Gå til innhold

Er skytespill best med mus og tastatur? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Suboptimalt fordi eit konsollskytespel av openberre årsakar må utviklast under antakinga at alle som kjem til å spele det, vil bruke ein gamepad. Dualstick-styring er mindre presist enn mus og tastatur. Som eit resultat lid mekanikken.

 

Og så lenge alle som spiller på konsoll har nøyaktig de samme begrensningene så betyr dette hva, egentlig? Bortsett fra som slitent og utbrukt argument for PC-gamings overlegenhet, mener jeg?

Lenke til kommentar

Suboptimalt fordi eit konsollskytespel av openberre årsakar må utviklast under antakinga at alle som kjem til å spele det, vil bruke ein gamepad. Dualstick-styring er mindre presist enn mus og tastatur. Som eit resultat lid mekanikken.

 

Og så lenge alle som spiller på konsoll har nøyaktig de samme begrensningene så betyr dette hva, egentlig? Bortsett fra som slitent og utbrukt argument for PC-gamings overlegenhet, mener jeg?

 

Er det suboptimalt å ha 1 bein i forhold til 2? Hvis alle har et bein, så er det vel et slitent og utbrukt argument å beholde 2 bein, mener jeg?

 

De fleste er faktisk fornøyd med å kunne bruke begge beina. Da blir det litt rart at du argumenterer for bruken av bare et bein, og samtidig påstår at noe annet er tullete kommentarer.

Endret av radiohodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det er vanskelig å slappe av når man bruker mus og tastatur, du må anstrenge deg og lene kroppen framover for å bruke både mus og tastatur. Mens når du bruker håndkontroller, kan du bare ha den over låret. I tillegg kan mus og tastatur ødelegge armen, det har faktisk blitt bevist.

Lenke til kommentar

Blir mye enklere med strategispill på konsoll om dette blir vanligere. Synes neste generasjon konsoll burde gjøre det til standard at spill kan brukes med mus og tastatur

 

Hva med å spille RTS på PC isteden? Ser ikke poenget med en konsoll+mus og tastatur really. Eneste jeg ser er et låst system som kun kan brukes til spill som ikke har mulighet for oppgradering og som man må bruke i over 6 år før det kommer en ny generasjon. Waste.

 

Inb4 CS:GO som er crossplatform uten aim-assist for joystickscrubsa. Kommer til å bli QQstorm uten like når de blir griseeid.

Endret av LNF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bruker også samme kontrolleren noke som gjer at det heller ikkje er forskjell på utstyrettil folk.

 

Det er alltid kjekkare å spele online med spelere som stiller likt som deg slik at den einaste forskjellen som påvirker spelet er dyktigheit til spelaren (og eventuell lag).

Arkadestikke til fighting-spill sier hei.

 

For ikke å snakke om ratt+pedaler i bilspill.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg synes det er en god ide å støtte bruk av mus og tastatur på konsoller. En av hovedgrunnene til at jeg ikke spiller noe særlig på konsoll er nettopp pga jeg ikke liker håndkontroller bortsett fra til bilspill ol. Fps, strategi m.m. er sjangere som generelt egner seg svært lite for håndkontroller.

 

Hvordan man evt skal løse problemet med forskjellen i presisjon er jeg ikke sikker på, men det må jevnes ut. Et alternativ vil jo være å ha egne servere for mus/tastatur-brukere, men dette er antakelig en løsning som ikke kan fungere optimalt enda.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en god ide å støtte bruk av mus og tastatur på konsoller. En av hovedgrunnene til at jeg ikke spiller noe særlig på konsoll er nettopp pga jeg ikke liker håndkontroller bortsett fra til bilspill ol. Fps, strategi m.m. er sjangere som generelt egner seg svært lite for håndkontroller.

 

Hvordan man evt skal løse problemet med forskjellen i presisjon er jeg ikke sikker på, men det må jevnes ut. Et alternativ vil jo være å ha egne servere for mus/tastatur-brukere, men dette er antakelig en løsning som ikke kan fungere optimalt enda.

Å spille sportspill med tastatur og mus må være det kjedeligste noensinne. Hvordan takler du å spille FIFA med mus og tastatur? Ødelegger jo hele opplevelsen. Å spille tredjepersonsvinkel-spill må også være kjedelig.

 

Det eneste som funker å spille spill med tastatur og mus er vel 1.personsskytespill og strategispill.

Lenke til kommentar

Mener at det var et Quake spill som hadde cross-plattform multiplayer mellom PC og Dreamcast. Erfaringen derfra var vel at de som spilte på Dreamcast ble grundig eid av folk med PC.

 

Valve gjør det samme med CS:GO. I en situasjon der folk på PC spiller mot folk på PS3, vil de på PS3 bar bli nødt til å koble til mus og tastatur for å ha en sjanse. Dette gjelder da kun hvis Valve nekter å legge inn aim assist, men sjansen er relativt liten for at Valve har med aim assist på en så kompetetiv tittel. Men man vet aldri, CoD har aim assist, og greier fortsatt på en eller annen måte å snike seg inn i eSport.

Lenke til kommentar

Er det suboptimalt å ha 1 bein i forhold til 2? Hvis alle har et bein, så er det vel et slitent og utbrukt argument å beholde 2 bein, mener jeg?

 

De fleste er faktisk fornøyd med å kunne bruke begge beina. Da blir det litt rart at du argumenterer for bruken av bare et bein, og samtidig påstår at noe annet er tullete kommentarer.

 

Tåpelig sammenligning. Det å ha to ben er sentralt for måten mennesker beveger seg fremover på. Det er jo noe helt annet enn hvordan man styrer et FPS spill.

 

Om man bruker mus og tastatur, dualsticks eller sensorer montert rett på kroppen er meningsløst å sammenligne med mindre man skal blande sammen disse forskjellige kontrollmetodene i konkurransespilling. Og det gjør man, som sagt, så godt som aldri. Dette spillet blir et spennende eksperiment i så måte.

 

Jeg er bare så uendelig drittlei folk som skal fabrikere bullshit-argumenter for å prøve å fremstå i et bedre lys. Mus og tastatur er ikke bedre enn dualsticks. Det er bare annerledes. Det er ikke hverken lettere eller vanskeligere å spille med dualsticks, det er bare annerledes. Man blir ikke en bedre gamer av å spille med mus og tastatur.

Lenke til kommentar

Hva menes med "bedre"? Mus er nok mest presist og effektivt, men for meg gir Wiimote hvor man kan peke og skyte bedre innlevelse. Så mye bedre at jeg faktisk foretrekker å spille på Wii fremfor min 10x så dyre PC. PS3 "Move" er sikkert like bra.

 

Jeg har spilt fps på PC med mus og tastatur siden 1995. Derfor er jeg immun mot dårlig grafikk. (Spiller fortsatt på PC, og setter definitivt pris på god grafikk også.)

 

Wiimote blir undervurdert fordi Wii'en for svak til å kjøre største spilltitlene bra og fordi den forbindes med casual-spill.

 

Dette er en helt subjektiv sak, og jeg vet mange føler det annerledes. Kanskje er det også litt sånn at jeg forbinder PC med jobb og stress, mens konsoll er kos.

 

EDIT: jeg er klar over at dette er litt halvveis off-topic i forhold til artikkelen. Om det er en goed idé å la "mus møte stikke" vet jeg ikke. Høres jo ut som en god idé når jeg formulerer det sånn...

Endret av Philber Desanex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det suboptimalt å ha 1 bein i forhold til 2? Hvis alle har et bein, så er det vel et slitent og utbrukt argument å beholde 2 bein, mener jeg?

 

De fleste er faktisk fornøyd med å kunne bruke begge beina. Da blir det litt rart at du argumenterer for bruken av bare et bein, og samtidig påstår at noe annet er tullete kommentarer.

 

Tåpelig sammenligning. Det å ha to ben er sentralt for måten mennesker beveger seg fremover på. Det er jo noe helt annet enn hvordan man styrer et FPS spill.

 

Om man bruker mus og tastatur, dualsticks eller sensorer montert rett på kroppen er meningsløst å sammenligne med mindre man skal blande sammen disse forskjellige kontrollmetodene i konkurransespilling. Og det gjør man, som sagt, så godt som aldri. Dette spillet blir et spennende eksperiment i så måte.

 

Jeg er bare så uendelig drittlei folk som skal fabrikere bullshit-argumenter for å prøve å fremstå i et bedre lys. Mus og tastatur er ikke bedre enn dualsticks. Det er bare annerledes. Det er ikke hverken lettere eller vanskeligere å spille med dualsticks, det er bare annerledes. Man blir ikke en bedre gamer av å spille med mus og tastatur.

 

Ser du egentlig hva du skriver? Du argumenterer jo mot deg selv. Det er vel totalt irrelevant for noen med et bein å vite hvordan noen med to bein beveger seg også.

 

Det å bruke mus og tastatur er helt sentralt for hvordan man spiller FPS-spill. At man trenger autoaim for å kunne spille med kontroller kunne man sammenlignet med å bruke krykker om man bare har et bein. "Man blir ikke en bedre gamer av å spille med mus og tastatur."? Blir man et bedre menneske av å ha to bein? Tåpelig utsagn, for å bruke dine ord.

 

At du liker best å spille skytespill med et bein og krykker får være ditt valg. De fleste vil nok heller bruke to bein. Hvis du mener det er tåpelig, så blir det nesten for dumt.

Endret av radiohodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir mye enklere med strategispill på konsoll om dette blir vanligere. Synes neste generasjon konsoll burde gjøre det til standard at spill kan brukes med mus og tastatur

Enig. Det burde etter min mening være OBLIGATORISK for spillutviklerne å støtte mus/tastatur i spillene sine, i allefall i FPS-spill, third person shooters og strategispill. Så får de heller sette opp serverne slik at en del av dem kun støtter mus/tastatur, en del kun gamepad og en del begge deler, så får spillerne filtrere serverne ut fra hva de foretrekker og hvilken kontroller de selv benytter (skal selvsagt ikke være mulig å joine en gamepad-only-server hvis man har selv benytter mus/tastatur).

 

Det er jo nettopp "forbudet" og/eller det manglende tilbudet for mus/tastatur-støtte på konsollspillene som har skapt et marked for "jukse"-løsninger som FragFX. Denne typen produkter, i allefall de av dem som fungerer nogenlunde bra, brukes dessverre flittig av en del spillere og gir fordeler som skaper ubalanse i diverse onlinespill. Slike produkter hadde neppe eksistert om alle de aktuelle spillene hadde støttet mus/tastatur fra starten av, og konsollspillerne ville stilt på mer like vilkår i forhold til hverandre når de hadde spilt online multiplayer.

 

Er veldig kjedelig å være "ærlig" og spille med vanlig gamepad online i et FPS-spill på konsoll hvis en eller flere av motstanderne sitter med betydelige fordeler fordi de har trikset seg til å spille med mus/tastatur i spill/servere som ikke egentlig skal støtte det vha FragFX eller liknende produkter.

Lenke til kommentar

Ser du egentlig hva du skriver? Du argumenterer jo mot deg selv. Det er vel totalt irrelevant for noen med et bein å vite hvordan noen med to bein beveger seg også.

 

Nei, det er ikke det, fordi hele samfunnet er bygd opp med tanke på at man har to ben. En person med ett ben vil derfor før eller siden støte på diverse praktiske utfordringer som mennesker med to ben ikke har.

 

Det samme kan ikke sies for en som spiller konsollspill med dualsticks. Han vil aldri noensinne trenge å tenke over at det en gang finnes mus og tastatur.

 

Det å bruke mus og tastatur er helt sentralt for hvordan man spiller FPS-spill. At man trenger autoaim for å kunne spille med kontroller kunne man sammenlignet med å bruke krykker om man bare har et bein.

 

Det er overhodet ikke sentralt i det hele tatt. Grunnen til at mus og tastatur ble begynt brukt er ene og alene fordi det var inputenhetene som folk allerede hadde liggende, og for en spillutvikler er det enklere å selge et spill hvis folk kan bruke utstyr de allerede har.

 

Du vet at tastatur er laget for å skrive med, sant? Og mus er laget for å kunne styre en peker rundt på skjermen?

 

Og: stikke er fortsatt overlegent tastatur når det gjelder bevegelse. Gi meg analog bevegelse over WASD-makkverket når som helst.

 

Den eneste grunnen til at noen vil hevde at mus og tastatur på en eller annen måte er kvalitativt bedre enn dualsticks (og uten å forklare hva han mener med "bedre") er hvis han trenger en egoboost.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Å spille sportspill med tastatur og mus må være det kjedeligste noensinne. Hvordan takler du å spille FIFA med mus og tastatur? Ødelegger jo hele opplevelsen. Å spille tredjepersonsvinkel-spill må også være kjedelig.

 

Det eneste som funker å spille spill med tastatur og mus er vel 1.personsskytespill og strategispill.

 

Vel for det første spiller jeg ikke fifa eller lignende spill, men godt mulig slike spill også egner seg best for håndkontroller. Poenget er ikke at jeg er imot håndkontroller, men at jeg skulle ønske at mus og tastatur også var støttet i spill hvor det kan fungere tilfredstillende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...