Gå til innhold

Er skytespill best med mus og tastatur? (PS3)


Anbefalte innlegg

[...]

At man trenger autoaim for å kunne spille med kontroller kunne man sammenlignet med å bruke krykker om man bare har et bein.

 

[...]

 

At du liker best å spille skytespill med et bein og krykker får være ditt valg. De fleste vil nok heller bruke to bein. Hvis du mener det er tåpelig, så blir det nesten for dumt.

 

Det er ikkje eit problem å berre ha eit bein og bruke krykker så lenge du berre skal springe om kapp med folk som har samme handikapet som deg.

 

Det er fyrst når du skal ha både kontroller og mus/tastatur i samme spel at du får problemer.

 

Når det gjeld rask presisjon så er mus betre enn ein kontroller, men den analoge kontrolleren er betre på bevegelse.

 

Mange kontrollere får du også med turbo knapp, dette betyr ikkje at tastaturet er underlegent kontrolleren, berre at det ikkje er rettferdig å sette eit tastatur opp mot ein kontroller med turboknapp opp mot kvarandre når oppgåva er å trykke raskt på ein knapp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å spille sportspill med tastatur og mus må være det kjedeligste noensinne. Hvordan takler du å spille FIFA med mus og tastatur? Ødelegger jo hele opplevelsen. Å spille tredjepersonsvinkel-spill må også være kjedelig.

 

Det eneste som funker å spille spill med tastatur og mus er vel 1.personsskytespill og strategispill.

 

Vel for det første spiller jeg ikke fifa eller lignende spill, men godt mulig slike spill også egner seg best for håndkontroller. Poenget er ikke at jeg er imot håndkontroller, men at jeg skulle ønske at mus og tastatur også var støttet i spill hvor det kan fungere tilfredstillende.

Går det ikke ann å modde konsollen, slik at det er mulig å bruke mus og tastatur når man spiller på konsollen? Har hørt noe lignende, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Hjelper lite at konsollen gjenkjenner en mus, når spillet ikke forstår inputen som en musbevegelse gir. Et spill må være lagd spesifikt for kontroll med mus.

 

Jeg kan lett koble til en mus til PS3en min, og det vil funke i operativsystemet til PS3en. Men når jeg kommer inn i spillet, hvordan skal spillet tolke en musbevegelse som for eksempel "2 cm opp, 3 cm til venstre"? Ønsker spilleren å flytte siktet i den retningen? Ønsker spilleren å navigere våpenvelgeren til våpenet som er lengre oppe i lista? Ønsker spilleren å justere kameraposisjonen?

 

Det må være kodet inn i spillet hvordan en slik type input skal behandles, og spill uten støtte for mus har ikke en eneste linje med kode som tar for seg hvordan musinput skal tolkes. Dersom man ikke har tilgang til kildekoden til et spill så må man rett og slett hacke det noe helt grusomt (om det i det hele tatt er praktisk mulig, da), og deretter kjøre det på en modifisert konsoll som tillater usignert kode.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Dette må da være et retorisk spørsmål?

 

KB/mus er jo flerfoldige ganger mer presist, og ikke minst mange ganger raskere? Dette er jo noe "alle" vet? Eneste måten man argumentere andre veien er om sittekomfort regnes som en faktor i ordet "bedre", noe det for meg ikke gjør.

 

Produsentern innrømmer jo dette selv i det de sier at de vurderer å lage auto-aim for konsoll-kidsa. Case closed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ikkje eit problem å berre ha eit bein og bruke krykker så lenge du berre skal springe om kapp med folk som har samme handikapet som deg.
Kompetitiv gaming på konsoll er litt som paralympics, nå når du sier det :p

 

Hahaha, godt poeng! Blir litt som Tour de France med støttehjul ja.

Lenke til kommentar

de som ikke skjønner hvorfor dette er en dårlig ide skjønner seg ikke på gaming.

 

Skytespel på konsoll er i utgongspunktet suboptimalt.

 

Reknar med spørsmålet er retorisk.

 

Tullete kommentar. Suboptimalt i forhold til hva?

 

Ja, mus er mer nøyaktig enn stikke, men i singleplayer så spiller dette overhodet ingen rolle, og i multiplayer så spiller det kun en rolle dersom noen spiller med mus og noen spiller med stikke - og det skjer vel aldri? Ja, det ser jo ut til å endre seg nå da, men hele poenget her er jo hvordan de har tenkt å løse dette.

 

Når det gjelder bevegelse, så slår stikke WASD any day. Jeg liker bevegelsen min like analog som siktet mitt, takk. Tastatur er flott hvis jeg skal skrive, skal jeg spille så er det stikke som gjelder.

 

Selvfølgelig er det suboptimalt, dårligere framerate, dårligere grafikk, mindre fleksibilitet til å velge kontrollmuligheten som passer deg best.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er bare så uendelig drittlei folk som skal fabrikere bullshit-argumenter for å prøve å fremstå i et bedre lys. Mus og tastatur er ikke bedre enn dualsticks. Det er bare annerledes. Det er ikke hverken lettere eller vanskeligere å spille med dualsticks, det er bare annerledes. Man blir ikke en bedre gamer av å spille med mus og tastatur.

 

Det er noen som fabrikerer tulleargumenter her ja, men tror du skal kikke litt i speilet... Hva er problemet med å kunne velge selv?

 

Ellers så synes jeg mus passer bedre til mye, det er en mye bedre kobling mellom hånd-øye kordinasjon, bevegelsen oversettes direkte til bevegelse på skjermen, kontra å å ha stikke som beveger noe i konstant hastighet av å holde den i en konkret posisjon. Det er en mer naturlig forlengelse av kroppen din, og gir mer innlevelse. I tillegg er det mer presist, men det er jo greit at folk uansett kan velge sin favoritt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje eit problem å berre ha eit bein og bruke krykker så lenge du berre skal springe om kapp med folk som har samme handikapet som deg.

Kompetitiv gaming på konsoll er litt som paralympics, nå når du sier det :p

 

Ikke bare litt. Kompetitiv gaming på konsoll er paralympics. Evt en barnehage for kids. Er greit å holde 12åringene opptatt på konsollene med CoD:Whatever så slipper vi pipestemmeQQ i andre spill.

Lenke til kommentar

Kommer vel aldri til å skjønne behovet så mange har for å ytre hva dem mener er best og at ditt og datt er for barn og mye dårligere. Sånn helt alvorlig så tror jeg det er noe dypt psykologiskt som spiller inn her slik som får en gruppe mennesker til å kommentere slik dem gjør om ting som har ingen betydning egentlig.

 

Samtaler og diskusjoner som dette ser en gang på gang av gamere, og en kan lure på hvor dypt dette stikker. Endel driver nok bare å troller som barn gjør i en fase i livet men er nok mange som mener mye av dette i fult alvor. Det hadde ikke forundret meg en døyt at om endel hadde blitt sjekket hos psykolog at det ville blitt funnet grunnlag for at mange lider av en form for personlighets forstyrrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:!: :!:

Dumt at det har blitt bevist gang på gang at mus er overlegen vs controller. Controller fungerer sikkert bra for en casual gamer som deg. Men hele diskusjonen mus vs controller er meningsløs da vi alle vet(tho ikke alle vil inrømme) at mus er best for FPS. Det betyr ikke at controller er dårlig. Men mus er bedre. Vil du ha nok et bevis bare vent til CS:GO. Uten aim-assist er consolespillerne hjelpeløse.

Lenke til kommentar

Ikke bare litt. Kompetitiv gaming på konsoll er paralympics. Evt en barnehage for kids. Er greit å holde 12åringene opptatt på konsollene med CoD:Whatever så slipper vi pipestemmeQQ i andre spill.

 

Meiner du seriøst at det å konkurere på konsoll (og også konkurere i paralympics) gjer deg til ein dårligare utdøver enn dersom du hadde konkurert på andre måter?

 

Så lenge begge parter stiller likt så må det vel være heilt likegyldig kor godt egna utstyr du bruker til jobben.

Eigentleg må ved det å bruke utstyr som er treigare og mindre presist være endå vanskeligare å bli god til å bruke?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det suboptimalt, dårligere framerate, dårligere grafikk, mindre fleksibilitet til å velge kontrollmuligheten som passer deg best.

 

AtW

 

Du glemte et par punkter, så jeg nevner dem for deg: mindre driverproblematikk, mindre variasjon i hardware og dermed redusert risiko for bugs langs den dimensjonen. Dette er dog marginalt i forhold til tema, som jo gikk konkret på mus og tastatur vs. håndkontroller. Den generelle PC vs. konsolldiskusjonen kan sikkert utdypes andre steder.

 

Og mindre fleksibilitet til å velge kontrollmuligheten som passer deg best? Har du kikket på tilbehørsveggen til konsoller eller? Bare fordi man ikke kan velge å bruke et skriveredskap til å styre med, så har konsoll mindre kontrollmulighet?

 

 

Det er noen som fabrikerer tulleargumenter her ja, men tror du skal kikke litt i speilet... Hva er problemet med å kunne velge selv?

 

Hvor har jeg sagt at man ikke skal kunne velge? Det jeg protesterer på er folk som ikke ser at valgene de selv gjør ikke nødvendigvis gjelder for alle.

 

Ellers så synes jeg mus passer bedre til mye, det er en mye bedre kobling mellom hånd-øye kordinasjon, bevegelsen oversettes direkte til bevegelse på skjermen, kontra å å ha stikke som beveger noe i konstant hastighet av å holde den i en konkret posisjon. Det er en mer naturlig forlengelse av kroppen din, og gir mer innlevelse. I tillegg er det mer presist, men det er jo greit at folk uansett kan velge sin favoritt.

 

AtW

 

Jeg har ingenting i mot det å styre med mus. Det jeg, som sagt, har noe i mot er når folk ikke klarer å se at mus ikke objektivt sett er det beste. Det er det raskeste og mest presise, det er riktig, men – igjen – så lenge de to kontrollmetodene ikke direkte konkurrerer så er det meningsløst å hevde at den ene er best.

 

Er en ferje bedre enn en bil fordi ferjen har flere hestekrefter? Eller er bilen bedre enn ferjen fordi den har lavere svingradius? Å sammenligne epler og bananer har sjelden noe for seg.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det suboptimalt, dårligere framerate, dårligere grafikk, mindre fleksibilitet til å velge kontrollmuligheten som passer deg best.

 

AtW

 

Du glemte et par punkter, så jeg nevner dem for deg: mindre driverproblematikk, mindre variasjon i hardware og dermed redusert risiko for bugs langs den dimensjonen. Dette er dog marginalt i forhold til tema, som jo gikk konkret på mus og tastatur vs. håndkontroller. Den generelle PC vs. konsolldiskusjonen kan sikkert utdypes andre steder.

 

Og mindre fleksibilitet til å velge kontrollmuligheten som passer deg best? Har du kikket på tilbehørsveggen til konsoller eller? Bare fordi man ikke kan velge å bruke et skriveredskap til å styre med, så har konsoll mindre kontrollmulighet?

 

 

Det er noen som fabrikerer tulleargumenter her ja, men tror du skal kikke litt i speilet... Hva er problemet med å kunne velge selv?

 

Hvor har jeg sagt at man ikke skal kunne velge? Det jeg protesterer på er folk som ikke ser at valgene de selv gjør ikke nødvendigvis gjelder for alle.

 

Påstanden som ble kommmentert er at det er suboptimalt å spilel skytespill på konsoll, noe som det bør være rimlig åpenbart at det er, av grunnene jeg har nevnt. Skulle gjerne sett underbygd påstanden om mindre bugs på konsoll også, PC patches bedre, og har mods. Jeg har kikket på tilbehørsveggen til konsoll, og på tilbehørsveggen til PC, sistnevnte er mye større. Å påstå noe annet vitner om at man ikke har satt seg inn i saken.

 

Du lirer av deg påstander som:

 

Og: stikke er fortsatt overlegent tastatur når det gjelder bevegelse. Gi meg analog bevegelse over WASD-makkverket når som helst.

Ja, mus er mer nøyaktig enn stikke, men i singleplayer så spiller dette overhodet ingen rolle

 

Mao kraftige påstander om hva som er best, på generell basis, ikke kom her å lat som alt du er sagt er at folk må velge det som passer de best.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir mye enklere med strategispill på konsoll om dette blir vanligere. Synes neste generasjon konsoll burde gjøre det til standard at spill kan brukes med mus og tastatur

 

Hva med å spille RTS på PC isteden? Ser ikke poenget med en konsoll+mus og tastatur really. Eneste jeg ser er et låst system som kun kan brukes til spill som ikke har mulighet for oppgradering og som man må bruke i over 6 år før det kommer en ny generasjon. Waste.

 

Inb4 CS:GO som er crossplatform uten aim-assist for joystickscrubsa. Kommer til å bli QQstorm uten like når de blir griseeid.

 

Enkelheten med konsoll, vel! Det er da mange som ikke orker alt stresset med en pc, + at du må betale mye for å holde en pc oppdatert. Mange er villige til å ofre grafikk og ytelse til noe som er lettvint, selv om den ligger litt etter. Og strategispill trenger vel ikke den beste ytelsen uansett, når det ikke er selve grafikken elns som er i fokus

Lenke til kommentar

Påstanden som ble kommmentert er at det er suboptimalt å spilel skytespill på konsoll, noe som det bør være rimlig åpenbart at det er, av grunnene jeg har nevnt.

 

Er du allergisk mot å imøtekomme motargumenter, eller bare kverulerer du? De grunnene du har nevnt er fullstendig irrelevant, og jeg har forklart hvorfor jeg mener det. Enten imøtekom de argumentene eller la være å kommentere.

 

Du lirer av deg påstander som:

 

Og: stikke er fortsatt overlegent tastatur når det gjelder bevegelse. Gi meg analog bevegelse over WASD-makkverket når som helst.

Ja, mus er mer nøyaktig enn stikke, men i singleplayer så spiller dette overhodet ingen rolle

 

Mao kraftige påstander om hva som er best, på generell basis, ikke kom her å lat som alt du er sagt er at folk må velge det som passer de best.

 

AtW

 

Så, når jeg kommer med slike påstander så er det galt, men når nær sagt samtlige andre gjør det (inkludert deg) så er det helt greit?

 

Men greit, jeg kan underbygge det på samme måte som det ellers gjøres. WASD-bevegelse gir oppstykket og irregulær bevegelse, man er begrenset til bevegelse langs 8 vektorer relativt til synsretningen, og man har begrensede muligheter hva gjelder bevegelseshastighet (4 trinn er vel vanlig, åling, kryping, gåing/løping og sprinting, avhengig av spill). Bevegelse med stikke gir full bevegelsesfrihet langs alle vektorer i 360 grader relativt til synsretning, og trinnløs hastighet i fra stillestående til maks, pluss muligens også en sprint-modifikator. Altså, bevegelse med stikke er bedre fordi den er mer presis og gir større valgmulighet. Er det ikke omtrent sånn regla går da?

 

Ikke like festlig når den typen argumentasjon slår tilbake, er det?

 

Spesielt siden det jeg har prøv å hamre inn her i tråden at samnenligningen er meningsløs, siden must og tastatur vs. dualsticks er to vidt forskjellige kontrollparadigmer som så godt som aldri havner i samme kontekst? Eller sliter man virkelig såpass mye med selvbildet at man er nødt til å sitte på forum og argumentere for at nettopp den kontrollmetoden man selv endte opp med å bruke er den Beste™ og Riktige™? Jeg kan forvente slikt i fra pubertale tenåringer som nettopp har brukt alle konf-pengene sine på ny rigg, men fra oppegående mennesker forventer jeg bedre.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...