Gå til innhold

Nå har fildeling blitt en offisiell religion


Anbefalte innlegg

Religion er roten til all faenskap , fildeling tok livet av pc-spillindustrien. Lurer på hva neste som bukker under.

Det neste som dukker under er sikkert spillkonsollene. "Spill"-uviklere som lager "spill" til "iPad" og "iPhone" (type FarmVille og AngryBirds) er allerede større enn de gamle gigantselskapene i spillindustrien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig tullete, blasfemisk er det også.

 

Men jeg er forsåvidt enig med dem når det gjelder at internett for det meste burde være uregulert.

 

"Religion er roten til all faenskap ,"

Det er vel egentlig kjærligheten til penger (eller sentral banker)

Endret av Andreas Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Religion er roten til all faenskap , fildeling tok livet av pc-spillindustrien. Lurer på hva neste som bukker under.

Ingen ting har tatt livet av PC-spillindustrien. Men EA har slaktet ned deler av den - og det er ikke på grunn av pengemangel, det skal jeg love deg. X antall dårlige konsollporter har også gjort det en smule tamt til tider - men det skyldes ikke pirater, det skyldes prioriteringer. De tjener penger som bare det på PC-utgivelser, men det er langt billigere å utvikle dem til konsoller med faste, gitte spesifikasjoner, og s bare portere det kjapt til PC ettrtpå, uten å tenke på at det burde sett bedre ut og flytt bedre der. Hederlige unntak er f.eks. BF3 som flyter fint med alle settings på høy kvalitet på en gammel, lett overklokket c2d E6600 og et GTX460..

 

På xbox har det i årevis vært fritt frem for å kopiere - til og med med onlinespilling! Det er noe man har måttet se langt etter på PC. Med Wii er situasjonen enda lettere. En ekstern harddisk, en enkel softwarehack, og vips kan du spille alle spill som er utgitt, uten andre problemer enn at du må installere noen softwareoppdateringer nå og da. Likevell har den ikke akkurat hatt mangel på sill (eller spillsalg).

 

Det er fullstendig latterlig når selskaper, som tjener milliarder, sier at de taper milliarder på x eller y. De TJENER milliarder - og så kan det hende de hadde tjent noen milliner mer, dersom det ikke var mulig å piratkopiere. Å skylde på pirater for dårlige utgivelser er enda mer latterlig. Det eneste som er mer latterlig, er når ulike privatpersoner som ikke har økonomiske motiver for slike løgner, sprer samme idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svenskevits?

 

Forstår jo at det er en slags harselas, men burde de ikke ha en slags gud også? Det burde ikke være tilstrekkelig for å få formell anerkjennelse som religion at man verdsetter noe høyt, har symboler på det man verdsetter og eventuelt har rituell praksis knyttet til symbolene... En anerkjennelse av menneskets egenverdi, for eksempel, er ikke religiøs. Så hvordan har de fått det til? Er det svensker fra en eller annen svenskevits som har anerkjent dette?

Lenke til kommentar

Lurte på å bytte nick til Kopimist, men tror ikke jeg hadde fortjent det. Vet ikke om ALL info burde spres.

 

Har ikke hatt muligheten til å lese meg opp siden nettsidene deres er nede... Men tror ikke det handler om at all info bør spres, det er fremdeles lov med hemmeligheter. Det handler heller om at informasjon KAN deles.

 

Regner med at det er klare skiller mellom forskjeller typer informasjon også. Jeg ser en klar forskjell på en ting noen deler med en venn under fire øyne som skal være en hemmelighet, og en film produsert i hollywood, eller en patent som kan bedre livet til mange.

 

Når dette er sagt, så er heller ikke jeg 100% overbevist...

Lenke til kommentar

Svenskevits?Forstår jo at det er en slags harselas, men burde de ikke ha en slags gud også? Det burde ikke være tilstrekkelig for å få formell anerkjennelse som religion at man verdsetter noe høyt, har symboler på det man verdsetter og eventuelt har rituell praksis knyttet til symbolene... En anerkjennelse av menneskets egenverdi, for eksempel, er ikke religiøs. Så hvordan har de fått det til? Er det svensker fra en eller annen svenskevits som har anerkjent dette?

 

Du vet det finnes et HAV av religioner uten gud(er)? Jainismee og buddisme feks, og man kan for eksempel være en ateistisk jøde. Det er ikke bare at de verdsetter noe høyt, om du leser artikkelen har de formaliserte former for tilbedelse og meditasjon.

 

Det er nok svært få av de som er genuint religiøse og kommer til å tilbe noe som helst så jeg skjønner hva du mener. Men svaret ditt virket mer som ett stikk til religioner uten gud(er) generelt at det fortjente et svar :)

Lenke til kommentar

Om man sammenligner dette med mange faktiske religioner så er dette på ingen måte noe spesiellt tullete så langt jeg ser det. Nå er det jo klart at dette er gjort med en viss "Tongue in Cheek" humor, men om vi skal gi respekt og statlige middler til religioner som dyrker overnaturlige og utestbare prinsipper så er det vel knapt nok kontroversiellt å gi samme støtte til de som dyrker verdslige testbare prinsipper og ideologier. Det blir vel gjerne mer enn ideologi/politisk stilling enn enn religion - men man må jo nesten spøøre seg: Er det slik at det er et krav å inneholde overtroisk nonsense for at det skal kvalifisere som en religion og dermed statsstøtte og alle de andre fordelene? ... (naturligvis er jo det beste om ingen fikk slik støtte, men dette er jo med på å demonstrere det poenget).

 

Veldig tullete, blasfemisk er det også.

Lol@you. Om noe er "tullete" så er det hele idèen med blasfemi. Nå vet ikke jeg hvilket trossamfunn du kanskje er del av - men du ER klar over at uansett hvilken tro du følger (eller ikke følger) så er dette blasfemi for en eller flere andre motstridende troer sant? Kan du begrunne hvorfor vi skal se bortifra slik blasfemi mens vi skla vektlegge blasfemi som du personlig synes er et reellt problem? Har du grunnlag for å si hvorfor trossystem X skal annsees som vitkigere enn trosystem Y?

 

For de som nevner ulovlig piratkopiering: Nå er det vel ikke noe her som direkte oppmuntrer til lovbrudd. Kopiering og idealismen rundt fri spredning av informasjon er langt langt bredere tema enn bare dette. Hovedtemaet her ser jeg heller som idealistisk kamp mot sensur og anti-kontroll rundt fri spredning av informasjon generellt. Hvis du velger å tolke det som noe annet så før du gjerne gjøre det - men da blir det bare din tolkning av en annen gruppes prinsipper som de ikke har spesifisert til å dekke det du insinuerer...

 

I disse dager med lover som SOPA osv. som holder på å snike seg inn i samfunnene vi lever i så er dette en helt naturlig motreaksjon.

 

Til de som snakker om piratkopiering som PC-gaming død, dog det er litt off-topic: PC gaming er da vitterlig ikke død. Det lages pr. dags dato flere spill til PC en noen gang før - og PC spill industrien tjener mer enn noen gang før. Å si at dette er en nedgang eller enda værre en "død" av platformen er jo bare beviselig feil. At det er flere multi-platform spill som lages nå er bare en helt naturlig utvilking. Det er færre exclusives til 360 og PS3 også forøvrig i favør av flere spill som dekker begge platformene (og ofte også PC), og i de tilfelle der det er exclusives er det hovedsakelig pga. developers har blitt gitt økonomiske insentiv til å delaye releasen til andre platformer (og de fleste ender opp på andre platformer likevel over tid etter avtalen er utgått - pga. det er økonomisk lurt å selge seg på så vidt marked som mulig).

 

Hvordan forsoner du forøvrig dette med det faktum at ALLE populære konsoller og til og med handheld devices og smartphones også piratkopieres på? Noen av disse er jo til og med langt enklere å piratere til enn PC da det bare involverer å cracke systemet èn gang i starten og så kan du laste inn spill i hytt og pine. Om noe så er det vel faktisk enklere enn på PC i mange tilfeller. At det enda er mest piratkopiering på PC har vel mest sammenheng med at PC har enormt mye større utspredning fremdeles enn alle de andre kategoriene samlet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Svenskevits?Forstår jo at det er en slags harselas, men burde de ikke ha en slags gud også? Det burde ikke være tilstrekkelig for å få formell anerkjennelse som religion at man verdsetter noe høyt, har symboler på det man verdsetter og eventuelt har rituell praksis knyttet til symbolene... En anerkjennelse av menneskets egenverdi, for eksempel, er ikke religiøs. Så hvordan har de fått det til? Er det svensker fra en eller annen svenskevits som har anerkjent dette?

 

Du vet det finnes et HAV av religioner uten gud(er)? Jainismee og buddisme feks, og man kan for eksempel være en ateistisk jøde. Det er ikke bare at de verdsetter noe høyt, om du leser artikkelen har de formaliserte former for tilbedelse og meditasjon.

 

Det er nok svært få av de som er genuint religiøse og kommer til å tilbe noe som helst så jeg skjønner hva du mener. Men svaret ditt virket mer som ett stikk til religioner uten gud(er) generelt at det fortjente et svar :)

 

Du er selvfølgelig inne på noe, og det var jo forsåvidt et stikk til religion i sin alminnelighet, men la meg forsøke å presisere, selv om dette egentlig er et dataforum (og selv om det egentlig er meningsløst å diskutere disse svenskene seriøst) :)

 

Mitt hovedpoeng: Det forundrer meg at de faktisk får gjennomslag for "religionen" sin, ikke fordi det ikke er åpenbart at det hele er en vits, men fordi "fildelingsreligionen" tilsynelatende mangler noe essensielt. Jeg går ut ifra at den institusjon som vurderer søknader om å bli anerkjent som religion har visse kriterier, som for eksempel handler om meditasjon og tilbedelse. Men hva handler så denne fildelingsmeditasjonen eller -tilbedelsen om? "Tilbedelse av informasjon?" Hva betyr det? Det må i det minste personifiseres: tilbedelse av Informasjonsguden eller noe slikt. :)

 

For øvrig:

1. Det kan diskuteres hvorvidt det er meningsfullt å kalle buddisme for religion. Det er bedre å kalle det praktisk filosofi (der meningsinnholdet bare kan erfares ved meditasjon etc.) Jeg vet at man konvensjonelt gjør dette, men jeg ser ingen rasjonell gruinn til å gjøre det. Buddisme er vesensforskjellig fra både synkretisk og monoteistisk religion, og har mer til felles med filosofi.

2. Det kan i aller høyeste grad diskuteres hvorvidt det er meningsfullt å snakke om ateistiske jøder. Forutsetningen er at "jødedom" defineres slik nazister (og mange jøder selv) gjør: kulturelt og/eller biologisk. Jeg har problemer med å godta at "assimilerte" ateistiske jøder som måtte flykte fra eller ble arrestert av nazister under andre verdenskrig faktisk var jøder i en eller annen ubstansiell forstand fordi den ene besteforelderen var jøde (fortrinnsvis i betydningen at de tilba jahve).

Lenke til kommentar
Har du lagt merke til at alle nye PC-spill ser ut som om de var fra 2006? Grunnen er at alle nye PC-spill blir utviklet for konsoller som ble sluppet i 2006. Og grunnen til det igjen er at det ikke lenger er lønnsomt å utvikle for PC-plattformen alene.Det 4,5 år gamle spillet Crysis var det siste PC-spillet med revolusjonerende grafikk. Vi er nå i 2012, og Crysis er fremdeles best på grafikk og interaktivitet.

Sant at utviklingen fra 1990-2005 har vært betydeligt større enn fra 2005-2012, men jeg vil tørre å påstå at BF3 hadde ganske så revolusjonerende grafikk. Men fortsatt lat for mange drittspill idag meg elendig grafikk (mw3, assassins creed begynner også å bli utdatert og flere)

 

 

 

Prisen får årets innlegg med mest ukjente ord går forresten til bureaucrator ;)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...