Gå til innhold

Lovlighet rundt å filme bilkjøring?


Andzel

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt i denne tråden, drømmer jeg nå om 2 stk DR400-G der ett er vendt bakover og tilkoblet navigasjonen i bilen slik at jeg kan bruke det som ryggekamera i tillegg :D

Hehe :) BlackVue DR500-GW kommer i neste måned. Tenker jeg skal kjøpe enda et, bruke det jeg har nå (DR400-G) som ryggekamera + opptak bakover), så det andre forran. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, mulig jeg bare monterer en holder for mobiltelefonen i frontruta og setter den på opptak. Så kan jeg slette opptaket etter turen hvis det ikke er noe å ta vare på. Eneste ulempe er at jeg ikke får opptak når jeg har parkert. Bulkere som stikker av forblir uoppdagede hvis ikke eventuelle vitner sier i fra.

Det er jo selvsagt en mulighet, men er sånne ting man blir litt smålei av etter 4-5 ganger. Veldig kjekkt med et kamera som du ikke tenker på. Alt bare fungerer fra du starter opp til du stoppre. :) Men igjen, alt etter hva man vil ta seg råd til.

 

 

Edit: Grr. dumme forum som ikke automatisk legger dette innlegget i mitt forige innlegg...

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hehe BlackVue DR500-GW kommer i neste måned. Tenker jeg skal kjøpe enda et, bruke det jeg har nå (DR400-G) som ryggekamera + opptak bakover), så det andre forran.

 

Ja, jeg så du skrev det. Kanskje DR400-G blir litt presset på pris da :D

 

Den eneste grunnen til å kjøpe DR500-GW må vel være å få best mulig linse? Hadde jo vært digg å kunne overføre fra kameraet til PCen med Wifi, men jeg parkerer ikke bilen så nærme huset at det kommer til å bli en mulighet for meg :(

Lenke til kommentar

Litt rart at det er filma med håndholdt kamera synes jeg. Ingen sitter jo og filmer sånn med mindre de vet det kanskje kommer til å skje noe shit.

Har nå filma all min kjøring siden sommeren det er ca 5000 km og har ennå ikke opplevd noe jeg har giddi å laste opp på youtube :p. Det er vel positivt i seg selv :D

Endret av Looke
Lenke til kommentar

Litt rart at det er filma med håndholdt kamera synes jeg. Ingen sitter jo og filmer sånn med mindre de vet det kanskje kommer til å skje noe shit.

I følge en annen artikkel jeg leste om denne filmen, hadde bilen med henger hatt et par interessante hendelser rett før. Det var det filmeren ville fange opp, men så fikk han litt mer action enn han forutså.

Lenke til kommentar

Altfor liten er vel å ta i. Er 70 sone.

 

Men tilbake til bilkameraer, er det noen gode alternativ om man ønsker et forover og et bakover, eller er det da fort dyrt som fy?

Og er det sånn at ditt kamera starter å tar opp så fort det får strøm via sigaretttenner uttaket Merko?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altfor liten er vel å ta i. Er 70 sone.

 

 

Gjør følgende:

Før hengeren begynner å vingle starter du stoppeklokka når henger passerer et punkt og stopper klokka når filmprodusenten passerer (Obs: ikke gjør testen på repetisjonen...den er i sakte film)

 

Jeg måler ca 1 sekund...i mine øyne er det altfor liten avstand.

Lenke til kommentar

Ganske åpenbart at den telefonen ikke er fastmontert.. :p

 

Nei, fastmontert var den nok ikke, det ser man tydelig på slutten av videoen hvor telefonen åpenbart er i bevegelse. Å filme slik med en håndholdt mobiltelefon er vel ikke akkurat noe man bør gjøre til en vane, men den risikoen det måtte ha medført i denne situasjonen er knapt målbar sammenlignet med risikoen som lastingen og kjøringen til føreren av Mercedesen representerer. Uten å bli unødig "religiøs" er det fristende å si at hun må ha hatt forsterket englevakt på overtid.

 

Flere forhold bidro nok til at dette gikk galt, men for meg ser det i hvert fall ut som om for høy fart gjennom svingen kombinert med en tungt lastet henger hvor lastens tyngdepunkt er for høyt er hovedårsakene. Det hjelper lite å bare feste lasten med stropper i en slik situasjon. Stroppene hindrer riktognok lasten fra å falle av, men det som da i stedet skjer er at tilhengeren velter hvis sentripetalakselerasjonen blir for stor og den er som kjent proporsjonal med kvadratet av hastigheten.

 

Muligens kan en ugunstig vindkule i gal retning på galt tidspunkt ha hjulpet til med velten, men det er også noe en erfaren sjåfør bør ta med i vurderingen.

 

Dette kunne imidlertid ha gått mye MYE verre. Sett at hun hadde møtt en personbil i stedet for et vogntog i denne svingen. Da kunne lett fører og eventuell forsetepassasjer ha fått store deler av hengerlasset rett i trynet gjennom frontruta. For ikke å snakke om hvis hun hadde møtt en motorsyklist eller en mopedist i svingen, da kunne hun lett blitt drapskvinne.

 

Når hun selv slapp praktisk talt uskadd fra det er det først og fremst vogntogførerens fortjeneste. Han holder en såpass sivilisert hastighet og reagerer såpass raskt at han nesten klarer å stoppe helt før det smeller. Hadde han bare dundret i vei i 80+ og vel så det og vært litt uoppmerksom hadde han trolig "flatet" både personbilen og hun som kjørte den.

 

Lærdommene fra dette er dessverre like gamle som de er gode, dessverre fordi så altfor mange nekter å ta dem på alvor. Kort fortalt er det: Fart kan drepe, fartgrenser og respekt for disse redder liv og det samme gjør kontinuerlig årvåkenhet og det å være mentalt forberedt på at noe uventet kan skje.

 

Og minst like viktig er erkjennelsen av at ulykker også er noe som kan hende MEG. Er den erkjennelsen på plass følger i grunnen resten av seg selv. Altfor mange bilførere anser seg tydeligvis hevet over såvel de juridiske som de fysiske lovene. De juridiske kan man nok bryte, og slippe unna med, men de fysiske er "vedtatt" av høyere makter enn Stortinget og Veidirektoratet og de håndheves nådeløst for alle, overalt, til alle tider.

 

Antakelig må man selv ha opplevd å se døden i hvitøyet på landeveien for å erkjenne dette, og ta det inn over seg. Det har jeg selv gjort ved to anledninger og selv om jeg slapp fra det uten en skramme ved begge anledningene føler jeg INGEN trang til å prøve det flere ganger.

Lenke til kommentar

Tja, det er oversiktlig, han bremser tilnærmet helt ned på veldig kort tid, så ser ikke for meg at det går 70 engang.

Klokke er en fin ting det, regner med at du holder 3sekunder avstand alltid overalt eller?

 

Beklager Runar...en siste kommentar:

 

Tror du misforstår litt. Hvorvidt han kjører 30, 50 eller 100 er irrelevant. Hvis han holder 1 sekunds avstand så er avstanden altfor liten.

I dette tilfellet redder han seg ved at han ser hengeren begynner å vingle i god tid og at bilen foran sklir flere titalls meter før den stopper.

Lenke til kommentar

Og er det sånn at ditt kamera starter å tar opp så fort det får strøm via sigaretttenner uttaket Merko?

Jepp.

Men, så fort jeg har tid, så skal jeg koble det direkte til batteriet (når jeg finner ledning som det er strøm på heletiden).

Da kan det også brukes i "Park Mode". Om du ikke flytter på bilen på X antall minutter, så går den i Park Mode, da tar den kunn opptak når det er bevegelser forran bilen. Veldig greit på parkeringsplasser\kjøpesentere osv. Så får jeg bare montere på en bryter slik at jeg kan ta den av i feks helger \ ferier eller når jeg ikke får brukt bilen på noen dager. Ifølge de som har litt mer peiling på dette enn meg ,sier at kameraet bruker knapt noe med strøm, så gjør absolutt ingenting om det er koblet til heletiden. :)

 

Når jeg går til innkjøp av det nye DR500-GW kameraet, så skal jeg nok bruke det jeg har nå (DR400-G) som ryggekamera + opptak bakover. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ikke denne fordi den kan bli for varm. Noen modder disse med ekstra kjøleribbe! Men bildekvaliteten virker veldig bra.

Jeg har versjon 1 og har ikke vært plaget av at den slutter å fungere pga varme, og det over noen mnd. Men merker at det blir varmt nå som det er vinter, det smelter hull i isen på ruta, som er perfekt med tanke på at det står i parkeringsmodus når jeg ikke kjører. :)

 

I vinterlandet Norge burde det være en ekstra avgift på å kjøre bil med bakhjulsdrift fra november til mars. Og pikkdekkgebyret kan med fordel speilvendes til et gebyr på å kjøre på en rullende selvmotsigelse som kalles piggfrie vinterdekk. Slik forholdene er nå risikerer man bot den ene dagen for å kjøre med piggdekk og å miste lappen den neste for å kjøre med sommerdekk. Jeg lurer på hvor mange ganger de er meningen at de som bor slik til at piggdekk er det eneste som duger er forutsatt å legge om mellom pigg- og sommerdekk i løpet av oktober.

For noe tøv! Med diffsperre og bakhjulstrekk har jeg betydelig bedre framkommelighet nå enn med Astraen med forhjulstrekk som jeg hadde tidligere. Piggfritt kjører jeg også, og det i Tromsø. Har kjørt piggfritt i 11 år og har ingen planer om å bytte til pigg, ikke sjans! Jada, jeg har prøvd alternativet, har en Legacy som trekkvogn med piggdekk. Og når det gjelder bytte av dekk, Politiet utviser skjønn. Er det ustabile forhold eller du skal opp i høyden så har de ingen problemer med at du kjører på piggdekk.

 

 

Dere som har blackvue...bruker dere parking mode når dere står parkert på kjøpesentre osv?

Jepp! Parking mode på. Har PowerMagic-kontrolleren også som kobler fra batteriet om spenningen blir for lav.

 

Slik det er satt opp nå er det helt automatisk og selvforsynt. Kabler er skjult under taktrekk og deksel på A-stolpe, PowerMagic-modulen skjult i midtkonsollen med tilkobling til strøm bak touch-skjermen. Rører det ikke med mindre noe har skjedd og jeg trenger å ta ut microSD-kortet.

 

Kameraet er montert over speilet sammen med regnsensoren, synes ikke det stikker seg så mye ut:

 

Blackvue-400HD.jpg

 

 

 

Godt fornøyd! Dog høres WiFi interessant ut, var skeptisk til strømbruken med WiFi, men de har puttet inn knapp for det formålet:

 

BlackVue%20DR500GW-HD%20WI-FI_enl.jpg

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

For noe tøv! Med diffsperre og bakhjulstrekk har jeg betydelig bedre framkommelighet nå enn med Astraen med forhjulstrekk som jeg hadde tidligere. Piggfritt kjører jeg også, og det i Tromsø. Har kjørt piggfritt i 11 år og har ingen planer om å bytte til pigg, ikke sjans! Jada, jeg har prøvd alternativet, har en Legacy som trekkvogn med piggdekk. Og når det gjelder bytte av dekk, Politiet utviser skjønn. Er det ustabile forhold eller du skal opp i høyden så har de ingen problemer med at du kjører på piggdekk.

 

Det med eksta avgift på bakhjulsdrift var selvsagt ment på fleip, det er nok bilavgifter som det er i dette landet. Hva som gir best fremkommelighet av forhjulstrekk og bakhjulsdrift er noe som følger direkte av fysikkens lover så det er ikke noe å diskutere i det hele tatt, forutsatt av det er snakk om kjøretøy av omtrent samme type og noenlunde lik vektfordeling.

 

Det samme gjelder piggdekk kontra piggfritt. Her skulle det egentlig være nok å vise til NAF sin siste test av vinterdekk. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan gå bra å kjøre piggfritt. Kanskje trenger man egentlig piggene bare 1 % av kjøringen i løpet av en vinter, men den akkurat den ene prosenten, eller kanskje bare en brøkdel av den, kan piggene utgjøre forskjellen mellom liv og død.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...