Gå til innhold

Vi trenger en revolusjon innenfor spillindustrien


Anbefalte innlegg

Vel, der får vi være uenige. Jeg spiller masse på iPod, som jeg synes utmerker seg med innovative og veldreide spill som fyller et behov som jeg villig innrømmer er casual-preget. Så lenge hardcore-spill ikke lykkes bedre med å gi meg incentiv til å spille dem (det finnes unntak), tilbringer jeg heller en halvtime med Steve Jobs' gravstøtte enn å sette i gang med tyngre skyts.

 

Jeg tror distribusjonsmodellen til mobilplattformen er alt for robust til at det skal bli noen ny krise. En del utviklere vil kanskje forsvinne, selskap vil få redusert børsverdi, men distribusjonsmodellen vil bestå.

 

Som sagt, det er et internt problem for iOS-plattformen som ikke påvirker de andre konsollene i særlig stor grad. Selvfølgelig kan det hindre spillindustriens vekst på sikt, men for meg er ikke det utelukkende negativt. iOS lærer oss, som jeg allerede har nevnt, å fokusere på tilgjengelige og ludosentriske opplevelser, noe spillindustrien ikke har vektlagt i veldig stor grad siden arkadene var på topp. De fleste ser forskjell på Skyrim og Wordfeud, og forstår hvorfor det ene koster 500 mens det andre er "gratis".

 

Jeg ønsker ikke å skylde på anmeldere, men så lenge det finnes gode spill i de fleste sjangerne, og publikum ikke ser ut til å være klar over det eller forholder seg likegyldig til det, er det vanskelig å tenke på noen andre som kan forandre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, der får vi være uenige. Jeg spiller masse på iPod, som jeg synes utmerker seg med innovative og veldreide spill som fyller et behov som jeg villig innrømmer er casual-preget. Så lenge hardcore-spill ikke lykkes bedre med å gi meg incentiv til å spille dem (det finnes unntak), tilbringer jeg heller en halvtime med Steve Jobs' gravstøtte enn å sette i gang med tyngre skyts.

 

Jeg tror distribusjonsmodellen til mobilplattformen er alt for robust til at det skal bli noen ny krise. En del utviklere vil kanskje forsvinne, selskap vil få redusert børsverdi, men distribusjonsmodellen vil bestå.

 

Som sagt, det er et internt problem for iOS-plattformen som ikke påvirker de andre konsollene i særlig stor grad. Selvfølgelig kan det hindre spillindustriens vekst på sikt, men for meg er ikke det utelukkende negativt. iOS lærer oss, som jeg allerede har nevnt, å fokusere på tilgjengelige og ludosentriske opplevelser, noe spillindustrien ikke har vektlagt i veldig stor grad siden arkadene var på topp. De fleste ser forskjell på Skyrim og Wordfeud, og forstår hvorfor det ene koster 500 mens det andre er "gratis".

 

Jeg ønsker ikke å skylde på anmeldere, men så lenge det finnes gode spill i de fleste sjangerne, og publikum ikke ser ut til å være klar over det eller forholder seg likegyldig til det, er det vanskelig å tenke på noen andre som kan forandre det.

Jeg har ennå igjen å se at spill på den mobile plattformen som har vært så revolusjonerende som Minecraft. Og det vil nok aldri skje heller slik som det ser ut ved nåværende tidspunkt. Spill for både Android og iOS etc. er laget for å enkelt settes seg inn i de. De mangler den dybden du snakker om. Og prisen blir selvsagt satt til å reflektere det. Problemet blir at markedet blir mettet og folk kan få et feil bilde på hva et spill er verdt.

 

Er enig i at den digitale distribusjonsmodellen er langt mer robust. Poenget mitt er metningen av markedet. Vi skal ikke glemme spill på sosiale media heller, som Facebook og G+. Hvordan Zynga kan bli verdsatt til nesten 10 milliarder er helt grunnløst slik jeg ser det, og det kan virke som industrien ikke er helt sikker på hvordan ting er verdsatt. Noe som igjen viser tegn på dot com krisen på 90-tallet.

 

Igjen er problemet angående anmeldere at de har en begrenset tid på et begrenset antall spill. Som jeg har skrevet tidligere begynner markedet å bli mettet. Det er så utrolig mange spill som lanseres omtrent hver dag, at ingen har tid til å dekke alt. Jeg er ikke sikker på hvordan det kan løses. Kanskje den neste generasjons konsoller kan løse problemet i en kort periode.

 

 

Lenke til kommentar

Minecraft er et helt særegent fenomen, og å sammenligne det med en plattform hvis styrker er casual-spill: hjernetrim og skytere, føles litt søkt. Alle disse sjangerne har eksistert lenge, og å finne dem opp på nytt ville vært litt av en utfordring, men jeg har ingen problemer med å utrope Caves Bug Princess (iOS-versjonen) som den beste inkarnasjonen av et kulehelvete så langt produsert. Hvis du synes at Caves spill ikke har dybde, vet jeg ikke helt hva som ligger i ordet. De har sofistikerte poengsystem, krever ekstrem mønsterforståelse og evne til å finne kreative løsninger under press.

Lenke til kommentar

I går bestemte Windows seg for at hvilemodus skulle slutte å fungere, det er jævlig irriternede. Nesten all software og alle applikasjoner har bugs, feil og mangler. Og jo mer kompleks software, jo mer bugs må vi forvente. Dataspill er per definisjon software og AAA spill er ufattlig komplekse(og MMO spill er kanskje blandt de mest komplekse software produktene som eksisterer), så noen feil og mangler må vi altid leve med, sånn er det bare.

Det er en stor forskjell mellom "Noen feil og mangler må vi alltid leve med" og "Vi lar brukerene gjøre alpha/beta-testing for oss uten at de vet det, vi får til og med betalt for det!". RPG som eksempel aksepterer jeg bugs i difuse/komplekse/autogenererte sidequests, glitches i grafikk eller for den sakens skyld crash fra tid til annen. Som du selv skriver er spill i dag enormt kompliserte. Det jeg dog ikke aksepterer er gamebreaking bugs, crash som tvinger deg til å autosave hvert 5. minutt, grafiske glitcher som er rett i ansiktet ditt, scripts som failer hver andre gjennomkjøring, vesentlige elementer i spillet som ikke fungerer som de skal, promotering om at "spillet er tilpasset PC" men har UI helt tydelig tilpasset gamepad med hotkeys 1-9 slengt på toppen, og på toppen av kransekaken vesentlige elementer som er fjernet med vilje slik at det kan fylles igjen senere med DLC.

 

Spesielt Skyrim var for meg en eneste stor fadese, og atter en gang er det community som står for brorparten av fixes, og må gjøre spillet til det som det skulle vært ved release. Mest skammelig med det hele er at det tok kun et par uker for "no-names" hva o-store-Bethesda ikke klarte på år når det kommer til ganske essensielle ting.

 

QA eksisterer ikke lenger virker det desverre som. Ytters få utgivere gjennomfører en tilfredstillende QA, men virker heller som det settes en hardline på et par uker for så å slippe produktet uansett tilstand. Så får man heller la brukerene rapportere inn feil og fikse de over uker/måneder. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor, det burde vært selvmord for produsent, men er vell det brukerbasen har blitt redusert til, komplett mangel på langtidshukommelse eller evne til å lære av egne feil.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Minecraft er et helt særegent fenomen, og å sammenligne det med en plattform hvis styrker er casual-spill: hjernetrim og skytere, føles litt søkt. Alle disse sjangerne har eksistert lenge, og å finne dem opp på nytt ville vært litt av en utfordring, men jeg har ingen problemer med å utrope Caves Bug Princess (iOS-versjonen) som den beste inkarnasjonen av et kulehelvete så langt produsert. Hvis du synes at Caves spill ikke har dybde, vet jeg ikke helt hva som ligger i ordet. De har sofistikerte poengsystem, krever ekstrem mønsterforståelse og evne til å finne kreative løsninger under press.

Det er ingenting som hindrer at noen finner opp Minecraft på den mobile plattformen. Fordelen med PC er fleksibiliteten og styrken som en plattform. For PCen endrer seg aldri.

 

Selvsagt finnes det en rekke gode spill på mobil også. Det er ikke der problemet ligger. Å peke på den mobile plattformen som en slags revolusjon er nesten litt skammelig med tanke på hvordan den utnyttes på av utviklerne, og hvordan PCen de siste årene har utviklet seg kraftig med inde-spill. Slik har det vært ganske lenge, men i det siste har den eksplodert pga. smarttelefonenes popularitet.

 

 

Og det er nettopp dette OP gjør et godt poeng med. Vi trenger noe som endrer på dette, for snart vil det gå galt. Jeg ser faktisk nesten ingen utvei slik det er i dag. Eneste grunnen til at spill på iOS/Android florerer er mye pga. folk oppdager spill for første gang. Hva skjer når disse ser seg lei av de samme type spill år etter år? Vi ser også noe tegn til dette på andre plattformer. Ikke noe å legge skjult på. Selv om man kan finne eksempler på dypere spill på den mobile plattformen, er de i stort mindretall.

 

At indie-spill også har blitt populær kan også være et tegn på at gamere i dag har blitt lei av melking av etablerte titler og ønsker seg noe nytt. Ikke så veldig overraskende at de gjør det med tanke på at utviklingspisene øker hele tiden. Dermed er det også mer lett-tjente penger på den mobile plattformen for å få tjent penger til større prosjekter på konsoller og PC. Ubisoft har gått ut og fortalt det i åpenhet at de gjør det. I neste generasjon vil prisen gå enda mer oppover siden vi alltid skal ha bedre grafikk og større titler. Og dyrere prosjekter betyr at de må ta mindre risiko med sine spill. Ikke forvent mange nye IPer neste generasjon med andre ord.

 

Er vi virkelig i gullalderen for spill? Jeg er ikke sikker. Faktisk tror jeg den har passert for lenge siden. Som en eldre spiller blir jeg oppgitt over hvordan utvalget av store solide titler begynner å forsvinne. Og så ser vi at den mobile plattformen pøser ut flere og flere spill til 50-lappen. Med prisene der blir det ikke lett å konkurrere for de store aktørene. For hovedandelen av casual-spillere ser absolutt ikke noen forskjell på verdien mellom de forskjellige plattformene. Tilgjengelighet og pris vil nesten alltid komme i forveien.

 

Kjenner at jeg har problemer med å fokusere mens jeg skriver dette. Irritasjonen min rundt den mobile plattformen er ganske stor og det er dermed vanskelig å skrive noe matnyttig til tider. Jeg håper det iallefall kommer noe vettugt fram her.

 

 

Lenke til kommentar

Må si meg enig i det meste av det trådstarter Bandreas sier. Som pc-spiller har jeg blitt mer og mer "deppa" av at spill blir dårligere og dårligere, med svakere vanskelighetsgrad, særlig i form av mindre dybde, samt "holde i hånda"-systemer og dårlige kampsystemer som fungerer vel så bra med vill klikking med museknappen, som en mer strategisk og taktisk, samt timing-basert system. I tillegg har mange spill fått filmsekvenser som tar over kampene når du gjerne vil fullføre de selv. Husker jeg ble rimelig forbannet i The Witcher 2 og jeg hadde fullt overtak på en boss og spillet brått viste en sekvens der jeg taper "sånn helt ut av det blå". Du skal vinne akkurat når det passer spillet og ikke når du selv har spilt bra. Slikt ødelegger den deilige mestringsfølelsen og troen på spillet, du føler deg manipulert og som om spillet jukser deg fordi det er bestemt på forhånd at så skal skje. Og så får du en filmsekvens igjen og mye tullprat. Vil vi se film setter vi på film - når vi spiller, skal vi ha et kampsystem som fungerer og oppleves som en integrert del av spillet.

 

Når det gjelder RPGs, så synes jeg det er på tide at vi blir kvitt drager, og får oppleve noe helt nytt. Det hadde vært mye mer interessant med dypere story mennesker / eventuelt skapninger i mellom, gjerne gå mer inn på kulturforskjeller og hva dette gjør når du sier eller gjør noe som er naturlig for den kultur din karakter kommer fra. Kunne blitt vanvittig mye mer interessant og gitt mye god dialog og handling. Hovedpersonens handlinger og hva han sier blir avgjørende for hvordan han blir tatt i mot og hva som skjer videre. Kulturforskjeller mellom land/ riker/folkeslag og mellom klasser i samfunnet. Masse spennende interaksjon og et utrolig stort grunnlag for å lage god story og gode dialoger. Her er rom for masse valg og konsekvenser av valg. Dybde i ordets rette forstand. Hvorfor får vi ikke slike spill?(Skyrim kunne f.eks hatt dette i stedet for drager og masse svake random-oppdrag).

 

De RPGs som allerede finnes er stort sett veldig usannsynlige i story, har for lite og intetsigende plott og dybden er mer eller mindre fraværende på senere titler. Fantasi er blitt et fremmedord, de fleste spill er blitt svært lik hverandre - til og med på tvers av sjangere.

 

Spillanmeldere kunne vært med og påvirke industrien dersom de hadde vært flinkere til å trekke for dårlig AI, dårlig story (og for lik andre titler der ute, lite fantasi/ nytt), manglende dybde, svake dialoger og valg/konsekvenser av valg, dårlig UI, dårlig kampsystem osv.

 

Det er rett og slett en skam at det ikke lages mer spennende ting. Det burde være et hav av interessante storyer å lage bare en ser litt vekk fra nesetippen og drager o.l, samt en helt som skal redde verden...

Kanskje er han bare på reise i stedet, for å skape seg et liv og komme ut av fattigdom i sin verden. Tenk bare på alt de gamle oppdagerne opplevde når de reiste til afrika, amerika og australia m.m. Snakker ikke om å gjenskape noe av dette, en kan lage en helt alternativ verden, med fremmede land og kulturer som har mer eller mindre eller ingen fellestrekk med kulturer i vår kjente verden. Mulighetene er kun begrenset av fantasien til de som lager spillene. Det å være innovativ på historie, dialoger og hendelser i spill er langt viktigere og mer interessant for spillere enn stadige skifter mellom dårlige kampsystemer og å slenge på en dasj fra andre spillsjangere, filmsekvenser i kamper og i tide og utide osv. Det finnes fra før gode kampsystemer i flere spill, og burde ikke være vanskelig å videreføre i stedet for å stadig lage simplere ting og bruke penger på fjas som gir null spillfølelse.

 

Er det nå økonomene som til og med bestemmer hva spillene skal handle om, eller har utviklerne mistet fantasien fullstendig? Og hvorfor skal spillene føles mer som film enn spill? Er dette en utvikling vi ønsker?

 

I hast red. litt for skriveleifer og ufullstendige poenger (det er sikkert mye mer som burde vært rettet, men lar stå)

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

Synes spill er bedre en noen gang jeg. Finnes alt ifra casual til skikkelig vanskelige spill så det er ikke utvalget det står på. Leste såvidt i veggen av tekst på første siden (noe som er et helvete når ordene flyter rundt på skjermen...hehe) og la merke til WoW uttalelsen. Ja det er blitt rettet veldig mot casual spillere og alt er blitt enklere.

 

Men dem største og hardeste bossene i spillet er da langt ifra noen walk in the park....

Lenke til kommentar

Synes spill er bedre en noen gang jeg. Finnes alt ifra casual til skikkelig vanskelige spill så det er ikke utvalget det står på. Leste såvidt i veggen av tekst på første siden (noe som er et helvete når ordene flyter rundt på skjermen...hehe) og la merke til WoW uttalelsen. Ja det er blitt rettet veldig mot casual spillere og alt er blitt enklere.

 

Men dem største og hardeste bossene i spillet er da langt ifra noen walk in the park....

Tror ikke det er vanskeligere bosser han eller andre etterlyser. Bosser ( i en snever tolkning av ordet) er egentlig en uting og gir mer stress enn spenning.

Generelt sterkere motstandere gjennom hele spillet med forskjellig vanskelighetsgrad og styrker og strategier, bra kampsystem og igjen, dypere historie og dialoger / valg og konsekvenser av valg er vel det de fleste etterlyser. Mindre linjært og mer fantasifullt, mindre av "holde i hånda" osv.

 

Spillene de senere år er blitt noobisert (som mange ynder å kalle det), det er som om de er laget for idioter og eller folk mye yngre enn aldersmerkingen tilsier. Snart er det ingen spill igjen som er verdt å spille for voksne gamere, hvilket jo er litt trist. Det er et stort udekket marked der ute bestående av denne gruppen, og jeg tipper at den utvikler som en eller annen gang forstår dette vil gjøre godt med penger. Betalingsviljen og evnen er også større i denne gruppen, så piratkopiering vil vel bli et mindre problem også. Forutsetter at det da ikke inneholder masse sex og utbrodering av vold (og vekker fjortisenes (pirat)interesse på det grunnlaget).

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter.

 

Har gått en vei de siste 7-8 årene, nedover..

 

Likte den youtube videoen med mega man som blir linket i denne tråden. Er forbanna irriterende med de guidene og måten man blir holdt i hånda hele veien, og egentlig generelt hvordan spillene er bygd opp.

 

Også har man jo itillegg Move,kinect, wiimotes som har begynnt å ødelegge spill.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Også har man jo itillegg Move,kinect, wiimotes som har begynnt å ødelegge spill.

 

Du er ikke den eneste som sier slikt og jeg skjønner det bare ikke....det er jo helt valgfritt om en vil spille Kinect spill eller bruke Move funksjonen i spill. Wii sine salgs tall sier i seg selv at det er langt ifra å ødelegge spill....

 

Er mye av dem samme som sier ting som at mobiltelefoner og tablets ødelegger for spill bransjen...det er jo bare tull. Det er jo bare et alternativ, bare pga det kommer måter å spille på som en ikke liker og en kan fortsette å spille på akkurat samme måte om en vil så er det jo bare en kjempe bra ting at spill kommer nå i alle former og fasonger til folk.

 

Er endel som tror spill skal være slik det var for 20år siden og ingen ting kan forandres...men spill behøver ikke være så jævla firkanta som endel skal ha det til.

 

 

Lenke til kommentar

Også har man jo itillegg Move,kinect, wiimotes som har begynnt å ødelegge spill.

 

Du er ikke den eneste som sier slikt og jeg skjønner det bare ikke....det er jo helt valgfritt om en vil spille Kinect spill eller bruke Move funksjonen i spill. Wii sine salgs tall sier i seg selv at det er langt ifra å ødelegge spill....

 

Er mye av dem samme som sier ting som at mobiltelefoner og tablets ødelegger for spill bransjen...det er jo bare tull. Det er jo bare et alternativ, bare pga det kommer måter å spille på som en ikke liker og en kan fortsette å spille på akkurat samme måte om en vil så er det jo bare en kjempe bra ting at spill kommer nå i alle former og fasonger til folk.

 

Er endel som tror spill skal være slik det var for 20år siden og ingen ting kan forandres...men spill behøver ikke være så jævla firkanta som endel skal ha det til.

 

 

Det er valgfritt, MEN, det som er problemet, er at flere spill blir designet med fokus på de kontrollerne og det ødelegger.

 

Se bare på Socom 4 ( vansklig å kalle det socom ) og hvordan Sony drepte den serien totalt nå. Mye pågrunn av Move shiten... Men designerne har jo ikke valg og må lage noe de ikke brenner for.

Lenke til kommentar

Når Zipper får beskjed av Sony at Move og pistolene skal være fokus nr 1, så må Zipper designe spillet etter det, og jeg hater at spill må designes etter de kontrollerne, for da blir det bare et dårligere spill enkelt og greit. Zipper har innrømmet det selv på socom.com at slik er ståa. Mye av de fjollete designvalgene ble tatt pågrunn av Move. Og mye av problemene som oppsto med spillet var pågrunn av Move.

 

Fordi om man også kan skylde på dårligere designere generelt også, så er det ikke vansklig å merke at flere shooters + andre type spill har hatt fokus på de fjollete nye dupedittene i designet, som etter min mening er et stort minus uten tvil.

 

Sikkert gøy for besteforeldre og små jenter (drar ikke alle under en kam), men ikke for meg som er en normal gamer og setter pris på kvalitet.

 

 

Kan dra frem Zelda på Wii som et eksempel også, der MÅ du bruke de.

Elsker Zelda serien, men hater kontrollerne og det ødelegger mye av opplevelsen for min del. Vil sitte rolig og kose meg i sofa hjørnet, men istedenfor må jeg sikte på sensoren og veive i hytt og pine hele tida. bah.

 

 

Menmen, nok om det.. nå lar jeg dere andre diskutere.

Endret av Dennis Aron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå skal jeg være kjerringa mot strømmen:

2011 var et glimrende år, særlig med tanke på hvordan indieutviklere virkelig klarte å konkurrere med de mer etablerte utviklerne/utgiverne.

 

Kan man virkelig snakke stygt om et år som gav oss Bastion, The Witcher 2, Terraria, TES V: Skyrim, Battlefield 3, Magicka, Portal 2, Frozen Synapse, Amnesia: The Dark Descent, SpaceChem, Deus Ex:HR, Batman: Arkham City, Zelda: SS, Dark Souls, Trine 2, Uncharted 3, Dead Space 2 og ikke minst LIMBO.

 

Javel, det er en god del gamle IP-er der, men det gjør ikke de spillene til noe mindre interessante av den grunn (du snakker vel ikke negativt om System Shock II eller Zelda: A Link to the Past?).

 

Dersom man styrer unna de verste AAA-melkekuene, så er det plenty med gull ved enden av regnbuen. For mitt vedkommende så er det et større problem at tiden ikke strekker til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være kjerringa mot strømmen:

2011 var et glimrende år, særlig med tanke på hvordan indieutviklere virkelig klarte å konkurrere med de mer etablerte utviklerne/utgiverne.

 

Kan man virkelig snakke stygt om et år som gav oss Bastion, The Witcher 2, Terraria, TES V: Skyrim, Battlefield 3, Magicka, Portal 2, Frozen Synapse, Amnesia: The Dark Descent, SpaceChem, Deus Ex:HR, Batman: Arkham City, Zelda: SS, Dark Souls, Trine 2, Uncharted 3, Dead Space 2 og ikke minst LIMBO.

 

Både Amnesia og Limbo er fra 2010, og ironisk nok bedre enn alle 2011-spillene du nevner. :p

Lenke til kommentar

Vert ikkje det ikkje litt meir ortografisk korrekt med DI€E?

 

Sånn sidan vi først er i gang med å kreativt byte ut einskilde bokstavar i utviklarnamn med valutateikn for å artig understreke kor amoralske og kapitaldrivne dei er.

 

Eit alternativ for Activision-Blizzard er til dømes ₳¢₮i¥i$io₦-฿lizłzł₳r₫. That'll teach'em!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...