens rundt halvparten eier sitt eget hjem. Rundt 75 prosent regnes å ha fast arbeid (tall fra før arbeidsledigheten skjøt i været i Spania, journ.anm ), og nesten alle barn går på skole.

- Den spanske regjeringen har vist at det er mulig å integrere rom-befolkningen, og vi har sett noen positive resultater, sa vise-president i EU-kommisjonen, Viviane Reading til Time.

En av faktorene bak suksessen er blant annet et program som hjelper unge og arbeidsledige rom-folk og lærer dem opp slik at de får en utdanning tilsvarende videregående. Etterpå får de utplassering i jobber i samarbeid med privat næringsliv. Time-artikkelen peker også på at spanske rom-folk har blitt relativt bedre behandlet enn i andre europeiske land gjennom historien.

- Det viktigste målet er at alle barn uansett kulturell bakgrunn skal fullføre en videregående utdannelse - også rombarn.Vi vil følge alle barn tett i skolen, sier Byråd for kunnskap og utdanning Torger Ødegaard.

 

Ved at de i spania hadde behandlet de litt bedre (enn resten av europa) hadde de opparbeidet seg sterkere relasjonelle bånd til romkulturen, og dermed bedre gjennomslagskraft i veiledningene. Det er en helt akseptert metode når man jobber med mennesker, og blir av de fleste betraktet som den viktigste forutsetningen for å oppnå raske endringer.

Tja... Om det fungerer, så.... Men jeg tror det også vil fungere å sette dem på en buss og hjelpe til der de bor istedet...

 

Men uansett: NOE må GJØRES! ... =)

 

 

Vi kunne jo tatt en folkeavstemning på det....

Kanskje, men da tror jeg folk må roe seg ned først, slik at de kan bestemme med fornuften, og ikke med følelsene.

Folket burde vel bestemme uansett? Hvorfor skal noen holde dem tilbake inntill disse "noen" syntes at "følelsene" i befolkningen er "godkjent" ? Hvem skal godkjenne følelsen til befolkningen og vurdere den?

 

Hva har han gjort hittils da?

 

Jeg mener han ved dette informative bildet, har det som skal til. Det han presterte ifm. det infernoet mener jeg kvalifiserer til benevnelsen; "statsmann".

te_stoltenberg.jpg

Hva i huleste har det med denne saken å gjøre?

 

Og hva er galt med en "statskvinne" da? :)

Har jo flere svært gode kvinnelige alternativer! =)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Folket burde vel bestemme uansett? Hvorfor skal noen holde dem tilbake inntill disse "noen" syntes at "følelsene" i befolkningen er "godkjent" ? Hvem skal godkjenne følelsen til befolkningen og vurdere den?

 

Det var ett meget godt spørsmål - og svaret mitt er: vet ikke (men kanskje helst ingen av oss i denne tråden :closedeyes:

 

Hva i huleste har det med denne saken å gjøre?

 

Han har bevist hva som bor i ham, på en helt annen måte enn noen andre av de som sitter på tinget (min oppfatning) Og var mitt forslag til benevnelsen "statsmann" - som vi har alt for få av, og det merkes beste her og nå, hvor udugelige politikere ikke har passet jobben sin - men overlater vurderingene til oss på hva som er passende reaksjoner på "invasjonen" av tiggere ...

 

 

Har jo flere svært gode kvinnelige alternativer! =)

 

Joda, Trine kan etterhvert vise seg å bli riktig så brukbar ... :wee:

Lenke til kommentar

Ser at Spania igjen blir trukket fram som eksempel, men der er det viktig å presisere at de aldri har vært i samme situasjon som det feks. Romania er. De spanske sigøynerne er fastboende i motsetning til Romanias sigøynere som er nomadiske. Romania står dermed over en helt annen situasjon hvor tett oppfølging er vanskelig , om ikke umulig pga. folkenes natur. Norge sliter nå også med rumenske sigøynere og ikke spanske sigøynere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...