Gå til innhold

Er skytespill best med mus og tastatur? (PS3)


Anbefalte innlegg

Det virker ikke som du foståt bilanalogien, peonget er at ett dårligere kjøretøy vil begrense utøveren raskere. Det blir mindre forskjell mellom de beste og de neste beste, fordi det som begrenser deres ytelse er redskapet i stor grad, og ikke utøveren.

 

Men her er jo hva som er bedre og dårligere igjen avhengig av utøveren, altså er det subjektivt. En F1 bil vil være bedre enn en gocart for en racerbilsjåfør som har som formål å presse sine evner til det ytterste. Disse er dog i mindretall her i verden.

 

For meg vil både en gocart og en F1 bil sannsynligvis være nøyaktig like dårlige, da de legger store begrensninger på min evne til å komme meg til og fra jobb. Ser du? Subjektivitet.

 

La oss si man lagde en schmii, kontrolleren var en kanpp, man kunne trykke ned eller ikke trykk ned, og ikke noe mer. Spill var selfølglig skrevet for denne konsollene. Mener du man ikke kan si noe om kontrollmetoden på Schmii, kontra Wii, at de kun er annerledes, man kan ikke si noe om hvilken som er bedre eller dårligere?

 

AtW

 

Man vil selvsagt si noe om hva slags type spill som vil være mulige å spille på konsollen. Hvorvidt det er bedre eller dårligere avhenger jo av hvilke preferanser man har.

 

For en maratonløper, helt klart.

 

Men for en vanlig fyr kan chelsea bootsene være best, siden de passer sammen med resten av antrekket hans. Subjektivitet.

 

Nei, men det er nok en grunn til at Solberg-brødrene kjører spesialbygde Subaru Impreza i stedet for Volvo 240 som de har modda hjemme i garasjen.

 

Og det går an å konkurrere i rally i 240, men du kommer deg ikke til WRC med det.

 

Og for en familiefar så vil Solbergs spesialbygde Subaru Impreza være usedvanlig dårlig, da den mangler en hel rekke med komfort- og sikkerhetstiltak som hjelper og beskytter ham og familien på danmarksturen. Subjektivitet.

 

Og hvis spilleren er rask nok og presis nok, så kan ikke håndkontrolleren overføre tanke til handling. Den legger en en fysisk begrensning på hva spilleren er i stand til å oppnå som ikke ville vært der med en annen kontroller.

 

Ikke alle gamere er progamere som skal presse seg til det ytterste. Dette gjelder et fåtall. Så jo, håndkontroller vs. mus og tastatur er fortsatt en rent subjektiv greie for de aller, aller fleste.

 

Du vrir på det vi sier, og får det til å virke som vi mener hastighet er selve end-all be-all strategien for å bli god i FPS-spill. Det stemmer ikke, men hastighet og presisjon er basisen for god skill i FPS. Alle de taktikkene du nevner; kartkjennskap, oppfinnsomhet, lese motstandere etc. blir helt ubetydelige uten hastighet og presisjon. Uten god aim kommer du ikke langt i fps-spill.

 

Jeg vrir ikke på det dere sier, jeg forklarer dere konsekvensene av det. Det at dere fremhever hurtighet og presisjon som det ultimate bevis på at mus objektivt og universelt sett er bedre enn håndkontroller, impliserer at dere også antar at alle gamere er opptatt av å strekke seg til sitt ytterste for å oppnå hurtighet og presisjon.

 

Det stemmer enkelt og greit ikke. Noen folk kjøper chelsea boots i stedet for joggesko fordi de vil se bra ut og ikke løpe maraton, andre kjøpe en Volvo 240 og ikke en Subaru Impreza rallybil fordi de vil kjøre til jobb, skole og butikk og ikke delta i WRC, og andre spiller FPS med håndkontroller fordi de foretrekker det og ikke er interessert i å være blant de raskeste topp 10% über-playerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle gamere er progamere som skal presse seg til det ytterste. Dette gjelder et fåtall. Så jo, håndkontroller vs. mus og tastatur er fortsatt en rent subjektiv greie for de aller, aller fleste.

Det er jo selvsagt tull. En ekte proff vil aldri finne på å skylde på utstyret han bruker. En ekte proff briljerer med det han har innenfor de rammer han blir gitt. Han skylder aldri tap på noe annet enn seg selv, og hver eneste seier er ene og alene hans egen fortjeneste.

Kan du snart bestemme deg for hva vi egentlig diskuterer? Eller skal du endre vinkling på temaet hver gang du ikke kommer opp med et relevant motargument?

 

Det at dere fremhever hurtighet og presisjon som det ultimate bevis på at mus objektivt og universelt sett er bedre enn håndkontroller, impliserer at dere også antar at alle gamere er opptatt av å strekke seg til sitt ytterste for å oppnå hurtighet og presisjon.

Stråmann, igjen.

 

Jeg er storfornøyd med Volvo V70en min jeg. Men jeg påstår ikke at det bare er personlige preferanser som har noe å si, og at Solberg like godt kunne ha kjørt den. Han kunne sikkert dratt litt mer ytelse ut av den enn jeg tar sjansen på, men ikke sammenlignet med hva han får ut av Imprezaen.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

La oss si man lagde en schmii, kontrolleren var en kanpp, man kunne trykke ned eller ikke trykk ned, og ikke noe mer. Spill var selfølglig skrevet for denne konsollene. Mener du man ikke kan si noe om kontrollmetoden på Schmii, kontra Wii, at de kun er annerledes, man kan ikke si noe om hvilken som er bedre eller dårligere?

 

AtW

 

Man vil selvsagt si noe om hva slags type spill som vil være mulige å spille på konsollen. Hvorvidt det er bedre eller dårligere avhenger jo av hvilke preferanser man har.

 

Vil man ikke på på Wii kunne spille alle typer spill som kun krever knappetrykk, og i tillegg en rekke andre spill? Altså alle typer spill man kan ha på "Scmhii", pluss enda flere. Mener du fortsatt at den ene kontrolltypen ikke er bedre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Du vrir på det vi sier, og får det til å virke som vi mener hastighet er selve end-all be-all strategien for å bli god i FPS-spill. Det stemmer ikke, men hastighet og presisjon er basisen for god skill i FPS. Alle de taktikkene du nevner; kartkjennskap, oppfinnsomhet, lese motstandere etc. blir helt ubetydelige uten hastighet og presisjon. Uten god aim kommer du ikke langt i fps-spill.

Jeg vrir ikke på det dere sier, jeg forklarer dere konsekvensene av det. Det at dere fremhever hurtighet og presisjon som det ultimate bevis på at mus objektivt og universelt sett er bedre enn håndkontroller, impliserer at dere også antar at alle gamere er opptatt av å strekke seg til sitt ytterste for å oppnå hurtighet og presisjon.

Uansett hvor godt jeg kjenner kartet jeg spiller på; uansett hvor god jeg er til å lese motstanderene mine og uansett hvor geniale planer jeg legger for å vinne spillet - i det øyeblikket når jeg møter motstanderen min - om jeg ikke reagerer kjapt og får eliminert ham på hurtigst mulig måte, risikerer jeg selv å bli skutt og dermed taper jeg spillet. Og jeg antar at alle gamere er opptatt av å ikke tape.

 

Du har så langt ikke klart å motbevise dette, men avviser det blankt og baserer deg istedet på tvilsomme stråmannsargumenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ikke noe poeng her, mus er mye raskere om du skal flytte sikte og plassere det på et lite mål så raskt som mulig. Dette er akkurat det musa er laget for, raskt flytte pekeren over skjermen og trykke. I et skytespill står pekeren i ro i senter og du flytter bakgrunnen.

 

På den andre siden er det mye lettere å bruke en analog stikke i et bilspill en et tastatur siden du kan simulere et ratt bedre en +1 -1 fra et tastatur.

 

Hva man er vant till er noe helt annet, er du vant til kontroller og brukt den i årevis vil du være bedre med den en mus.

Temaet er jo nettopp for fps-spill. Hjelper ikke at Adidas sine sko er bedre enn Nike sine når du skal ut og svømme uansett.

 

Og diskusjonen går heller ikke ut på at mus er overlegen kontroller i alle sammenhenger, men i fps så er det faktisk slik at den ene er bedre enn den andre.

For å ta poenget hvor du mener at et ratt er bedre i bilspill enn tastatur, så kan jeg svare med samme mynt om at det er helt likt, fordi jeg er vandt til tastatur. Det betyr ikke at et ratt vil være dominant i hendene til en som er god med ratt iforhold til en som er god med tastatur og bruker tastatur.

 

Og poenget med at det ikke har med vane, er at det hjelper ikke å blåse bort argumentet ved at "men vane". En som er dyktig med mus, vil være bedre enn en som er dyktig med kontroller.

Derimot, vil han som er dyktig med mus, mest sannsynlig slå andre mus-brukere, på samme måte som kontroller-duden vil slå andre som bruker kontroller.

Å si at folk fra Kenya er bedre fysisk rustet for sport er fortsatt sant selv om det dukker opp en og annen skandinaver som gjør det bra.

 

 

 

Og ang. evnen til å huske kart, legge strategiske planer osv osv hemmes ikke av hverken mus eller kontroller, og stiller et nytt premiss utenfor debatten. Antagelsen går fortsatt på at de to ikke har en fordel over den andre på noen punkter utenfor evnen til å sikte.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Det beste poenget dere har kommet med så langt er "håndkontroller legger begrensninger på spillerens evne til å utføre enkelte ting", men det er et tynt poeng, og dere har fortsatt ikke sannsynliggjort at en spiller med håndkontroller vil bli "forhindret i å utnytte sitt potensiale" betraktelig mye fortere enn en spiller med mus og tastatur. Jeg kan på en måte se tankegangen som leder dere til den konklusjonen, men dere legger fortsatt for mye vekt på hurtighet og presisjon. Hurtighet og presisjon er viktig eller mindre viktig avhengig av pacingen i spillet, og dette varierer fra spill til spill. Spill laget for mus og tastatur vil være raskere pacet, og dermed vil hurtighet og presisjon være viktigere enn i f.eks. spill laget for håndkontroller, som er pacet roligere.

 

Men dere kan jo prøve å fortelle spillerne som deltar i World Cyber Games i Halo at de er "paralympics-utøvere", at de "spiller med krykker" og at de egentlig spiller Halo fordi de ikke er flinke nok til å spille noe annet. Jeg vil tro dere vil få deres pass påskrevet i langt krassere ordelag enn hva jeg har utvist her i tråden.

Lenke til kommentar

Men dere kan jo prøve å fortelle spillerne som deltar i World Cyber Games i Halo at de er "paralympics-utøvere", at de "spiller med krykker" og at de egentlig spiller Halo fordi de ikke er flinke nok til å spille noe annet. Jeg vil tro dere vil få deres pass påskrevet i langt krassere ordelag enn hva jeg har utvist her i tråden.

Yah.
Lenke til kommentar

Det beste poenget dere har kommet med så langt er "håndkontroller legger begrensninger på spillerens evne til å utføre enkelte ting", men det er et tynt poeng, og dere har fortsatt ikke sannsynliggjort at en spiller med håndkontroller vil bli "forhindret i å utnytte sitt potensiale" betraktelig mye fortere enn en spiller med mus og tastatur. Jeg kan på en måte se tankegangen som leder dere til den konklusjonen, men dere legger fortsatt for mye vekt på hurtighet og presisjon. Hurtighet og presisjon er viktig eller mindre viktig avhengig av pacingen i spillet, og dette varierer fra spill til spill. Spill laget for mus og tastatur vil være raskere pacet, og dermed vil hurtighet og presisjon være viktigere enn i f.eks. spill laget for håndkontroller, som er pacet roligere.

Så du mener at viktigheten av hurtighet og presisjon kun er avhengig av selve pacingen i spillet? Isåfall kom med noen praktiske eksempler fra et multiplayer fps-spill, der der det ikke er så viktig. Og de fleste store fps-titler som lages idag, lages både til konsoll og PC og har tilnærmet lik pacing (med et mulig unntak der hardware-begrensninger i konsoller spiller inn.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...