Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ser ikke ut som han har laget noen flere reviews, ser kameraet koster litt over 200 her:

http://www.ebay.co.u...=item3cb97e057d

også med gratis frakt, men dog, siden det faktisk er litt over 200 så blir det likevel tollgebyr.

 

Hvor i landet bor du? Er intressert i å dele slike utgifter men det kommer jo helt an på om det vil lønne seg da vi ev. må betale norsk frakt i tilegg ved lang avstand.

 

Jeg bor rett i utkanten av kristiansand.

 

EDIT: koster vist litt mer en 200kr ja, xe.com har en annen kurs en ebay mellom au/eur/nok.

Dog intressert i å dele utgifter

 

EDIT2: Billigste: http://www.ebay.co.u...=item27c3c663d8

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på en slik jeg og, er det den billigste du kjøpte?

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å benytte et Gopro kamera til dette. Noen som har erfaringer med det?

 

Årsaken er at jeg også ønsker muligheten til å filme når bilen står parkert, når man handler o.l. Det skjer jo til stadighet at noen skraper opp bilen uten å si i fra. Er man heldig får man det på film.

Lenke til kommentar

Vel, du sier jo selv "er man heldig".

 

Med et GoPro kamera så må man ta opp kontinuerlig. Noe som vil bety store videofiler med timesvis med opptak. Du vil da risikere å måtte se igjennom timesvis med store videofiler for å kanskje være heldig om man ser noe. Om det er ok for deg så vil du nok få et bedre bilde enn med disse andre kameraene, men man skal ha flaks vil eg påstå.

 

For å ikke snakke om hvor attraktivt kameraet er å rappe. Knus ruta og riv med kameraet. Lett omsettelig :)

Lenke til kommentar

GoPro har ihvertfal godt bilde.

Dog når det gjelder bil-riping skjer gjerne ikke dette rett forran bilen, så dette er det litt værre med.

 

Nå har jeg det slik på min bil at sigarett-uttaket gir strøm både når tenningen er av og på.

Jeg har dermed en løsning slik at jeg har en bryter for å skru strømmen av/på (og kamera-et like så).

Derfor kan jeg filme mens jeg er i butikken og slikt.

 

Om GoPro er slik at den tar opp kontinuerlig så er jo dette en grei mulighet. Men kan man få det til å starte filming automatisk når strøm kommer til`? (går det ann å koble til strøm i det heletatt?)

For om du må drive å starte og så klikke [REC] hver gang tror jeg du vil droppe det etter en uke.

 

En siste ting som er litt kjipt med GoPro er at det er et veldig kjent kamera som mange har lyst på. Og den er bare en glassrute/bildør unna

Lenke til kommentar

Vel, du sier jo selv "er man heldig".

 

Med et GoPro kamera så må man ta opp kontinuerlig. Noe som vil bety store videofiler med timesvis med opptak. Du vil da risikere å måtte se igjennom timesvis med store videofiler for å kanskje være heldig om man ser noe.

 

Disse kameraene er konstruert slik at når minnet er fylt opp så begynner de å overskrive de eldste filene. Det er ingen problem å få tak i stor nok minnebrikke til å filme et komplett døgn. Og hvis man skulle være så uheldig å få en skade på bil så er det ingen problem å kjøre videofilene gjennom en viewer som takler hurtigspoling.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lovligheten, så har det blitt nevnt. Det er i gråsonen. Det er ikke ulovlig å filme/ta bilde av det offentlige rom, men det er heller ulovlig å identifisere personer ved filming/bilder. Enn så lenge er det lov, og forsikringsselskapene godkjenner det som bevismaterialet.

 

Når det gjelder å bruke mobil, man skal ha et ganske godt kamera for at det skal være funksjonelt. Jeg har selv prøvd å ta bilde med både 3.2 og 5mp kameraer (HTC desire, huawei u8800/zte blade, nokia N82 bl.a) og bilene blir uhyre små på bildet i forhold til virkeligheten. I tillegg kommer det med oppheng og det at man må starte opptatt/program for ver gang gjør det til et dårlig alternativ.

 

Når det gjelder selve kameraene, så synes jeg det kunne være greit å lage egen tråd med erfaring og tilbakemelding(?) Dette er absolutt noe som kommer mer og mer fremover, også noe jeg vurderer å installere i min (og evt fruen sin) bil.

Lenke til kommentar

Som det er blitt nevnt er et kamera i frontruten en tyverimagnet, og man bør demontere det når bilen er parkert. I tillegg er utfordringen å få installert kameraet på en slik måte at strømledninger skjules, irriterende hvis strømledningen må henge å dingle i frontruten.

 

Jeg kjøpte kamera og prøvde noen ganger, nå blir det ikke brukt. Om noen få år kommer disse kameraene til å være integrert i bilene.

Lenke til kommentar

De fleste tyver, vet forskjellen på et billig og dyrt kamera. De vet trolig også at det for det meste er billigkameraer som blir installert i biler og vil derfor ikke være verd å bryte seg inn i bilen for.

 

Når det gjelder strømledningen, så vil selvsagt det være et potensielt problem. Men det finnes flere måter å løse det på :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke forsikringselskaper og politi er enige i den påstanden. De råder ihvertfall alle til å skjule verdisaker i bilene. Mobiltelefoner, penger og annet løsøre bør ikke ligge synlig, jeg vil tro at et trafikkamerea eller Gps som er festet til ruten med en sugekopp faller inn under denne kategorien.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...