Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Enda en advarsel til dere som vurderer å skaffe kamera (sikkert diskutert tidligere i tråden).

 

Et kamera i frontruten kan fungere som en magnet på innbruddstyver. De fleste kameraer har hurtigkobling slik at du kan hive det i hanskerommet når bilen ikke er i bruk, men det gidder man ikke gjøre i lengden.

Ideelt sett burde man montere kameraet så diskret som mulig.

 

Litt merkelig at ikke bilprodusentene allerede har tatt tak i dette og ikke kan tilby integrerte kameraløsninger fra fabrikk?

 

Bilalarm? Lakk kamera i matt sort for å gjøre mindre synlig og attraktivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en advarsel til dere som vurderer å skaffe kamera (sikkert diskutert tidligere i tråden).

 

Et kamera i frontruten kan fungere som en magnet på innbruddstyver. De fleste kameraer har hurtigkobling slik at du kan hive det i hanskerommet når bilen ikke er i bruk, men det gidder man ikke gjøre i lengden.

Ideelt sett burde man montere kameraet så diskret som mulig.

 

Litt merkelig at ikke bilprodusentene allerede har tatt tak i dette og ikke kan tilby integrerte kameraløsninger fra fabrikk?

Dette er vel i hovedsak et problem hvis man bor sentralt? Foregår vel ikke så mye biltyveri hvis en parkerer bilen nærme inngang til butikk osv. hvor de ellers også har overvåking?

 

Er det noen som har noen erfaring med roadhawk kameraene? Synes nettsiden deres og også kameraene deres så nokså gode ut. Deres kameraer får en også 2 års garanti på, men usikker på hvor god denne garantien er.

 

Edit: Og ved evt. biltyveri så dekker vel toppkasko det en eventuelt skulle bli frastjålet av gps/kamera/ting i bilen.

 

Edit2: Av roadhawk kamera pakkene synes jeg denne så fancy ut

Endret av simpl
Lenke til kommentar

Du får vise oss noe du har filmet med v2 da ^^

Kvaliteten ser så vidt jeg kan se identisk ut, så det som allerede ligger på YouTube gjør jobben.

 

Foruten varmeutfordringen (som jeg ikke finner noe om har blitt bedre eller ikke - fra brukere), så hva er egentlig nytt i v2?

Jeg vet bare det produsenten har sagt. De hevder

- Bedre optikk

- Bedre komprimering (mindre filer, samme kvalitet)

 

Har sett flere omtaler som sier det har blitt bedre med tanke på overoppheting (men ingen som spesifikt nevner hvordan de har kommet til konklusjonen). Jeg har vel sett sola tre ganger i sommer, så jeg er ikke så veldig bekymret for akkurat det problemet selv, riktignok.

 

Liker at det er så lite og kvaliteten på v1 er jo bra

Størrelsen var et stort poeng for meg og. Det er veldig anonymt i ruta, selv om en tyv som ser etter slikt selvfølgelig vil merke seg det. Jeg vil nok ta det med meg eller i det minste slenge det i hanskerommet når jeg parkere i mer utsatte strøk. Den delen som blir sittende igjen på ruta er veldig liten og vil i mitt tilfelle neppe merkes pga. plasseringen.

Endret av Mascot68
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilalarm er det ingen som reagerer på lengre nesten. Dessutten tar det 2 sek å stjele det, så jeg anbefaler å kjøpe et lite kamera og gjem det på andre plasser enn i hanskerom - første plass de sjekker. Da har man kanskje tid til å komme ut hvis bil står slik til i forhold til hvor man befinner seg, før det er borte

 

Da er poenget med å kunne fange luringer som rygger på parkerte biler borte. Og dette er 95% av grunnen til at jeg vurderer kamera.

 

Ble rygget på i fjor, oger veldig utsatt siden jeg alltid står parkert på felles parkeringsplass med tilknytning til treningshall/svømmehall.

Lenke til kommentar
Anbefaler alle som planlegger å kjøpe kamera til bil å tenke seg om i forkant med tanke på installasjon. Kameraet må ha strøm fra midtkonsollen og har man en nyere bil så ønsker man kanskje ikke å ha en kabel hengende fra speilen og ned. Vurder om det går an å skjule kablene slik at det er visuelt akseptabelt. Kjipt å kjøpe et dyrt kamera, bruker det noen få ganger og så slenge det i en skuff.

I de fleste tilfeller jeg har kommet over, så kan man legge ledninger i en slags list over ruta(man trykker inn stoffet i taket litt som skvetter tilbake igjen når man er ferdig). Da blir ledningen helt usynlig. Det fungerer iallefall fint i min (Suzuki Grand vitara 2006). Aner ikke hvordan det er med alle andre biler, men går utifra det er mye likt ang det der. :) Men er verdt å sjekke før man går til innkjøp.

Lenke til kommentar

HackHD - mer eller mindre et GoPro uten boks. Bør være relativt enkel å integrere i speilhuset.

 

11418-03.jpg

 

The HackHD is a bare-bones camera that records 1080P video at 30 frames-per-second. Just attach a 3.7V Li-Po battery or other 3.7V source and a pushbutton and you have a fully functional camcorder. Because recording is triggered with a simple button-press, it can easily be controlled using a microcontroller or simple sensor.

Video is recorded onto a microSD card (not included) and the HackHD supports cards up to 32GB.

 

Alternativt kan man bruke et 808 #16-kamera.

808mini.jpg

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet DR400-G HD II som har blitt linket til tidligere i tråden. Må si jeg er fornøyd. :)

 

Mikrofonen er ikke av den beste sorten, men det er heller ikke noe jeg ønsker så lenge bildet er skarpt nok.

 

I forhold til SIV H7 så har det bedre bildekvalitet (1080p fremfor 720p), litt bedre organisert software, man kan deaktivere lyd\beeps fra kameraet helt slik at det kjører heletiden uten at du legger merke til det.

 

Ble kjøpt i Korea (Sør), men som dere ser på bildet så frakten ekstremt rask :)

gl888.jpg

 

Prisen kom på ca. 1535kr inkl frakt, toll og mva.(+ minnekort etc).

 

 

Kan legge opp noen filmsnutter senere i uka, så kan de som vil sjekke det ut :)

Men så langt ser det veldig greit ut.

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan legge opp noen filmsnutter senere i uka, så kan de som vil sjekke det ut

Kanskje du kan ta et par bilder fra utsiden, så man kan se hvor godt den vises også?

Hvor eksakt bestilte du fra?

Jepp, det kan jeg nok ordne. Nå har jeg ikke prøvd og skjule den på noen måte da, så man kan se det relativt godt.

 

Kjøpte fra ebay ->

http://www.ebay.com/itm/DR400G-HD-II-Season-2-Vehicle-Camera-BlackBox-GPS-Recorder-BlackVue-ENGLISH-16GB-/261087845962?pt=US_Surveillance_Digital_Video_Recorders_Cards&hash=item3cca0c5e4a#shId

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, her er jeg på vei inn i Lyderhornstunnelen nordgående løp for de som kjent i traktene. Filmet med Amon Siv H7. Mitt under oppbremsing mangler det ca 1 sek. Dette skyldes måten H7 deler videostrøm i ca 60 mb 1 min klipp og dessverre kom hendelsen akkurat da kameraet skiftet til en ny fil. Enjoy!

 

Kommentarer til kjøring kan dere ta PM.

 

Uups: Jeg får feilmelding fra diskusjon.no: "Du har ikke tillatelse til å laste opp denne filtypen". Så da blir det ingenting.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet DR400-G HD II som har blitt linket til tidligere i tråden. Må si jeg er fornøyd. :)

 

Mikrofonen er ikke av den beste sorten, men det er heller ikke noe jeg ønsker så lenge bildet er skarpt nok.

 

I forhold til SIV H7 så har det bedre bildekvalitet (1080p fremfor 720p), litt bedre organisert software, man kan deaktivere lyd\beeps fra kameraet helt slik at det kjører heletiden uten at du legger merke til det.

 

Ble kjøpt i Korea (Sør), men som dere ser på bildet så frakten ekstremt rask :)

gl888.jpg

 

Prisen kom på ca. 1535kr inkl frakt, toll og mva.(+ minnekort etc).

 

 

Kan legge opp noen filmsnutter senere i uka, så kan de som vil sjekke det ut :)

Men så langt ser det veldig greit ut.

 

Venter enda på filmsnutter!

Lenke til kommentar

Jeg har masse film klart, men hver gang jeg prøver å laste opp får jeg nevnte feilmelding ang filtype. Piancle må eksportere i divx format pga merkelig framerate

Du kan ikke laste opp filmklipp på dette forumet. Du må lage en konto (om du ikke allerede har en) på www.youtube.com - Der må du laste opp filmklippene. Så limer du inn addressen til filmklippet inn her, da vil det automatisk komme opp som en filmsnutt :)

Lenke til kommentar

Anbefaler dere kameraet? Nå har snøen lagt seg, og folk kjører som idioter. Jeg tør nesten ikke kjøre bilen ut av garasjen i frykt for å bli truffet av en tulling med bakhjulstrekk og lite å gjøre, så et kamera i frontruta hadde vært kjekt.

 

That makes two of us! Med fare for å gi våre avgiftskåte myndigheter et tips de ikke har tenkt på: I vinterlandet Norge burde det være en ekstra avgift på å kjøre bil med bakhjulsdrift fra november til mars. Og pikkdekkgebyret kan med fordel speilvendes til et gebyr på å kjøre på en rullende selvmotsigelse som kalles piggfrie vinterdekk. Slik forholdene er nå risikerer man bot den ene dagen for å kjøre med piggdekk og å miste lappen den neste for å kjøre med sommerdekk. Jeg lurer på hvor mange ganger de er meningen at de som bor slik til at piggdekk er det eneste som duger er forutsatt å legge om mellom pigg- og sommerdekk i løpet av oktober.

 

Men til det som egentlig er tema i denne tråden: Videoovervåkning fra bil. Jeg vet at ikke så rent få langtransport sjåfører har dette installert, nettopp for å kunne dokumentere hendelsforløp ved en ulykke. I fjor vinter var det ganske mange ulykker mellom langtransporter og personbiler. Dette går rimeligvis verst ut over sistnevnte og i deler av transportnæringen var det bekymring for deres rykte på grunn av dette. Ved å installere videokamera i frontruten kunne man dokumentere når det var føreren av personbilen som ikke helt hadde fått med seg at vi har høyrekjøring i Norge.

 

Et annet aspekt ved dette som jeg lurer litt på er følgende: Hvis man nå kommer "i skade" for å filme en åpenbart farlig og ulovlig forbikjørting, hvordan vil politiet da stille seg hvis man leverer en anmeldelse og gir dem filmen som bevismateriale? Hvis tilstrekkelig mange får kamera i bilen og anmelder GROVE overtredelser man fanger på film kan det kanskje bidra til å temme eller fjerne de verste pøblene på landeveien - et slags trafikalt "borgervern" om man vil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...