Gå til innhold

Lynet med frekkisbredbånd på 500 Mbit/s


Anbefalte innlegg

Problemet slik jeg ser det er prioritering. Det er dårlig av Norge og ikke satse på et land hvor meste av landet er bygd ut. Jeg mener det blir for drøyt når mobilnettet er raskere enn kabelen i bakken, da er man for langt etter. Her snakker vi 10/3 med mobilnettet og 7/0.6 med kabel. Det var også snakk om å krave fiber, men grunnet at de måtte grave opp noen hager stoppet dette opp og det ble for dyrt. Jeg personlig mener det er feil vei å gå. Nå som storbyene får hastigheter opp mot 1 gbit, så sitter det folk her og er nærmere ISDN. At noen faktisk trenger 500 mbit er ganske uforståelig fra mitt synspunkt. Slike hastigheter kan nærmest kun benyttes til ulovlig nedlasting. Det finnes vel ingen streaming tjenester, spill eller noe som klarer å benytte en slik linje.

 

I sverige ble det vel bestemt at strømkabelen som går i luften skulle graves ned, i samme slengen valgte de å grave ned fiber og slikt med tanke på fremtiden. Dit jeg skal i morgen, Goije, er det utbygd fiber, og her snakker vi nærmest 500 meter mellom hvert hus og 1 time unna nærmeste by på størrelse med Hamar. Så usentralt, men allikevel midt i sentrum sammmenligner du med Norge.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mange som kan argumentere for noe mer enn at det er kult. Når markedet er villige til å betale kommer tilbudene fortløpende. Er ikke værre enn det.

 

Jeg er ikke villig til å ofre arbeidsplasser for noen prosent ekstra hastighet og kjappere responstid. Omtrent alle bor "400 meter" vekke fra en Telenor-fiber. Er ikke bare det at det er dyrt å grave. Det er nesten ikke nok folk i telekom-bransjen til å kunne ta unna det arbeidet som er idag.

 

Er vel nærmere 3 år bak et utrolig snevert utvalg av land. Det er lagt latterlig mye fiber i Norge i forhold til hvor mange vi er.

Lenke til kommentar

Hvem er det som betaler for fiberen her , jo det er mest bedrifter og de private som har råd til å betale arbeidet selv

 

Alle andre sitter med ISDN.

 

Da blir det slik at de med for mye penger aldri for nok hastighet

de krever mere utbygning for enda raskere linjer , men de som virkelig har behov for raskere linje for henge med forsatt ikke har råd.

ikke får de støtte heller.

 

for det regnes jo som luksus på lik linje med store villaer i et 2 sifret millionbeløp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke villig til å ofre arbeidsplasser for noen prosent ekstra hastighet og responstid? Hvilke arbeidsplasser? Vi har jo knapt arbeidsledighet her i landet, og den ledigheten som finnes, er langt på vei "valgt" ledighet, fremfor noe annet. Er det noe Norge pr 2012 skriker etter, så er det jo villige og kvalifiserte arbeidstakere!

 

 

Det er også mulig at vi har latterlig mye fiber i Norge i forhold til hvor mange vi er, men så er det nå en gang slik at vi også har latterlig mye penger i forhold til hvor mange vi er...

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

Greit nok at den er lav nå. Og jeg er enige i at det er mange som ikke trenger å gå ledige, men det tar nok ikke lang tid fra billig arbeidskraft blir akseptert og etablert til arbeidsplassene er "vekk". Standardkost for en arbeidstaker i Norge er stort sett mye høyere enn for våre utenlandske konkurrenter. Og nå har vi gode regler/forskrifter som sikrer store deler av den norske arbeidskraften gode jobber. Jeg sier ikke at vi ikke bør ta inn utenlandsk arbeidskraft, men de må ha riktige kvalifikasjoner og da er vi tilbake til der vi startet.

 

Selv om vi har masse penger her i landet så er det ikke sånn at vi har uendelig. Bruker vi alt er det ikke noe igjen. Har du planer om å noengang pensjoneres?

 

Kostnadene med 100% fiberdekning er større enn dere klarer å se for dere. Et sted mellom 15-25k i tettbygde strøk til mange ganger den summen i grisgrendte strøk for utbyggingen. Så kommer kostnadene med drift og vedlikehold i tillegg til alle mulige andre kostnader inn i selve abonnementet. Gang det med nesten 5M folk så kan vi se hvor mye vi sitter igjen med. (SSB Folketall 1.10.2011: 4 973 029)

 

Noen konsekvenser er det med å bo på landet eller andre steder der utbygging er dyrt av andre grunner. Det er et valg folk tar. Om du så må betale 2 mill mer for et et hus der en levrandør har nok kunder til å etablere fiber så er det bare et valg du må ta. At det er kun de rikeste som får fiber er et ganske tåpelig argument. Det tar bare litt lengre tid for resten av oss. Så lenge markedet ikke er villige til å bruke pengene så kommer det ikke heller.

 

Edit:

Jeg ser elg-fyren fikk pluss for et mildt sagt dårlig poeng. Det er en luksusvare. Kom ikke å si noe annet. Bare fordi dere ikke liker at det er en luksusbare gjør ikke poenget bedre.

 

Det er under 110k private som har ISDN viser rapport fra PT om 1. halvår 2011. Hvem er liksom disse som trenger å flytte enorme menger data? Har de det behovet så får de flytte på seg. Man får ikke i pose og sekk selv om man bor i Norge.

 

Og de kostnadene jeg beskriver er bare de som kommer på å føre frem kablene. Alle de andre oppgraderingene som må til for å bedre transportnettene til ISPene er også enorme.

 

Sverige som nevnt over har ca 66% høyere befolkningstetthet som oss. I tillegg er landet flatere.

Endret av Goodtimes
Lenke til kommentar

Sverige hadde hatt like dårlig dekkning som oss eller Danmark vis de ikke hadde satt seg ned å subsidiert fiberutbyggingen.

Du skal ha et pluss i margen for å neve at 100% fiberutbygging er for dyr, men det er irrelevant når man bygger ut 95% fiber og de siste 5% dekkes av teknologi som er mer passende for dem. Men saken er at selskapene som driver infrastrukturen vår allerede har overskudd, og de nekter å bygge ut. Enten må vi tvinge dem, eller så gjør de det ikke.

Vi har allerede horrorhistorer over at selskapene ikke er samarbeidsvillig, og at de som bor noenlundig sentralt ikke får fiber fordi det er bare 1 selskap som eier alle linjene, og det selskapet vil ha en blodpris for å gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar

jeg sir jo bare at staten regner det som luksus vare selv alle vil ha behov for 1 Mbit eller mere så er det forsat noen so må klare seg med 128 Kbit

Da kan de ta del i en større del av intetnettsamfunnet.

 

Da virker det lit rart at de blir prioriter vekk til fordel for de som forlanger over 50 Mbit

 

jeg har en liten historie som jeg ikke har alle detaljen fra.

 

En lokal bygd i nærheten skulle få bredband.

De trodde først at de skulle få fiber og flere aktører var inne i bildet

 

men Telenor ville gjøre det på billigste måte med radio master ell.l.

Bredband over radio

 

Andre aktører hadde andre løsninger.

 

Etter en tid med forhandlinger så ble det bestem at de skulle satse på en av aktørene

Jeg tro det var snakk om at at aktørene skulle samarbeide

 

Av enn eller annen grunn satte Telenor seg på bakbeina , de fik det ikke slik de ville, og forsøkte da å få omkamp.

 

Hva resultatet ble til slut har jeg ikke klart å finne ut

 

 

Så i dette tilfelle forsøket en aktør å presse gjennom sin løsning som nesten alle mente var den dårligste løsningen

 

 

Nå har det også vært noen tilfeller landet over at der aktøren har nektet å bygge ut til tross for man var villig til å betale for det .

De forsøker først med unnskyldninger om at det koster for mye , men når man er villig til å betale så nekter de likevel

Lenke til kommentar

Bredbåndsutbygging er vel subsidiert i Norge og til en viss grad om ikke jeg tar feil.

 

At selskapene ikke samarbeider er ganske tragisk ja. Det tror jeg vi alle kan være enige i.

 

Selvsagt har de overskudd. Hadde du eid en bedrift hadde ikke du drevet den sånn at den går i null heller.

 

Telenor sine priser er regulert av PT for at de ikke skal kunne utkonkurrere alt og alle etter overtakelsen av det offentlige telenettet. Det er heller ikke mange land som har like bra offentlig telenett, enn hvor "dårlig" det er i Norge. En annen grunn for at fiberutbygging er så dyr er fordi det ikke er lov med avtaler over 12 månder mot privatpersoner. Selskapene er ikke garantert å få pengene sine tilbake og det klinger ikke bra i ørene til økonomene som sitter med spakene. Og meg bekjent selger Telenor fiberkabler om selskapene er villige til å betale for de. Jeg jobber i et selskap som planlegger og utfører arbeid for de forskjellige partene og vi utnyttet nylig den muligheten, selv om det var selskapene seg i mellom som laget avtalen. Ellers er det muligheter for å leie mørk fiber.

 

Jeg prøver ikke å forsvare selskapene her. Jeg er også en av de som vil ha fiber fordi det er kult og brukeropplevelsen blir et hakk bedre, men jeg er ikke villig til å betale for det per i dag. Og resultatet for meg da er at jeg ikke får det. Jeg prøver bare å få dere til å forstå utfordringene man sitter med.

 

Skal ikke klage over mulighetene med radiolinje. Kapasitetsmulighetene der er temmelig bra. Langt over hva man kan levere med xDSL og andre tilsvarende teknologier. Resten av saken er for vag til at jeg vil kommentere på den.

 

Edit:

De som sitter med 1Mbps i dag har som jeg nevnte tidligere valgt å bo der de bor. At man velger å bygge ut der det er større befolkningstetthet er helt logisk. Jeg er ikke villig til å betale for at alle på landet skal få tjenester når de har gjort et bevisst valg med å bli eller evt. flytte til en plass som er langt vekke fra "virkeligheten". Man får f.eks. billigere hus, men man mister tilgang til endel tjenester.

 

At det koster for mye er ikke en unnskyldning. Det er rene fakta. Man ser hvor mye man kan få inn over så og så lang tid(1 år for privatkunder og f.eks. 3/5 år for brl) også ser man hvor mye det koster å utføre arbeidet og evt. oppgraderinger man må gjøre. Også tar man en avgjørelse.

Endret av Goodtimes
Lenke til kommentar

Kostnadene , eller rettere sagt hva må må betale per måned er lit merkelig ( i hvertfall var de det).

 

Da vi fikk tilbudet om bredband ( for ca 5 år siden) , og jeg valgte å det , så var prisforskjellen valget mellom 0.3 og 4 mbit veldig lite ( man kunne ikke velg noe midt i mellom) , som da var de 2 laveste hastighetene den gangen .

 

nå er laveste hastighet 25 mbit ( begge veier )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Bredbåndsutbygging er vel subsidiert i Norge og til en viss grad om ikke jeg tar feil.

ER VELL NOEN AV SKATTEPENGA MINE DER JA

 

Edit:

De som sitter med 1Mbps i dag har som jeg nevnte tidligere valgt å bo der de bor. At man velger å bygge ut der det er større befolkningstetthet er helt logisk. Jeg er ikke villig til å betale for at alle på landet skal få tjenester når de har gjort et bevisst valg med å bli eller evt. flytte til en plass som er langt vekke fra "virkeligheten". Man får f.eks. billigere hus, men man mister tilgang til endel tjenester.

.

Synd at du ikke er født og oppvokst pluss mange andre ansvarsforhold det medfører i ett ommråde litt syd for grense jacobs elv i finmark. :tease:

Da hadde vell du da også likt slik sarkasme og uvitenhet flåsete utsagn .Deter ikke altid et valg man tar :cool:

Endret av skrim
Lenke til kommentar

Det er ikke synd i meg i det hele tatt spør du meg. Jeg kommer ikke fra noe rik familie. Jeg har jobbet mye og hardt for å få den stillingen jeg har i dag. Ikke har jeg noe fantastisk utdannelse eller hus heller. Jeg har bare bevist at jeg vil og kan. Men jeg er født og oppvokst i en by ja. Jeg vil dra det så langt som å si at det er synd i deg som ikke klarer å være litt mer objektiv.

 

Jeg er, som mange andre, glad i plassen jeg har vokst opp. Forskjellen her er at jeg forstår hvilke kostnader som følger bredbåndsutbygging.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på saken er det et valg man tar når man skal inn på boligmarkedet om det er en førstegangskjøper på 19 eller en kjernefamilie. Det kan være mange gode og dårlige grunner for å bli, men det er fortsatt et valg man tar. Det er du som sitter med uvitenheten her sånn jeg ser det. De som evt. er syke av ulike grunner får ekstra hjelp av kommunene. Så er det opp til hver kommune hvor mye penger/midler de har å tildele i de situasjonene, men jeg velger å trekke de ut av ligningen her.

 

Hva er det med utsagnene mine som er så sarkastisk, uvitende og flåsete da? At jeg ikke mener det samme som deg?

 

Du drar frem skattepenger og. Det er heller ikke kosteffektivt for mine skattepenger å betale for en joikende sykepleier eller to som skal jobbe med en fastlege i en lavo i Kautokeino(sånn at du fikk på plass det flåsete og sarkastiske utsagnet du "etterlyste"), men de er der uansett. Det er bare sånn i livet at brorparten av arbeidstakerne tjener på et sånt nivå at de ikke kan velge som de vil eller kan kjøpe de tjenestene de kunne tenkt seg. Bredbånd er en luksusvare. På samme måte som at en dyr mobiltelefon er det. Man får andre alternativer som gjør samme nytten, men kanskje ikke like bra.

 

Jeg spekulerer i at om man ser på hvor mange som bor i grisgrendte strøk og hvor mange som bor i sentrumsnære strøk så er det nesten urettferdig mye penger som blir brukt per person på de som velger å bo langt vekke. At man må ta et valg utifra de kortene man sitter med godtar jeg, men et valg er det.

 

Igjen om subsidiene. Det er bredbåndsutbygging som er subsidiert. Pengene er ikke øremerket fiber-utbygging. Man må se på kostnad i forhold til hva man får igjen. Det er ikke "Norge ASA" som bygger ut bredbånd. Det er en rekke bedrifter som gjør jobben. Og de har forpliktelser til sine ansatte blant annet. Du nevner jo du har en jobb. Hva tror du skjer med arbeidsplassen din om ikke det er penger igjen på bunnlinjen?

Lenke til kommentar

Goodtimes

Rart og høre hvor mye byfolk bruker av kronasjer fra felleskassa som om det er de som er de pruduktive i Norge.

Bygdefolket produserer maten kystfolket høster sjømaten olja kommer fra havet og ikke fra bystrøk.

jeg lurer på hva er byfolk produktive til form av de store inntekter jo de videre formidler produktene fra distriksnorge og hever sin lønn som faktisk de som produserer kan bare drømme om ser det er mange bønder faktisk har en 100% jobb i tilleg til gårdsdrift .

men nå sklir denne tråden ut.

Men en ting kan vi være enig om å det er at vi er vell ett rike og felles skapet skal delles av det som kan deles.

Monopol er ikke sundt da mister vi mange andre næringer ettervært

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt og jeg er enige i at det er lettere å få tilgang på luksusvarer i dag enn for 15 år siden. Men jeg siktet til en ekstremlinje og jeg tør påstå du forstod det siden vi snakker i en tråd om 500Mbps fra Lynet. Jeg mener fortsatt bredbånd o.l. er luksusvarer. Enn om det er 1Mbps eller 500Mbps. Hvordan folk velger å bruke pengene de har til overs etter viktigere utgifter legger ikke jeg meg opp i, men du kan fint gå i banken med regningene dine. Kjøpe avisen i butikken. Eller faktisk være med/snakke med folk i stedet for å bruke facebook tre timer hver dag. Og det gjelder like mye folk i byene som folk i distriktene. Selv om det gjerne tar en time ekstra å treffe vennene sine.

 

Hvem som produserer hva hvor er likegyldig. Det jeg snakket med er hvor folk bor og hvor effektive kronene som blir brukt er. Bare fordi dere er bønder eller tilsvarende gir ikke det dere mer rettigheter enn andre. Poenget som dere ikke godtar er at hvor man bosetter seg er et valg basert på forskjellige ting og at det er konsekvenser med valgene man tar. Jeg bor 10 min fra Bergen sentrum. Ikke har jeg fiber inn heller, selv om jeg ønsker det. Mange hundre hus rundt der jeg bor, om ikke mange tusen.

Endret av Goodtimes
Lenke til kommentar

Problemet her , som ikke alle tydeligvis ikke har oppfattet er at alle har et behov for minimums hastighet på intetnettlinjen sin for å henge med i samfunnet.

 

Her er det ikke alle som kan få denne hastigheten enten fordi det ikke er bygd ut eller fordi man har ikke råd til det .

Det dumme er at de som har soppas hastightet at de greier seg , men velger å betale for enda raskere linjer fordi det er kjekt blir prioritert foran de som har for lav hastighet

 

Hvis man kan gå i nettbanken i stedet for å gå på postkontoret/baken for å betale regningen sine så sparer man en god del penger på det

( et tankekors for de som har dårlig råd )

 

det er mulig at 1 Mbi er lit lavt angående minimums hastigheten.

NRK streamer jo sendingene sine med den hastigheten over nettet.

 

 

Alternativet er jo å bruke mobilt bredband men det er jo relativt dyrt i forhold samt at det er en smule ustabilt.

 

et problem med for lav hastighet er at ned lastingene tar så veldig lang tid ( timer i stedet for minutter) .

Spesielt når Microsoft legger ut alle oppdateringene sine.

Her risikere man at det tar fler døgn før alt er oppdatert.

 

 

Angående bosted . alt for mange av der tror bare det er å flytte til et annet sted .

om det er et valg så er det slett ikke sikkert at det er et realt valg.

som oftest er det et økonomisk valg .

her er det heller ikke alle som har økonomi til det

Lenke til kommentar

Husker regeringa lofte bredbånd linje til de som ønsket å utvide sin virksomhet bedrift oppmed skotterud området AUSKOG NORD

Resultate for de som da sattset mange mill ut fra egen lomme ved en kjempe investering i sin bedrift på grunnlag av det måtte se seg blåst også blåst for mange allerede opparbeida arbeidsplasser gikk i grus.Joda ting blir lovet men kan man ha tilltro til de som haster rundt med kanape og dyre gode viner i godt selskap.

Disse bedriftene jeg skriver om her hvar avhengi av nettopp bredbånn på opp mot ca 5 mbg da de utviklett høyteknologiske produkter som hvar nettopp avhengi av en respektabel linje.

Høyteknoligiske selskap drives også i grisgrendte bonde strøk.

selv tror jeg de fleste er fornøyd bare de får fra ca 2-3mgb og opp til 10 mgb i private hjem er fåtalet som har behov for raskere saker så sant man ikke driver med resurskrevende spill og grafikk.

Selv driver jeg med Aotocad og der er ikke behovet stort.Drev tidligere en del med 3D Max og rendret og lagde animasjon uff da

Lenke til kommentar

Jeg er langt fra "mad" fordi jeg ikke får fiber fordi jeg forstår hvorfor. I tillegg så foretrekker jeg å snakke for meg selv. Jeg er veldig kapabel til å fortelle når jeg er sur eller ikke. Jeg er bare ikke villig til å bruke de ekstra pengene på å få fiber inn, men jeg vil fortsatt ha det om muligheten kommer. Jeg klarer meg fint til dagen med min 2+ linje(som ikke yter 20Mbps for de som lurte(bare 18)). Jeg bor 350m unna TTPen og det var jeg klar over når jeg kjøpte.

 

Ikke kom å si at du ikke klarer å betale regningene dine med 1Mbps linje. Mange brl som sitter med avtaler på lav standardhastighet og er fornøyd med det. De klarer å bedrive normal internettbruk. Resten som ikke er fornøyd kan oppgradere. Igjen, et valg man tar. Forskjellen her er at konsekvensen av å oppgradere ikke nødvendigvis gir like høy kostnad fordi det er høy befolkningstetthet og levrandørene kan berettige å bruke penger.

 

De som har raskere hastigheter blir ikke prioritert over de som sitter med lavere hastigheter. Det kan jeg garantere deg. Nå har dere snudd diskusjonen fra ekstreme hastigheter som jeg ser på som luksusprodukter til å sutre over lavere hastigheter til privatpersoner. I tillegg drar dere inn bedrifter der sånne ting blir regnet inn i budsjettet. Ikke et godt argument. Bedriftslinjer med de SLAene de sitter med er svindyr og det kommer ikke til å endres på aldri så lang tid. Bedrifter kan også flytte på seg om behovet for tilgang til hastigheter overgår andre kriterier. Det er ikke gitt at en bedrift skal gå i pluss. Det er ganske mange arbeidsplasser som forsvinner da bedrifter går konkurs i løpet av et år.

 

Dere klager over at ting tar tid. Hva med å laste ned oppdateringer om natten eller når du er på jobb? Smartere bruk kan kompensere for lavere hastighet i de fleste situasjoner. De legger ikke ut enorme oppdateringer hver måned. Stort sett er de små.

 

Om det er et økonomisk valg så kan man oftest gi slipp på enkelte goder som man sitter med. Vil du ha ditt eller datt? Det er bare bredbånd med noe høyere hastighet det er snakk om. Det er ikke liv eller død. Er det noe du har såååååååå fryktelig lyst på så klarer du å finne en måte å gjøre det på. Uansett hvordan dere snur og vender på det så er det et valg. F.eks. kan valgene stå mellom om man spille CS med 7 i ping eller vil man bo nærmt familien?

 

For å ta min situasjon om dagene. Jeg har en rimelig leilighet som jeg pusser opp for. Jeg har ikke noe særlig god grunnlønn. Jeg har endel goder som hjelper veldig. F.eks. bil til bruk i arbeid, alle tv-kanaler fra en levrandør med både dekoder og cam, fri bruk av mobilt bredbånd og telefon, fast bredbåndsforbindelse og ekstremt gode forsikringer/pensjonssparing. I tillegg betaler arbeidsgiver for telefoner og sånt ekstrautstyr om noe skulle gå i stykker. Utgifter som langt hadde overgått det ekstra jeg hadde tjent. Selv om jeg hadde fått noen av tingene i en tilsvarende jobb. Selv om jeg skatter for godene kommer jeg bedre ut enn å måtte betale alt selv. Jeg kunne fint flyttet til landet og fått noe billigere/større, men da hadde jeg valgt vekk en jobb som jeg trives i med de godene som følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...