Gå til innhold

Vi trenger en revolusjon innenfor spillindustrien


Anbefalte innlegg

 

 

Takk til trådstarter!

 

Jeg er også en av de "eldre" gamerne, og jeg syns retningen spillindustrien har utviklet seg er utilgivelig.

 

Hva spillindustrien gjør feil pr. dags dato:

 

1: Spill blir designet slik at alle kan forstå/mestre de.

Dette høres ut som en positiv ting, men en bi-effekt av dette er at spillene blir utrolig enkle, ukompliserte, og hjernedøde. Dette punktet henger sammen med:

 

2: Overforenklede spill er kjedelige.

Eksempel:

Angry birds, Biowares nyere spill, Dead Space, Skyrim, CoD.

 

VERSUS

 

Deus Ex, System Shock 2, Morrowind, Starcraft, Baldurs Gate, SWAT, Rainbow Six.

 

For de som har spilt disse eldre spillene, legger man kjapt merke til dybden, utfordringen, og mangelen av hjelp og assistanse fra spillet.

 

3: Alt handler om poeng, fremgang, unlockables, achievements.

Legg merke til at det overnevnte har ofte veldig lite med spillene å gjøre. For meg, må SPILLET i seg selv være solid, jeg bryr meg ikke om alle disse ekstrafunksjonene som bare eksisterer for å gjøre oss avhengige av spillet.

 

- Team Fortress 2 er et perfekt eksempel på hvordan et spill kan miste seg selv i ubetydelig trivia. TF2 vanilla var et forenklet spill, men det hadde i det minste en middels høy skill-ceiling.

Etter som årene gikk innså valve at de måtte legge til "hatter". Mao. estetiske hodeplagg som du må jobbe over lengre tid for å få tak i. Det jeg lurer på er: hvem bryr seg om hodeplagget ditt? Det handler om TF2! Konkurransen og mestringen av spillet. Kritikken her er at Valve lagde et system som gjorde at de kunne få flere spillere til TF2 uten å forbedre spillet! Det er et avhengighetssystem som appellerer til materialisme (må ha flere ting). Det er fint at de også la til nye våpen, men det faktumet at du må hoppe over hekker for å få tilgang til de er veldig uappellerende for meg.

 

4: Spillavhengighet.

Spillutviklere eier ikke skam; mange av dagens spill har begynt å tatt i bruk dette materialistiske avhengighetssystemet. F.eks. I BF BC spillene må man låse opp våpen for å bruke dem. For å låse opp våpnene må du bruke mye tid i spillet. Uten disse våpnene står du ufordelaktig ann i forhold til dine medspillere (eller, skal jeg kalle dem gående poengballer).

 

Husker dere Counter Strike 1.6, Quake eller UT99? Der hadde du tilgang til alle våpnene fra starten av, og bare forståelige begrensninger stoppet deg fra å få de beste våpnene med en gang (pengesystemet i CS, respawn timer/våpenplassering i Quake og UT99).

 

Disse spillene hadde ikke unlockables og achievements. Det å BLI BEDRE og MESTRE SPILLET var belønningen. Det handlet om rene ferdigheter.

 

 

Hva kan vi gjøre?

 

Personlig, har jeg sluttet å kjøpe nyere spill (med noen unntak, som SC2), jeg handler gamle spill på GoG (www.gog.com)- ingen DRM, ingen bullshit.

Vi kan ikke sitte og vente på at spillindustrien skal fikse seg selv. Vi må straffe disse produsentene selv. Den mest effektive og samtidig enkleste måten er:

 

IKKE KJØP NYE SPILL.

 

Jeg har veldig lyst å prøve ut BF3, men jeg skal ikke kjøpe eller prøve det. Grunnlaget er bla. Origin samt det jeg nevnte ovenfor.

 

 

 

Bra post Pejorative :thumbup:

 

1: +1

2: Enig her å men CoD var faktisk et spill med høy skillcap før det ble ødelagt av killstreaks som rewarder camping og unlocks. Spill kan være enkle men kreve noe for å bli god isteden for å sitte i spawn med en bot som dreper for deg(killstreaks). CS, CoD, UT, Quake er alle "enkle" spill i grunn men de krever noe av spilleren.

 

3: +1 Er helt feil fokus, jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om stats, ranks, unlocks, achivements og shit. Jeg spiller 1.6 fremdeles og det er mye mer "rewarding" for min del å gjøre det bra i spillet enn å låse opp idiotiske achivements eller unlocks. Det at alle har samme våpen og at de er balanserte gjør spillet mye artigere enn spill med unlocks som BF eller CoD.

 

4: +1

Kids i dag har "vokst opp" med unlocks og alt crappet der så det er det eneste de tenker på. "Jeg runna CoD 1000000 prestige ass". Trist.

 

Ikke kjøp BF3 hvis du som meg og mange andre hater Origin, unlocks og shit. Spillet er helt greit infspill, har bedre hitreg enn BF2. Er alt for fiksert på unlocks, har shitty hardware(kjøretøy) og er en consoleport. Så overall mer cons enn pros.

 

Jeg kjøper ikke nye spill lengre, kjøper kun gode indiespill. Forhåpentligvis gjør flere dette og en ny generasjon av utviklere kommer uten fokuset på kun profit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er så mye diskusjon om Kvalitet i Spill.

Her er en video hvor Todd Howard legger ut hele planen om hvordan de lagde Skyrim og Valve Activision og Blizzard, Pluss at han snakker om hvordan og få det beste ut av spillet.

 

Syns fortsatt dette spillet fortjente 10,10. Jeg har ikke funnet noe serlig annet Rpg spill i 2011 som var like bra. Men noen andre ting dere diskuterer er jeg enig med..

 

http://www.gamespot.com/shows/gamespot-live/?event=skyrims_todd_howard_dice_keynote20120208

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Fokuset til de store(EA, ABli$$ etc) er å kun tjene penger å gjøre livet surt for PC gamere. Dette har vi sett mange mange tilfeller av de siste årene med CoD serien, BF serien, snart Diablo med mer.

hahaha. Legendarisk.

 

Ja, dei sitt på dei mørke møteromma sine, og så tenkjer dei; "Korleis kan me irritere PC segmentet denne gongen?".

Lenke til kommentar

Fokuset til de store(EA, ABli$$ etc) er å kun tjene penger å gjøre livet surt for PC gamere. Dette har vi sett mange mange tilfeller av de siste årene med CoD serien, BF serien, snart Diablo med mer.

hahaha. Legendarisk.

 

Ja, dei sitt på dei mørke møteromma sine, og så tenkjer dei; "Korleis kan me irritere PC segmentet denne gongen?".

 

Det handler vel mer om at de ønsker å maksimere profitt. De appellerer til et stort publikum for å tjene mer penger, og dette medfører mye av det negative som er nevnt i denne tråden.

 

Massene vinner, og massene vil ha enkel og lettfordøyelig underholdning, slik det står ann i dag. Dette gjelder vel forsåvidt filmer, og musikk også (oh you, Hollywood).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du spør om spill er mer enn underholdning - Garantert, er mitt svar. For meg kan spill være kunst.

 

Vi mangler bare kunstnere.

 

Jeg er enig. Det er ofte jeg føler det mangler en kunstnerisk visjon eller et brennende formidlingsønske bak de store tittlene. I stedet for å lage spill man tror flest mulig spillere vil like skulle jeg ønske det var flere som lagde det spillet de virkelig ville og tvang oss forbrukere til å elske eller hate det. Du kom med noen gode eksempler på spill jeg føler strekker seg etter dette, og for de som ikke har spilt Sanitarium er det bare å ta turen til gog.com så fort som mulig.

 

For all del, jeg liker Fifa, Skyrim og Gears of War, det er god underholdning. Det er bare for lite av det ene og for mye av det andre. Dette er jo for øvrig som du sier ikke noe som utelukkende skjer i spillbransjen.

Lenke til kommentar

det er alt for lett. Om dette er fordi jeg er eldre og faktisk mer erfaren og smartere vet jeg ikke

Det er ikke nødvendigvis fordi du er eldre.

Jeg er en ganske ivrig gamer, i likhet med deg, og er helt enig i alt du sier her. Jeg er 23 år.

 

Jeg hadde på en eller annen mystisk måte greid å overse KotOR, helt til i fjor. Det kom ut da jeg var ca 14, men jeg spillte det for første gang i fjor, da jeg var 22.

Og jeg elsket det, til tross for den 9 år eldre teknologien merket jeg klart at dette var et godt gammeldags spill slik dagens spill burde være

Lenke til kommentar

Det har veldig med å gjøre at du blir eldre tro meg :p Jeg er 29år og alle i min vennekrets merker det samme. Vi går lei spill ufattelig kjapt og vi har blitt mer kravstore.

Det er kun 1 spill som vi ikke har gått lei og det er Starcraft 2, det er vel mest krevende spillet siden Starcraft 1 hehe. Der må man bruke hodet og man trenger ikke å dedikere mange timer hver dag for å ha det gøy.

 

Merket spesielt med SWTOR at slike spill ikke funker for meg lengre, jeg bare kritiserer det og tenker "hva huleste driver jeg med ? Sitter flere timer å grinde for at jeg ved høy level kan ha det morro i PvP ? WHAT !?! " Før kunne jeg lett sitte med MMO men nå vet jeg at det er bedre å bruke timene på noe annet :p Når jeg finner tid til å spille vil jeg ha morro der og da, og er vel der MMO failer siden de lurer deg til å sitte å grinde. Svak løsning for et dårlig gameplay og et spill med lite innhold.

Helt enig med dette innlegget. Single player spill og MMORPGs er i all hovedsak uegnet for de som liker utfordringer. Jeg har gått helt over til å spille spill som League of Legends istedenfor MMORPG. Der får man alle utfordringene ved PvP pakket inn i en 40 minutters match uten all den meningsløse tidtrøyten. Det er jo helt meningsløst å måtte bruke 200 timer på å levele opp hvis man har lyst til å se hvordan det er å være en annen klasse. I tillegg vil jeg trekke frem automatic matchmaking som noe av det beste som har skjedd i senere tid for competitive gaming. I spill som Starcraft 2 og League of Legends vil man alltid ha utfordringer.

 

Det betyr ikke at jeg ikke liker rollespill, men jeg sidestiller de fleste av dem mer som å se på en interaktiv film. Det finnes heldighvis untak der man faktisk kan få utfordringer, men det er heller en positiv overraskelse enn noe jeg forventer.

Lenke til kommentar

det er alt for lett. Om dette er fordi jeg er eldre og faktisk mer erfaren og smartere vet jeg ikke

Det er ikke nødvendigvis fordi du er eldre.

Jeg er en ganske ivrig gamer, i likhet med deg, og er helt enig i alt du sier her. Jeg er 23 år.

 

Jeg hadde på en eller annen mystisk måte greid å overse KotOR, helt til i fjor. Det kom ut da jeg var ca 14, men jeg spillte det for første gang i fjor, da jeg var 22.

Og jeg elsket det, til tross for den 9 år eldre teknologien merket jeg klart at dette var et godt gammeldags spill slik dagens spill burde være

 

Absolutt et spill alle burde oppleve ja :)

Lenke til kommentar

Det virker litt som det dere egentlig vil ha er en spillregresjon. Hele tråden er preget av et nesten grenseløst nostalgisk forhold til den spillindustrien som var. Hovedtyngden av argumentasjonen dere benytter dere av kritiserer hvordan spill har blitt for lette. Jeg synes det er fantastisk at spillmediet blir mer tilgjengelig for alle. Hvorfor skal videospill bare være for den harde kjærnen?

 

På lengre sikt tror jeg at almenngjøringen av spillmediet også kommer til å gagne den såkalte "hardcore" demografien. Det har seg slikt at jo bredere markedet favner jo tryggere er det å produsere nisjeutgivelser. Det er en grunn til at du vil finne vinylsbutikker i Oslo, men ikke i Bærlevåg. Slik jeg ser det er almenngjøringen av videospill direkte ansvarlig for fremveksten av hele indiescenen. Siden markedet har sett en så utrolig vekst har det endelig blitt mulig å tjene penger på smalere og mer eksperimentelle spill. Hvis vi så går utifra at spillindustriens vekst vil fortsette vil vi kjapt se større satsinger på vågale prosjekter som prøver noe nytt. For eksempel kan Kari på 16 oppdage rollespillsjangeren gjennom Dragon Age II å bli sulten på noe mer avansert. Heldigvis slipper hun da å bare spille spill som er eldre enn henne selv som anbefales av 30 år gamle nostalgikere, hun kan nemlig prøve seg på Witcher 2 som er et nytt rollespill som er en mye større utfordring enn spillet som åpnet henne for rollespillsjangeren. Dette eksempelet forklarer hvordan almenngjøringen av spill også kommer den harde kjernen til gode.

 

Jeg føler også at nostalgikerne begynner å komme i en slik alder at de glemmer hvor krunglete og frustrerende de "gamle perlene " var. Gothic er mitt favorittspill. Det var spillet som åpnet rollespillenes verden, men når jeg går tilbake for å spille det igjen så er magien forsvunnet bak et elendig brukergrensesnitt og et til tiders frustrerende gameplay. Spillet holder på ingen måte stand idag, men når det kom var det spenningen og følelsen av å utforske noe nytt som fanget meg. Det er litt som måten blusen sluttet å være relevant etter rockemusikkens inntog.

 

Almenngjøringen av spillmediet åpner for at flere mennesker får den fantastiske følelsen av å utforske nye verdener samtidig som de får fortalt historier som gjør spilleren til en aktiv deltaker. Den aktive deltakelsen i forskjellige historier er det som gjør spillmediet revolusjonært hvorfor skal vi gå tilbake når det fortsatt er nye opplevelser der ute?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig med dette innlegget. Single player spill og MMORPGs er i all hovedsak uegnet for de som liker utfordringer. Jeg har gått helt over til å spille spill som League of Legends istedenfor MMORPG. Der får man alle utfordringene ved PvP pakket inn i en 40 minutters match uten all den meningsløse tidtrøyten. Det er jo helt meningsløst å måtte bruke 200 timer på å levele opp hvis man har lyst til å se hvordan det er å være en annen klasse. I tillegg vil jeg trekke frem automatic matchmaking som noe av det beste som har skjedd i senere tid for competitive gaming. I spill som Starcraft 2 og League of Legends vil man alltid ha utfordringer.

 

Det betyr ikke at jeg ikke liker rollespill, men jeg sidestiller de fleste av dem mer som å se på en interaktiv film. Det finnes heldighvis untak der man faktisk kan få utfordringer, men det er heller en positiv overraskelse enn noe jeg forventer.

Jeg har sansen for ironien din siden LoL er meget tilgivende og et lavt skillnivå iforhold til andre spill i tilsvarende sjanger (Heroes of Newerth/DOTA).

 

Personlig synes jeg disse store utgiverne kan falle. Takket være digitale tjenester og enklere å markedsføre spillet for mindre utviklere. Og de store utgiverne tviholder på kundene med strenge DRM, store reklamer, men middelmådig/dårlige produkter (finnes et solid produkt her og der, men gjevnt over skuffende i mine øyne).

Denne free2play-trenden er også veldig ille, Det er ikke free2play, men pay2win.

 

Og trenden er at en ikke lenger prøver å holde på en kundebase, men ta over en populær (gjerne CoD eller WoW).

Lenke til kommentar

En utrolig bra diskusjon dette her, stor ros til bandreas.

 

Jeg er veldig enig i dine innlegg. Synes spillindustrien har gått altfor langt i en retning der spill blir fordummet for å prøve å nå ut til de store massene. Det blir kvantitet foran kvalitet. Det er lite nyvinning, de store spillselskapene kommer med en tittel nå og da, og så pumper de ut X antall oppfølgere med massiv markedsføring og hype.

 

Spillene jeg har kost meg med opp gjennom årene har hatt sterkt fokus på story og gameplay. Det er det som gjør et spill underholdende og vanedannende for meg, som gir det replay-value. Nå går derimot spill mer i en film-retning, med cutscenenes overalt som fratar spilleren kontrollen og gir hele spillopplevelsen mer av et passivt kino-preg. Men når det er sagt så synes jeg fortsatt spill som The Witcher, Mafia og Mass Effect var kjempegode spill. Jeg ble derimot veldig skuffa av Mass Effect 2 og orker ikke engang å kjøpe Mass Effect 3. Utviklingen i den spillserien er et godt eksempel på hva som er galt med spillindustrien idag.

 

Er også enig i at grafikk ikke er alfa og omega for spill. Det er kolossalt fokus på det i dagens spillproduksjon, det gjør seg godt i markedsføring osv, men det store fokuset på utvikling av grensesprengende grafikk går ut over kvaliteten i selve spille. Det er blitt mindre fokus på AI, story og gameplay. Et personlig eksempel på hvor lite grafikken har å si for min spillopplevelse er Baldur's Gate. Jeg spilte det for første gang i forfjor; og jeg elsket det. Jeg savner spill som det i dagens spillverden.

 

Jeg tror spillanmeldere er et stort problem. De oppfører seg som markedsføringsavdelingen til de store spillselskapene. Nær sagt uansett hva EA osv kommer ut med, så blir det hypet opp i himmelen, og typisk sett så ser man bare positive ting i spillomtaler, ikke negative aspekter. Det gjør at jeg har mistet tilliten til anmeldelser. Jeg vet ikke hvorfor dette skjer, men jeg tror noe av grunnen er det store fokuset på ekskusivitet, early access osv til spill (det var et godt eksempel med EA i pressen for litt tid tilbake). Gir en anmelder med tidlig tilgang dårlig karakter til et spill, er det mindre sjanse for å eksklusiv tilgang for neste spill, intervjuavtaler, beta, osv. Dette tror jeg har mye å si for den elendige kvaliteten i spillomtaler nå til dags. Dette er ikke unikt for spillindustrien heller, vi ser det samme i nyhetsavdelingen, dog til en mindre grad ettersom det som regel er flere veier til Rom, for å si det slik.

 

Den dårlige kvaliteten på spill og spillanmeldelser gjør at jeg så godt som har stoppet å kjøpe nye spill, og spesielt på utgivelsesdato. Mye bedre å vente litt og se hva etablerte spillere mener om spillet, hvilken mottagelse spillet faktisk får. Dragon Age 2 er jo et glimrende (eller grusomt) eksempel på det enorme spriket mellom hypingen til utgivers markedsførere og spillanmeldere i forhold til spilleres mottakelse.

 

For meg er riktignok ikke dette verdens ende. Jeg spiller ikke så mye lenger (dog mye i perioder), og Gog.com er en Gudegave (DRM og Steam kan brenne en viss plass). Jeg har fortsatt ikke spilt Baldur's Gate 2, og bare en time eller 2 med Torment, så der finnes det mye god underholdning i framtiden. Elsket også å spille gjennom Broken Sword 1-3 ifjor en gang, etter salg på Gog.com.

 

Noen vil sikkert si at det gjør meg til en nostalgiker, men det mener jeg ikke er korrekt. Jeg spilte aldri disse spillene da de kom ut. De ble spilt ganske nylig, og dermed dømt etter dagens spillstandard. Faktum er at disse spillene står seg veldig godt på egne ben, selv om de er blitt ganske gamle. Skulle ønske spillselskaper hadde mot til å satse på noen slike prosjekter igjen.

Lenke til kommentar

Jeg finner utfordringen min online. Det er her man møter stort sett smarte fiender som har en viss uforutsigbarhet ved seg som gjør det ekstra gøy.

 

Mestringsfølelsen i spill som SC2, trackmania og CoD er stor spør du meg. Jeg mener spillindustrien er bedre enn noensinne før, og jeg tror mye av grunnen til at spill er enklere er fordi de har mer å tilby enn før, da de tidligere måtte gjøre det vanskelig for å extende opplevelsen.

 

Uansett er det ingenting som hindrer deg i å spille gamle spill, og det finnes nye spill med solid nok utfordringer, som achievements og inzane difficulties.

 

Jeg blir rett og slett utålmodig skal jeg spille mot ekstremt punishing AI, da opplever jeg det som urettferdig. Dette imotsetning til ¨bli slått av et menneske online, da vet jeg at jeg har møtt min overmann.

Lenke til kommentar

Jeg har sansen for ironien din siden LoL er meget tilgivende og et lavt skillnivå iforhold til andre spill i tilsvarende sjanger (Heroes of Newerth/DOTA).

Fra min side var det uninteressant om det er snakk om LoL/HoN/DOTA2/SC2, det var derfor jeg brukte utrykket "spill som Leage of Legends". Den fankrigen interesserer meg overhodet ikke. Inlegget mitt hadde to poeng: Spill som HoN/DOTA/LoL fjerner i all hovedsak leveling problematikken man har i MMORPG, uten at man mister noe i kravet til PvP ferdigheter (selv om LoL fortsatt har noe leveling er den ikke viktig). Det andre poenget er at i et spill som bruker automatisk matchmaking og et ranking system som Elo vil du alltid ha utfordringer.

Endret av UknowsI
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, men har lest starten og slutten:

 

Ja, spill er lettere enn før, men personlig synes jeg ikke det er noe stort problem, jeg må innrømme at ettersom jeg har blitt eldre, så vil jeg ha noe som underholder meg, for meg er det nok at jeg føler at jeg er på kanten, heller enn å måte trene mange ganger på å klare en sekvens av ett spill. Jeg setter rett og slett ikke av tid til å bli ordentlig god i spill lenger, da vil jeg heller spille ett annet spill om jeg har tid til overs. (og noen spilltyper er jeg egentlig litt usikker på om er lettere, feks er jo doom ganske enkelt på ultra-violence, men det er mulig det er fordi jeg er mer erfaren i å spille).

 

Achievments synes jeg også er en positiv utvikling om det er implementert rett, det er tross alt frivillig. Men merker når det er godt implementert at det er en ekstra dytt i retning av å spille spillet på en litt annen måte enn jeg kanskje hadde gjort.

 

Trenden med å låse opp baner, våpen og dill har jeg ingen sans for overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Syntes spill har blitt mye bedre på å presenter historier/fortellinger slik at man kan leve seg inn i dem. Klarte aldri å leve meg inn i Balders Gate, Arcanum, Diablo osv. Spilte riktignok en mengde Diablo I og II, men det var hovedsakelig kun på data partys med venner.

 

Spiller fortiden Skyrim, og digger det. Spillet drar meg inn. Likte ikke Oblivion, uten at jeg hvet helt hvorfor, men likte Morrowind. Det eneste jeg syntes egentlig var bedre med Morrowind var att jeg fant mer minnverdig spesielt super bra loot liggende rundt. Husker første gang jeg fant sverdet oppe på skapet i Balmora, eller usynlighet amuletten i den dammen, eller ett super bra skjold hengende høyt oppe på en vegg jeg hadde oversett om jeg ikke tilfeldigvis så opp. Har funnet artige ting i Skyrim også men det har ikke vært fult like minneverdig, men mulig det er en nostalgi faktor her. Trur jeg snart har spillt Skyrim mer en jeg spillte Morrowind. Trur den eneste grunnen til at Morrowind sitter så hart i hukomelsen er att det var en helt ny spill type jeg aldri hadde sett før, og det var bra gjennomført.

 

Syntes også det er greit att det ikke er for mye utfordring i historie baserte spill. Greit med litt utfordring, men liker helst att den ligger på kanten slik at jeg ikke dør for ofte, men samtid føler en litt mestringsfølelse. Når jeg vill ha litt utfordring spiller jeg heller spill hvor det er i fokus fremfor historien.

Lenke til kommentar

Det virker litt som det dere egentlig vil ha er en spillregresjon. Hele tråden er preget av et nesten grenseløst nostalgisk forhold til den spillindustrien som var. Hovedtyngden av argumentasjonen dere benytter dere av kritiserer hvordan spill har blitt for lette. Jeg synes det er fantastisk at spillmediet blir mer tilgjengelig for alle. Hvorfor skal videospill bare være for den harde kjærnen?

 

På lengre sikt tror jeg at almenngjøringen av spillmediet også kommer til å gagne den såkalte "hardcore" demografien. Det har seg slikt at jo bredere markedet favner jo tryggere er det å produsere nisjeutgivelser. Det er en grunn til at du vil finne vinylsbutikker i Oslo, men ikke i Bærlevåg. Slik jeg ser det er almenngjøringen av videospill direkte ansvarlig for fremveksten av hele indiescenen. Siden markedet har sett en så utrolig vekst har det endelig blitt mulig å tjene penger på smalere og mer eksperimentelle spill. Hvis vi så går utifra at spillindustriens vekst vil fortsette vil vi kjapt se større satsinger på vågale prosjekter som prøver noe nytt. For eksempel kan Kari på 16 oppdage rollespillsjangeren gjennom Dragon Age II å bli sulten på noe mer avansert. Heldigvis slipper hun da å bare spille spill som er eldre enn henne selv som anbefales av 30 år gamle nostalgikere, hun kan nemlig prøve seg på Witcher 2 som er et nytt rollespill som er en mye større utfordring enn spillet som åpnet henne for rollespillsjangeren. Dette eksempelet forklarer hvordan almenngjøringen av spill også kommer den harde kjernen til gode.

 

Jeg føler også at nostalgikerne begynner å komme i en slik alder at de glemmer hvor krunglete og frustrerende de "gamle perlene " var. Gothic er mitt favorittspill. Det var spillet som åpnet rollespillenes verden, men når jeg går tilbake for å spille det igjen så er magien forsvunnet bak et elendig brukergrensesnitt og et til tiders frustrerende gameplay. Spillet holder på ingen måte stand idag, men når det kom var det spenningen og følelsen av å utforske noe nytt som fanget meg. Det er litt som måten blusen sluttet å være relevant etter rockemusikkens inntog.

 

Almenngjøringen av spillmediet åpner for at flere mennesker får den fantastiske følelsen av å utforske nye verdener samtidig som de får fortalt historier som gjør spilleren til en aktiv deltaker. Den aktive deltakelsen i forskjellige historier er det som gjør spillmediet revolusjonært hvorfor skal vi gå tilbake når det fortsatt er nye opplevelser der ute?

Det er absolutt ikke spillregresjon vi ønsker. Vi ønsker en utvikling og forbedring av det som var, samt at det som var bra ikke erstattes av noe som er mye dårligere. Spesielt om en ser på serier som har vært veldig bra (tenk deg spillenes svar på Pink Floyd, Led Zeppelin eller Miles Davies, og så blir redusert til spillenes svar på "rumpa mi" av DDE. Selvfølgelig blir folk skuffet, og det dreier seg ikke om å ønske regresjon men snarere at en ikke ønsker degrasjon (som kan være følge av innavl, dårlige levekår, slitasje osv:-)).

 

Degrasjon i spill får vi når gode kamsystemer reduseres til frenetisk klikking og lite/ingen taktikk, samt lite av lese fienden og timing m.m. Degrasjon er det også når historier og dialoger og valg/konsekvenser av valg pulveriseres eller er mer eller mindre fraværende i forhold til tidligere. Degrasjon er det når UI er helt ubrukelig på pc bare fordi utvikler ikke gidder å tilpasse plattformen og bare porter over fra konsoll helt ukritisk. Degrasjon er det også når AI i mange nyere spill er langt svakere enn i mange spill fra f.eks.1997-2004. Videre er det degrasjon av kvaliteten som helhet når det innføres QTE og filmsekvenser som drar deg ut av innlevelsen og handlingen i stedet for godt gameplay, der du selv kjemper dine kamper integrert i spillet.

 

Spillene oppleves mentalt retarderte i forhold til tidligere titler i samme serier (det blir omtrent som å se en slektning eller bekjent bli senil). Det er bare trist og oppleves over hodet ikke som en utvikling. Jeg har ingen ting imot at det lages spill som er tilgjengelige for de store masser. Reagerer bare på at spillserier som i utgangspunktet var bra og kunne blitt helt fantastiske, blir redusert til dette middelmådige som skal treffe "alle". Da er det ikke snakk om at casualiseringen vil gagne oss alle, når vi ser med egne øyne at alle de virkelig gode spillene får oppfølgere som holder bunn-nivå, eller ikke får oppfølgere i det hele tatt fordi utgiverne har bestemt at alle spill ska se like ut og inneholde mest mulig tøys og minst mulig substans og dybde.

 

Kickstart er kanskje det som skal til for at vi skal få gode spill igjen. De store utgiverne er i hvert fall inne på helt feil spor og graver sin egen grav ved å spy ut middelmådigheter som medfører at flere og flere blir spillelei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...