Gå til innhold

– Ingen videospill har fortalt en virkelig god historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke helt se de veldig store forskjellene på introen i Skyrim (som han mener er bra) og Arkham City (som han ikke liker)? I Skyrim blir du fraktet på en kjærre og ført til blokka, uten å kunne gjøre motstand, helt til du blir løstlatt under angrepet? Det er jo ganske likt som Batman, hvor du er fange, blir fraktet inn i fengselet helt til du kommer deg løs og får slått tilbake...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er relativt enig med han, narrativ historiefortelling er ikke spillmediets sterke side. Det som spill er gode på er å lage en verden man kan leve seg inn i, og evt personer å forholde seg til. Den overordne historien er sjelden bra. Det ser man tydelig når ting som Final Fantasy hylles som en god historie, når det i beste fall er middelmådig. Lista er rett og slett lagt utrolig lavt på spill for hva som er en "god historie".

 

AtW

Lenke til kommentar

Å si at det ikke finnes gode historier i spill blir bare helt feil.

Er jo mange gode historier i spill!

Men det gjelder å finne den rette balansen, tredjepersons actionspill og fps'er har nesten blitt ødelagt av alle cutscenes og superscriptede sekvenser. En spiller jo ikke selv lenger!

Eventyrspill dog det er jo noe annet, der er jo storyen mye tettere lagt opp mot selve spillet.

Det gjelder å huske på at det faktisk er spill det dreier seg om. En skal først og fremst faktisk spille, ikke bare se på filmsekvenser.

Endret av Santar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke rart en produsent av God of War will ha bort fokus fra historie, men når jeg ser all rumlingen om Dragon Age, Witcher og Mass Effect, så er det nesten så jeg er enig med han.

 

Så ser jeg heldigvis 1,3 millioner dollar donert til Tim Schafers eventyrspill, drømmer meg bort til the land of the dead, og samtidig tenker på hva Jane Jensen eller Charles Cecil kunne gjort med tilsvarende penger.

 

David Jaffe har heldigvis ikke peiling.

Lenke til kommentar

Spillmediet er absolutt brukbart til å fortelle en god historie. Det er utviklerne som ikke benytter mulighetene, samt titter for mye på sine egne og andres mer eller mindre vellykkede spill i stedet for å tenke nytt. I tillegg kommer også press fra utgivere i retning maks casualisering og følger det gjerne får. Pek og klikk er spill som er forholdsvis enkelt å lage basert på en god historie, og det er vel også der de beste historiene har dukket opp.

 

Personlig er jeg mer glad i RPG-sjangeren, da jeg liker å spille mer aktivt. Der er det imidlertid langt mellom de gode historiene, og mange spill synder veldig når det kommer til gode dialoger og godt kampsystem m.m. Det stappes inn QTE, cutscenes og annen styggedom som reduserer spillopplevelsen drastisk samtidig som du også blir leid i hånda hele veien og valgene og konsekvensene av disse blir færre og færre. Til tross for høy aldersgrense på spillene, er innholdet merkbart rettet mer mot de yngste spillerne. Hvor blir det av spillene med gode dialoger tilpasset voksne spillere?

 

Spillmediet er bare i sin barndom (i forhold til film og bøker) og det er millioner av storyer som ikke er blitt fortalt. Samtidig som de som allerede finnes er latterlig lik hverandre selv om de er laget av forskjellige utviklere. Det gjelder å komme seg ut av boksen og se mulighetene og ikke lene seg på de spill som allerede er laget x antall ganger. Hvorfor skal for eksempel nesten alle RPGs handle om å redde verden fra noe stort og farlig noe, enten det er noe overnaturlig på jorden eller det er invasjon fra verdensrommet e.l. VI har da en verden som kan by på veldig mye mer enn dette, og med fantasi i tillegg er det helt ubegrenset hvor mye bra som egentlig kunne lages. Hadde jeg vært spillutvikler skulle jeg satt i gang med det samme og laget noe som virkelig ville satt spillmediet i søkelyset og en gang for alle fått vist at spill også kan være kunst og ikke bare noe barn og unge med ad hd bedriver for å ikke gå bananas i nærmiljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, men hvis ikke storyen engasjerer så engasjerer ikke spillet meg. Der kan f.eks. jeg sammenligne DA:O med Oblivion og Skyrim. Orker ikke spille Oblivion og Skyrim fordi det er ingenting som trekker meg videre... Skyrim er en stor verden, men jeg får ingen følelse av urgency eller nyskjerrighet i forhold til hovedstoryen, så jeg har bare såvidt fått starta. Og spillet blir ikke spilt. Dragon Age: Origins er på måter ganske likt eller svakere enn Skyrim - samtidig som det var såpass anderledes at det engasjerte meg hele veien gjennom.

 

Jeg er altså drit uinteressert i hvor mye frihet verden gir og hvor bra/dårlig sverdkampene er - jeg vil ha noe som pirrer nysgjerrigheten. Ikke utfordrer refleksene eller min evne til å manøvrere i en labyrint. Dette er forskjellig for forskjellige personer. De to andre på jobb synes ikke Dragon Age: Origins var noe spesielt, og får mye mer ut av spill jeg ikke liker.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Spillmediet er bare i sin barndom (i forhold til film og bøker) og det er millioner av storyer som ikke er blitt fortalt. Samtidig som de som allerede finnes er latterlig lik hverandre selv om de er laget av forskjellige utviklere. Det gjelder å komme seg ut av boksen og se mulighetene og ikke lene seg på de spill som allerede er laget x antall ganger. Hvorfor skal for eksempel nesten alle RPGs handle om å redde verden fra noe stort og farlig noe, enten det er noe overnaturlig på jorden eller det er invasjon fra verdensrommet e.l. VI har da en verden som kan by på veldig mye mer enn dette, og med fantasi i tillegg er det helt ubegrenset hvor mye bra som egentlig kunne lages. Hadde jeg vært spillutvikler skulle jeg satt i gang med det samme og laget noe som virkelig ville satt spillmediet i søkelyset og en gang for alle fått vist at spill også kan være kunst og ikke bare noe barn og unge med ad hd bedriver for å ikke gå bananas i nærmiljøet.

 

Jeg synes faktisk at Funcom har en tendens til å lage overraskende anderledes stories. Men det kan jo bare være min manglende spillkunnskap som gjør det.

Lenke til kommentar

Spillmediet er absolutt brukbart til å fortelle en god historie. Det er utviklerne som ikke benytter mulighetene, samt titter for mye på sine egne og andres mer eller mindre vellykkede spill i stedet for å tenke nytt. I tillegg kommer også press fra utgivere i retning maks casualisering og følger det gjerne får. Pek og klikk er spill som er forholdsvis enkelt å lage basert på en god historie, og det er vel også der de beste historiene har dukket opp.

 

 

De beste pek og klikk-spillene har ikke det jeg vil kalle en god historie, og er heller ikke basert på det. Det er morsomme situasjoner, og godt skrevet som sådan, men ikke en god historie.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Half Life 2 har vært et aller tiders spill med både god historie og grafikk.

 

Enig half life 2 var bra. Synd de ikke klarer å fortsette historien med en half life episode 3.

Lenke til kommentar

Jeg er relativt enig med han, narrativ historiefortelling er ikke spillmediets sterke side. Det som spill er gode på er å lage en verden man kan leve seg inn i, og evt personer å forholde seg til. Den overordne historien er sjelden bra. Det ser man tydelig når ting som Final Fantasy hylles som en god historie, når det i beste fall er middelmådig. Lista er rett og slett lagt utrolig lavt på spill for hva som er en "god historie".

 

AtW

 

Jeg skulle til å protestere og dra frem eksempler på god historie i spill.

Men så tenkte jeg etter og måtte heller si meg enig. Lista er lagt lavt.

 

HalfLife2 blir ofte trukket frem, men jeg kan ikke helt se den gode historien. En forholdsvis standard A til B- historie, der hoverkarakteren treffer på gamle kjente og en stormforelska dame som ikke får drømmeprinsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...