Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste tyver, vet forskjellen på et billig og dyrt kamera.

Kanskje, men det er ingen tvil om at ting som ligger synlig i bilen tiltrekker seg klåfingra idioter. I fjor sommer knuste noen ruta på bilen min for å ta en mobilholder jeg betalte 3 dollar for på dealextreme. De fikk bare med seg delen som mobilen sitter i, den andre delen var teipet på dashbordet med dobbelsidig teip.

Lenke til kommentar

GoPro har ihvertfal godt bilde.

Dog når det gjelder bil-riping skjer gjerne ikke dette rett forran bilen, så dette er det litt værre med.

 

Jo, men det er en viss mulighet for at man får filmet bilnummeret når bilen svinger ut, enten forfra eller bakfra. Om det er til hjelp til noe er en annen sak.

Lenke til kommentar

De fleste tyver, vet forskjellen på et billig og dyrt kamera.

Kanskje, men det er ingen tvil om at ting som ligger synlig i bilen tiltrekker seg klåfingra idioter. I fjor sommer knuste noen ruta på bilen min for å ta en mobilholder jeg betalte 3 dollar for på dealextreme. De fikk bare med seg delen som mobilen sitter i, den andre delen var teipet på dashbordet med dobbelsidig teip.

 

Det er vel det man kaller fail fra tyven sin side. :p

Lenke til kommentar

Den papago-modellen er bygget slik at det er enkelt å montere og avmontere kamera når man parkerer på "usikkert" sted. Men den koster jo en god del.

 

Jeg har en billig-modell som det er litt mer stress å avmontere, så jeg gidder ikke gjøre det. Men hvis jeg står parkert på usatte steder, så er det trygget å fjerne det fra frontruten. Den kan også filme når en merker bevegelse, men siden det ikke er noe strøm i bilen når den står parkert, så bruker den innebygget batteri...og dette varer ikke lenge.

Lenke til kommentar

 

Ta en titt på personvernlovens § 36, som definerer kameraovervåking:

 

Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkningskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert. Som kameraovervåking anses både overvåking med og uten mulighet for opptak av lyd- og bildemateriale. Det samme gjelder utstyr som lett kan forveksles med en ekte kameraløsning.

 

Jeg mener (uten at jeg har juridisk kompetanse til å garantere at jeg ikke tar feil) at å filme kjøreturer gjennom frontruten er vesentlig forskjellig fra kameraovervåking slik det beskrives over. Det kan dog muligens regnes som overvåking hvis kameraet tar opp selv om bilen står stille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har brukt et GoPro II i frontruten på firmabilen i ett par mnd.

Funker greit. ca 4,5 t opptak tror jeg det blir på 32Gb kortet. Men jeg har ikke lyst til å lage hull i siden på den vantette holderen ennå, så jeg har kun drøye 2 t til rådighet mellom oppladingene.

Senere, etter å ha lekt litt med kameraet under vann først, blir det nok et lite hull, og strømledning for laaaange opptak.

Jeg har valgt å bruke 720 oppløsningen, da 1080 tar større plass på kortet, og kvaliteten er mer enn bra nok.

Lydmessig er ikke GoPro noe å skryte av, før man kobler til ekstern mic, siden kameraet er inne i en lukket/vanntett plastboks.

 

Her fant jeg en video-snutt fra noen som har filmet med GoPro i frontvinduet (fra Moss):

http://www.youtube.com/watch?v=o0m_W1f2Nz8

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke gjennom filmen hvis det ikke skulle ha oppstått en spesiell situasjon - verdt å ta vare på. Og da ville jeg jo ha stoppet opptaket umiddelbart etterpå, og situasjonen ville vært på slutten...

 

Jeg formaterer kortet etter 4,5 t noe som tar noen få sekunder. Skulle jeg ønske å fortsette filming uten å slette det som er tatt opp, har jeg et ekstra 32 Gb kort i back-up.

 

En ting jeg vil rose GoPro for, er sugekoppfestet. Det er utrolig solid og profft utført. Ingen vibrasjon der i gården, nei.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...