Gå til innhold

Lynet med frekkisbredbånd på 500 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Det jeg stusser på, er at de kaller det "fiber inn" for egentlig så er det jo mer fiber til kjelleren av blokka, og så cat5/6 nettverkskabler siste biten.

 

(Fiber til switchene i blokken og cat5 fra switchen til enkelte leiligheter. Switchene står ikke bare i kjelleren, når blokken er stor). cat5 er dog bare fint -- slipper å ha sært utstyr i leiligheten for å hanskes med fiber.

 

bakdelen ?? er jo det at cat5/6 kabler er utsatt for vanlig støy osv, og er følsom for lengder over 100meter. men til den prisen, så er det jo greit nok.

 

100/25Mbps-abonnementet deres leverer faktisk 100/25Mbps -- hvem bryr seg om støy-betraktninger da? Dessuten, hvor stor blokk må du ha, for å ha mer enn 100m fra switchen til kåken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke fælt å bo i norge nei, men problemet i dette landet er folk i noen grad utnytter sin stilling slik at det lider andre av.

 

F.eks bredbånd, telefoni, alkohol, røyk er betydlig dyrere for nordmenn en resten av EU.

 

Ikke det at prisene er så ille, men man får så vanvittig lite for valuttaen.

 

Vi i norge kunne leid inn svensker eller folk fra afrika og grave fiberlinje.

Det hadde ikke kostet mye for oss.

 

Men bare fordi politikerne/internetlevrandørene vil ha det til at fiber skal kun være tilgjenlig i oslos storby eller for rikinger så syns jeg det blir feil.

 

Cat5e er ganske gammel standard, ville vurdert cat6 i det minste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sitter på Tromøya/Arendal og får kablet nettverk om 1 uke og max 1 mgb ned og 400 kb opp og ikke noe mer .Ca 3350 meter til base stasjonen.dslam.Joda fremmskritt ønskes her i et fylke som Telenor påstår at er det fylke de har sattset sterkerst i i Norge i henhold til utalelser i media av dem selv.Skal nevne at 400 meter nede i veien her ligger det fiber og driftes av Los som nå eies av nettopp Telenor faktisk nekter å legge fiber opp til oss 15 boenhetene som ligger her i sideveien av strekket.masse skriveleifer-Ikke bli lei dere for utvikling kommer :dribble: sjøl sitti på nette siden de gode gamle tikke modema analog.ca 1994 :ph34r:

 

400 meter kabelgrøft burde dere da klare å grave på en helg hvis det er noe vilje blant naboene.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på det billigste Telenor-bredbåndet (2/0.4)og synes egentlig det holder plenty til det meste. Nedlasting går stort sett fort nok (med unntak av de største Steam-spillene), jeg fyller disken fortere enn jeg klarer å "tømme" den. Savner bare litt når det kommer til streaming. Det er klart jeg misunner folk Lyse-fiber på 25/25 (deres minste alternativ), og hadde jeg hatt det, skulle jeg sagt meg vel tilfreds. Hva vanlige folk skal med en halv terabit hver vei klarer jeg ikke se for meg.

Lenke til kommentar

Det er sikker de som har det så travelt at hvert nanosekund teller.

 

jeg sitter på minste hastigheten av altibox ( de fra Lyse energi) og for på langt nær utnyttet hastigheten.

 

Det er sagt at man måtte ha minst 10 ( hvis jeg nå husker riktig ) hvis alle tv tjenestene skulle fungere.

Alt begynte dog med 4 mbit fra en lokal leverandør .

 

 

 

jeg hørte før på vert og vite direkte fra nettsiden ( per strteam i opptak ) , men endret praksisen da det ble gjort om til ekko, da det ble for mye å høre gjennom .

nå bruker jeg podkast og kun velger det jeg vil høre .

 

Elles så ser jeg enkelte videoer fra your tube.

 

og så er jeg nødt til ty til nett-tv hos NRK for å få med meg de få programmene jeg vil se.

( der får man ikke mere en 1 mbit uansett )

 

strengt tatt så hadde jeg fortsatt klar meg med 4 mbit Internett linje

Lenke til kommentar

Sitter på Tromøya/Arendal og får kablet nettverk om 1 uke og max 1 mgb ned og 400 kb opp og ikke noe mer .Ca 3350 meter til base stasjonen.dslam.Joda fremmskritt ønskes her i et fylke som Telenor påstår at er det fylke de har sattset sterkerst i i Norge i henhold til utalelser i media av dem selv.Skal nevne at 400 meter nede i veien her ligger det fiber og driftes av Los som nå eies av nettopp Telenor faktisk nekter å legge fiber opp til oss 15 boenhetene som ligger her i sideveien av strekket.masse skriveleifer-Ikke bli lei dere for utvikling kommer :dribble: sjøl sitti på nette siden de gode gamle tikke modema analog.ca 1994 :ph34r:

 

400 meter kabelgrøft burde dere da klare å grave på en helg hvis det er noe vilje blant naboene.

Beklager men å grave i fjell så tregs det kraftigere saker en spader

viss ikke du klarer kunstykket da hehe

Lenke til kommentar
Kom tilbake etter at du har hatt 50/20 Mbps i et par måneder. 500/100Mbps vil da virke som et helt naturlig steg framover (eller, egentlig "ett steg", ikke "et steg"; det er tross alt ikke snakk om et sprang da).

Jeg er 100% enig med zotbar1234. Jeg hadde 100/100 i fire år frem til mai i fjor og det tok _kort_ tid å tilvenne seg nye internettvaner med den type tilkobling tilgjengelig.

 

Filsystem tversmontéres her og der med SSHFS, send virtuelle maskiner mellom virtualiserings-hoster, la folk bruke filserveren din til backup, last ned, stream video, ha tjenester kjørende på maskinen som webserver, Tor-node, osv. Det kan legges til at når jeg lastet ned fikk jeg i 99.99% av tiden makset ut linja i løpet av fire-fem sekunder med BitTorrent. Nå sitter jeg på 30/6 og selv om det oppleves fint og flott merker jeg at jeg har adaptert min internettbruk til den nye linja, noe som er trist.

Lenke til kommentar

Jeg har 100/100 linje fra BBSE. Makser ut linja rett som det er, men tror jeg kan leve med å ha 100/100 i noen år til...Men at resten av landet ikke bygges ut i en rasende takt er i mine øyne totalt skandaløst. Hos opphavet er det knapt nok 200K hver vei. Linjelengde er 12 km. Vet ikke hva landets lengste strekk kan være, men det der må være en god kandidat.

 

Internettforbindelse vil bli det neste århundrets definisjon på om man er et u-land eller et i-land.

Lenke til kommentar

Sitter på Tromøya/Arendal og får kablet nettverk om 1 uke og max 1 mgb ned og 400 kb opp og ikke noe mer .Ca 3350 meter til base stasjonen.dslam.Joda fremmskritt ønskes her i et fylke som Telenor påstår at er det fylke de har sattset sterkerst i i Norge i henhold til utalelser i media av dem selv.Skal nevne at 400 meter nede i veien her ligger det fiber og driftes av Los som nå eies av nettopp Telenor faktisk nekter å legge fiber opp til oss 15 boenhetene som ligger her i sideveien av strekket.masse skriveleifer-Ikke bli lei dere for utvikling kommer :dribble: sjøl sitti på nette siden de gode gamle tikke modema analog.ca 1994 :ph34r:

 

 

Rart, har dere tenkt på å sanke noen underskrifter? er det nok interesserte vil jeg tro at dere kan få fiber :)

 

Dessuten har ikke Telenor kjøpt opp LOS enda, de er midlertidig stoppet av konkurransetilsynet ;)

 

1mgb på 3350m? syntes jeg hørtes lite ut :)

Lenke til kommentar

Fremdeles ikke imponert, må fremdeles gi svenskene +10: http://www.telia.se/privat/bredband/100/100 mbit/s fiber - 339 kr/måneden

 

Spreng vekk alle fjellene våre og importer 2 millioner økonomiske flyktninger så kan vi sikkert få ned prisen her også. Usaklig jeg? Først og fremst ALT er billigere i Sverige, så det er ingen bombe. For det andre så er naturen vår mer utfordrene å legge fiber i. Som en her klager på at ikke han og hans 15 naboer får lagt egen fiber til husene deres. Dette er mest sannsynlig for at dette ville ta over 10 år å tjene inn igjen. Hadde staten gått inn og bygd fibernettet i stedet for private selskaper som må drives sunt økonomisk så hadde det kanskje skjedd noe, men da ville alle grine over den 1% ekstra man måtte betale i skatt. E.v.t. politikerene ville grine over det de prøver å innbille oss at ville forårsake inflasjon om vi brukte noe eksta av oljepengene. Nei det beste for de som er intressert i å få fiber for bruk av HDTV og generelt raskt internett er nok heller å flytte et sted der det allerede er fiber enn å håpe på at det blir bygd ut der du bor. Jeg skjønner at man må være spesielt interessert for å gjøre dette, men bor du i Huttiheitalia 1 så får du nok ikke fiber med det første.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man må være spesielt interessert for å gjøre dette, men bor du i Huttiheitalia 1 så får du nok ikke fiber med det første.

 

Hadde det enda bare vært Huttiheitalia 1 som ikke hadde tilgang til fiber, eller økonomisk forsvarlige alternativer til standard ADSL for den sakens skyld, hadde det ikke vært noe stort problem...

Lenke til kommentar

Hadde det enda bare vært Huttiheitalia 1 som ikke hadde tilgang til fiber, eller økonomisk forsvarlige alternativer til standard ADSL for den sakens skyld, hadde det ikke vært noe stort problem...

Dette er nå ærlig talt ikke noe stort problem.

 

Bor man sentralt - og ikke for langt unna nærmeste sentral - så får man kjapt bredbånd.

Nei; fiber-hastighet er det ikke. Og vil ikke bli. Men noen må faktisk grave grøftene. Og noen må betale de som graver. Og da går prisene i været...

Lenke til kommentar

Det er altfor mange i dette landet som bor sentralt, i alle fall etter norsk målestokk, uten å være i nærheten av å kunne skaffe seg noe som kan minne om kjapt bredbånd. Med tanke på alt det råtne kobberet som svaier så vakkert i vinden overalt, er man ei heller garantert gode hastigheter selv om man bor i rimelig avstand fra sentralen.

 

Ja, noen må grave grøftene, og ja, noen må ta regninga. Hadde ikke dette landet vært bygd på monopoler på nær sagt alle områder i alle år, hadde noen høyst sannsynlig allerede gjort det.

 

Når man i tillegg har en gjeng politikere med vår alles kjære Rigmor i spissen som Fornyingsminister som ikke evner å fornye verken det ene eller det andre, ja da ender vi opp slik situasjonen er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det enda bare vært Huttiheitalia 1 som ikke hadde tilgang til fiber, eller økonomisk forsvarlige alternativer til standard ADSL for den sakens skyld, hadde det ikke vært noe stort problem...

Dette er nå ærlig talt ikke noe stort problem.

 

Bor man sentralt - og ikke for langt unna nærmeste sentral - så får man kjapt bredbånd.

Nei; fiber-hastighet er det ikke. Og vil ikke bli. Men noen må faktisk grave grøftene. Og noen må betale de som graver. Og da går prisene i været...

 

Høres nesten ut som en ap politiker du. Du har kanskje glemt eller aldri hørt at Telenor har fått flere milliarder av staten for å bygge bredbånd! Du kan jo spørre hvor penga er blitt av! Bredband har de ikke bygd i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...