Gå til innhold

Vi trenger en revolusjon innenfor spillindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan dra frem Zelda på Wii som et eksempel også, der MÅ du bruke de.

Elsker Zelda serien, men hater kontrollerne og det ødelegger mye av opplevelsen for min del. Vil sitte rolig og kose meg i sofa hjørnet, men istedenfor må jeg sikte på sensoren og veive i hytt og pine hele tida. bah.

Dette viser kun at du ikke vet hva du snakker om. Det er greit nok at du ikke liker kontrollerne, men hvis du tror at du må sikte på sensoren, har du misforstått en av hovedfunksjonene til Motion+ som Skyward Sword tar i bruk. Jeg kan fint kose meg liggende i en sofa mens jeg spiller Skyward Sword, en kjapp og enkel vri med vristen er nok for å få sverdet til å svinge. (metafor not intended)

Endret av Lakitu
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du sier. Spillene nå til dags har blitt for "casual" og enkle, og det fører til at jeg blir fort lei.

 

Dette er en av grunnene til at jeg slutta med WoW (etterhvert som alt gear osv ble lett og få tak i, og alle som spilte Battlegrounds kun gjorde det for point og ikke for å vinne) og nå nesten bare spiller spill med høy player skill level og skill cap slik at jeg stadig utfordrer meg selv til å bli bedre.

 

Jeg savner spill på markedet som der spillerne skal skape verdenen selv. Det er det jeg mener er hovedfeilen med MMO bransjen nå også. Alle spille skal være hardt scriptet, der i bunn og grunn nesten alt det dreier seg om er å grinde og stadig oppgradere gear for hver store patch som kommer. Hva med et MMO der politikk og krigføring, bygging av byer, sieges, et resource og crafting system som promoterer trading. Rett og slett et stort og åpent spill der spillerne kan skape sin egen verden på sine premisser.

 

Utviklerne tør ikke tenke på en annen måte, de vil bare melke det som de oppfatter som populært, selv om det finnes utallige konsepter som de ikke en gang har prøvd ut. Som alle andre her i verden blir vi spillere lei av å gjøre det samme, på samme måte, resten av livet. gi oss noe nytt!

Lenke til kommentar

Kommer jo nytt revolusjonerende 'Call of Duty' hvert år jo!

 

Ja, jeg tuller. Den serien døde etter Call of Duty 4.

 

Ett spill jeg derimot synes gjør en ganske god jobb, som er nytt, er Deus Ex: Human Revolution. Det likte jeg veldig godt. Kan gjøres enkelt med å skyte alle, men brukte en haug med timer på å gjøre det motsatte. I noen tilfeller måtte jeg derimot ta fram pistolen.

Lenke til kommentar

Slik jeg føler det så beveger spill industrien seg mer og mer vekk fra det å lage unike spill til det å lage noe som massene vil like. Se på SWTOR som ett glimrende eksempel, fjrner man historiebiten og de oppdragene som er spesifikke for klassen så sitter man igjen med ett spill som hadde forsvunnet i mengden fordi det gjør det som WoW og andre MMO gjør, men det er ikke noe som skiller dem fra de andre. Eldre MMO gjør de samme tingene bedre, og det er tydelig at SWTOR er laget slik det er for å kapre massene som elsker WoW.

 

Ser man på Dragon Age 2 så er det tydelig at Bioware ville forsøke å kapre flere kunder ved å lage ett spill som passet til konsollene og kunne portes til PC, som ett action spill var DA2 helt greit, men det manglet seriøst på RPG siden. Der hvor Dragon Age:Origins var ett rollespill som ga deg illusjonen av å spille i en åpen verden, selv om den var langt fra åpen, så ble DA2 en blek oppfølger som leide deg fremover og ga preg av å være satt sammen raskt for å generere penger i kassa til Bioware.

 

Skyrim syntes jeg var ett meget bra spill, det har sine mangler, men nå som creation kittet er ute så vil en del av de manglene forsvinne ved at folk modder dem vekk eller fikser på dem. Men dette er jo litt av kjennetegnet til Bethesda, TES og fallout 3 serien er spill som blir bedre når man modder dem. Men det er grunnen til at jeg digger Bethesda også, de lager en brukbar start som gjør at tusenvis av kloke hoder kan leke seg med verden og fylle den med innhold etterpå. :)

 

Bulletstorm var ett spill som tok meg på senga, da jeg leste om det første gangen tenkte jeg "Meh FPS spill som prøver å kopiere Duke Nukem og Serious Sam". Da jeg lastet ned demoen til spillet på PS3 og testa det der så fikk jeg tilbake noe jeg hadde savnet fra den gode gamle fps sjangeren. Bulletstorm prøver ikke å ta sjangeren seriøst, de prøver ikke å ta seg selv seriøst og nettopp det er det som gjorde BUlletstorm til ett av de soillene jeg virkelig kosa meg glugg ihjel med å spille igjennom. Har ikke spilt det mye etter gjennomspillinga, men de 11 timene det tok meg og spille igjennom spillet var 100% ren spilleglede som rettferdigjøre summen spillet kostet. Har fyrt det opp litt nå og da for de gangene jeg vil bare gå bananas og herje vilt, og det er ett av de byeste spillene som virkelig overrasket meg i form av hva man forventet til hva man fikk. Derimot når jeg testa Duke Nukem Forever så var forventningene på bånn, jeg forventa ikke noe av spillet, men det skuffa fordi det var ekstremt dårlig produsert. Man kunne se periodene spillet hadde blitt jobbet med og det var tydelig det bare ble slengt ut på markedet for å bli kvitt stemplet med at det aldri ville komme ut.

 

Spillindustrien er blitt for kommersiell. Det handler ikke lenger om å lage de beste spillene, men om å tjene penger. Og istedete for å prøve å lage noe nytt så velger mange av de større firmaene og kopiere hverandre's suksesser og tjene penger på å melke gamle serier for det de er verdt. Jeg forventer ikke at man skal finne opp hjulet på nytt hver gang, men man kan i det minste prøve å gjøre noe annerledes uten å måtte gjøre alt forferdelig enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du sier. Spillene nå til dags har blitt for "casual" og enkle, og det fører til at jeg blir fort lei.

 

Dette er en av grunnene til at jeg slutta med WoW (etterhvert som alt gear osv ble lett og få tak i, og alle som spilte Battlegrounds kun gjorde det for point og ikke for å vinne) og nå nesten bare spiller spill med høy player skill level og skill cap slik at jeg stadig utfordrer meg selv til å bli bedre.

 

Jeg savner spill på markedet som der spillerne skal skape verdenen selv. Det er det jeg mener er hovedfeilen med MMO bransjen nå også. Alle spille skal være hardt scriptet, der i bunn og grunn nesten alt det dreier seg om er å grinde og stadig oppgradere gear for hver store patch som kommer. Hva med et MMO der politikk og krigføring, bygging av byer, sieges, et resource og crafting system som promoterer trading. Rett og slett et stort og åpent spill der spillerne kan skape sin egen verden på sine premisser.

 

Utviklerne tør ikke tenke på en annen måte, de vil bare melke det som de oppfatter som populært, selv om det finnes utallige konsepter som de ikke en gang har prøvd ut. Som alle andre her i verden blir vi spillere lei av å gjøre det samme, på samme måte, resten av livet. gi oss noe nytt!

 

Ser at dette summerer opp mye av det som er sanvet av mange spillere som meg. Jeg har testet mange MMo og andre typer spill, jeg er en duganes CS og LOL spiller, og har raidet i WOW.

 

Så har jeg starta å spille EvE Online, dette er et spill som har ødelagt alle andre spill jeg har prøvd etterpå. uansett hva jeg prøver, så finner jeg noe som er gjort mye bedre i EvE og finner meg selv tilbake i mitt Romskip shooting russians.

 

Jeg testa SWTOR, og om ikke bugsa hadde ødelagt spillet for meg, så hadde mangelen på interacktion med andre spillere og det ekstremt ødelagte crafting systemet gjort at jeg hadde vært å finne i Goonswarm hvor jeg hører hjemme shooting russians kort tid etterpå.

 

Anbefaller dere å teste dette spillet, det er mye å sette seg inn i, og dere kommer sikkert til å føle mye frustrasjon, men når dere endelig knekker kodene, så er det et ufattelig kompleks og artig spill.

 

I EvE er det spillere som skaper innholdet, vi skal ikke sammles en gjeng å ta ragnaros, vi sammles en gjeng og skal ta russere, eller trippel A, eller en annen faksjon. for oss, så er dem onde og slemme som vil ødelegge for oss. De feite dropsa du får, kommer ikke fra Kel Tzud, men de kommer fra det faction skipet som han amrikaren du nettopp ødela.

 

Når du vil se hva som skjer i spillet så går på til Evenews24 som er laget av dine medspillere for å se hva slags nytt som har skjedd, hvilke kriger er underveis. store alliancer sloss mot andre store alliancer. men med den så følger det dusinvis av corps som også vil ha sin del av kaka, og finner good fights utenom slagmarkene.

 

hvis dere tester spillet, send meg en INgamemail, mitt EvE navn er HeavyBB og kan komme med noen tips og triks:D 14 dagers trial så ingenforpliktelser.

Lenke til kommentar

Konsollspill blir dummet ned og noobifisert for å gjøre det enklere for spilleren og for at det skal passe til kontrolleren. Skillcappen blir senket gang på gang. Fokuset til de store(EA, ABli$$ etc) er å kun tjene penger å gjøre livet surt for PC gamere. Dette har vi sett mange mange tilfeller av de siste årene med CoD serien, BF serien, snart Diablo med mer.

Jeg tror ikke spillprodusentene laget spill som er enkle uten grunn, men selvfølgelig for og tjene penger.

 

På meg selv merker jeg en trend i singelplayer velger jeg gjerne lettere vanskelighetsgrad en om jeg spiller co-op. Singelplayer vil jeg mest oppleve spillet mer som en film en co-op spill der utfortdingen og samarbeidet er mer vesentlig.

Lenke til kommentar

ingen driter i grafikk, det er som å drite i hele spillet. et spill uten noen form for "Grafikk" er jo ikke noe spill. enkelt og greit, man må ha grafikk for å lage et spill.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal svare seriøst på dette eller om jeg skal være sarkastisk.

jeg var vell ganske sarkastisk jeg også, så du kan jo være det du også da ;)?

Lenke til kommentar

ingen driter i grafikk, det er som å drite i hele spillet. et spill uten noen form for "Grafikk" er jo ikke noe spill. enkelt og greit, man må ha grafikk for å lage et spill.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal svare seriøst på dette eller om jeg skal være sarkastisk.

 

Tja, man har jo MUDs. de finnes fortsatt. textbasert rollespill:D ikke mye grafikk., bortsett fra noe hvit text, og noe grønn text.

Lenke til kommentar

ingen driter i grafikk, det er som å drite i hele spillet. et spill uten noen form for "Grafikk" er jo ikke noe spill. enkelt og greit, man må ha grafikk for å lage et spill.

 

Jeg er veldig usikker på om jeg skal svare seriøst på dette eller om jeg skal være sarkastisk.

jeg var vell ganske sarkastisk jeg også, så du kan jo være det du også da ;)?

 

Ettersom du sier du var sarkastisk, så vil det, om jeg velger å svare sarkastisk, være galt. Dette er fordi det bli få en slags "minus og minus er pluss" effekt.

 

Jeg kan ikke ta den sjansen.

 

Så velger å ikke svare. Mer enn jeg har gjort til nå, ettersom jeg ikke kan fortelle dette uten å svare.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det trådstarter skriver. For mye Qick time events og "håndholding" i nye spill. For lite dybde. Av egen erfaring vil jeg nevne Mass Effect 2, som etter min mening ble utrolig dummet ned i forhold til det første. Dog "reddes" spillet av gode karrakterer og universet. Men etter hva jeg har lest så virker dette å ha blitt moten i nyere spill. Det er rett og slett for lite fokus på godt gameplay i mange spill. Det gjelder dog ikke alle. En del spill koste jeg meg med også i 2011. (Deus Ex HR, Portal 2, Batman, og Saints Row III)

Lenke til kommentar

Takk til trådstarter!

 

Jeg er også en av de "eldre" gamerne, og jeg syns retningen spillindustrien har utviklet seg er utilgivelig.

 

Hva spillindustrien gjør feil pr. dags dato:

 

1: Spill blir designet slik at alle kan forstå/mestre de.

Dette høres ut som en positiv ting, men en bi-effekt av dette er at spillene blir utrolig enkle, ukompliserte, og hjernedøde. Dette punktet henger sammen med:

 

2: Overforenklede spill er kjedelige.

Eksempel:

Angry birds, Biowares nyere spill, Dead Space, Skyrim, CoD.

 

VERSUS

 

Deus Ex, System Shock 2, Morrowind, Starcraft, Baldurs Gate, SWAT, Rainbow Six.

 

For de som har spilt disse eldre spillene, legger man kjapt merke til dybden, utfordringen, og mangelen av hjelp og assistanse fra spillet.

 

3: Alt handler om poeng, fremgang, unlockables, achievements.

Legg merke til at det overnevnte har ofte veldig lite med spillene å gjøre. For meg, må SPILLET i seg selv være solid, jeg bryr meg ikke om alle disse ekstrafunksjonene som bare eksisterer for å gjøre oss avhengige av spillet.

 

- Team Fortress 2 er et perfekt eksempel på hvordan et spill kan miste seg selv i ubetydelig trivia. TF2 vanilla var et forenklet spill, men det hadde i det minste en middels høy skill-ceiling.

Etter som årene gikk innså valve at de måtte legge til "hatter". Mao. estetiske hodeplagg som du må jobbe over lengre tid for å få tak i. Det jeg lurer på er: hvem bryr seg om hodeplagget ditt? Det handler om TF2! Konkurransen og mestringen av spillet. Kritikken her er at Valve lagde et system som gjorde at de kunne få flere spillere til TF2 uten å forbedre spillet! Det er et avhengighetssystem som appellerer til materialisme (må ha flere ting). Det er fint at de også la til nye våpen, men det faktumet at du må hoppe over hekker for å få tilgang til de er veldig uappellerende for meg.

 

4: Spillavhengighet.

Spillutviklere eier ikke skam; mange av dagens spill har begynt å tatt i bruk dette materialistiske avhengighetssystemet. F.eks. I BF BC spillene må man låse opp våpen for å bruke dem. For å låse opp våpnene må du bruke mye tid i spillet. Uten disse våpnene står du ufordelaktig ann i forhold til dine medspillere (eller, skal jeg kalle dem gående poengballer).

 

Husker dere Counter Strike 1.6, Quake eller UT99? Der hadde du tilgang til alle våpnene fra starten av, og bare forståelige begrensninger stoppet deg fra å få de beste våpnene med en gang (pengesystemet i CS, respawn timer/våpenplassering i Quake og UT99).

 

Disse spillene hadde ikke unlockables og achievements. Det å BLI BEDRE og MESTRE SPILLET var belønningen. Det handlet om rene ferdigheter.

 

 

Hva kan vi gjøre?

 

Personlig, har jeg sluttet å kjøpe nyere spill (med noen unntak, som SC2), jeg handler gamle spill på GoG (www.gog.com)- ingen DRM, ingen bullshit.

Vi kan ikke sitte og vente på at spillindustrien skal fikse seg selv. Vi må straffe disse produsentene selv. Den mest effektive og samtidig enkleste måten er:

 

IKKE KJØP NYE SPILL.

 

Jeg har veldig lyst å prøve ut BF3, men jeg skal ikke kjøpe eller prøve det. Grunnlaget er bla. Origin samt det jeg nevnte ovenfor.

Endret av Pejorative
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst å prøve ut BF3, men jeg skal ikke kjøpe eller prøve det. Grunnlaget er bla. Origin samt det jeg nevnte ovenfor.

 

Dersom dette med achievments og et evig jag etter å låse opp nye ting er noe du misliker, bør du desidert ikke kjøpe BF3. Jeg må selv si at BF3 har vert en skuffelse i forhold til forventningene, men det er vel slik det har gått med det meste.

 

Jeg synes at det ikke virker som om BF3 ikke bygger på de samme verdiene som BF2 gjorde. 3'ern har blitt alt for infisert av akkurat dette du sier med blant annet unlocks achievments etc. Dette syntes jeg var greit i BC serien (som hadde et mer ''Rett frem'' preg), men ikke i BF! Nå må du låse opp alt mulig! Smoke screen og coax til tanksene, til jetfly begynner du med intet annet en mitraljøsen, ikke en gang flares!!! Og hva infanteriet angår, så begynner ikke medic (eller assault som det nå heter) med defibrillator!

 

Denne unlock-manien har gått for langt. Unlocks i BF2 holdt i lange baner, med timesvis med spilling mellom hver eneste rank, og ett nytt våpen pr rank (jeg har enda ikke alle våpnene på spillet). Dersom man på død og liv skal ha et unlock system, er det slik det skal være. Da føler du at du virkelig har nådd en milepæl for hver eneste rank, mens nå er det vanlig å gå opp en rank for hver dag du setter deg ned for å spille, fysj og fy.

Remaken av banene fra BF2 til BF3 er heller ikke noe å skryte av (wake er akseptabel).

 

Litt promotering av en mod som kanskje ikke alle har hørt om til slutt:

 

Det spillet jeg spiller mest nå er uansett en mod til BF2, som har alle de verdiene i en FPS som jeg synes er viktige. Modden, Project Reality, er en realisme versjon av BF2 (ganske lignende Americas Army, dersom noen har prøvd det), der det virkelig må lagarbeid og kommunikasjon til for å vinne, det er heller ingen form for rank eller unlock i spillet. Dessuten har modden et ganske aktivt (og voksent) community på siden prteamwork som kan være kjekk å sjekke ut for de som er interessert i det. Det må også nevnes at ''lederen'' for PRTA er en nordmann :D

 

Jeg beklager dersom dette siste avsnittet ble litt offtopic, men føler jeg fikk sagt litt av meningene mine i den øvre delen.

 

Skulle det være noen spørsmål angående Project Reality (PR) er det bare å sende en PM :D

Lenke til kommentar

Mye syting her.


Dersom "bransjen" skal kunne omtales som en helhetlig forsamling må følgelig "forbrukermasse" kunne omtalse på samme vis.

"Forbrukermassen" har kun seg selv å takke for situasjonen. Man har godtatt dårlige spill, priser og avtaler ved å kjøpe dritten.


Mange som mener bransjen ikke tenker langsiktig, venligst utdyp.

Hvorfor skal selskapene bry seg om "spill blir dårligere" dersom de tjener like bra eller bedre?




"Bransjen" består av selskaper som i det store og hele kun tenker på egne (investorer/toppsjefer) interesser. De interessene består nesten utelukkende av maksimering av profitt.

Så lenge forbrukermassen holder liv i Sony/Ubisoft osv. vil dette maskineriet ha penger til å drive lobbyvirksomhet til å ta knekken på ytringsfriheten, lage rootkits, lage DRM som kun rammer betalende kunder, osv osv.


Valgets kvaler;

- Stem ett parti som ikke godtar innskrenking av ytringsfrihet & total overvåking av borgere
- Slutt å kjøpe dritten
- Overbevis flertallet av spillerene at de ikke burde kjøpe dritten


Det er først når bransjen er på kne at de kommer til å høre på kundene. Det er lenge til vi er der...

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forhold til trådens tittel, at vi trenger en revolusjon i spillbransjen, føler jeg det er en del reaksjonære innlegg her. Jeg ønsker også noe nytt i spillbransjen, men jeg tror ikke svaret er å gå tilbake til isometriske rollespill eller andre glorifiserte retrofantasier. Hva dette nye skal være er jeg usikker på. Jeg føler meg ganske sikker på at det ikke er nye kontrollsystemer, hverken Wii, Kinect eller Move er noen revolusjon i mine øyne. Man kan sammenlikne det med lesebrett eller 3d filmer, kun en ny måte å gjøre det samme gamle på. "Revolusjonen" må skje i spillutviklingen, ikke i systemutviklingen. Jeg kan si meg enig i at en del spill er for lette og holder deg for mye i hånden, men om vi fikk en ny runde med Mega Man vanskelighetsgrad ville jeg heller kalle det en renessanse enn en revolusjon. Dette har vi jo også til en viss grad i f.eks Souls serien.

 

Problemet med utviklingen i spillbransjen slik jeg ser det er at den mangler et tilbud til de som har blitt voksne. Jeg har spilt i over 20 år, men jeg savner et tilbud som virkelig appellerer til et voksent publikum. Jeg leser ikke de samme bøkene eller ser de samme filmene nå som jeg gjorde for 10-15 år siden, men det føles ofte som at jeg spiller de samme spillene. Det finnes hederlige unntak, men som oftest så når de ikke helt opp. Jeg vet ikke, kanskje jeg tar et feil utgangspunkt her. Er spill kun underholdning, eller kan det være noe mer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men jeg savner et tilbud som virkelig appellerer til et voksent publikum. Er spill kun underholdning, eller kan det være noe mer?

 

Det er akkurat det, gamle spill som:

- System Shock (http://en.wikipedia.org/wiki/System_Shock_2)

- Planescape Torment (http://en.wikipedia.org/wiki/Planescape:_Torment)

- Sanitarium (http://en.wikipedia.org/wiki/Sanitarium_(video_game)

- Pathologic (http://en.wikipedia.org/wiki/Pathologic)

tar opp filosofiske tema og problemstillinger. For meg er den mentale utfordringen like viktig som den fysiske. Det er dette som mangler i nyere spill. Det er for enkelt; de slemme+stygge mot de pene+gode (hvor mange space marine spill vs. monster har vi ikke?).

 

Det er tydelig at spillene er markedsført mot barn og ungdom, men jeg savner virkelig "modne" spill.

 

Du spør om spill er mer enn underholdning - Garantert, er mitt svar. For meg kan spill være kunst.

 

Vi mangler bare kunstnere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...