Gå til innhold

Lynet med frekkisbredbånd på 500 Mbit/s


Anbefalte innlegg

I stedet for å ta hver enkelt del hver for seg ( bosted , nettlinje , jobb o.s.v ) og bruk det som argument mot at man har tatt et dårlig valg så må man se det samlet .

Da mangler man alternativene til et godt valg.

 

Du virker være langt bedre stilt en mange andre , likevel klager du over at de er for kravstore uten å vite hvordan de har det.

sitter man på ISDN så har man ikke god nok linje til kunne se video over nettet i akseptabel kvalitet .

 

 

Har man treg nett linje så er det heller ikke bare bare å laste ned giga oppgravingene til Microsoft samtidig man surfer på nettet.

( da går det for tregt)

at man foretar nedlastingen om natte er bare halve løsningen.

husk på at store nedlastingen god kan ta mere en 24 timer i strek når linjen er treg og ustabil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det helt supert som du nevner. Og som jeg sa nettopp så var mitt valg av bosted var basert på en hel rekke kriterier.

 

Men å si at det er ikke lett forklarer ikke meg noe særlig. Nå må ikke du glemme at vi snakker om bredbåndsforbindelser. Og om din situasjon tilsier at du må velge å bli der du er selv om bredbåndsforbindelsene er kjipe så er det igjen et valg du har tatt. Evt. et valg du ikke er villig til å ta. For det er du som må passe på dine interesser. Ikke alle andre.

 

Jeg har sett folk samlet som har fått akkurat det de var interessert i. Det er ikke umulig, men du får særdeles lite av å syte om det på internett. Jeg har akseptert at jeg ikke får fiber inn med det første og det er ikke noe problem for meg fordi jeg har alternativer som jeg tok høyde for når jeg gjorde mitt valg.

Lenke til kommentar

Nå snakker vi om flere ting her .

 

- du snakker som om det er bare å velge et bedre sted å bo.det valget er det ikke alle som har av flere årsaker

- man kan velge fiber eller ikke , mit poeng var ikke fiber men akseptabel hastighet ( selv har jeg 25 mbit) , her mener jeg at 2 mbit er absolut minimum mens 4 er ok

- det er også et alment krav at man skal ha tilgang til Internett

 

så mener jeg at flere ikke er kommet opp i minimums-hastigheten enda

mange av dem blir prioritet ut i andre rekke til fordel for de som vil ha raskere forbindelse selv om de egentlig har ok hastighet fra før.

andre grunner er at man satser på en utbygning til de som ikke har Internett

 

Selv kunne jeg ha klar meg med 4 mbit , men leverandøren ville det annerledes .

Selv om jeg nå har 25 Mbit så er det den laveste hastigheten man kan få , for noen år siden var det den høyeste hastigheten de kunne levere

 

Og ja, Jeg bor ute på landet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres nesten ut som en ap politiker du. Du har kanskje glemt eller aldri hørt at Telenor har fått flere milliarder av staten for å bygge bredbånd! Du kan jo spørre hvor penga er blitt av! Bredband har de ikke bygd i hvertfall.

 

Hehe, noe at det siste jeg ønsker å ha på meg er å tilhøre AP.

Nei, der tar du veldig feil! ;-)

 

Jeg har heller ikke inngående kunnskaper i hvilke midler Telenor har fått – og hvilke betingelser som evnt. fulgte med de pengene. Da jeg ikke jobber i hverken telefoni-bransjen eller innen politikken, må du gjerne opplyse meg om denne avtalen.

 

Sist jeg sjekket var Telenor et kommersielt selskap som ønsker å maksimere sin profitt. Det nytter ikke å gi penger til naboen, for så å håpe at de av seg selv begynner å klippe plenen din. Det må følge reelle krav med, og med reelle konsekvenser hvis kravene ikke blir oppfyllt..

 

 

Påstanden din om at bredbånd ikke er (ut)bygd, er forøvrig uansett ugyldig.

Her følger statestikk om bredbåndsdekningen (fra Wikipeida):

En undersøkelse gjennomført av av Nexia DA i juni 2010 viste at rundt 99,7% av norske husstander har tilbud om grunnleggende bredbånd definert som 640 kbit/s nedstrøms hastighet[3]. Rundt 93% har tilbud om fast (trådbundet) bredbånd, mens 99% har tilbud om radiobasert bredbånd med bruk av utendørs antenne. En mindre andel, rundt 75% har tilbud om 8 Mbit/s hastighet, og rundt 55% har tilbud om 25 Mbit/s hastighet eller mer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bredbånd#Bredb.C3.A5ndsdekning_i_Norge

 

Edit: la til quote

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Hehe, sant nok. En farlig slutning av statestikken er f.eks. at «99% har bredbånd». Heldigvis er Wikipeida såpass profesjonelle at de inkluderer mål-data i statestikken.

 

At 99% har > 0.64Mbit linje er ikke særlig imponerende..

Når det viser seg at 75% av Norges innbyggere har tilgang på > 8Mbits linje, syns jeg derimot det er bra!

Over halvparten av befolkningen har visstnok også tilgang på > 25Mbit. Med andre ord står det ikke så dårlig til her i landet allikevel ...

 

Jeg tar utgangspunkt i at denne statestikken faktisk stemmer, og det eneste man kanskje kunne ha savnet, var en fotnote rundt prisnivået. Dessverre kjenner jeg ikke til hvilke "ledende spørsmål og svar" som ligger til grunn for statestikken, men når jeg ser fakta-baserte statestikker (kontra X% av befolkningen synes at...), velger jeg å tildele statestikken langt høyere troverdiget.

 

Eventuelle statestikker rundt «Synes du at internett-hastigheten din kunne vært raskere» har derimot ingen troverdighet eller nyhetsinteresse hos meg ;-)

Lenke til kommentar

Eg er ikkje heilt med på dei statistikkane uansett, då eg visstnok kan få 8Mbit her ute hos meg, men det finst ikkje stabilt med mindre dei skrur hastigheita ned til 3Mbit...

 

For øvrig står det dårlig til med oss/dei 25% som ikkje har tilgong til > 8Mbit. Og endå verre med dei som kun har 640 Kbit, som eg knapt vil kalle breiband i heile teke.

Lenke til kommentar

Har 970 Kbit ned og ca 390 opp med det ny monterte breibændet her på Tromøya ut fra kapaks ca 3370meter til nærmeste stasjon.

Naboen har ca 3500meter til samme stasjon på akurat samme trå linja men får ca 5 Mgb ned prat om logikk men naboen får levert fra Nexgentel på tråene til Telnor-telesnor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...