Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Det står noe annet interessant i artikkelen som Vice linker til:

 

 

Romleiren på Årvoll fikk søndag besøk av deleieren av tomten, Vanessa Quintavalle, som ikke ville snakke med journalister.

- Skaff dere et liv, var det eneste Quintavalle sa til mediene, melder NRK.

Tomten der romfolket har slått leir, eies også av Albert Kr. Hæhre. Han har uttalt til Drammens Tidende at han ikke ante at romfolket ble invitert til å slå leir på hans tomt, og at Quintavalle ikke har tatt kontakt med ham.

- Jeg har ikke gitt noen tillatelse til at noen kan etablere seg der. Jeg er tatt på sengen, 100 prosent, sier Hæhre til avisen.

Quintavalle fremstår heller ikke helt bra i mediene, når hun kommer med en slik kommentar, samt at et kommer frem at hun har turet frem som hun vil uten å i det hele tatt informere og enda mindre spørre de andre deleierne om det er greit at sigøynere slår seg ned der.

 

Med andre ord kan de bli sendt avgårde igjen om ikke Quintavalle kommer til enighet med de andre deleierne av tomten. Det går samtidig rykter om at dette er en hevnaksjon fra hennes side mot naboene da det visst har vært en del krangel der naboene fikk stoppet noen utbyggingsplaner hun hadde for tomten. Jeg vil derfor tro at naboene igjen kan gjøre det som står i deres makt for å få stoppet også disse planene for tomten.

 

Folk er folk skryter av at det også finnes personer som vil hjelpe, men for meg virker det som de reelle hensiktene ikke er like gode som det først virker som. Og hun virker ikke som noe særlig glupere enn Folk er folk, om man skal tro på det som står i mediene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mye frykt, hat og fokus på det negative, og så lite vilje til å fokusere på mulighetene og det positive litt godt, gammeldags samarbeid og ikke minst alt det gode litt flerkultur kan bringe samfunnet vårt ..

 

Er vi virkelig blitt så livredde for det litt ukjente, at vi kan tillate oss å behandle enkelte mennesker dårligere enn andre?

Har du lest noe i tråden om hva problemet er?

Jeg har ikke finlest alle 49 sidene nei, men jeg har skummet gjennom en del.

 

Hva er problemet da, kjapt oppsummert? Hva misforsto jeg?

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2012/07/15/nyheter/romfolk/grus/tak/stein/22546209/

 

Å bo på dette stedet er som å være i helvete, sier Robert Malagial (25) (t.h.) til Dagbladet. Han kom sammen med moren (t.v.) og broren i denne bilen til Norge for to uker siden.

 

Vel, "Robert", her er et lite tips; hvis det er så jævlig her, et sant helvete i følge deg selv, HVA GJØR DU HER DA?? Var det noen som hadde en pistol mot hodet ditt og tvang deg til Norge? Hver neste gang jeg leser uttalelser av disse folkene er det alltid syting og klaging, og de overdriver det så kolossalt hele tiden for å forsøke å få litt sympati, men vi som har erfart disse nomadefolkene på nært hold vet at dette bare er piss. Og avisene fortsetter å trykke det samme svadaet. Hva med å skrive artikler om nordmenn som har fått hverdagen ødelagt av "romfolk" og deres vemmelige fremtreden i landet? Nei, Norge skal fortsette som verdens sosialkontor.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så mye frykt, hat og fokus på det negative, og så lite vilje til å fokusere på mulighetene og det positive litt godt, gammeldags samarbeid og ikke minst alt det gode litt flerkultur kan bringe samfunnet vårt ..

 

Er vi virkelig blitt så livredde for det litt ukjente, at vi kan tillate oss å behandle enkelte mennesker dårligere enn andre?

Har du lest noe i tråden om hva problemet er?

Jeg har ikke finlest alle 49 sidene nei, men jeg har skummet gjennom en del.

 

Hva er problemet da, kjapt oppsummert? Hva misforsto jeg?

Kort oppsummert: Kriminalitet,lovløshet, forurensing, forsøpling, ødelegging. Kort og godt deres oppførsel og væremåte. De blir ikke behandlet dårligere enn andre. Tvertimot, politiet gir dem større albuerom enn vanlige borgere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...stein/22546209/

 

Å bo på dette stedet er som å være i helvete, sier Robert Malagial (25) (t.h.) til Dagbladet. Han kom sammen med moren (t.v.) og broren i denne bilen til Norge for to uker siden.

 

Vel, "Robert", her er et lite tips; hvis det er så jævlig her, et sant helvete i følge deg selv, HVA GJØR DU HER DA?? Var det noen som hadde en pistol mot hodet ditt og tvang deg til Norge? Hver neste gang jeg leser uttalelser av disse folkene er det alltid syting og klaging, og de overdriver det så kolossalt hele tiden for å forsøke å få litt sympati, men vi som har erfart disse nomadefolkene på nært hold vet at dette bare er piss. Og avisene fortsetter å trykke det samme svadaet. Hva med å skrive artikler om nordmenn som har fått hverdagen ødelagt av "romfolk" og deres vemmelige fremtreden i landet? Nei, Norge skal fortsette som verdens sosialkontor.

Til "Robert" sitt forsvar så sier han også faktisk følgende:
Jeg tror ikke vi kommer til å bli her lenge, jeg vil ta med meg moren min og dra hjem til kona mi og de tre barna, sier Malagial videre.
Lenke til kommentar

Kriminalitet,lovløshet

Hva da kriminalitet? Ser det nevnes blant annet disse "68 av 69" - en skrekkelig statistikk visst.

Brorparten av disse har gjort seg skyldige i ordensforstyrrelse, i form av såkalt "aggressiv tigging". I tillegg urinering på offentlig sted, ansamlinger og - dessverre - noen få grove tyverier.

 

Dette er i all hovedsak ikke stort alvorligere kriminalitet enn hva gjennomsnittlig norsk ungdom bedriver på helgefylla. Men for all del, det er romfolk - send dem ut. Sånt pakk kan vi ikke ha her, vel?

 

forurensing, forsøpling,

En litt spesiell livsførsel har dem ofte ja, på dette området. Men her mener jeg dialog bør være førstevalget, fremfor sinne, hat og tildels vold.

Litt større vilje til gjensidig respekt for at forskjellige mennesker ønsker å leve livene sine forskjellig, kunne kanskje vært noe. Kultur, det er ikke mindre verdt fordi det avviker fra flertallets oppfatning av riktig eller gal livsførsel.

 

Vi (ved det offentlige og våre folkevalgte) har ganske effektivt sørget for at disse hverken har noen steder å gjøre fra seg eller å gjøre av søpla si. Dernest kan vi "knipe" dem for ordensforstyrrelse, urinering, forsøpling og annet uhumsk, for så å kunne kalle dem kriminelle. Men de har altså ikke så innmari mange alternativer.

 

Hvor går du på do, om du bor ute i Oslo?

 

ødelegging.

Hva ødelegges, bortsett fra hårsåre og fintfølende nordmenns litt merkelige behov for å avstand til alt som er litt annerledes?

 

Kort og godt deres oppførsel og væremåte. De blir ikke behandlet dårligere enn andre. Tvertimot, politiet gir dem større albuerom enn vanlige borgere.

Deres oppførsel og væremåte, ja. Kultur er ikke kriminelt, men det ser ut til at det kan være i ferd med å bli det. Fattigdom er også kriminelt, visst - i alle fall om du ikke tilhører "riktig" side av samfunnet.

Eller skal vi vurdere å forby enkelte kulturer og visse former for livsførsel? Det er et inkluderende og mangfoldig samfunn vi ønsker oss, er det ikke?

 

Om jeg tok med meg familien min og campa i marka utover hva friluftsloven tillater meg, ville ikke rusken dratt med seg politiet for å sope opp telt, soveposer og liggeunderlag, kaste det på dynga og sende oss avgårde derfra til fots. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det ville skjedd.

Eiendeler er eiendeler. Det som for noen er søppel, kan innmari godt være verdifullt for andre.

Så jo, her er forskjellsbehandling. Og ikke minst, det vi driver med er i all hovedsak symptombehandling, vi gjør ingenting med selve "sykdommen" når vi bare jager disse fra sted til sted uten videre.

 

Men misforstå meg nå rett for all del. Jeg sier ikke at her ikke finnes problemer. Men jeg lar meg skremme av alt sinnet, hatet og problemfokuset - og ikke minst det som i alle fall i media virker som veldig lite vilje til å virkelig søke etter de gode og varige løsningene, på begge sider av dette "bordet".

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er 100% enig med Mazyar Keshvari, send dem hjem.

http://www.dagbladet...olket/22552078/

Enig i det også jeg! bare ikke å forby tigging ;-P

Sende dem hjem er faktisk noe vi burde gjøre... De har ikke noe her å gjøre.... ( de skaper bare problemer) ,....

 

Joda, sende dem hjem (deportasjon) vil nok løse noe - men så lenge de blir sendt hjem til ingenting, er det vel bare et tidsspørsmål før de kommer tilbake igjen.

 

Nå blir det vel neppe FRP som får gleden av å bli hørt i denne "populære" saken, men det skal bli interessant å se hvordan de rødgrønne skal håndtere dette dillemmaet sammen, eller kanskje "statsmannen" i Jens Stoltenberg våkner til liv og tar tak i dette ... Det kunne jeg tenkt meg.

 

Jeg tror denne saken så absolutt krever en "statsmann" med visjoner og integritet. Og der har vi ikke så mange å velge mellom, synes jeg

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med å skrive artikler om nordmenn som har fått hverdagen ødelagt av "romfolk" og deres vemmelige fremtreden i landet? Nei, Norge skal fortsette som verdens sosialkontor.

 

Støttes! Hvor blir det av de norske ofrene for romatiggernes herjinger. Det lurer jeg og på ...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal det vise seg at disse objektene atter en gang bli plassert mellom to stoler, og ender opp med svarteper ...

Link

 

Ville planer

– Vi har hele tiden ment at dette var ville planer! Hvordan kunne politikerne være så naive, og godkjenne det som i realiteten i dag er et pukkverk midt i boligområdet i Oslo. Dette har vært – og er – et både støy- og støvhelvete. Blant annet blir det ikke engang overrislet med vann over steinknusingen, slik at det kunne blitt mindre støv, forteller Johansen, og fortsetter:

– Området virker heller ikke godt nok sikret og det har vært nestenulykke med barn som har kommet seg inn på området, og utløst steinblokker. Denne situasjonen forringer livskvalitet og leilighetsverdien. Jeg finner meg rett og slett ikke i det lenger, og kommer til å ta initiativ til at styret her nå tar et beboermøte, slik at vi kan diskutert hva vi må gjøre fremover i forhold til denne vanvittige utviklingen. Dette kan jo ikke fortsette.

 

Det har altså ligget en relativt langvarig konflikt begravd i "pukken" på Årvoll - og blir nå romatiggerne bare ett objekt for de stridende partene?

 

 

Og her er en grei oversikt over hvordan "folkerfolk" blir oppfattet. Hva skal man med uvenner, når man har slike venner?

 

- Debatten rundt romfolk har blusset opp for fullt i Norge. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle lese i avisen om nordmenn som skyter fyrverkeriraketter mot en minoritetsgruppe. Det er helt absurd, det skjedde ikke i fjor i fjorfjor eller året før. Måten saken er håndtert på har fått et forferdelig utfall. Noen har synliggjort romfolket som egen gruppe og sett dem høyt på dagsordenen. Det har skapt mye følelser blant folk flest. Vi har fått en debatt på sosiale medier de fleste burde skamme seg over, sier han.

 

og

 

- Stemningsbølger i den eller andre retningen er ikke det vesentlige, jeg sitter ikke og måler popularitet. Det vesentlige er opplysning av saken. Akkurat nå er den en opphetet stemning, men det er i stor grad basert på fordommer og frykt. På den annen side er det mange som strømmer til, både vanlige folk, firmaer og organisasjoner, som ønsker å hjelpe. Når vi ser hvem disse menneskene er og hvorfor de er her, får vi helt andre holdninger til dem.

 

???

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

La oss si at saken ender med snarlig deportasjon (ett ord som klinger veldig dårlig) av romfolkene.

 

Betyr det at nasjonen norge med sitt verdisystem og normer angående menneskeverd og humanisme, da også har krysset en ny grense for verdig behandling av svakerestilte. Og hvis vi krysser noen nye grenser, og at avstanden opp til neste grense, har en sone hvor andre lignede tiltak kan "lures" inn som regler eller norm - hva blir neste tiltak, og mot hvem, tror du?

 

Jeg husker godt tiden før og under innføringen av såkalt; "patriots act"

Kan det tenkes at vi er på tur til å få en lignende lov her til lands?

Lenke til kommentar

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

 

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

 

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

 

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

 

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

 

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

 

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hva da kriminalitet? Ser det nevnes blant annet disse "68 av 69" - en skrekkelig statistikk visst.

Brorparten av disse har gjort seg skyldige i ordensforstyrrelse, i form av såkalt "aggressiv tigging". I tillegg urinering på offentlig sted, ansamlinger og - dessverre - noen få grove tyverier.

Dette er i all hovedsak ikke stort alvorligere kriminalitet enn hva gjennomsnittlig norsk ungdom bedriver på helgefylla. Men for all del, det er romfolk - send dem ut. Sånt pakk kan vi ikke ha her, vel?

Og hvis du hadde fulgt med så hadde du sett at politiet har sagt at politiet har gitt dem mere rom enn det de ville gitt til "vanlig norsk ungdom". Mao. er det ikke snakk om bøter dersom en sigøyner blir tatt for offentlig urinering. Såvidt jeg vet er uansett ikke dette noe som fører til registrering på rullebladet, sammen med ordensforstyrrelse eller ansamlinger.

En litt spesiell livsførsel har dem ofte ja, på dette området. Men her mener jeg dialog bør være førstevalget, fremfor sinne, hat og tildels vold.

Og du tror ikke folk har forsøkt å si fra? Når folk må si fra gang på gang, og stadig nye kommer til så er det en grense for hvor mye tålmodighet man skal ha.

Litt større vilje til gjensidig respekt for at forskjellige mennesker ønsker å leve livene sine forskjellig, kunne kanskje vært noe. Kultur, det er ikke mindre verdt fordi det avviker fra flertallets oppfatning av riktig eller gal livsførsel.
Skal jeg begynne å bruke hagen din som søppeldynge og toalett , sammen med resten av kompisene mine, alle jeg kjenner og familie i alle ledd, så kan vi snakke om gjensidig respekt? Kanskje jeg kan naske med meg ting fra hagen din som jeg har lyst på også? Gjensidig respekt?
Vi (ved det offentlige og våre folkevalgte) har ganske effektivt sørget for at disse hverken har noen steder å gjøre fra seg eller å gjøre av søpla si. Dernest kan vi "knipe" dem for ordensforstyrrelse, urinering, forsøpling og annet uhumsk, for så å kunne kalle dem kriminelle. Men de har altså ikke så innmari mange alternativer.

De har samme muligheter og rettigheter som alle andre. Verken mer eller mindre.

Hvor går du på do, om du bor ute i Oslo?

Jeg bruker selvsagt offentlige toaletter som alle andre tenkende individer? Jeg driter ikke i bakgården til folk eller i sandkassene til barn eller der hvor folk direkte ferdes. Om jeg hadde vært syk og kanskje måtte gjort fra meg i en bakgård hadde jeg hatt vett nok til å putte det oppi nærmeste søppelkasse når jeg var ferdig. Er dette tungt intellektuelt materie?

 

Hva ødelegges, bortsett fra hårsåre og fintfølende nordmenns litt merkelige behov for å avstand til alt som er litt annerledes?
Har du i det hele tatt vært i Oslo?

Deres oppførsel og væremåte, ja. Kultur er ikke kriminelt, men det ser ut til at det kan være i ferd med å bli det. Fattigdom er også kriminelt, visst - i alle fall om du ikke tilhører "riktig" side av samfunnet.

Eller skal vi vurdere å forby enkelte kulturer og visse former for livsførsel? Det er et inkluderende og mangfoldig samfunn vi ønsker oss, er det ikke?

Når kultur,oppførsel og væremåte innebærer stjeling og generell forakt for lover og regler, så ja.

Om jeg tok med meg familien min og campa i marka utover hva friluftsloven tillater meg, ville ikke rusken dratt med seg politiet for å sope opp telt, soveposer og liggeunderlag, kaste det på dynga og sende oss avgårde derfra til fots. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det ville skjedd.
Prøv å sette opp en permanent campingplass med 100 personer i marka og så konverter den til en søppeldynge. Dette er ikke snakk om "en familie som camper i marka utover det friluftloven tillater" Igjen, har du vært i Oslo?

Eiendeler er eiendeler. Det som for noen er søppel, kan innmari godt være verdifullt for andre.

Når ting blir liggende igjen etter dem er det klassifisert som søppel uansett. Mener du virkelig at tomme plastposer, brukt papir,emballasje avføring etc. er verdifullt for folk?

Men misforstå meg nå rett for all del. Jeg sier ikke at her ikke finnes problemer. Men jeg lar meg skremme av alt sinnet, hatet og problemfokuset - og ikke minst det som i alle fall i media virker som veldig lite vilje til å virkelig søke etter de gode og varige løsningene, på begge sider av dette "bordet".

Nei, det er sant at det har vært et ignorert problem fra politikernes side, attpåtil var det politikerne som i utgangspunktet tilrettela for situasjonen da de i all sin vishet fjernet tigger loven for endel år siden. Men håper de tar situasjonen på alvor nå.
Lenke til kommentar

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

EØS reglene er klare. Hvorfor skal vi behandle sigøynere noe annerledes enn andre europeiske borgere?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

EØS reglene er klare. Hvorfor skal vi behandle sigøynere noe annerledes enn andre europeiske borgere?

 

Har jeg spurt om det?

Lenke til kommentar

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

EØS reglene er klare. Hvorfor skal vi behandle sigøynere noe annerledes enn andre europeiske borgere?

 

Har jeg spurt om det?

Sigøynerne er verken asylsøkere eller innvandrere. Når de kommer hit blir de definert som arbeidssøkende europeere. Dvs hvis de ikke klarer å skaffe seg en jobb og et sted å bo etter 3 måneder må de reise hjem. Det gjelder spanjoler såvel som sigøynere. Hvis de er en trussel mot offentlig orden og sikkerhet, noe jeg vil si sigøynerne er, kan de bli utvist fra Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Deportasjon av sigøynere er uproblematisk. Norge deporterer mennesker som ikke hører hjemme her hver eneste dag. Tusenvis i året. Sigøynere burde ikke behandles annerledes.

Det er ingen menneskerettighet å reise til Norge og drite i gatene. Så kan man heller ikke klage dersom slik oppførsel gjør at du får en bussbillett hjem.

Vem vet, inte du

vem vet, inte jag

dom har ingenting her,

dom har ingenting der

Ja, jeg har fått med meg at vi har i enkelttilfeller deportert mennesker ut av landet. Men sett på bakgrunnen av dette folkets historie, og spesielt siste gangen "deportasjoner" var brukte virkemidler, og at det handler om en viss størrelse (en gruppe av samme slag), som også har de samme rammebetingelser dit de drar tilbake til - vil ikke det da kunne legitimere hårdere maktmidler mot andre brysomme grupper (innvandrere og asylsøkere), og i siste instans- kan det tenkes at sterkere virkemidler vil kunne brukes mott "oss", når politikerne føler at det er bekvemt nok ...

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

EØS reglene er klare. Hvorfor skal vi behandle sigøynere noe annerledes enn andre europeiske borgere?

 

Har jeg spurt om det?

Sigøynerne er verken asylsøkere eller innvandrere. Når de kommer hit blir de definert som arbeidssøkende europeere. Dvs hvis de ikke klarer å skaffe seg en jobb og et sted å bo etter 3 måneder må de reise hjem. Det gjelder spanjoler såvel som sigøynere. Hvis de er en trussel mot offentlig orden og sikkerhet, noe jeg vil si sigøynerne er, kan de bli utvist fra Norge.

 

Spørsmålet mitt var hva dere tror kan skje videre fremover, hvis vi gjør det som jeg beskriver!?

Vil det ha noe å si for fremtidige liknende problemstillinger, og ikke minst: Hvis det da gjelder folk som ikke er såpass lett å kvitte seg med (utenfor eøs) - tror dere da at vi plutselig har frie hender til å bruke enda sterkere virkemidler, siden vi allerede har krysset "deportasjonsgrensen"

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi spares, når vi ikke vil spare de andre?

Jeg håper at andre land sender brysomme nordmenn tilbake med fly.

 

Vi deporterer ikke mennesker i enkelttilfeller, men i hopetall. Fly etter fly fylles opp utelukkende av mennesker som ikke hører hjemme her. Deportasjonsgrensen vil ikke bli brutt dersom vi sender sigøynere hjem. Jeg kan ikke forstå hvordan deportasjon av mennesker som middel kan føre til noe verre for asylsøkere når vi allerede deporterer asylsøkere? Det er en fullstendig human og menneskelig ting å gjøre. Norge er ikke et land som alle verdens fattige mennesker har rett til å komme til. Vi har rett til å sende dem hjem. Når vi gjør det får alle parter det bedre. Og siden vi har deportert uønskede mennesker i en årrekke nå kan jeg ikke se at situasjonen idag er særlig ille, slik du frykter det kan bli dersom vi også deporterer sigøynere.

 

Men la oss se på historien som du liker å referere til. Når vi tenker tilbake til sist Norge ble invadert av mennesker fra et annet europeisk land, så er det kanskje på tide denne gangen at vi er føre var og sender dem ut før nordmenn blir torturert og drept?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...